Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 19:53:00
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 19:52:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: de bouw van moduul de "Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garden  (gelezen 44403 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re:de bouw van moduul de "Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garden
« Reactie #45 Gepost op: 25 January 2012, 14:09:09 »
Herwim,

Je beschrijft de problemen met het uitharden van het gips. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Het uitharden van gips is een chemische reactie, daarom wordt gips ook warm tijdens het uitharden. De fabrikant heeft het gipsmengsel zo samengesteld met diverse toevoegingen, dat de uitharding precies goed verloopt. En daarop is ook de mengverhouding gips-water afgestemd.

Mijn vermoeden is dat jouw receptuur die chemische reactie verstoord. Toevoegen van afwasmiddel is wellicht aardig om ballast te strooien, maar zeep is 'killing' voor de chemische reactie. Ook voeg je houtlijm toe - alle gipskorreltjes worden omhuld door een dun filmpje lijm. Dat zal de kristalvorming tussen de gipskorrels niet echt bevorderen.

Omdat het niet helemaal goed ging heb je nu gekozen om veel minder water te gebruiken en royaal lijm toe te voegen. Het zou me niet verwonderen als het gips nu nauwelijks nog werkt, maar gewoon "gelijmd gipspoeder" is geworden. De lijm doet z'n werk, niet het gips zelf.

Heb je al eens getest met gips, gewoon aangemaakt zoals de fabrikant heeft aangegeven ? Zonder toevoegingen die niet in de beschrijving staan.

Sander

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #46 Gepost op: 25 January 2012, 14:24:16 »
Hallo Ruud en Sander

Ruud ik begrijp je opmerking over de oude vervallen vloer.
Mijn moduul voorstelling speelt zich af in de jaren 50 echte stelconplaten had je toen nog niet daarom heb ik ook gekozen voor een siliconen mal die oude verweerde beton platen moest voorstellen.
Het is inderdaad misschien iets over de top maar ik denk dat als ik echt klaar ben met de vloer en alle attributen erop hier en daar nog wat groeiend gras dan krijgt dat weer een ander aanzien, mijn schoonvader heeft in een dergelijke hal gewerkt bij een bedrijf die al aan het einde van z'n latijn was.
Maar dat het oud en vervallen uit moest zien was ook de bedoeling.

Sander heel goed dat je over de mogelijke chemische werking begint van gips en water maar als je de artikelen leest van Anita Decor dan hebben ze daar de tip over het afwasmiddel plus dit heb ik wel vaker gelezen, het toevoegen van houtlijm is om er voor te zorgen dat het gips product steviger wordt en niet zo gouw breekt en dat doel heb ik berijkt.
Verder was het niet mijn bedoeling om aan te geven dat ik problemen had met het maken van mijn gips mengsel maar juist verschillende tips naar anderen om aan te geven waar je aan moest denken maar in principe is het redelijk goed gegaan bij mij op een enkel plaatje na.
Ik heb alleen minder water gebruikt omdat de aangegeven hoeveelheid veel te veel was mijn gips papje was zo dun als water geworden nadat ik de hoeveelheid had aangehouden wat de fabrikant had aangegeven.

Herwim
« Laatst bewerkt op: 25 January 2012, 14:26:41 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 06 June 2012, 21:55:01 »
Ja hoor eindelijk weer in beeld
Het lijkt of ik af en toe maanden niks meer doe aan mijn hobby maar het tegendeel is waar alleen wijken mijn activiteiten binnen de hobby nogal eens uit naar andere zaken dan bouwen.
Ook uitzoek werk kost veel van mijn tijd, wachten op bestelde artikelen etc zorgt ervoor dat mijn topic soms wat moet wachten.
Ik was geëindigd met mijn stelcon platen welnu Ruud gaf aan dat de betonnen vloer leek op een zeer vervallen afbraak vloer daar had hij wel een beetje gelijk in hoewel er komen wel eens hallen voor met redelijk afbraakvloeren maar ik heb er wel over nagedacht en ben voorzichtig begonnen om de vloer wat aan te passen, maar er was nog een reden waarom de vloer aan te passen en die was in de praktijk veel erger het bleek dat ik de gegoten gips platen te dik had gemaakt plus dat ze te strak langs de rails gelegd waren.
Dus toen ik vol goede moet met een aantal loks ging proef rijden oa de NS 3737 liepen die direct vast.
Welnu dat heeft me zeker twee weken gekost om het overtollige gips weg te slijpen en ik moet nu nog de nieuwe contouren van de stelcon platen aanbrengen.
De platen konden ook niet meer weg gehaald worden want inderdaad door de houtlijm waren de platen keihard en muurvast komen te liggen.

Een stap die ik ook nog tussen door moest doen was de aanleg van de rail staven bestemd voor de haven kraan (Figee kraan van ROCO)

Eigenlijk is deze kraan te modern voor de tijd waar hij in terecht komt (1935-1955) denk ik. Het ligt dan ook in de bedoeling deze sterk te verouderen cq te wijzigen daarbij denk ik dan aan een andere behuizing ik weet niet of dat haalbaar is (mocht er iemand een idee hebben dan hoor ik het graag)

Wat ook een stap zijwaarts is in mijn traject dat ik momenteel me aan het verdiepen ben om van een aantal Fleischmann lokjes (Anna's) om te bouwen tot de HSM lokomotief jes van de serie Casuaris- Wesp (NS 6700) en de ex SS lokaaltreinlokje (NS 6900)
Ik heb inmiddels na wat omzwervingen op deze site en marktplaats 3 Anna's weten te bemachtigen zelf had ik er al één dus dit worden 2 NS 6700  en 2x NS 6900 jullie zullen wel denken waarom zoveel welnu mijn moduul cq diorama is van die grote 190 cm naar links en 130 cm naar rechts in een hoekopstelling met als hoofd thema een haven complex en kolen handel op het rechter deel dit alles speelt af in de jaren 1935-1955 hierin passen geen grote loks en de NS 6700 en 6900 passen hier dus goed in.
Hieronder een kleine opzet zoals de 2 lokjes NS 6700 deels moeten gaan worden,  kijk hierbij niet naar de kleurstelling want die wordt anders.

Voor de 6900 zullen er wat grotere aanpassingen nodig zijn bijv.denkend aan de rechthoekige voorkant waar het ketelhuis tussen licht.

Als er interesse voor is wil ik van deze aanpassingen cq verbouwingen wel een klein verslagje bijhouden.
De eerst volgende stap van mijn diorama is het schilderen van de rails dit wordt een Airbrusch traject is voor mij ook nieuw jullie horen mijn bevindingen binnen kort want dit gaat al gouw beginnen.
Zo voor vandaag is dit het weer van het weekend het vervolg.

Herwim

« Laatst bewerkt op: 06 June 2012, 22:27:57 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 07 June 2012, 23:59:58 »
Ik had nog een kleine aanvulling op de ombouw van de Anna's
Jammer genoeg kon ik het laatst geschreven stukje niet meer wijzigen.

De neven activiteiten naast de spoorbaan.

Naast de bouw direct aan mijn moduul baan zijn er ook nog spoorse activiteiten die wel met de spoorbaan te maken hebben maar niet direct invloed hebben op de uitvoering van mijn moduuls.

Aanpassingen en Verbouw locomotieven.

Daar ik een moduul baan maak waarbij je rijd van punt A naar punt B en andersom en waarbij redelijk druk logistiek verkeer is, is het van belang om met niet al te grote locomotieven te rijden ook gezien de diameter van mijn draaischijf op het haven terrein.
Mijn voorstelling speelt zich af in het tijdperk 1930-1960 dit betekend voor mij om met stoomloks te werken en dan nog het liefst Nederlandse of Belgische en dus niet te groot, behalve het museum traject daar rijd een Nederlandse lok de NS 3737 dit is een stoom lok van toch wel enige omvang en is eind 2011 door de firma Artitec uitgebracht werkelijk een pracht exemplaar.
Maar kleine stoomlokjes voor die tijd zijn niet echt in de handel zover ik weet en zeker niet de locomotieven die ik momenteel op het oog heb, de HSM en latere NS 6700 of HIJSM 906 ook wel platluis genoemd.
Hieronder volgen twee foto’s verkregen uit het Utrechts Archief als voorbeeld om welke locomotieven  het gaat.   

Een andere optie is de ex SS de latere tenderloc NS 6900 serie
Hierbij 2 mogelijke versies, voor al deze lokjes heb ik 4 Anna’s gekocht om deze om te bouwen tot deze oude Nederlandse locomotieven.

Sorry dat er wat dubbele tekst cq foto materiaal in staat t.o.v.het vorige stukje, kon het niet meer wijzigen.

Herwim Frank

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 08 June 2012, 08:35:32 »
MK modelbouw heeft toch zo'n platluis in het progamma zitten?

EDIT Ja inderdaad
http://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-458200.htm Ze zeggen dat het nog steeds in voorbereiding is, maar de site loopt geloof ik wat achter. Volgens mij zijn er ook al wat modelletjes op dit forum verschenen.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2012, 08:39:25 door NS6400. Reden: toevoeging »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #50 Gepost op: 08 June 2012, 08:44:34 »
MK had inderdaad een kitje voor een 8200, maar die zijn reeds lang uitverkocht. Er zullen nog wel wat kits in kasten liggen te verstoffen. De kit waarvan sprake is op de website klinkt als een messingkit (ook gezien de prijs van 400 euro). Edit: ik zie nu dat het aangekondigde model in schaal 0 is...

@Herwim: als je nog een leuk locje wil is de NS 8600 ook een idee. Dido Railway models heeft daar net een kap voor uitgebracht om op een Fleischmann T3 te zetten. Kan ook in Staatsspoor-uitvoering rijden.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 08 June 2012, 08:47:53 door NS8714 »

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 08 June 2012, 08:47:24 »
Oké dat is jammer dan.
Citaat
Dit  model is in voorbereiding. Leverdatum nog niet bekend.
Gaan ze dan ooit een nieuwe levering maken ofzo? of loopt de site inderdaad achter?

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #52 Gepost op: 08 June 2012, 08:50:37 »
Die aankondiging slaat op het model in schaal 0, niet in H0 helaas.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 08 June 2012, 09:28:42 »
Hallo boy's

Bedankt voor de tips
Kan iemand mij zeggen welk bedrijf dat is "Dido Railway"
Is dat een buitenlands bedrijf ?
Heeft iemand daar een link van en wat meer gegevens over de NS 8600
hartelijk dank vast.
Zal ook even kijken in het Utrechts Archief.
Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #54 Gepost op: 08 June 2012, 09:37:40 »
Dido Railwaymodels is een Nederlands bedrijf: http://www.didorailwaymodels.nl/

En over de serie 8600: http://www.didorailwaymodels.nl/ns-serie-8600.html

En hier wordt de bouw van het model besproken: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44542.0.html

En hier een plaatje van de betreffende 8600:

(bron: eigen collectie)
« Laatst bewerkt op: 08 June 2012, 09:44:07 door NS8714 »

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 08 June 2012, 16:07:25 »
Die aankondiging slaat op het model in schaal 0, niet in H0 helaas.
Stom!  :-\ weer een gevalletje van niet goed gelezen.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 08 June 2012, 21:10:23 »
Hoi

Ben vandaag ondanks het slechte weer naar Utrecht gegaan naar het Utrechts Archief.
Een hele ervaring om daar zelf via bepaalde zoek methoden oude tekeningen van het spoor te mogen bekijken en ook zelf af te drukken op A3 formaat.
Je kan niet zo gek bedenken of ze hebben er wel een tekening van.
Ik heb nu bouw tekeningen van de HSM 906 daarna NS 8200 serie
Ik heb bouw tekeningen van de HIJSM 517 (ex SS) daarna NS 6900 serie
Ik heb bouw tekeningen van de HSM (IJsbeer, Colibrie) daarna de NS 6700
Van de loc NS 8600 serie kon ik ze even niet vinden maar dat komt denk ik nog wel.

Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 08 June 2012, 23:29:57 »
Hallo allemaal

Wie kan mij helpen aan een onderstel Fleischmann T3 wel rijdend graag.
Compleet met bovenbouw is ook goed natuurlijk.

Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
« Reactie #58 Gepost op: 09 June 2012, 09:32:37 »
Hallo Herwim,

Op de achtergrond volg ik menig draadje. Nu je bij het archief geweest bent, wil ik wel eens weten wat eigenlijk de kosten zijn voor de tekeningen. Ik kom dagelijks in Utrecht, ik moet er maar eens tijd aan spenderen een bezoek te brengen. Wat is de tijd die je bv. nodig had eer je iets bruikbaars had.
Word je er in begeleid... hoe gaat dat.
Het kleine spul uit de HSM tijd heeft zeer zeker mijn aandacht.

Groet,

Robert Jan

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 09 June 2012, 09:54:04 »
Hallo Robert Jan

Allereerst leuk dat je ook mijn draadje volgt ik hoop dat je het leuk vind en er af en toe wat aan hebt.

Ja het Utrechts Archief was voor mij ook een openbaring was er nog nooit geweest, het bestaat uit 2 gebouwen die elk op verschillende plekken liggen in Utrecht.
1e gebouw op de Hamburgerstraat in de binnenstad nabij de dom toren.
2e gebouw op de Alexandernumankade beetje aan de buitenkant
Dit gebpouw is voor ons modelspoor hobbyisten het belangrijkste.

Komende van de A27 afslag oude Veemarkt cq Auto markt hal. naar rechts vanaf richting Hilversum, naar links vanaf richting Gorkum bij de eerste rotonde rechtdoor de Kardinaal de Jong weg op, bij tweede rotonde links af, eerste links is de Alexandernumankade links gebouw met slagboom en e.o.a. kunstwerk van roestvrijstaal dat is het.
Bij binnenkomst (het is daar steriel en rust) melden bij de receptie en aangeven dat je voor het eerst komt.
Je wordt dan ingeschreven en krijgt een pasje voor de volgende keren (kosteloos) tevens krijg je begeleiding geef aan dat je voor tekeningen komt van de oude NS locomotieven.
Mevr.of meneer brengt je direct naar het apparaat om de negatieven te bekijken en af te drukken (elk A4tje of A3tje kost 1,€ )
Tekeningen die niet goed of onduidelijk zijn mag je weg gooien
( kosten 0€ ) 
Het zoeken gaat zoals ik hierboven al had aangegeven eventueel krijg je daar de eerste keer hulp bij.
Nog even het volgende jassen en tassen mogen niet mee naar binnen daar hebben ze bij de balie kluisjes voor, erg strenge controlle zal wel vroeger veel gejat zijn door studenten want die kom je daar het meeste tegen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
vriendelijke groet,

Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor