Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:48:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 19:35:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:18:42
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:59:17
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 17:17:00
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek  (gelezen 41454 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #15 Gepost op: 25 November 2010, 18:37:55 »
Ik heb de nodige H profielen besteld want ik kan op het ogenblik niet verder met de bouw. Nog 4 zakjes H profiel nr 284 van Evergreen en dan kan het brugdek afgemaakt worden. Het is al volledig op lengte maar het is wachten op de H profielen om de kruizen aan de onderkant af te maken. Ze zouden misschien morgen komen maar ja met de stakingen van TNT moet je maar afwachten of dat allemaal gaat lukken. Ik ga dus weer even aan de slag op de tekentafel om de portalen te tekenen, want die zijn hierna aan de beurt om gebouwd te worden.

Mijn verhaaltje............ :-\
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #16 Gepost op: 25 November 2010, 19:50:39 »
Krijg net een redelijk natte MIBA binnen en daar staan wat leuke stukjes in voor onze bruggebouwers
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #17 Gepost op: 26 November 2010, 22:18:41 »
Vanmiddag de profielen opgehaald kunnen we weer aan de slag met het brugdek. Gisteren de boog bestudeerd. Zit toch ingewikelder in elkaar dan ik dacht. Verschillende soorten en maten profielen. Eerst het dek maar af maken.

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #18 Gepost op: 26 November 2010, 22:40:27 »
Eerst het dek maar af maken.

Hoi Gerco,
Niet dat ik er verstand van heb (helemaal niet namelijk!) maar toch dringt zich bij mij de vraag op: zou je dat wel doen? Dan zit je met anderhalve meter, die zonder overspanning wel erg gevoelig wordt voor doorbuigen. En anderhalve meter is ook nog eens niet dat je zegt die pak ik wel even heel voorzichtig op.
Het is niet voor niks dat echte bruggen vanaf twee oevers, en met overspanning, naar elkaar toe gebouwd worden.
Maar goed, ik zei al dat ik er geen verstand van had, en mijn opmerking gaat zometeen waarschijnlijk door jou gelogenstraft worden  ;D.
Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #19 Gepost op: 26 November 2010, 23:36:46 »

Zolang je het dek op een stevige plaat of een bureau bouwt moet dan geen probleem zijn.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #20 Gepost op: 27 November 2010, 11:27:31 »
@ Antoontje

Het brugdek ligt nu op een module van 180 cm. Hoe meer attributen ik an het dek bevestig hoe steviger het wordt. De brug staat nog niet op pijlers dus heeft over de volledige lengte steun. Zodra het dek klaar is ga ik vanuit het midden (net als Jeroen) de boog opbouwen. Dus volledig in strijd met de werkelijkheid maar dat komt door andere omstandigheden.

Gr.  Gerco
« Laatst bewerkt op: 27 November 2010, 16:49:39 door Gerco van Beelen »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #21 Gepost op: 27 November 2010, 14:35:57 »
@ Antoontje

Het brugdek ligt nu op een module van 180 mm.

Gr.  Gerco

Ik dacht jij de brug in h0 aan het bouwen bent ;D. Een van ons tweeen heeft het verkeerd :D ;D

Succes met bouwen. Ik ben nog aan het tekenen.
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #22 Gepost op: 27 November 2010, 16:50:21 »
mm veranderd in cm je hebt helemaal gelijk Ted

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #23 Gepost op: 28 November 2010, 01:02:49 »
(...) en mijn opmerking gaat zometeen waarschijnlijk door jou gelogenstraft worden  ;D.

...zie je wel?
Sommige mensen hebben echt veel te veel ruimte voor hun hobby...
"En dat is niet eerlijk, want zij zijn groot, en ik is klein." (Calimero)
Succes Gerco.  (y)
Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #24 Gepost op: 29 November 2010, 18:30:05 »

Sommige mensen hebben echt veel te veel ruimte voor hun hobby...

Nog niet maar over 2 jaar wel.



Weet iemand waarvoor de twee inkepingen in de pijlers dienen.
Als je die nabouwt geeft dat dan een verzwakking van de constructie.

Gr. Gerco

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #25 Gepost op: 29 November 2010, 18:36:30 »
Het zal denk ik te maken hebben met het uitzetten van de grote boog waarbij het effect van de uitzetting natuurlijk het grootst is aan het einde van de boog. De verjonging heeft daar een soort scharnierende functie.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #26 Gepost op: 29 November 2010, 18:53:06 »
Nog niet maar over 2 jaar wel.



Weet iemand waarvoor de twee inkepingen in de pijlers dienen.
Als je die nabouwt geeft dat dan een verzwakking van de constructie.

Gr. Gerco

Gerco (en anderen),

jullie denken verkeerd. De boog rust niet op de rijvloer, maar de rijvloer hangt aan de boog. In de vertikalen heersen dus alleen trekkrachten. Eigenlijk zouden alle vertikalen met een schanierverbinding enerzijds aan de boog en anderzijds aan de rijvloer moeten vastzitten. Wat precies de reden is om alleen de eerste 2 verticalen zo uit te voeren weet ik niet. Het kan zijn omdat deze 2 de kortste zijn.

Ted

P.S. Gerco heb je ook foto's van de verbinding van deze 2 vertikalen met de rijvloer? Als mijn verhaal klopt, zouden deze ook zo'n inkeping moeten vertonen.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10753
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #27 Gepost op: 29 November 2010, 21:43:17 »
Volgens mij kan het met de lengte van de betreffende kolommen (trekstangen) te maken hebben. Korte kolommen of liggers zijn stijver er nemen daardoor meer krachten op dan korte. Het lijkt me de bedoeling dat deze kolommen alleen trekkrachten opnemen en om te voorkomen dat ze ook buigkrachten op het knooppunt overdragen is er een inkeping (scharnier) gemaakt. De lange kolommen kunnen nooit zover doorbuigen dat ze grote draaikrachten op het knooppunt overbrengen.
Een wellicht wat technisch verhaal, maar hopelijk toch een beetje duidelijk.

No dress rehearsel, this is our life.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #28 Gepost op: 29 November 2010, 23:38:00 »
P.S. Gerco heb je ook foto's van de verbinding van deze 2 vertikalen met de rijvloer? Als mijn verhaal klopt, zouden deze ook zo'n inkeping moeten vertonen.

Natuurlijk Ted


Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #29 Gepost op: 29 November 2010, 23:46:21 »
Citaat van: Ted
Als mijn verhaal klopt, zouden deze ook zo'n inkeping moeten vertonen.
Als ik de foto zo zie, zitten die inkepingen daar inderdaad ook.

Citaat van: Gerco
Als je die nabouwt geeft dat dan een verzwakking van de constructie.
Is hiet niet mogelijk om deze onderdelen uit messing na te maken?
dat is alweer een stukje steviger dan styreen lijkt mij.

Mvg,

Romar

Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.