Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:42
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:29:32
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 13:01:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:54:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Piko NS1100, materieelbespreking door Ben
Vandaag om 11:24:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:38:43
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20

Auteur Topic: Modelbaan met Engelse meuk (00 Triang Hornby)  (gelezen 36318 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re:Modelbaan met Engelse meuk (00 Triang Hornby)
« Reactie #90 Gepost op: 17 March 2011, 20:10:51 »
Ik heb zelf ook een City of Truro, en volgens mij is het een DCC ready lok, d,w,z, dat er geen decoder in zit, maar dat er wel een NEM plug aanwezig is t.b.v. een decoder.

Eergisteren ontving ik een mailtje van het NRM, waarin ze de City of Truro met zwarte frames tot 31 maart aanbieden met daarbij gratis een van de 3 pakketten met 3 wagons uit het assortiment.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 March 2011, 21:59:12 door Stoomboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 17 March 2011, 21:01:23 »
Maar ik vind dat rode frame zo moooooi
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 19 March 2011, 19:44:02 »
Ik kon het niet meer weerstaan...ik heb um besteld! 3440...Dat mailtje van de NRM heb ik ook gehad, maar dat rode frame vind ik mooier als de zwarte. Nog even telefonisch bevestigd en als het goed is wordt tie maandag ingepakt en verzonden!
Helemaal happy!

Thijs

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 19 March 2011, 19:46:39 »
Nou, gefeliciteerd hoor!

Je zult er geen spijt van krijgen, het is een schitterende machine.

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 21 March 2011, 15:16:23 »
Leen, wil jij jouw City of Truro even opmeten? Ik wil een vitrinekastje aanschaffen, zodat ik hem ook beneden kan zetten.
Maar ik kan de lengte nergens vinden...

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 21 March 2011, 17:16:31 »
Volgens de review in de "Model Rail" is de CoT  231mm lang over de buffers gemeten.

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 21 March 2011, 21:11:37 »
En dan heb ik een vitrinebakje gevonden van 220 mm bij conrad...dan maar weer zelf aan de slag  :)

Sjonnie English

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 02 May 2011, 17:02:32 »
Het mooiste wat er is dat Engelse spul ben zelf al aan mijn 3de baan bezig.
De eerste was een thomas baan ,de 2de een triang baan met alleen maar jaren 50 en 60 spullen,En de derde is echt prachtig aan het worden met de heuvels en een typisch engels kanaal er in hier op rijdt matrieel uit verschillende tijd perken .van bachmann ,Hornby en Dapol .Voordeel van de hornby digital trafo is dat er ook een kanaal vrij is voor een loc zonder decoder dus er kan zelfs 1 van mn oude triang locs op.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 02 May 2011, 22:20:51 »
Leuk! Graag wil ik eens wat van je baan zien, wat je beschrijft klinkt goed!
Heb je het aparte Engelse topic al gevonden? The Litter Bin? http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.0.html
Daar is Leen niet zo lang geleden mee begonnen...effe checken!

Thijs

Sjonnie English

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 14 June 2011, 23:17:02 »

In deze tv uitzending over de open dag van modelspoorgroep drechtsteden komt mijn jaren 50/60 triang baan voorbij.

Sjonnie English

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 14 June 2011, 23:18:10 »

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 03 July 2011, 14:51:59 »
Ben ff een tijdje niet actief geweest. Naast de Engelse treinen heb ik nog een zomerhobby; zeilen. Ben daar het voorseizon knap druk mee geweest. Nu is het weer hier in het noorden niet echt denderend en dus besteed ik weer wat meer tijd aan m'n trein. Heb de afgelopen periode een leuk projectje gedaan. Ik heb op E-bay een aantal oudere Hornby coaches gekocht; de Stanier LMS crimson. Deze heb ik gebruikt als basis om een Silver Jubilee trein mee te maken. Ik beschikte al over een Bachmann Class A4 die ik met veel pijn en moeite digitaal heb gemaakt. Het probleem met deze tooling van Bachmann is dat het loco frame uit twee helften bestaat die allebei onder spanning staan en daarmee de motor voeden. Ik moest dus de motor goed geisoleerd krijgen van deze frames. Dat heeft nogal wat moeite gekost maar is een paar maanden geleden eindelijk gelukt. Nu moesten er uiteraard nog rijtuigen komen en dat moest de Silver Jubilee worden. Het bijzondere aan de Silver Jubilee is dat de set bestaat uit totaal 7 rijtuigen waarvan één zgn. Triplet en twee Twins. Later werd daar nog een achtste wagon aan toegevoegd. Ik heb er voor gekozen een Triplet en een Twin te maken. Vijf in totaal dus en dat is lang zat voor mijn baan. De Triplet is een set van drie rijtuigen die onderling verbonden zijn met een draaistel tussen de rijtuigen in. De Twin is hetzelfde maar dan met twee rijtuigen. De Hornby LMS coaches komen qua afmetingen en aanzicht het dichtste bij de Silver Jubilee. Hornby heeft ze zelf ook uitgebracht maar heeft de valances er niet onder gezet. Zonde, want die bepalen toch voor een aanzienlijk deel het aangezicht (en de stroomlijn) van de Silver Jubilee.

Het origineel uit 1935

Nadat ik eerst all bogies had verwijderd heb ik er een paar apart gelegd. Na het verwijderen en schoonmaken van de wielen heb ik met een scherp mes het draaipunt er af gesneden en de koppeling verwijderd. Vervolgens heb ik 3mm gaatje geboord in het midden van de vloer van de wagon op 11mm afstand van de bufferbalk. In de bogie heb ik 2,5mm gaatjes geboord op 13mm afstand van de balk. Hier heb ik van onderaf 3mm boutjes in geschroefd en aan de bovenkant 5 kleine ringetjes gelegd en geborgd met een kunststof 3mm schroefje. De rijtuigen er op gezet en wat blijkt, ze draaien keurig netjes langs elkaar terwijl de afstand tussen de rijtuigen niet meer is dan 3mm. Ik heb vervolgens de bogies vastgezet aan één kant van de rijtuigen. Zo is de hele set makkelijk per wagon van de rails te pakken maar vallen de draaistellen er niet onder uit. In het interieur moet echter wel wat ruimte worden gemaakt voor het schroefje, maar daar zie je niets van na montage van het geheel.

Draaistel (Bogie)

De valances heb ik gemaakt van 0,2” dik styrene sheet van Evergreen. De valances zijn 11mm hoog en (afhankelijk van de plaats van de bogie) 15cm of 18cm lang. Op de echte Silver Jubilee zijn de valances iets gebogen maar dat heb ik voor lief genomen. Ik heb ze wel iets naar binnen geplaatst onder het rijtuig. Dit heb ik gedaan door iets van de balken af te snijden aan de onderkant van het rijtuig. De valances heb ik vervolgens vastgelijmd met gewone plasticlijm.

De Triplet set

Hierna kon alles gespoten worden. Ik heb hiervoor de volgende kleuren van Humbrol gebruikt. Satin 129 voor de bovenzijde en Matt 74 voor het frame, de bogies en de valances. Als alles klaar is gaat er nog een laag blanke satijnglans overheen.

De Twin

Wat nu nog rest is het aanbrengen van de zilveren belijning en de decals, deze heb ik besteld bij Fox Transfers in Engeland. Voor de belijning moet ik nog wat experimenteren. De Silver Jubilee coaches waren rijkelijk voorzien van roestvast stalen strips rond deuren en ramen. Ik ga dat proberen aan te brengen met een zilverkleurige hobby pen. Dat is wat fijner dan een penseel. Ik heb al plastic strip geprobeerd maar dat is toch wat te dik.

Silver Fox met de Triplet set

Voorlopig rijdt er een mooi setje op mijn baan rond. In mijn beleving ziet het er beter uit dan de standaard 3 wagon set van Hornby.

Het volgende project is een tweede tender voor mijn donkergroene Class A4. Ik ga hem sowieso al een andere naam geven. Nu heet ‘ie nog Woodcock maar binnenkort gaat hij Bittern heten. Daarvoor is ook de tweede tender bestemd. De tender wordt omgebouwd tot watertender. Ook hiervoor heb ik een losse tender gekocht op E-bay. De ombouw is vrij gemakkelijk door de kolen te verwijderen en er van plastic sheeting een gewelfd dakje op te zetten, zwart spuiten en klaar. Alleen het BR logo moet nog van de tender worden verwijderd. Ik heb een tender die voorheen geomotoriseerd was. De pick ups gebruik ik nu voor Bittern. Hiervoor heb ik een extra draw-bar besteld die stroom doorgeeft aan de voorste tender. Smooth-running wordt nu nóg beter!
« Laatst bewerkt op: 03 July 2011, 15:33:20 door Merlin674 »

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #102 Gepost op: 03 July 2011, 17:10:43 »
Triptip voor de Hornby liefhebber:
Het Hornby Museum te Ramsgate (co Kent, Thanet Isle).
Dit is pas een goed jaar terug, opengegaan.

http://www.ukattraction.com/south-east-england/hornby-museum.htm

Het bevat enkele HO banen, naar ook een Arnold N-Baan.
Daarnaast is er ook wat te zien van Scale Trix autobanen & vitrines van Jouef, Arnold, Rivarossi...
Een groot assortiment van produkten kan je verkrijgen in de shop.
Echter in de kleinere shops op het schiereiland kunnen al eens iets goedkoper zijn???

In een hoekje zijn er echter 'koopjes' te verkrijgen.
Ik kochtte er de First Great Western 125 HST 'DCC fitted' met 2 ingebouwde 8p Hornby decoders. De 125 HST blijkt goed gemoderniseerd te zijn & bevat volgens mij goede rijeigenschappen voor een faire prijs.
http://www.hornby.com/hornby-visitor-centre

Shops in Kent
(de 1è 2 zijn mijn favorieten. Allen berijkbaar op <1uur met de wagen vanuit Dover):

East Kent Models, 89 Highstreet, Whitstable http://www.eastkentmodels.co.uk
The Hobby Shop, 122 Weststreet, Faverham http://www.hobb-e-mail.com

Ramsgate Models, 74 Qeens Street, Ramsgate
Turner Models, 14 London Read, Dover

Uitsluitend positieve ervaringen per postorder met (& die zitten ook op e-bay):
http://www.cheltenhammodelcentre.com
http://railsofsheffield.com/default.aspx

Goedkope dagtrips naar Kent per ferry (€40 H/T per wagen & tot 4 inzittenden):

www.norfolkline.com (=nu deel van DFDS Seaways)
Op de Lijn Duinkerken-Dover met om de 2u een afvaart & 2u. vaartijd.

http://www.poferries.nl/tourist/content/pages/template/offers_offers.htm
PO ferries heeft het meest aantal overtochten. vaartijd Calais - Dover is ca. 1u.30
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 04 July 2011, 10:45:22 »
Bij East Kent Models kun je ook veel onderdelen voor je Hornby spullen kopen, die elders niet te krijgen zijn.

@Ed.
Mijn complimenten voor de conversie van de Stanier rijtuigen, Ed. Mooi dat je ook die valances gemaakt hebt, dat maakt het echt heel realistisch. De Silver Jubilee staat ook nog op mijn programma, want de Hornby rijtuigen, die ik nu heb, zijn een povere representatie.
Heb je deze site al gezien?:

http://www.elegantsteam.com/silver_jubilee_whole%20train.html

Leen.

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 05 July 2011, 22:11:37 »
Leen,
Dank voor de complimenten. Toevallig ga ik begin augustus bij East Kent Models langs. Ik heb er op dit moment een A4 Class in reparatie. Was van de tafel gevallen en spoorde niet meer. Ik kon echter de oorzaak niet ontdekken. Ga dus lekker even rondkijken bij EKM.
De site die je noemt is mijn belangrijkste bron van informatie. Echt heel goed en gedetailleerd.
Uiteraard heb ik hier en daar concessies moeten doen. Zo is de middelste coach van iedere Triplet 50ft i.p.v. 57ft. Dat gaat dus niet zomaar. Er is wel een 50ft coach te vinden, maar dat is een Parcels Van en dan zit je helemaal verkeerd met de ramen. Het is niet anders. Binnenkort de details afwerken. Ik denk dat ik er in het najaar ook verlichting in aanbreng en dan de interieurs ook in de juiste kleuren schilder. Wederom dankzij de gelinkte website.

Groeten!
Ed