Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door bellejt
Vandaag om 12:15:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:53:48
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 11:19:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 11:12:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:49:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
  

Auteur Topic: Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?  (gelezen 13213 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Gepost op: 09 November 2010, 10:50:10 »
Nadat ik jullie afgelopen weekend heb lastig gevallen met mijn blokindeling van een rangeerterreintje - waarvan ik jullie ideeen al in de praktijk heb verwerkt! - nu een ander probleem.

Ik heb een baan ontworpen in de vorm van een hondenbot, eigenlijk een simpel plan. In mijn ontwerp zaten van origine twee keerlussen verwerkt.Helaas lukte de oorspronkelijke uitvoering niet omdat Roco Geoline geen gewone kruisingen kan leveren. Ik zal jullie het orginele ontwerp besparen. Helaas kon ik in overleg met mijn 'winkelmeneer' ook geen kruisingen vinden die passend zouden kunnen zijn met Geoline. Geoline heeft overigens wel engelse wissels (???).
Het idee van de keerlussen verviel.

En toch bleef het kriebelen. Zeker als ik hier op het forum lees dat keerlussen toch wel veel 'plezier' toevoegen.

Het maken/ontwerpen van een keerlus in een hondenbot baan is helemaal niet zo moeilijk. Vraag is alleen of dit technisch uitvoerbaar is. M.n. voor de toepassing van 'een ultieme keerlusmodule'.

Ik heb bijgaand ontwerp gemaakt. Het totaal bedragt ongeveer 2,5 meter. In deze 2,5m zijn dus twee keerlussen 'achter elkaar' verwerkt. Strikt genomen zijn het natuurlijk geen 'keerlussen' maar meer 'keeroverloopstukken' oid.
De rails neerleggen is niet zo moeilijk maar hoe ga ik dit automatiseren en voorzien van een keerlusmodule?
Ik heb enkele 'dubbel loks' en wil ook met multitractie gaan rijden. Die vergen toch wel 40 cm.
De eerste vraag is natuurlijk hoe lang de 'overloopstukken dienen te zijn' (tussen de paarse streepjes) waar de keerlusmodule op aangesloten gaat worden.
De tweede vraag is hoe ik de deze overloopstukken verdeel.

Voor mij erg lastig. Daarom dat ik weer graag van jullie visies wil leren.

Mvg


Maarten







« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 12:21:23 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
Herintreder sinds 2010

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2010, 10:55:19 »
Hallo Maarten,

Keerlussen maken de baan vaak veelzijdiger en worden daarom ook veel toegepast.

Wat jouw idee betreft:

Met de ultieme keerlus heb je een aantal segmenten. Het middelste segment moet de komplete trein (dus loks plus wagons) kunnen bevatten. De andere stukken moeten zo groot zijn dat er gedetekteerd wordt. Dat hoeft dus niet zoveel te zijn.
Als ik jouw plan zie zijn de tussenstukken bij jou zo'n 70 cm. Dat is tekort om er een fatsoenlijk 'overloop' stuk van te maken. Of je moet alleen met Loks willen rijden zonder rijtuigen ;)

Waarom plan je de overloop stukken niet voor de wissels? Dus uiterst links en rechts?

Wat ook vrij gebruikelijk is dat je de keerlusmodule aansluit in de lussen van het hondebot. Daar heb je ruimte genoeg en je zult zien dat dit wel zo praktisch is.

gr,
Ben
« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 10:58:29 door Kieft01 »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2010, 11:09:59 »
Citaat
Dat is tekort om er een fatsoenlijk 'overloop' stuk van te maken.

Daar was ik al bang voor.


Citaat
Wat ook vrij gebruikelijk is dat je de keerlusmodule aansluit in de lussen van het hondebot. Daar heb je ruimte genoeg en je zult zien dat dit wel zo praktisch is.

Ik kom daar niet echt mee uit de voeten.
Ik heb even mijn einde van mijn hondebot getekent en daarbij de overloop tbv een keerlus. Per saldo is dan het overloopstuk nog korter dan in mijn voorstel.

Herintreder sinds 2010

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2010, 11:12:38 »
Maarten,

Kun je je hele hondebot laten zien, dan kunnen we kijken waar de keerlus het beste zou kunnen passen.

Die twee wissels die je getekent hebt, waar gaan die heen?

Zoals ik het nu zie zou de keerlus prima in de lus kunnen. Ruimte genoeg.
Maar voor de zekerheid heb ik dan wel de rest van je baanplan nodig.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2010, 11:16:03 »
Hoi!

Een extra binnenspoor bij de lus? Maar de belangrijkste vraag is: Waarom een keerlus mogelijkheid? Als je het wil gebruiken voor het laten pendelen van een trek-duw-trein of een treinstel dan kan je beter een opstelspoor in de keerlus maken. Die met drie wissels aan het dubbelspoor gekoppeld is. Bij een keerlus komt de trein op "verkeerd" spoor te rijden, dus aan de linker kant van het dubbelspoor.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #5 Gepost op: 09 November 2010, 11:40:02 »
Dat was mijn gedachte ook en daarom heb ik de keerlusgedacht laten vallen. Totdat ik natuurlijk weer lees dat het toch wel erg leuk is....

Bijgaand het oorspronkelijke ontwerp met de ingebouwde overloopkeerpunten.
De baan is nu (ik heb er helaas geen tekening van) 'opgeleukt' met een tweetal rangeer terreintjes en meer dubbele sporen (idd voor de pendeltreintjes).
Ik ben nu de baan in Koploper aan het tekenen. Als deze 'af' is zal ik deze wel even op het forum plaatsen.

Maarten


 

Je moet even goed kijken om de overloopdelen te herkennen.... maar die zijn er nu dus uit.
(Stomme Geoline)
« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 12:09:25 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Herintreder sinds 2010

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #6 Gepost op: 09 November 2010, 11:45:23 »
even een vergroting

merk het gebruik van zowel de gewone kruisingen als de kruiswissel.



deze kruisingen had ik dus graag willen hebben, maar zijn niet te krijgen.

« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 11:48:35 door maartens »
Herintreder sinds 2010

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #7 Gepost op: 09 November 2010, 11:48:34 »
Mijns inziens heb je in de twee lussen links en rechtsonder ruim voldoende ruimte om je ompool- of keerlus schakelingen te bouwen.

Je hebt per ompool schakeling drie dubbelzijdig geisoleerde segmenten nodig. Als gezegd, twee aan de uiteinden die niet zo heel lang hoeven te zijn, en een in het midden die je langste trein moet kunnen bevatten.

Bewerkt ziet jouw plan er dan zo uit:



Succes,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 11:52:08 door Gerard Wassink »

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #8 Gepost op: 09 November 2010, 11:55:49 »
Citaat
Mijns inziens heb je in de twee lussen links en rechtsonder ruim voldoende ruimte om je ompool- of keerlus schakelingen te bouwen.

 ::) 'die keerlussen' verdwijnen onder een dikke berg en in het midden zit een groot gat om de rails bereikbaar te houden.

Bijgaand het baandeel zoals het nu is. Zodra de kruisingen beschikbaar zijn kan ik deze zo inpassen.



Herintreder sinds 2010

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #9 Gepost op: 09 November 2010, 12:03:43 »
Over mijn oorspronkelijke ontwerp ben ik eigenlijk nog wel tevreden.
Ik had me echter niet gerealiseerd dat er geen kruisingen bestonden bij Geoline.

Toen ik (2e hands) een berg rails en wissels had aangeschaft dacht ik simpelweg in de winkel twee kruisingen te gaan halen. Ze staan (beter: stonden) in de catalogus.
Vertelt mijn winkelier doodleuk dat ze er niet zijn en voorlopig ook niet komen....

Achteraf gezien beter voor een ander merk rails kunnen kiezen. Maar goed, dat is dus achteraf gezien.

Ik denk dat ik mijn ontwerp maar even laat zoals het is. Ik heb mijn handen hier al vol aan. Ben nu met mijn bezetmelders bezig..... Nog maar 80 aansluitingen te gaan.... en dan alles in Koploper zetten..... Kortom.... tegen die tijd dat het werkt zullen de kruisingen er wel zijn....





Herintreder sinds 2010

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2010, 12:29:04 »
::)
Bijgaand het baandeel zoals het nu is. Zodra de kruisingen beschikbaar zijn kan ik deze zo inpassen.


Dat is toch geen probleem?

Waarom gebruik je niet gewoon de engelse wissels ipv de gewone kruisingen? Kun je altijd nog kiezen ze wel of niet te schakelen.
Heb je gelijk meer mogenlijkheden voor je station.

Succes met de bezetmelders.

Laat maar weten wat het uiteindelijk geworden is.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #11 Gepost op: 09 November 2010, 12:41:19 »
Zoals Gerard al aangeeft, komen de keerlusschakelingen in de lussen van het hondebot. ( Hence de naam KeerLUS ;) )

Verder al je parallele sporen in je station gelijk polen. dus net doen of de lussen er niet aan zitten.


Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2010, 13:04:36 »
Waarom gebruik je niet gewoon de engelse wissels ipv de gewone kruisingen?
Een kruising zit anders in elkaar dan een Engels wissel.
Bij een kruising heb je twee kruisende sporen die elektrisch helemaal van elkaar gescheiden zijn.
Bij een Engels wissel zijn de kruisende sporen door de afbuigende spoorstaven elektrisch met elkaar verbonden.
Dat kan in een mogelijke keerlussituatie heel wat uitmaken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #13 Gepost op: 09 November 2010, 13:07:12 »
::) 'die keerlussen' verdwijnen onder een dikke berg en in het midden zit een groot gat om de rails bereikbaar te houden.

Ja, en? Keerlussen doen hun werk geheel automatisch, daar hoef je niet meer bij hoor.

Bijgaand het baandeel zoals het nu is. Zodra de kruisingen beschikbaar zijn kan ik deze zo inpassen.

Hebben we het over je keerlussenprobleem? Of over de lastige verkrijgbaarheid van Geoline kruisingen?

Waarom gebruik je niet gewoon de engelse wissels ipv de gewone kruisingen? Kun je altijd nog kiezen ze wel of niet te schakelen.

Kieft, dat kan niet. Een Geoline engelsman is GEEN kruising. Er is geen situatie waarin je in beide richtingen rechtdoor kunt rijden.

Gerard

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #14 Gepost op: 09 November 2010, 13:07:35 »
exact! dat wordt een grote kortsluiting
Herintreder sinds 2010