Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 11:20:01
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 11:06:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 11:03:41
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 10:51:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Jelmer
Vandaag om 10:41:39
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 10:40:11
The Micro Model Railway Dispatch door spoorijzer
Vandaag om 10:39:19
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 10:38:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:16:23
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Jan-Peter
Vandaag om 10:12:25
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 10:06:33
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 09:47:32
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
Mijn geweatherde modellen door Keska
Vandaag om 08:55:55
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:07:19
Minibaan Visserskaai H0 door Peter J K
Vandaag om 00:51:21
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Schachbrett
21 December 2025, 23:28:59
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
21 December 2025, 23:25:31
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
21 December 2025, 23:19:32
Rondom Charlois door Schachbrett
21 December 2025, 23:16:02
herrmann door grossraumwagen
21 December 2025, 22:25:46
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
21 December 2025, 22:15:27
Zwederbaan door nighttrain1
21 December 2025, 21:34:20
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek  (gelezen 46754 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #15 Gepost op: 25 November 2010, 18:37:55 »
Ik heb de nodige H profielen besteld want ik kan op het ogenblik niet verder met de bouw. Nog 4 zakjes H profiel nr 284 van Evergreen en dan kan het brugdek afgemaakt worden. Het is al volledig op lengte maar het is wachten op de H profielen om de kruizen aan de onderkant af te maken. Ze zouden misschien morgen komen maar ja met de stakingen van TNT moet je maar afwachten of dat allemaal gaat lukken. Ik ga dus weer even aan de slag op de tekentafel om de portalen te tekenen, want die zijn hierna aan de beurt om gebouwd te worden.

Mijn verhaaltje............ :-\
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #16 Gepost op: 25 November 2010, 19:50:39 »
Krijg net een redelijk natte MIBA binnen en daar staan wat leuke stukjes in voor onze bruggebouwers
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #17 Gepost op: 26 November 2010, 22:18:41 »
Vanmiddag de profielen opgehaald kunnen we weer aan de slag met het brugdek. Gisteren de boog bestudeerd. Zit toch ingewikelder in elkaar dan ik dacht. Verschillende soorten en maten profielen. Eerst het dek maar af maken.

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #18 Gepost op: 26 November 2010, 22:40:27 »
Eerst het dek maar af maken.

Hoi Gerco,
Niet dat ik er verstand van heb (helemaal niet namelijk!) maar toch dringt zich bij mij de vraag op: zou je dat wel doen? Dan zit je met anderhalve meter, die zonder overspanning wel erg gevoelig wordt voor doorbuigen. En anderhalve meter is ook nog eens niet dat je zegt die pak ik wel even heel voorzichtig op.
Het is niet voor niks dat echte bruggen vanaf twee oevers, en met overspanning, naar elkaar toe gebouwd worden.
Maar goed, ik zei al dat ik er geen verstand van had, en mijn opmerking gaat zometeen waarschijnlijk door jou gelogenstraft worden  ;D.
Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #19 Gepost op: 26 November 2010, 23:36:46 »

Zolang je het dek op een stevige plaat of een bureau bouwt moet dan geen probleem zijn.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #20 Gepost op: 27 November 2010, 11:27:31 »
@ Antoontje

Het brugdek ligt nu op een module van 180 cm. Hoe meer attributen ik an het dek bevestig hoe steviger het wordt. De brug staat nog niet op pijlers dus heeft over de volledige lengte steun. Zodra het dek klaar is ga ik vanuit het midden (net als Jeroen) de boog opbouwen. Dus volledig in strijd met de werkelijkheid maar dat komt door andere omstandigheden.

Gr.  Gerco
« Laatst bewerkt op: 27 November 2010, 16:49:39 door Gerco van Beelen »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #21 Gepost op: 27 November 2010, 14:35:57 »
@ Antoontje

Het brugdek ligt nu op een module van 180 mm.

Gr.  Gerco

Ik dacht jij de brug in h0 aan het bouwen bent ;D. Een van ons tweeen heeft het verkeerd :D ;D

Succes met bouwen. Ik ben nog aan het tekenen.
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #22 Gepost op: 27 November 2010, 16:50:21 »
mm veranderd in cm je hebt helemaal gelijk Ted

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #23 Gepost op: 28 November 2010, 01:02:49 »
(...) en mijn opmerking gaat zometeen waarschijnlijk door jou gelogenstraft worden  ;D.

...zie je wel?
Sommige mensen hebben echt veel te veel ruimte voor hun hobby...
"En dat is niet eerlijk, want zij zijn groot, en ik is klein." (Calimero)
Succes Gerco.  (y)
Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #24 Gepost op: 29 November 2010, 18:30:05 »

Sommige mensen hebben echt veel te veel ruimte voor hun hobby...

Nog niet maar over 2 jaar wel.



Weet iemand waarvoor de twee inkepingen in de pijlers dienen.
Als je die nabouwt geeft dat dan een verzwakking van de constructie.

Gr. Gerco

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #25 Gepost op: 29 November 2010, 18:36:30 »
Het zal denk ik te maken hebben met het uitzetten van de grote boog waarbij het effect van de uitzetting natuurlijk het grootst is aan het einde van de boog. De verjonging heeft daar een soort scharnierende functie.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #26 Gepost op: 29 November 2010, 18:53:06 »
Nog niet maar over 2 jaar wel.



Weet iemand waarvoor de twee inkepingen in de pijlers dienen.
Als je die nabouwt geeft dat dan een verzwakking van de constructie.

Gr. Gerco

Gerco (en anderen),

jullie denken verkeerd. De boog rust niet op de rijvloer, maar de rijvloer hangt aan de boog. In de vertikalen heersen dus alleen trekkrachten. Eigenlijk zouden alle vertikalen met een schanierverbinding enerzijds aan de boog en anderzijds aan de rijvloer moeten vastzitten. Wat precies de reden is om alleen de eerste 2 verticalen zo uit te voeren weet ik niet. Het kan zijn omdat deze 2 de kortste zijn.

Ted

P.S. Gerco heb je ook foto's van de verbinding van deze 2 vertikalen met de rijvloer? Als mijn verhaal klopt, zouden deze ook zo'n inkeping moeten vertonen.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #27 Gepost op: 29 November 2010, 21:43:17 »
Volgens mij kan het met de lengte van de betreffende kolommen (trekstangen) te maken hebben. Korte kolommen of liggers zijn stijver er nemen daardoor meer krachten op dan korte. Het lijkt me de bedoeling dat deze kolommen alleen trekkrachten opnemen en om te voorkomen dat ze ook buigkrachten op het knooppunt overdragen is er een inkeping (scharnier) gemaakt. De lange kolommen kunnen nooit zover doorbuigen dat ze grote draaikrachten op het knooppunt overbrengen.
Een wellicht wat technisch verhaal, maar hopelijk toch een beetje duidelijk.

No dress rehearsel, this is our life.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
    • sleutelspoor
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #28 Gepost op: 29 November 2010, 23:38:00 »
P.S. Gerco heb je ook foto's van de verbinding van deze 2 vertikalen met de rijvloer? Als mijn verhaal klopt, zouden deze ook zo'n inkeping moeten vertonen.

Natuurlijk Ted


Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:De brug van Oosterbeek
« Reactie #29 Gepost op: 29 November 2010, 23:46:21 »
Citaat van: Ted
Als mijn verhaal klopt, zouden deze ook zo'n inkeping moeten vertonen.
Als ik de foto zo zie, zitten die inkepingen daar inderdaad ook.

Citaat van: Gerco
Als je die nabouwt geeft dat dan een verzwakking van de constructie.
Is hiet niet mogelijk om deze onderdelen uit messing na te maken?
dat is alweer een stukje steviger dan styreen lijkt mij.

Mvg,

Romar

Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.