Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 14:08:15
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 14:01:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:57:46
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Charles_
Vandaag om 13:43:47
Werkplaats Wael en Bosch door ruudns
Vandaag om 13:38:57
MTB DP1 v2 - Wormwiel terug plaatsen. door BillWisselWizard
Vandaag om 13:14:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:42:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Eric B
Vandaag om 12:32:14
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:25:26
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 12:20:38
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:11:48
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:01:40
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 11:53:32
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Bahn-AG
Vandaag om 11:45:25
Geïsoleerd motorschild. door maartenvdb
Vandaag om 11:24:45
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 10:59:43
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 10:56:51
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Ronald Halma
Vandaag om 10:52:21
Welke wielreiniger door Carl
Vandaag om 10:46:00
Beekdaelen in H0 door NS264
Vandaag om 08:53:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Frank 123
Vandaag om 07:18:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
27 December 2025, 22:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
27 December 2025, 21:18:01
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
27 December 2025, 20:57:34
Yamorc 7001 dood door ruudns
27 December 2025, 20:51:36
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
27 December 2025, 19:40:30
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
27 December 2025, 17:55:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
27 December 2025, 17:49:19
  

Auteur Topic: Nederlands seinstelsel  (gelezen 23367 keer)

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #75 Gepost op: 29 November 2010, 20:13:50 »
thnks! Daar kan ik zeker wat mee!  :)

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #76 Gepost op: 29 November 2010, 21:20:57 »
Nog even ter informatie over de bruggen, dit was een discussiepuntje geworden
gezien de beveiliging en de toe te passen seinen.

Ik heb nog even wat dingetjes uitgezocht met betrekking tot de combinatie
voorsein - hoofdsein "brugsein".
Deze combinatie is wel degelijk in gebruik, tussen Scheemda en Zuidbroek en tussen
Bad Nieuweschans en Winschoten.

Beide hebben betrekking op een beweegbare brug.

Je zou dus indien deze brug geopend is nooit op groen kunnen vertrekken vanuit het station,
wanneer deze brug met alléén een hoofdsein "brugsein" afgedekt zou wezen.
Daarom staat er een voorsein tussen, welke in zijn normaalstand geel toond wat inhoud
dat je dus altijd op groen kan vertrekken vanuit het station ongeacht de stand van de brug.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #77 Gepost op: 29 November 2010, 22:57:13 »
Volgens mij is ook niet beweerd dat die combinatie niet voor kan komen  ;)

Uiteraard kan het, waar het om gaat is de combinatie van toegestane maximum snelheid en de bloklengte.
De voorbeelden die je aanhaalt zijn enkelsporige trajecten, waarbij denk ik de opvolgtijd tussen de treinen dusdanig is dat er zich op elk moment maar één trein op dat traject bevindt. Het toepassen van korte blokken heeft dan geen zin en worden er juist lange blokken toegepast.
Vanaf een zekere bloklengte ga je dan voorseinen toepassen.

Als je kortere bloklengtes hebt, kun je geen voorseinen toepassen omdat de remweg tussen het voorsein en het stop tonende sein voldoende moet zijn, naast een minimaal geëiste afstand tussen seinen. Het criterium voor het toepassen van een voorsein heeft niet te maken met het feit dat je bij een geopende brug anders niet op groen kunt vertrekken.

Het toepassen van lange blokken vereist dus een voorsein, met als neveneffect dat je dan op groen kunt vertrekken ook al staat de brug open  ;)

Het probleem bij de baan van Gerard is dat de bloklengtes te kort zijn om de combinatie met een voorsein te kunnen rechtvaardigen.

Groeten,
Aernoud

Michael

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #78 Gepost op: 30 November 2010, 17:23:51 »
Vanaf een zekere bloklengte ga je dan voorseinen toepassen.

Een voorsein is gewenst bij blokken langer dan 1800 meter en vereist bij blokken met een lengte van minimaal 2000 meter.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #79 Gepost op: 01 December 2010, 20:01:16 »
Hoi,

Bij moderne stad, maakt daar het type normaal sein nog uit? Links of rechts? Of gewoon normale rechtse?

Bij het linker spoor komt het sein dus links van de baan te staan...

Grt,

Gerard

Misschien een wat late reactie, maar ik neem aan dat je met het type "normaal sein" het hoge sein bedoelt? Deze staan normaal idd rechts, en bij linkerspoor links. De lage (dweg-) seinen staan vrijwel altijd rechts van het spoor, mocht dit niet kunnen door plaatselijke omstandigheden, word deze links geplaatst met een pijlbord eronder wat naar het geldende spoor wijst (te Den haag HS stond zo'n laagsein op spoor 3, gezien vanuit Rijswijk. Deze stond aanvankelijk ook rechts, maar hierdoor stond deze tegen het perron in de boog, waardoor deze zeer laat zichtbaar was. Met als gevolg een hoger aantal STS-passages :-\, dit was de reden dat deze verplaatst werd. Met de verwijdering van de wissels tussen spoor 2 en 3 is dit sein ook verwijderd). Het hoge sein wordt meestal dusdanig gemonteerd dat de kop naar het geldende spoor wijst (kijk maar eens bij een dubbelspoor met dubbelspoorbeveiliging), dit kan bij een laag sein niet dus wordt daarom een pijl gebruikt.

Ik hoop dat je hier nog wat mee kan.

Groeten Erwin ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #80 Gepost op: 04 December 2010, 15:29:30 »
Ook bij hoge seinen die links staan van het spoor komen (bij bediende gebieden) vaak pijlen voor. Voor Utrecht CS bijvoorbeeld 1278. Voor wat betreft de positie van het lichten tov de paal: bijna altijd richting het spoor waarvoor het geldt. Echter er zijn uitzonderingen: 1212 en 1214 te Utrecht staan rechts van het spoor en hebben dus geen pijl. De lichten staan echter tov de paal rechts (dus van het spoor af). Sein 254 te Utrecht Veemarkt aansl. staat rechts van het spoor maar zitten de lampen tov de paal precies in het midden.