Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Jint Nijman
03 September 2025, 23:54:35
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
03 September 2025, 23:38:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
03 September 2025, 23:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
03 September 2025, 22:07:59
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Veevervoer ss/ ns door klusser
03 September 2025, 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
03 September 2025, 21:42:57
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
03 September 2025, 21:30:25
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
03 September 2025, 21:26:44
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
03 September 2025, 21:16:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
03 September 2025, 21:11:59
Aachenau West door wob
03 September 2025, 21:03:53
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
03 September 2025, 20:30:19
Pfarrerwinkel bahn door einte
03 September 2025, 19:43:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
03 September 2025, 19:38:54
Rocrail terugstel tijd wissels door jack is back
03 September 2025, 19:33:59
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
03 September 2025, 19:25:22
Een Rotterdams gebouw door BartvD
03 September 2025, 18:59:50
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
03 September 2025, 18:56:54
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
03 September 2025, 18:50:08
Minder wissels door AP3737
03 September 2025, 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Keska
03 September 2025, 17:54:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 September 2025, 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 September 2025, 17:39:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
03 September 2025, 17:15:10
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
03 September 2025, 17:11:38
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
03 September 2025, 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
03 September 2025, 16:21:03
  

Auteur Topic: "Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"  (gelezen 146881 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18023
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #570 Gepost op: 07 March 2012, 16:15:48 »
Dat was zeker de anti-climax...... :-\ ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #571 Gepost op: 07 March 2012, 21:34:10 »
 ??? Marty en Ronald,
Bij "Mechelen", al dan niet midden in een (zo te horen terminale) hoestbui  ;)
denk ik niet aan Nederland maar aan 'Den Belgique"...
Want ik neem aan, dat Marty hier doelt op de Nekkerhal... toch? :D (y)

Ronald, heb ik hooguit nog een vraagje over het grote voorbeeld: Loggingcompanies waren inderdaad kennelijk gék op Shays (en wellicht ook Climaxes). Ik vind het in ieder geval in model FANTASTISCHE dingen. (Ik heb nog nooit een "echte Shay" gezien  :'( ), maar ik verbaas mij altijd: de aandrijving lijkt mij toch redelijk ingewikkeld en kwetsbaar, waarom hebben ze nou juist hier voor gekozen?  ???

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #572 Gepost op: 07 March 2012, 23:50:15 »
Door di constructie konden ze 100 jaar geleden al alle assen aandrijven (ook die van een tender) terwijl het mogelijk bleef om door redelijk krappe bogen te rijden. Da's weer heel handig in de bergen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9416
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #573 Gepost op: 08 March 2012, 00:15:43 »
Plus daarnaast in het echie is het een best wel lompe aandrijving, gaat echt niet zo snel stuk als de plastic junk van bachermann ;D

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #574 Gepost op: 08 March 2012, 10:52:41 »
Shay's, Climaxen en Heislers zijn zogenaamde "geared" locomotives. Lokomotieven die een aandrijving hebben via tandwielen dus, die zo zijn gemaakt dat er een vertraging zit tussen het toerental van de stoommotor (cylinders, krukas) en de aangedreven wielen. Hierdoor wordt niet alleen de draaisnelheid verminderd, maar vooral de trekkracht vermeerderd.
Zo kan een relatief lichte lokomotief op sporen rijden die normaal geschikt is voor 2 assige lokjes (scherpe bochten, ongelijk gelegd spoor, lichte onderbouw) en enorme lasten trekken die normaal enkel door veel grotere loks getrokken kunnen worden.

Een shay had een buitenliggende cardanas met splineshafts (een soort uitrekbare asconstructie) en een haakse tandwieloverbrenging aan de buitenkant, een Heisler of een Climax heeft de cardanas net als een vrachtwagen in het midden lopen.

Shay's hebben de ketel aan 1 kant van de lok en de stoommotor aan de andere kant en zijn dus qua gewicht niet helemaal in evenwicht. Alle mechaniek is echter vrij toegankelijk. Heislers hebben de krukas in de lengterichting (dus de lok schommelt als reactie op de kracht van de stoommotor) en Climaxen hebben de stoommotor haaks op de krukas, dat heeft de minste nadelen. (maar cardanas en overbrenging moet je boven een smeerkuil servicen.)

Door de simpele constructie waren shay's veruit het meest geliefd, je kunt ze desnoods in een weiland repareren, zonder smeerput. De tandwielen werden goed vet gehouden en zijn zo zwaar uitgevoerd dat die echt niet kapot gaan. Zelfs als er dikke takken tussen kwamen werden die vermalen. De nadelen van het ongelijke gewicht waren niet echt nadelig omdat de snelheid erg laag lag.

Er zijn echter nog veel meer soorten geared locomotives gebouwd. Interessant linkje voor wat meer variantjes..

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #575 Gepost op: 08 March 2012, 11:10:19 »
Ik heb nog ergens een paar detailopnames van de ruige aandrijving van een Shay. Als je het in levende lijve ziet sta je van verbazing te kijken hoe eenvoudig en stabiel de uitvoering is. Vanavond maar eens even grasduinen in de piktjurs.

Voorlopig heb ik alleen toegang tot het totaalplaatje
« Laatst bewerkt op: 08 March 2012, 11:13:18 door René »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #576 Gepost op: 08 March 2012, 23:21:33 »
Hier de foto's van de cardanaandrijving van de bovenstaande Shay







Best wel grof spul zonder al te veel tam tam
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #577 Gepost op: 08 March 2012, 23:52:42 »
Video's, met leuke detailopnamen.

Shay Cass Mountain.

Heisler

Climax

Trouwens Ronald, met deze voertuigen breng je Lake Louisa in de tegenwoordige tijd. Voor de scenery maakt het niet veel uit. ;D
Jeroen

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #578 Gepost op: 09 March 2012, 02:11:27 »
Link 1 & 2 zijn het zelfde?
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #579 Gepost op: 09 March 2012, 10:18:19 »
Oké, :-[

Heren, DANK! Ergens voel ik mij nu een 'beetje dom',, want inderdaad heb ik mij eigenlijk nooit gerealiseerd hoe groot en massief die aandrijving er in het eggie uit zou zien...
Shays ken ik alleen maar uit onze "exclusieve-modellen-vitrine" die wij bij Merkelbach in de Kalverstraat hadden (jazeker, lang geleden...) Vandaar ook wel de fascinatie voor die dingen, want die modelletjes waren zoooo mooi.
Maar me eigenlijk dus vooral blindgestaard op het fragiele mechaniek-in-model.
Ik ga verder zoeken op Internet en kwijlen over de ongetwijfeld vele plaatjes...

Heb ik hooguit een laatste kreet: Daan, ik kan me nauwelijks voorstellen, dat ze die Shay "in het weiland" moesten repareren  ;D, ik verwacht éérder tussen de boomstronken  (y) (Maar ik begrijp wat je bedoelt...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #580 Gepost op: 09 March 2012, 11:46:07 »
Link 1 & 2 zijn het zelfde?

??? Nee hoor.
Jeroen

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7285
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #581 Gepost op: 22 March 2012, 20:55:46 »
Wat is het hier stil zeg, zag net al een verdord stuk struik voorbij waaien.
Aha! Ik snap het, das het nieuwe thema!  ;) of mis ik wat

vrgr Steef
Mvh Steef

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #582 Gepost op: 22 March 2012, 21:14:12 »
 8) Nee Steef,
(ik matig mij niet aan voor Ronald en Wanda te spreken)
Wij Genieten Na en Zwijgen Eerbiedig tot de Meester-Van-De-Wrakke-Steiger (en dubieus aangedreven voertuigen  ;) :-X ) weer tot ons spreekt en ons inspireert...

[Wanda, Ronald: sorry?  :-[  ;) ]
Ik ben nog hevig aan het "uitbuiken" van dit baantje; heb al een aantal nachten-met-te-weinig-slaap  gehad, omdat ik dan via Internet weer tussen de Shays, Climaxes en andere merkwaardige aandrijfsystemen zit...
Shays werken met een "Stoommotor", ik wordt op dit gebied niet gehinderd door ook maar de geringste kennis: is ditzelfde concept ooit uitgeprobeerd met een Verbrandingsmotor?? (Diesel of Otto maakt me niet uit...)

Voor al diegenen die ik tegen de schenen heb geschopt: ben bij Onze Doedag: je mag daar 'terugschoppen...'  :-\

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7285
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #583 Gepost op: 22 March 2012, 21:26:55 »
ben bij Onze Doedag: je mag daar 'terugschoppen...'

Neeeeee, je krijgt een aai over den bol  ;D

Maar je kent Ronald hé, ineens is het daar. En een beetje kolen
op het rooster brengt wat meer stoom, toch?  ;)

vrgr Steef
Mvh Steef

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #584 Gepost op: 22 March 2012, 21:39:44 »
 ;D Oké Steef,
Als ik het goed heb begrepen krijgen we allemaal naamkaartjes...  (y)

Ik weet zéker, dat wij ons zaterdag gaan amuseren... ;D (y) (y) (y)

(deze kreet heeft een belangrijk voordeel: de Organisatoren hebben nu allemaal een dikke Veer in hun  **** en kunnen dus niet zitten, maar MOETEN "mingelen" met ons...) 8)

Tot zaterdag?

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...