Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:34:26
Fleischmann Anna ombouw.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Maarten.T
Vandaag
om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
door
Zeeuw
Vandaag
om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag
door
Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0
door
Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen
door
WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje
door
Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West
door
puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025
door
JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2
door
Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort
door
marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025
door
Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
de bouw van moduul de "Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
13
Omlaag
Auteur
Topic: de bouw van moduul de "Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garden (gelezen 44335 keer)
Herwim Frank
De Franklin Rail Compagnie
Re:De Franklin Rail Compagnie gelegen nabij het stadje Rose Garden
«
Reactie #15 Gepost op:
24 October 2011, 18:34:45 »
Word eentonig die opmerking in het rood dat er 30 dagen geen berichten geplaatst zijn dat weet je als auteur ook wel maar goed we gaan vol goede moed weer verder.
De afgelopen 2 maanden nog bezig geweest met de elektro voorzieningen
hier de status van dit moment.
(wie kan mij zeggen hoe ik het plaatje direct in mijn verhaal krijg en geen link, na het uploaden hoor je de keuze te krijgen van link plaatsen of direct in het verhaal maar deze keuze krijg ik niet, ik krijg twee linken en vroeger moest je die kopieeren naar je artikel maar dat werkt dus niet meer dan krijg ik alleen de link in mijn verhaal.)
Het heeft behoorlijk lang geduurd maar goed het is nu ook goed voorbereid, alle wissels, electro artikelen, onderbrekingen etc. alles is zo afgewerkt op kroonstenen dat als ik desbetreffende artikel plaats direct kan aansluiten op de kroonstenen en ik hoef niet meer aan het schakelbord te komen.
Nu kan ik eindelijk aan de werkelijke bouw beginnen van mijn 2 moduuls, het eerste wat ik heb opgepakt is de definitieve plaats bepalen waar de twee bruggen komen om vervolgens de rails aan te brengen. trouwens de plannen van mijn twee bruggen zijn iets gewijzigd. Aan de voorkant komt nog steeds mijn bascuulbrug die ik begin van het jaar heb overgenomen aan de achterkant zou eerst een stalen boogbrug komen maar dat gaat niet door.
Dit wordt nu een gemetselde stenen brug die het havendeel en het voorstadje verbind met elkaar.
Vroeger had men vaak gemetselde bruggen waar wat eenvoudig autoverkeer maar ook trein verkeer over ging en dit was de bedoeling.
Een grote stalen boog brug zou de sfeer die ik wilde maken te niet doen.
Dus dat betekende zelf een brug maken en daar ben ik afgelopen weekend aan begonnen.
Ik ben begonnen met de hoogte te bepalen en dit is afhankelijk van mijn linker en rechter moduul blad vervolgens de eerste opzet gemaakt van de zijkant met bogen.
Het is de bedoeling de gehele ondergrond van multiplex te maken en deze wordt bekleed met steen strips of platen.
De rails wordt weg gewerkt in een laag van bestrating (kinderkopjes.)
Op het moment ben ik nog niet zo ver maar hoop zo snel mogelijk hier wat meer foto's van te kunnen plaatsen ik hoop over een week of drie tussendoor heb ik nog even wat andere verplichtingen.
Ik heb de laatste twee weken mij ook flink bezig gehouden de aansturing van mijn wissels.
Ik had al een jaar een aantal nieuwe SEEP wissel aandrijvingen liggen maar heb nu toch besloten om mijn wissels te gaan besturen met FULGUREX wisselaandrijvingen maar dit had wel wat voeten in de aarde daar ik mijn schakelbord al klaar heb en berekent had op wisselspanning aansturing voor de wissel bedieningen.
Maar goed hier kom ik later nog op terug in een apart artikel.
Ga mij nu verdiepen in de plattegronden van De opstelling in de Jaarbeurs hallen EUROSPOOR 2011 misschien tot op de beurs ik rij in een rode scootmobiel
Allen voor degene die daar naar toe gaan een heel fijne Modelspoor weekend.
Met vriendelijke groeten,
Herwim Frank
«
Laatst bewerkt op: 24 October 2011, 20:30:52 door Herwim Frank
»
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #16 Gepost op:
24 October 2011, 19:52:08 »
Citaat
plaatje direct in mijn verhaal
Als je vóór die link [img ] en er achter [ /img] zet werk het! (álles zónder spaties!)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Modelrailroading is fun!
«
Reactie #17 Gepost op:
24 October 2011, 20:05:04 »
Herwim, Eurospoor heeft meestal (eigenlijk altijd de laatste jaren) 3 hallen. Alles is erg ruim opgezet dus een scootmobiel moet daar zeker geen probleem zijn
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
sander1985
Team Mitropa *
«
Reactie #18 Gepost op:
24 October 2011, 20:17:28 »
Herwim,
Komt het havendeel tussen de beide bruggen in? Anders heeft de basculebrug weinig nut natuurlijk.
Wel leuk zo'n brug uit metselwerk, ik ben benieuwd wat je daarvan gaat maken.
Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
Herwim Frank
«
Reactie #19 Gepost op:
24 October 2011, 20:35:42 »
Hallo Sander
Het havendeel komt links van beide bruggen op het linker moduul
zie bijgaande foto
Waarom zou de basculebrug anders geen zin hebben ?
«
Laatst bewerkt op: 24 October 2011, 23:56:33 door Herwim Frank
»
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
sander1985
Team Mitropa *
«
Reactie #20 Gepost op:
24 October 2011, 21:28:55 »
De vraag is wat het nut is van een brug die open kan als er vlak achter een brug ligt die niet open kan en lager is dan de brug die wel open kan. Ieder schip wat dus niet onder de basculebrug in gesloten* toestand past past dan ook niet onder je stenen brug door.
Op de modelbaan kan het natuurlijk wel als je het wil, maar in het echt zal je dit niet tegenkomen.
Sander
*gesloten is in dit geval dat de trein over de brug kan rijden.
Bello
Trains are Toys, Toys are trains
«
Reactie #21 Gepost op:
24 October 2011, 21:34:39 »
Je komt dit in het echt wel tegen. In oa Leeuwarden. In de grachten zitten een paar vaste bruggen vlakbij bruggen die wel open en dicht kunnen. De schepen kunnen afmeren aan beide zijden van de vaste brug en moeten om door te kunnen varen via een andere route gaan.
Dus het kan gewoon...
sander1985
Team Mitropa *
«
Reactie #22 Gepost op:
24 October 2011, 21:39:49 »
Oke, het kan dus wel
, maar dan zou er wel een aanlegplaats of haventje tussen de bruggen moeten liggen zoals ik in mij eerste reactie stelde. Een kleine aanlegplaats met wat zeilschepen zou natuurlijk al een leuke verklaring opleveren voor de beweegbare brug en een leuk stukje scenery.
Sander
Bello
Trains are Toys, Toys are trains
«
Reactie #23 Gepost op:
24 October 2011, 21:42:14 »
Ja,leuk idee om het zo op te lossen
Herwim Frank
«
Reactie #24 Gepost op:
24 October 2011, 22:48:09 »
Hallo Sander en Leovardia
Een leuke discussie, ik moet bekennen dat ik daar nog geeneens over nagedacht had maar Sander je hebt gelijk een schip zou niet verder kunnen varen dan tot aan de stenenbrug in mijn geval ik weet dat dit wel eens voorkwam in het verleden en een stijger tussen de twee bruggen in is dan inderdaad een item, ik ga dat zeker meenemen in mijn plannen.
Ik denk dan aan een steiger met een oud schip een twee of drie master of zo, zou dat bestaan in H0 bouwpakket ?
Heb inmiddels de ontwerp tekening van het linker moduul aangepast zie 5 stappen terug (steiger en bootjes ingetekend)
Bedankt allebei.
Herwim
«
Laatst bewerkt op: 24 October 2011, 23:58:20 door Herwim Frank
»
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
Herwim Frank
«
Reactie #25 Gepost op:
11 December 2011, 13:06:19 »
Daar zijn we weer.
Even een opmerking aan het moderamen, kan die waarschuwing elke keer van "al zo'n 30 dagen geen berichten meer geplaatst" niet uitgeschakeld worden bij dit hoofdstuk "werkplaats" het is toch heel normaal dat je in dit hoofdstuk telkens weer een vervolg schrijft van de voortgang van je bouw project en dat daar soms een tijdje tussen zit lijkt mij heel normaal.
Goed ik ga weer verder met mijn beschrijving van "De Franklin Rail Compagnie"
De afgelopen tijd bezig geweest met het leggen van de eerste spoorlijnen en wissels en dat heeft even wat tijd gekost in principe was ik van plan om mijn Seep wissel aandrijvingen te gebruiken toen werd het de Conrad wissel aandrijvingen maar ben op het laatste moment over gestapt op de Fulgurex wissel aandrijvingen.
Dit vergde wel wat aanpassingen in mijn plannen, begroting en bestelling want de Seep en de Conrad had ik al in huis maar de Fulgurex niet. Fijn dat ik de Conrad aandrijvingen voor een zacht prijsje heb kunnen verkopen aan iemand uit Belgie met wie ik een afspraak maakte op Euro spoor in Oktober jongstleden.
De eerste Fulgurex aandrijvingen heb ik gemonteerd en de eerste werkt met wat extra tekst en uitleg van Fred Eikelboom nogmaals hartelijk dank daarvoor.
Mijn probleem was dat ik een schakelbord had voorbereid met drukschakelaars werkend op wissel spanning terwijl de Fulgurex op gelijkspanning werken, ze werken wel op wisselspanning met drukschakelaars maar dan moet er een diode tussen en dat was ik even kwijt.
Verder duurde het even voor ik door had in mijn hoofd hoe ik de messing stangetjes moest buigen onder de tafel om de positie van de aandrijving zodanig te krijgen dat deze ook naar de juiste kant bewoog.
Maar goed dat hebben we nu door op naar de volgende wissel aandrijvingen, o Jee het volgende probleem ik had mijn sporen plan op het linker moduul al aardig uitgelegd kom ik er achter dat de sporen toch wel wat krap lagen in relatie met de diepte van mijn moduul heb ik dus niet goed op schaal getekend in Any Rail.
Dit betekend dat mijn sporenplan wel gelegd kon worden maar de nodige veilinghal en andere enkele gebouwtjes komen in het geding.
Dus het was zaak eerst eens goed na te denken wat te doen met de veilinghal dit zou een gesloten hal worden met aan één lange kant helemaal open. dit gaat niet meer omdat ik te weinig ruimte heb voor een gesloten hal met lange muren.
Ik heb nu besloten een grote overkapping te maken met alleen muren in één hoek waar straks de werkbank komt te staan en een klein kantoortje, tevens wordt de functie van de hal gewijzigd.
Het wordt nu een open hal bestemd als deels museum hal met een museum lijntje naar mijn rechter moduul en deels een kleine werkplaats cq overslag.
Op bovenstaande foto's zie je al een klein beetje de bedoeling, de dakspanten uitgezet zodanig dat de pilaren die er onder komen ook op de juiste plaats staan en niet midden op de rails. Op de onderste foto zijn de staanders van de overkapping al in de maak.
Dit wordt wel een groot doe het zelf project want de totale hal zal zelf gemaakt moeten worden.
Dus even een onderbreking van de wissels en rails want ik wil eerst de eerste fase van de hal klaar hebben voordat alle rails vast komt te liggen. De rails en wissels worden trouwens in de hal weg gewerkt in stelcon platen en buiten de hal wordt bijna alle rails en wissels op het linker moduul weg gewerkt in kasseien, hoe vinden jullie trouwens mijn laatste aanwinst de type 93 van de NMBS.sorry hier is eigenlijk een apart draadje voor maar hij staat zo leuk op deze foto al is hij niet erg scherp.
Zo tot de volgende keer.
Herwim Frank
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2011, 13:49:29 door Herwim Frank
»
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
Herwim Frank
Re:De bouw van mijn moduulbaan de " Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Ro
«
Reactie #26 Gepost op:
13 December 2011, 23:50:12 »
Hoi
Daar ben ik al weer sneller dan ik had verwacht, ik wilde jullie mijn voortgang van de museum cq werkplaats hal niet onthouden.
Al heb ik langzamerhand zo m'n bedenkingen over deze topic misschien ligt het aan de tijd die er soms tussen zat dat ik geen info meer schreef of komt het verkeerd over maar ik heb soms het idee dat er weinig lezers zijn die interesse hebben in dit verhaal er komt heel weinig reactie en dat vind ik jammer niet om dat ik naast mijn schoenen loop maar omdat ik hoop dat er mensen zijn die het interesseren waar ik over schrijf maar vooral om zelf wat te leren met het commentaar wat anderen schrijven mits het maar opbouwend is.
Dus ik overweeg om met deze topic te stoppen.
Maar goed ik probeer de moed weer te verzamelen.
In mijn vorig stukje beschreef ik dat door bepaalde ruimte problemen het railplan iets anders werd uitgevoerd (en de aanschaf van de super lok NS 3737) heb ik de functie van mijn overslag bedrijf veranderd in museum hal met een klein beetje een lok werkplaats en een klein stukje overslag.
Deze hal ga ik vervaardigen door zelf bouw en gebruik te maken van Evergreen profielen deze hal heeft een lengte van 50cm en een breedte van 24cm, de hal wil ik zo maken dat het dak er in z'n geheel eraf kan zodat ik binnen in de hal er beter bij kan als het nodig is.
Hieronder de eerste foto's
De eerste staanders
Het eerste deel van het geraamte.
Het dak kan er in z'n geheel er dus af blijven alleen de staanders over.
Verder komt net onder het dak nog een loopkat. en in het dak zullen ook nog lampen aan gebracht worden.
De rails die je ziet wordt in z'n geheel weg gewerkt in stelcon platen en buiten de hal wordt de rails weg gewerkt in straat klinkers volgens de methode beschreven in het boek "Groetjes uit Ferbach"geschreven door Jacques le plat als ik zover ben zal ik dit natuurlijk ook op deze topic beschrijven als ik deze dan nog beschrijf.
Zo dat was het weer tot de volgende keer hoop ik
Herwim Frank
«
Laatst bewerkt op: 14 December 2011, 09:19:30 door Herwim Frank
»
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
rard
Vriend van SpoorH0.nl
«
Reactie #27 Gepost op:
14 December 2011, 08:44:28 »
Hoi,
Mooi topic! Misschien even een tipje; ik zag dit topic niet direct als "bouw" topic. Misschien dat je als topic titel beter:
Citaat
[de bouw van]Module "de Franklin Rail Compagnie"
oid kan doen... Dan is het beter herkenbaar en zal je w.s. meer hits krijgen...
Grt,
Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl
Herwim Frank
Re:De bouw van moduulbaan de " Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose ga
«
Reactie #28 Gepost op:
14 December 2011, 08:55:46 »
Hallo Gerard
Dit is een goed idee dat was ik al een tijdje van plan maar nam de moeite niet omdat ik dacht dat het Moderamen dit alleen kon doen maar toen kreeg ik een helder idee en tikte eens de mogelijkheid help aan en vond toen dat ik dit zelf kon doen dus bij deze.
Bedankt nogmaals voor je tip.
Herwim
PS werkt toch niet zoals ik dacht de titel kan ik alleen wijzigen in mijn laatste teksten waar nog veranderen mogelijk is.
DUS BIJ DEZE EEN OPROEP AAN HET MODERAMEN.
Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn de koptekst van deze topic te veranderen in.
De bouw van mijn moduulbaan de " Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garden (zie ook mijn verzoek onder het hoofdstuk "vragen en ideeen over de site " onderaan.
Alvast bedankt voor de medewerking.
Herwim Frank
«
Laatst bewerkt op: 14 December 2011, 11:00:55 door Herwim Frank
»
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
reMARKable
TP V-VI op duits territorium
Re:de bouw van mijn moduul de "Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garde
«
Reactie #29 Gepost op:
14 December 2011, 09:45:31 »
Voor elkaar zo toch?
Regelmatig nieuwe foto's online!
https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/
Print
Pagina's:
1
2
3
4