Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 02:04:58
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?  (gelezen 13105 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #30 Gepost op: 09 November 2010, 13:36:30 »
Hoe is die situatie dan anders? Zie mijn post een paar terug? Dat lijkt ook het standpunt van Maarten te zijn, maar zonder uitleg van het tegendeel ben ik het hier niet mee eens.

Als Maarten het doet zoals Karst het zegt dan is er geen probleem. Ook niet als hij Engelse wissels gebruikt.
In andere situaties kan het wel uitmaken of je een kruising of engelse wissel gebruikt.
Maar dan meer in de zin van krijg ik een keerlus of niet....

Maarten: je  kan gewoon verder met je plan en in de twee lussen de keerlusmodules aansluiten. De kruisingen maken in dit geval geen verschil.
             Waarom een keerlus op tegengesteld (paralel) spoor als het zo simpel kan in de lus?

Of er nu een keerlus in de berg ligt of een gewone lus, maakt voor het onderhoud niets uit!!

« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 13:41:47 door Kieft01 »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #31 Gepost op: 09 November 2010, 13:38:30 »
Ik doe nog een laatste poging.

Stel, in de lussen van je hondebot zit de rode leiding van je DCC spanning aan de buitenste rails vast. Dat betekent dat in de onderste van de parallelle sporen van je station deze rode leiding aan de onderkant zit (zeg maar zuid in de tekening), en in de bovenste van de parallelle sporen zit deze rode leiding aan de bovenkant (noord in de tekening).

Door middel van een verbinding er tussen, met kruisingen, engelsmannen of wissels, creeer je kortsluiting, in elk geval bij het rijden.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #32 Gepost op: 09 November 2010, 13:40:25 »
Maarten kan gewoon verder met zijn plan en in de twee lussen de keerlusmodules aansluiten.

Vriendelijke vriend, kijk even mee in post nummertje 7:

Mijns inziens heb je in de twee lussen links en rechtsonder ruim voldoende ruimte om je ompool- of keerlus schakelingen te bouwen.

Je hebt per ompool schakeling drie dubbelzijdig geisoleerde segmenten nodig. Als gezegd, twee aan de uiteinden die niet zo heel lang hoeven te zijn, en een in het midden die je langste trein moet kunnen bevatten.

Bewerkt ziet jouw plan er dan zo uit:



Succes,

Gerard

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #33 Gepost op: 09 November 2010, 13:43:29 »
Dat is toch wat ik ook bedoel??

 ???
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #34 Gepost op: 09 November 2010, 13:44:43 »
Mee eens Gerard, dat is de makkelijkse oplossing: een extra lus in mijn hondenbot en klaar. Alles conform het boekje.
Dat kan ik ook wel doen. Mijn hondenbotten zijn R3 en daar kan ik een R2 cirkel inleggen en ik heb een keerlus.

Maar de achtergrond van mij idee was nu juist zo leuk dat je op het station treien in verschillende richtingen hebt staan.

Ik snap jouw laatste mail ook wel van de rode draad etc etc. maar er kruist zich niets. Stel even dat ik de kruisingen zou vervangen door bruggen.

Dan gaat mijn zuidelijke spoor over het noordelijke heen en wordt dan, via een drietal secties en een keerlusmodule, aangesloten op het noordelijke spoor.


Citaat
Door middel van een verbinding er tussen, met kruisingen, engelsmannen of wissels, creeer je kortsluiting, in elk geval bij het rijden.

er zijn juist geen verbindingen.
Herintreder sinds 2010

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #35 Gepost op: 09 November 2010, 13:47:44 »
Ik zou niet weten (ik geef toe dat ik nog een beginner ben in de digitale wereld, maar in mijn (analoog) werkte het wel) waarom ik niet een keerlus kan maken via een tegengesteld spoor. Zie het maar als een uitgetrokken keerlus.

Ik denk oprecht dat mijn ontwerp gaat werken (mits de kruisingen geisoleerd zijn (like they were in the past))

Ik vind het ook een erg mooi ontwerp...... ;)

Hey Maarten, je stelt hier een vraag, en dat doe je denk ik om antwoorden te krijgen. Karst is een van de grootste experts die we op dit forum rond hebben lopen. Als je het nou van mij niet aan wilt nemen, luister dan in elk geval naar hem.

Eerlijk gezegd vermoed ik overigens dat de situatie uit het oude analoge tijdperk gaat over een baan in de vorm van een acht, waar je niet te maken hebt met een polariteitswisseling in de rails. In een hondenbot is dat anders.

Vergeet bovendien niet dat een DCC centrale VEEL gevoeliger is voor kortsluiting dan een oude analoge trafo.

Gerard  

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #36 Gepost op: 09 November 2010, 13:48:39 »
Maar de achtergrond van mij idee was nu juist zo leuk dat je op het station treien in verschillende richtingen hebt staan.


Misschien dat ik nu even het spoor bijster ben ??? maar als je de keerlusmodules aangesloten hebt dan kun je toch juist met twee treinen in tegenovergestelde richting op het station staan? ;D
Dat is juist de reden waarom het een keerlus heet. Je keert de trein.

En trouwens.... in digitaal kan dat zoiezo (even de keerlussen buiten beschouwing gelaten)

Ben je niet in de war met analoog (gelijkspanning) en digitaal (soort van wisselspanning)
Bij digitaal wordt elke lok apart aangestuurd en kan je kiezen onafhankelijk van elkaar welke kant hij op gaat. Bij analoog kan dat normaal niet als je dezelfde trafo gebruikt tenminste.

Oeps Gerard was me net voor....
« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 13:53:12 door Kieft01 »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #37 Gepost op: 09 November 2010, 13:50:26 »
Mee eens Gerard, dat is de makkelijkse oplossing: een extra lus in mijn hondenbot en klaar. Alles conform het boekje.
Dat kan ik ook wel doen. Mijn hondenbotten zijn R3 en daar kan ik een R2 cirkel inleggen en ik heb een keerlus.

Nu snap ik je weerstand. Je hoeft GEEN extra lus aan te leggen. De term keerlus slaat (zie mijn tekening in post #7) op de daar met rood aangegeven onderbrekingen in jouw bestaande ontwerp!!!

Gerard

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #38 Gepost op: 09 November 2010, 14:01:01 »
Oops, sorry.

Maarre ik begrijp dan niet goed wat je bedoeld met je streepjes.

Even voor de duidelijkheid: mijn ontwerp zoals jij dat hebt gebruikt kan ik niet maken omdat ik geen kruisingen kan gebruiken.

Maw hoe keer ik dan nog om?
« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 14:03:26 door maartens »
Herintreder sinds 2010

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #39 Gepost op: 09 November 2010, 14:05:11 »
Met die streepjes bedoel ik de dubbelzijdige onderbrekingen in de rails van jouw ontworpen hondenbot.

Je creeert daarmee drie volledig van elkaar gescheiden segmenten. De buitenste twee kunnen kort zijn (alleen bedoeld voor detectie) de middelste moet zo lang zijn dat jouw langste trein er in past.

Maar daar is in die lussen dunkt me ruimte genoeg voor.

Zie voor een test dit filmpje.

Gerard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #40 Gepost op: 09 November 2010, 14:05:58 »
Maarten,

Er is idd in de afgelopen 30 jaar heeeeel veeeel veranderd ;) Onder andere dat we ( en nu jij ook ) digitaal rijden  :P

Maar buiten dat denk ik oprecht dat je een mooi baanontwerp hebt gemaakt  (y)

De manier die jij wilt hier, kun je alleen werkend krijgen met kortsluiting detecterende keerlusmodules ( voor elke kruising 1 ) die ter plekke van de keuising de kortsluiting oplossen. Echter.... heb je een trein die over de kruising heen stroom afneemt ( en dat worden er steeds meer... ), zit je alsnog met de gekabakken peren. Ik heb vroeghu een identieke baan gehad als die zoals jij nu tekend, analoog idd geen enkel probleem, zoland de elkaar kruisende wegen electrisch gescheiden zijn... Digitaal echter niet aan de gang te krijgen wegens eerdergenoemde argumenten... :(

Dus... neem van een oude man ( wat oude mannen ;D ) maar wat aan ;)

Grtzz en suc6,

Karst

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #41 Gepost op: 09 November 2010, 14:16:46 »
Waarom het goed en zonder kortsluitingsdetectie werkt:

Stel dat de segmenten A, B en C heten. A kort, B lang (de middelste), C weer kort.

Een trein rijdt vanaf de kant van A het ompool- of keerlus gedeelte binnen.
A detecteert de trein en schakelt B en C om naar de polariteit van A.
De trein rijdt verder door B heen naar C.
C detecteert de trein en schakelt de polariteit van B en C om.
Daarmee is de polariteit van B en C gelijk geworden aan die van het hoofdspoor en de trein vervolgt probleemloos zijn weg.

Andersom:

Een trein rijdt vanaf de kant van C het ompool- of keerlus gedeelte binnen.
C detecteert de trein en schakelt B en A om naar de polariteit van C.
De trein rijdt verder door B heen naar A.
A detecteert de trein en schakelt de polariteit van B en A om.
Daarmee is de polariteit van B en A gelijk geworden aan die van het hoofdspoor en de trein vervolgt probleemloos zijn weg.

Het elegante van deze oplossing is dat de delen A en C altijd na het uitrijden worden achtergelaten met de polariteit van de hoofdbaan. Daardoor vindt er ook geen "kortsluitdetectie" plaats, maar wordt er op de juiste momenten keurig omgeschakeld.

Verschil met analoog:
Het grote verschil met analoog is dat ompolen van de rails tijdens het rijden geen richtingsverandering met zich meebrengt. Daarom werkt bovenstaande methode, die bijvoorbeeld in de door mij gebruikte LDT keerlusschakelaar wordt toegepast.


Gerard
« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 14:22:25 door Gerard Wassink »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8812
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #42 Gepost op: 09 November 2010, 14:20:14 »
Even kijken of ik het goed begrepen heb:



En dan heb je dus twee keerlus modules nodig voor de gehele baan en dan hoef je geen maatregelen te nemen in het stationsgedeelte... of niet?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #43 Gepost op: 09 November 2010, 14:22:40 »
Ik durf het haast niet te zeggen.... ik ben helemaal de weg kwijt.....

Even voor de duidelijkheid: van welk ontwerp ga je nu uit? Uit mijn ontwerp met wissels (die niet te krijgen zijn)
Herintreder sinds 2010

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #44 Gepost op: 09 November 2010, 14:23:08 »
Exact! Da's mijn tekening met kleurtjes!!! (y)

Gerard