Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:05:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
  

Auteur Topic: "Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"  (gelezen 144684 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #570 Gepost op: 07 March 2012, 16:15:48 »
Dat was zeker de anti-climax...... :-\ ;)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #571 Gepost op: 07 March 2012, 21:34:10 »
 ??? Marty en Ronald,
Bij "Mechelen", al dan niet midden in een (zo te horen terminale) hoestbui  ;)
denk ik niet aan Nederland maar aan 'Den Belgique"...
Want ik neem aan, dat Marty hier doelt op de Nekkerhal... toch? :D (y)

Ronald, heb ik hooguit nog een vraagje over het grote voorbeeld: Loggingcompanies waren inderdaad kennelijk gék op Shays (en wellicht ook Climaxes). Ik vind het in ieder geval in model FANTASTISCHE dingen. (Ik heb nog nooit een "echte Shay" gezien  :'( ), maar ik verbaas mij altijd: de aandrijving lijkt mij toch redelijk ingewikkeld en kwetsbaar, waarom hebben ze nou juist hier voor gekozen?  ???

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #572 Gepost op: 07 March 2012, 23:50:15 »
Door di constructie konden ze 100 jaar geleden al alle assen aandrijven (ook die van een tender) terwijl het mogelijk bleef om door redelijk krappe bogen te rijden. Da's weer heel handig in de bergen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #573 Gepost op: 08 March 2012, 00:15:43 »
Plus daarnaast in het echie is het een best wel lompe aandrijving, gaat echt niet zo snel stuk als de plastic junk van bachermann ;D

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #574 Gepost op: 08 March 2012, 10:52:41 »
Shay's, Climaxen en Heislers zijn zogenaamde "geared" locomotives. Lokomotieven die een aandrijving hebben via tandwielen dus, die zo zijn gemaakt dat er een vertraging zit tussen het toerental van de stoommotor (cylinders, krukas) en de aangedreven wielen. Hierdoor wordt niet alleen de draaisnelheid verminderd, maar vooral de trekkracht vermeerderd.
Zo kan een relatief lichte lokomotief op sporen rijden die normaal geschikt is voor 2 assige lokjes (scherpe bochten, ongelijk gelegd spoor, lichte onderbouw) en enorme lasten trekken die normaal enkel door veel grotere loks getrokken kunnen worden.

Een shay had een buitenliggende cardanas met splineshafts (een soort uitrekbare asconstructie) en een haakse tandwieloverbrenging aan de buitenkant, een Heisler of een Climax heeft de cardanas net als een vrachtwagen in het midden lopen.

Shay's hebben de ketel aan 1 kant van de lok en de stoommotor aan de andere kant en zijn dus qua gewicht niet helemaal in evenwicht. Alle mechaniek is echter vrij toegankelijk. Heislers hebben de krukas in de lengterichting (dus de lok schommelt als reactie op de kracht van de stoommotor) en Climaxen hebben de stoommotor haaks op de krukas, dat heeft de minste nadelen. (maar cardanas en overbrenging moet je boven een smeerkuil servicen.)

Door de simpele constructie waren shay's veruit het meest geliefd, je kunt ze desnoods in een weiland repareren, zonder smeerput. De tandwielen werden goed vet gehouden en zijn zo zwaar uitgevoerd dat die echt niet kapot gaan. Zelfs als er dikke takken tussen kwamen werden die vermalen. De nadelen van het ongelijke gewicht waren niet echt nadelig omdat de snelheid erg laag lag.

Er zijn echter nog veel meer soorten geared locomotives gebouwd. Interessant linkje voor wat meer variantjes..

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #575 Gepost op: 08 March 2012, 11:10:19 »
Ik heb nog ergens een paar detailopnames van de ruige aandrijving van een Shay. Als je het in levende lijve ziet sta je van verbazing te kijken hoe eenvoudig en stabiel de uitvoering is. Vanavond maar eens even grasduinen in de piktjurs.

Voorlopig heb ik alleen toegang tot het totaalplaatje
« Laatst bewerkt op: 08 March 2012, 11:13:18 door René »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #576 Gepost op: 08 March 2012, 23:21:33 »
Hier de foto's van de cardanaandrijving van de bovenstaande Shay







Best wel grof spul zonder al te veel tam tam
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #577 Gepost op: 08 March 2012, 23:52:42 »
Video's, met leuke detailopnamen.

Shay Cass Mountain.

Heisler

Climax

Trouwens Ronald, met deze voertuigen breng je Lake Louisa in de tegenwoordige tijd. Voor de scenery maakt het niet veel uit. ;D
Jeroen

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #578 Gepost op: 09 March 2012, 02:11:27 »
Link 1 & 2 zijn het zelfde?
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #579 Gepost op: 09 March 2012, 10:18:19 »
Oké, :-[

Heren, DANK! Ergens voel ik mij nu een 'beetje dom',, want inderdaad heb ik mij eigenlijk nooit gerealiseerd hoe groot en massief die aandrijving er in het eggie uit zou zien...
Shays ken ik alleen maar uit onze "exclusieve-modellen-vitrine" die wij bij Merkelbach in de Kalverstraat hadden (jazeker, lang geleden...) Vandaar ook wel de fascinatie voor die dingen, want die modelletjes waren zoooo mooi.
Maar me eigenlijk dus vooral blindgestaard op het fragiele mechaniek-in-model.
Ik ga verder zoeken op Internet en kwijlen over de ongetwijfeld vele plaatjes...

Heb ik hooguit een laatste kreet: Daan, ik kan me nauwelijks voorstellen, dat ze die Shay "in het weiland" moesten repareren  ;D, ik verwacht éérder tussen de boomstronken  (y) (Maar ik begrijp wat je bedoelt...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #580 Gepost op: 09 March 2012, 11:46:07 »
Link 1 & 2 zijn het zelfde?

??? Nee hoor.
Jeroen

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #581 Gepost op: 22 March 2012, 20:55:46 »
Wat is het hier stil zeg, zag net al een verdord stuk struik voorbij waaien.
Aha! Ik snap het, das het nieuwe thema!  ;) of mis ik wat

vrgr Steef
Mvh Steef

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #582 Gepost op: 22 March 2012, 21:14:12 »
 8) Nee Steef,
(ik matig mij niet aan voor Ronald en Wanda te spreken)
Wij Genieten Na en Zwijgen Eerbiedig tot de Meester-Van-De-Wrakke-Steiger (en dubieus aangedreven voertuigen  ;) :-X ) weer tot ons spreekt en ons inspireert...

[Wanda, Ronald: sorry?  :-[  ;) ]
Ik ben nog hevig aan het "uitbuiken" van dit baantje; heb al een aantal nachten-met-te-weinig-slaap  gehad, omdat ik dan via Internet weer tussen de Shays, Climaxes en andere merkwaardige aandrijfsystemen zit...
Shays werken met een "Stoommotor", ik wordt op dit gebied niet gehinderd door ook maar de geringste kennis: is ditzelfde concept ooit uitgeprobeerd met een Verbrandingsmotor?? (Diesel of Otto maakt me niet uit...)

Voor al diegenen die ik tegen de schenen heb geschopt: ben bij Onze Doedag: je mag daar 'terugschoppen...'  :-\

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #583 Gepost op: 22 March 2012, 21:26:55 »
ben bij Onze Doedag: je mag daar 'terugschoppen...'

Neeeeee, je krijgt een aai over den bol  ;D

Maar je kent Ronald hé, ineens is het daar. En een beetje kolen
op het rooster brengt wat meer stoom, toch?  ;)

vrgr Steef
Mvh Steef

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #584 Gepost op: 22 March 2012, 21:39:44 »
 ;D Oké Steef,
Als ik het goed heb begrepen krijgen we allemaal naamkaartjes...  (y)

Ik weet zéker, dat wij ons zaterdag gaan amuseren... ;D (y) (y) (y)

(deze kreet heeft een belangrijk voordeel: de Organisatoren hebben nu allemaal een dikke Veer in hun  **** en kunnen dus niet zitten, maar MOETEN "mingelen" met ons...) 8)

Tot zaterdag?

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...