Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: "Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"  (gelezen 144714 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #570 Gepost op: 07 March 2012, 16:15:48 »
Dat was zeker de anti-climax...... :-\ ;)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #571 Gepost op: 07 March 2012, 21:34:10 »
 ??? Marty en Ronald,
Bij "Mechelen", al dan niet midden in een (zo te horen terminale) hoestbui  ;)
denk ik niet aan Nederland maar aan 'Den Belgique"...
Want ik neem aan, dat Marty hier doelt op de Nekkerhal... toch? :D (y)

Ronald, heb ik hooguit nog een vraagje over het grote voorbeeld: Loggingcompanies waren inderdaad kennelijk gék op Shays (en wellicht ook Climaxes). Ik vind het in ieder geval in model FANTASTISCHE dingen. (Ik heb nog nooit een "echte Shay" gezien  :'( ), maar ik verbaas mij altijd: de aandrijving lijkt mij toch redelijk ingewikkeld en kwetsbaar, waarom hebben ze nou juist hier voor gekozen?  ???

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #572 Gepost op: 07 March 2012, 23:50:15 »
Door di constructie konden ze 100 jaar geleden al alle assen aandrijven (ook die van een tender) terwijl het mogelijk bleef om door redelijk krappe bogen te rijden. Da's weer heel handig in de bergen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #573 Gepost op: 08 March 2012, 00:15:43 »
Plus daarnaast in het echie is het een best wel lompe aandrijving, gaat echt niet zo snel stuk als de plastic junk van bachermann ;D

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #574 Gepost op: 08 March 2012, 10:52:41 »
Shay's, Climaxen en Heislers zijn zogenaamde "geared" locomotives. Lokomotieven die een aandrijving hebben via tandwielen dus, die zo zijn gemaakt dat er een vertraging zit tussen het toerental van de stoommotor (cylinders, krukas) en de aangedreven wielen. Hierdoor wordt niet alleen de draaisnelheid verminderd, maar vooral de trekkracht vermeerderd.
Zo kan een relatief lichte lokomotief op sporen rijden die normaal geschikt is voor 2 assige lokjes (scherpe bochten, ongelijk gelegd spoor, lichte onderbouw) en enorme lasten trekken die normaal enkel door veel grotere loks getrokken kunnen worden.

Een shay had een buitenliggende cardanas met splineshafts (een soort uitrekbare asconstructie) en een haakse tandwieloverbrenging aan de buitenkant, een Heisler of een Climax heeft de cardanas net als een vrachtwagen in het midden lopen.

Shay's hebben de ketel aan 1 kant van de lok en de stoommotor aan de andere kant en zijn dus qua gewicht niet helemaal in evenwicht. Alle mechaniek is echter vrij toegankelijk. Heislers hebben de krukas in de lengterichting (dus de lok schommelt als reactie op de kracht van de stoommotor) en Climaxen hebben de stoommotor haaks op de krukas, dat heeft de minste nadelen. (maar cardanas en overbrenging moet je boven een smeerkuil servicen.)

Door de simpele constructie waren shay's veruit het meest geliefd, je kunt ze desnoods in een weiland repareren, zonder smeerput. De tandwielen werden goed vet gehouden en zijn zo zwaar uitgevoerd dat die echt niet kapot gaan. Zelfs als er dikke takken tussen kwamen werden die vermalen. De nadelen van het ongelijke gewicht waren niet echt nadelig omdat de snelheid erg laag lag.

Er zijn echter nog veel meer soorten geared locomotives gebouwd. Interessant linkje voor wat meer variantjes..

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #575 Gepost op: 08 March 2012, 11:10:19 »
Ik heb nog ergens een paar detailopnames van de ruige aandrijving van een Shay. Als je het in levende lijve ziet sta je van verbazing te kijken hoe eenvoudig en stabiel de uitvoering is. Vanavond maar eens even grasduinen in de piktjurs.

Voorlopig heb ik alleen toegang tot het totaalplaatje
« Laatst bewerkt op: 08 March 2012, 11:13:18 door René »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #576 Gepost op: 08 March 2012, 23:21:33 »
Hier de foto's van de cardanaandrijving van de bovenstaande Shay







Best wel grof spul zonder al te veel tam tam
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #577 Gepost op: 08 March 2012, 23:52:42 »
Video's, met leuke detailopnamen.

Shay Cass Mountain.

Heisler

Climax

Trouwens Ronald, met deze voertuigen breng je Lake Louisa in de tegenwoordige tijd. Voor de scenery maakt het niet veel uit. ;D
Jeroen

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #578 Gepost op: 09 March 2012, 02:11:27 »
Link 1 & 2 zijn het zelfde?
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #579 Gepost op: 09 March 2012, 10:18:19 »
Oké, :-[

Heren, DANK! Ergens voel ik mij nu een 'beetje dom',, want inderdaad heb ik mij eigenlijk nooit gerealiseerd hoe groot en massief die aandrijving er in het eggie uit zou zien...
Shays ken ik alleen maar uit onze "exclusieve-modellen-vitrine" die wij bij Merkelbach in de Kalverstraat hadden (jazeker, lang geleden...) Vandaar ook wel de fascinatie voor die dingen, want die modelletjes waren zoooo mooi.
Maar me eigenlijk dus vooral blindgestaard op het fragiele mechaniek-in-model.
Ik ga verder zoeken op Internet en kwijlen over de ongetwijfeld vele plaatjes...

Heb ik hooguit een laatste kreet: Daan, ik kan me nauwelijks voorstellen, dat ze die Shay "in het weiland" moesten repareren  ;D, ik verwacht éérder tussen de boomstronken  (y) (Maar ik begrijp wat je bedoelt...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #580 Gepost op: 09 March 2012, 11:46:07 »
Link 1 & 2 zijn het zelfde?

??? Nee hoor.
Jeroen

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #581 Gepost op: 22 March 2012, 20:55:46 »
Wat is het hier stil zeg, zag net al een verdord stuk struik voorbij waaien.
Aha! Ik snap het, das het nieuwe thema!  ;) of mis ik wat

vrgr Steef
Mvh Steef

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #582 Gepost op: 22 March 2012, 21:14:12 »
 8) Nee Steef,
(ik matig mij niet aan voor Ronald en Wanda te spreken)
Wij Genieten Na en Zwijgen Eerbiedig tot de Meester-Van-De-Wrakke-Steiger (en dubieus aangedreven voertuigen  ;) :-X ) weer tot ons spreekt en ons inspireert...

[Wanda, Ronald: sorry?  :-[  ;) ]
Ik ben nog hevig aan het "uitbuiken" van dit baantje; heb al een aantal nachten-met-te-weinig-slaap  gehad, omdat ik dan via Internet weer tussen de Shays, Climaxes en andere merkwaardige aandrijfsystemen zit...
Shays werken met een "Stoommotor", ik wordt op dit gebied niet gehinderd door ook maar de geringste kennis: is ditzelfde concept ooit uitgeprobeerd met een Verbrandingsmotor?? (Diesel of Otto maakt me niet uit...)

Voor al diegenen die ik tegen de schenen heb geschopt: ben bij Onze Doedag: je mag daar 'terugschoppen...'  :-\

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #583 Gepost op: 22 March 2012, 21:26:55 »
ben bij Onze Doedag: je mag daar 'terugschoppen...'

Neeeeee, je krijgt een aai over den bol  ;D

Maar je kent Ronald hé, ineens is het daar. En een beetje kolen
op het rooster brengt wat meer stoom, toch?  ;)

vrgr Steef
Mvh Steef

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #584 Gepost op: 22 March 2012, 21:39:44 »
 ;D Oké Steef,
Als ik het goed heb begrepen krijgen we allemaal naamkaartjes...  (y)

Ik weet zéker, dat wij ons zaterdag gaan amuseren... ;D (y) (y) (y)

(deze kreet heeft een belangrijk voordeel: de Organisatoren hebben nu allemaal een dikke Veer in hun  **** en kunnen dus niet zitten, maar MOETEN "mingelen" met ons...) 8)

Tot zaterdag?

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...