Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 17:43:52
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 17:12:21
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
Vandaag om 17:05:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 16:49:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 15:33:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Overstap naar HTM door Jelmer
Vandaag om 15:12:10
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
  

Auteur Topic: Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?  (gelezen 13398 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #15 Gepost op: 09 November 2010, 13:08:50 »
Beste Maarten, waar reageer je nu op?

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #16 Gepost op: 09 November 2010, 13:08:57 »
Citaat
Hebben we het over je keerlussenprobleem? Of over de lastige verkrijgbaarheid van Geoline kruisingen?

Hmmm... het is een keerlusprobleem geworden omdat de kruisingen niet verkrijgbaar blijken....  ;)
Herintreder sinds 2010

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #17 Gepost op: 09 November 2010, 13:12:17 »
Hmmm... het is een keerlusprobleem geworden omdat de kruisingen niet verkrijgbaar blijken....  ;)

Onzin. Ook met kruisingen heb je een kortsluiting probleem.

Zet nou gewoon eens even rode puntjes aan een kant van je rails en doe dat op al je baanvakken, bijvoorbeeld in de rijrichting gezien aan de rechterkant. Kijk hoe je dan uitkomt.

Wanneer je in het midden van je hondebot de sporen met elkaar verbindt, dan heb je een kortsluiting gecreeerd. Of je nu kruisingen of wissels gebruikt, dat maakt niet uit.

Gerard

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #18 Gepost op: 09 November 2010, 13:12:28 »
Citaat
Ja, en? Keerlussen doen hun werk geheel automatisch, daar hoef je niet meer bij hoor.

Ja dat is wel zo, maar ik graag mijn rails af te toe poetsen en ontspoorde treintjes weer op de rails zetten, of gestrande traintjes een duwtje geven....
en anders moet ik eerst de hele berg demonteren.

Citaat
Waarom gebruik je niet gewoon de engelse wissels ipv de gewone kruisingen?

Dat geeft kortsluiting. Of ik zou deze hele engels wissel moeten gaan isoleren en er voor zorgen dat de wissel alleen in de rechtuitstand bereden wordt, hetgeen mij niet te doen lijkt.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 13:17:19 door maartens »
Herintreder sinds 2010

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #19 Gepost op: 09 November 2010, 13:14:28 »
Citaat
Onzin. Ook met kruisingen heb je een kortsluiting probleem.

Zeker weten van niet. Mits uiteraard deze geisoleerd zijn. In mijn oude N-spoorbaan had ik ook dergelijke kruisingen verwerkt.
Roco wil (is mij verteld) de kruisingen zelfs uitvoeren die je kunt polarisen.

Herintreder sinds 2010

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #20 Gepost op: 09 November 2010, 13:19:42 »
Zet nou gewoon eens even rode puntjes aan een kant van je rails en doe dat op al je baanvakken, bijvoorbeeld in de rijrichting gezien aan de rechterkant. Kijk hoe je dan uitkomt.

Heb je dit al geprobeerd? Dan weer verder praten.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #21 Gepost op: 09 November 2010, 13:23:37 »
Citaat
Zet nou gewoon eens even rode puntjes aan een kant van je rails en doe dat op al je baanvakken, bijvoorbeeld in de rijrichting gezien aan de rechterkant. Kijk hoe je dan uitkomt.

beste Gerard, ik weet niet goed wat je bedoeld.
Herintreder sinds 2010

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #22 Gepost op: 09 November 2010, 13:24:01 »
Ik zat er nog even over na te denken en misschien snap ik wel wat je bedoelt (en je leverancier).

Tijdens het leggen en aansluiten van de rails gaat het misschien nog wel goed, maar zodra je eerste loc er overheen rijdt is niet te voorkomen dat (bijvoorbeeld) het voorste draaistel op een stuk rails staat dat andersom gepolariseerd is dan dat waar het achterste draaistel op staat. En dan heb je, via het inwendige van de loc een..., een..., een...?

KORTSLUITING  ::)

Gerard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #23 Gepost op: 09 November 2010, 13:24:32 »
Maarten(s)

Citaat van: Karst Drenth
Verder al je parallele sporen in je station gelijk polen. dus net doen of de lussen er niet aan zitten.

In de digitale wereld werkt dat nu eenmaal zo... Probeer het eens en zie dat het al je kruisings-, engeslman- en overloopwisselproblemen oplost.

Nogmaals een keerLUS is een LUS en niet twee parallele sporen. Je hebt alle voorwaarden om er een goed werkend geheel van te maken  ;D (y) ( namelijk die mooie verborgen LUSsen in je hondebot !  8) ;D

Grtzz,

Karst

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #24 Gepost op: 09 November 2010, 13:25:28 »

Kieft, dat kan niet. Een Geoline engelsman is GEEN kruising. Er is geen situatie waarin je in beide richtingen rechtdoor kunt rijden.

Sorry, :-[ ben niet bekent met de Geoline serie. Rijdt zelf nl. N en daar zijn ze wel te krijgen.

Ben het wel eens dat je dan kwa keerlus een ander verhaal zou kunnen krijgen.
Sluit me aan bij de tip van Karst. Als je op deze wijze werkt heb je en geen problemen en het blijft helder ook voor jezelf.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 13:27:27 door Kieft01 »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #25 Gepost op: 09 November 2010, 13:26:14 »

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #26 Gepost op: 09 November 2010, 13:28:18 »
Sorry, :-[ ben niet bekent met de Geoline serie. Rijdt zelf nl. N en daar zijn ze wel te krijgen.

Geen enkel probleem...

Ben het wel eens dat je dan kwa keerlus een ander verhaal zou kunnen krijgen.

Hoe is die situatie dan anders? Zie mijn post een paar terug? Dat lijkt ook het standpunt van Maarten te zijn, maar zonder uitleg van het tegendeel ben ik het hier niet mee eens.

Gerard

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #27 Gepost op: 09 November 2010, 13:31:37 »
Het wordt een beetje een spraakverwarring.

Even reageren op Gerard:

Citaat
Tijdens het leggen en aansluiten van de rails gaat het misschien nog wel goed, maar zodra je eerste loc er overheen rijdt is niet te voorkomen dat (bijvoorbeeld) het voorste draaistel op een stuk rails staat dat andersom gepolariseerd is dan dat waar het achterste draaistel op staat. En dan heb je, via het inwendige van de loc een..., een..., een...?

KORTSLUITING

Dan is er iets veranderd in de aflopen dertig jaar. In mijn N-baan had ik wel degelijk kruisingen liggen 'die verkeerd om' lagen. Zolang de hoekpunten van plastic zijn (en dat is/was de Roco rails) dan was er geen enkel probleem.
Herintreder sinds 2010

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #28 Gepost op: 09 November 2010, 13:32:43 »
Weet je, doe het gewoon op jouw manier. Wel graag verslag van je bouw blijven doen hier.

Gerard

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #29 Gepost op: 09 November 2010, 13:36:23 »
Citaat
In de digitale wereld werkt dat nu eenmaal zo... Probeer het eens en zie dat het al je kruisings-, engeslman- en overloopwisselproblemen oplost.

Nogmaals een keerLUS is een LUS en niet twee parallele sporen. Je hebt alle voorwaarden om er een goed werkend geheel van te maken    ( namelijk die mooie verborgen LUSsen in je hondebot !  


Ik zou niet weten (ik geef toe dat ik nog een beginner ben in de digitale wereld, maar in mijn (analoog) werkte het wel) waarom ik niet een keerlus kan maken via een tegengesteld spoor. Zie het maar als een uitgetrokken keerlus.

Ik denk oprecht dat mijn ontwerp gaat werken (mits de kruisingen geisoleerd zijn (like they were in the past))

Ik vind het ook een erg mooi ontwerp...... ;)



Herintreder sinds 2010