Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:29:40
Lichtprintjes NS2400
door
DV modelspoor
Vandaag
om 10:27:25
Piko 1136 van AC naar DC
door
Ben
Vandaag
om 09:35:14
Plan E - 2023 oplage
door
1200blauw
Vandaag
om 09:34:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m
door
Krommert
Vandaag
om 09:15:45
Inspirerend
door
janvanbemmel
Vandaag
om 09:09:00
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
MOVisser
Vandaag
om 09:00:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 08:59:46
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren
door
MOVisser
Vandaag
om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 08:10:27
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:04:31
Nahmertaler Kleinbahn
door
Lucien
Vandaag
om 07:43:51
IJken van locomotieven
door
Frank 123
Vandaag
om 06:51:27
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Noordernet
Vandaag
om 06:07:30
20 jaar BNLS
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 00:00:55
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Railcom zender bouwen
door
piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Zaagsel?
door
Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje
door
RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool
door
Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking
door
Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
door
grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
Omlaag
Auteur
Topic: Appeldoren, een reis door ruimte en tijd (gelezen 29339 keer)
SCO
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
«
Reactie #45 Gepost op:
23 January 2011, 19:49:37 »
Vandaag dus
de MaK's
Zoals gezegd, het probleem zit hem - voor mij - in de draaistellen. Hieronder ter vergelijking een maatschets uit het onvolprezen boek "Diesellokomotieven in Nederland" (Uitg: De Alk). Het gaat om de afstand tussen de draaistellen en de brandstoftank met luchtketels. De radstand bij M* / T* is ook wat te kort, maar daar doe je verder weinig aan.
Hieronder de M* 6400 voor en na de aanpassing.
Waarschuwing
: Echte detail-freaks doen er verstandig aan de volgende alinea over te slaan.
Wat mij vooral stoorde was de enorme doorkijk, zowel van opzij als schuin van boven.
Van
opzij
: Op de maatschets zie je tussen de wielen o.a. de motoren (?) uitsteken. Bij M* is het draaistel recht afgekapt. Ik heb een stukje railbedding aan de kopse kant van het draaistelframe gelijmd, waardoor de opening een stuk kleiner is geworden.
Van
boven
: Van de luchtketels zijn alleen de zijkanten nagebootst. Van boven kijk je dus gewoon op de rails. Daarom heb ik een stukje potlood van 21 mm ertussen gelijmd, waardoor de doorkijk weg is.
Ook bij de ACTS 7101 heb ik zo de opening tussen de draaistellen en tank verkleind. Alleen moest daar wel ruimte blijven voor de cardan-as.
Verdere cosmetische aanpassingen die voor de hele MaK-familie zijn toegepast:
- Cabine-interieur lichtgrijs
- Dak vervuild
- Schuine kant van het dak "in carrosseriekleur"
- Hekwerk geschilderd
De ACTS 7101 vond ik nogal somber: Die heb ik aan één kant voorzien van een "I - Betuweroute"-sticker en van een machinist in oranje veiligheids-outfit. Hij krijgt ook nog een dikkere schoorsteen.
Zo, de MaK's zijn inmiddels na hun TTA weer uitgezwermd om ieder in hun eigen tijdperk weer lekker met goederentreinen op stap te gaan. En ik? Ik ga nu maar eens even bedenken wat ik de komende week zou kunnen aanpakken.
M.vr.ge. Ed S
Overlord
«
Reactie #46 Gepost op:
23 January 2011, 22:54:35 »
Dat ziet er mooi uit Ed!
Nog vervelend van die contact problemen, ik zou er bijna van naar je toekomen om het in levende lijve te bekijken en om een oplossing te bedenken!
*
Bouw Osteckingen
Martijn193
Bestuur
«
Reactie #47 Gepost op:
23 January 2011, 23:00:45 »
IK BEN EEN BEETJE SLECHTZIEND GELOOF IK
Daarom, waar zit dat stukje potlood ? en kan je die bedding duidelijker in beeld brengen ?
Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
«
Reactie #48 Gepost op:
24 January 2011, 12:46:30 »
Ik vind ze er een stuk gewichtiger uitzien, en dat met zo weinig middelen,
.
Gr Koen
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles
Rick 91
Machinist NS Reizigers
«
Reactie #49 Gepost op:
24 January 2011, 12:50:27 »
Mooi gedaan Ed, een echte verbetering!
Gr. Rick
SCO
«
Reactie #50 Gepost op:
26 January 2011, 14:02:23 »
Hoi Martijn (MDK193) en anderen,
Op verzoek nog een plaatje met maten van de
"optische verzwaring" van de M*/ T* 6400
:
De railbedding is een zwarte, flexibele strip van 60 cm, die ik ooit eens bij de W* in Rijswijk had gekocht. Ik weet niet welk merk het is. Misschien weet één van de lezers het? Als je op het plaatje klikt, zie je de maten.
Ik vond het wel handig spul, omdat de kleur meteen goed is. Ander materiaal is vast ook bruikbaar, maar het moet wel flexibel zijn, anders krijg je de schroeven van de kap moeilijk los en kan je het draaistelframe niet verwijderen als je bandjes moet wisselen.
De onderkant moet gelijk zijn aan de onderkant van het draaistelframe. Vastzetten met een paar druppeltjes secondelijm.
Op het plaatje is de opvulling alleen bij het bovenste draaistel aangebracht.
Voor de luchtketels heb ik stukjes potlood / hout met een doorsnede van 6 mm gebruikt. Op het plaatje zie je dat het hout geribbeld is, maar daar zie je toch niks van. Het gaat erom dat de doorkijk weg is. Even grijs verven en klaar is Kees.
Het aardige van deze verbouwing vind ik, dat je met minimale kosten en moeite een maximaal effect kan bereiken.
M.vr.gr. Ed S
Martijn193
Bestuur
«
Reactie #51 Gepost op:
26 January 2011, 23:46:53 »
Ed !
Mijn dank is groot. Blijkbaar heb je het zo goed gedaan dat dat potlood mij niet vreemd voorkwam.
Heb er (nog) geen, maar dat gaat eens veranderen
Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
SCO
«
Reactie #52 Gepost op:
27 January 2011, 13:24:59 »
*** LAATSTE NIEUWS !!! ***
Naar aanleiding van een bericht van gisteren op
www.westonline.nl
:
"HTM-tram begint aan lange reis
In het Franse Reichshoffen vlakbij Straatsburg is woensdag de eerste van achttien nieuwe trams van de HTM op transport gegaan. Vrijdag komt het 37 meter lange gevaarte in Den Haag aan.
Het transport gaat over de weg en doet er enige tijd over omdat het zo'n enorme lengte heeft. De komende jaren zullen er nog meer trams volgen. Omdat dit de eerste is, ging er een delegatie van de HTM samen met de pers naar Frankrijk om de tram de poort van de fabriek uit te zien gaan".
(tekst en plaatje van
www.westonline
)
Tijdens de lunch kwam de verslaggever van de "Appeldorensche Courant" - die de laatste tijd trouwens opvallend vaak op het station te vinden is - opgewonden het redactielokaal binnenstormen: "Weet je wat ik noú weer ......?". Zijn collega's keken hem enigszins meewarig aan. Buiten adem plofte hij op een inderhaast voor hem klaargezette stoel. Hij kon nog net uitbrengen: "HIER, KIJK DAN !!"
JH Radix
«
Reactie #53 Gepost op:
27 January 2011, 13:28:59 »
leuk
Met vriendelijke groet,
Jos Radix
r.hoolsema
«
Reactie #54 Gepost op:
22 February 2011, 22:28:42 »
En is er al wat gebeurd op de baan?
zou je misschien is wat overzicht foto´s kunnen maken van je baan.
Zodat ik je wisselstraten kan bewonderen.
ik ben namelijk bezig met een zelfde soort idee.
mvg
Reinder
MÄRKLIN
Door zijn technische perfectie. Het meest ideale fabrikaat voor fijnproevers
SCO
«
Reactie #55 Gepost op:
24 February 2011, 19:45:42 »
@ Reinder en alle anderen,
"
Is er intussen al wat gebeurd op de baan?"
Ja en nee. De afgelopen weken ben ik begonnen met het aansluiten van aan aantal wissels. En dan zit je daar op je krukje achter de baan tussen de draden..... en dan slaat ineens de twijfel toe, vooral bij de situatie op onderstaand plaatje. Dit punt vind je op het baanplan - zie bij 9 december - links bovenaan. Hier kruisen alle treinbewegingen op de hoofd- en zijlijn, van en naar het schaduwstation. En dat ook nog eens overdekt!
Vráág je dan niet om problemen? Aan de andere kant, ik wilde toch op één niveau bouwen? Dan zijn gelijkvloerse kruisingen wél de consequentie!
Ook het sporenplan van Appeldoren zelf is nog niet definitief. Zo was ik meteen verkocht toen ik het model van de Randstadrail zag. Kon die niet op één of andere manier een plaatsje krijgen in het geheel? Zoals bijv. op onderstaand plaatje van Den Haag-Laan van Nieuw Oost-Indië, waar behalve de NS ook de RET-stellen van de Erasmuslijn en de HTM-stellen van de Zoetermeerlijn komen. (plaatje vermoedelijk uit een Modelbaanmagazine) Of natuurlijk de Light-Rail op Gouda - Alphen.
En dan nog het feit, dat de linker uitrit van Appeldoren enkelspoor is. (Kon moeilijk anders, omdat ik geen radius 1 wil in het schaduwstation.)
Plus de afhandeling van de museumtreinen, die nog niet rond is. (Apart perron, omloopmogelijkheid of alleen lokwissel?)
Je ziet, genoeg redenen om even aan de noodrem te trekken en een bouwstop in te lassen. En daarom is het dus de afgelopen tijd even stil geweest in dit draadje. Nog even voor alle duidelijkheid: Randstadrail en Museumlijn zouden natuurlijk niet tegelijk op de baan komen, maar met het oog op volgende "reizen" moest met beide opties wel rekening worden gehouden bij het baanplan!)
En? Heeft al dat denkwerk nou tot iets geleid?
Jawel !! ( Maar dat verklap ik pas het komend weekend)
Eén ding is zeker:
DE BOUW VAN APPELDOREN WORDT HERVAT!
M.vr.gr. Ed S
Overlord
«
Reactie #56 Gepost op:
27 February 2011, 09:14:21 »
Hoi Ed,
Goed nieuws, ik ben benieuwd
*
Bouw Osteckingen
SCO
«
Reactie #57 Gepost op:
27 February 2011, 23:41:01 »
Dag allemaal,
Eerst het goede of eerst het slechte nieuws?
Laten we vandaag maar met het "slechte" beginnen, dan hebben we dat maar gehad: De reis in de Randstad
komt te vervallen
.
(Maar als je de huidige trend volgt om tegenvallers als "kans" of "uitdaging" te betitelen, klinkt het al veel minder erg.)
Hoe dan ook, de enkelsporige uitrit links maakt het gewoon te ongeloofwaardig. Een smoes als een "Project Appeldoren Verdiept", waarbij het verkeer langere tijd over een enkelsporige hulpbaan wordt geleid - net als in Almelo tot vorig (?) jaar - werkt ook niet. Dus blijf ik maar lekker weg uit de Randstad.
Appeldoren komt dus aan wat rustiger lijnen te liggen. Verder zullen meer treinen Appeldoren als eindpunt krijgen. Dit i.v.m. de onevenwichtigheid: naar rechts een dubbelsporige hoofdlijn, naar links enkelspoor. In de toekomst zullen de aangekondigde dieseltreinstellen - DE2, Buffel en GTW's - een grotere rol krijgen.
Wat gaat er nu gebeuren?
- De baan wordt verder ingericht voor reis 1: ( Middelgrote stad op de Veluwe, verkeer richting Duitsland, zijlijn met museumverkeer, anno 2000)
- De flessenhals links achter (zie plaatje laatste post) laat ik maar zo. In de praktijk gebeurt daar dankzij Koploper eigenlijk nooit wat.
- De stations-sporen worden geschikt gemaakt voor meer - korte - treinen achter elkaar.
- De komende maand wordt een begin gemaakt met de overdekking van het schaduwstation.
Zo, genoeg gepraat, nu wordt het tijd voor een
verzoeknummer!
Reinder (r.hoolsema) vroeg om overzichtsfoto's, met name van de wisselstraten. Vandaag de eerste serie, waarbij ik meteen wat laat zien van het te verwachten treinverkeer.
1. Appeldoren, linker uitrit (oost)
10.48 De Syntus-Lint uit het oosten des lands loopt binnen op spoor 4. Deze trein eindigt hier.
10.52 De IC uit een ander oosten des lands loopt binnen op spoor 3.
10.53 De reizigers van Syntus hebben een directe aansluiting op de IC naar het westen. De Plan V links heeft vandaag vrij. (Veluwe, zondag, snap je)
10.54 De inmiddels lege Lint "vlucht" van spoor 4 - het doorgaande spoor richting oost - naar ......
2. Appeldoren, rechter uitrit (west)
.... het hoofdspoor uit richting west. Mocht hij daar in de weg staan, dan rijdt hij even door ( dat kan nl. later wél!
) en wisselt door naar het rechter spoor.
Maar vandaag loopt alles volgens dienstregeling, en de machinist wisselt van cabine. Terwijl hij daarmee bezig is en zich verbaast over de hoeveelheid door de geachte klanten achtergelaten kranten en andere zooi verlaat de IC inmiddels - stipt op tijd - Appeldoren over het rechter hoofdspoor. (Plaatje wilde niet uploaden, maar het gebeurde écht).
Het is inmiddels 10.59. De Lint loopt over naar spoor 3. De machinist heeft even tijd voor een bakkie. De aansluitende IC uit het westen komt pas om 11.07 binnen.
11.07 De koploper glijdt binnen langs het perron (spoor 4). Reizigers kunnen cross-platform overstappen op de Syntus-Lint.
11.09 De IC vertrekt richting oost.
11.13 De Lint vertrekt richting oost.
Dit schouwspel deed zich vroeger elk half uur voor in de stad, waar mijn baan zijn naam aan ontleent. Mijn eerste doel is, dit m.b.v. Koploper na te bootsen. Daarna worden stapsgewijs andere treinen in de dienstregeling opgenomen.
De volgende keer
volgen we de Lint en de IC's verder en bekijken de wisselstraten, die ze op hun reis tegenkomen. Waarschijnlijk rond de verkiezingen.
M.vr.gr. Ed S
r.hoolsema
«
Reactie #58 Gepost op:
28 February 2011, 02:25:36 »
Zie ik het nou goed is jou baan enkelsporig???
Nu ik zelf wat meer ruimte heb gemaakt voor me baan wordt dit mijn versie van apeldoorn hihi
das dan puur me zichtbare gedeelte. Nu is het grappige dat mijn baan ook in de woonkamer staat
Bedankt voor de foto´s
mvg
Reinder
MÄRKLIN
Door zijn technische perfectie. Het meest ideale fabrikaat voor fijnproevers
laurent
Broem broem!
«
Reactie #59 Gepost op:
28 February 2011, 14:18:00 »
Citaat van: SCO op 27 February 2011, 23:41:01
Moet hier echt moeite doen de pukos in de normale sporen te vinden, keurig weggewerkt!
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende