Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door TonM
Vandaag om 17:08:34
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 17:03:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: De bouwsels van Beached  (gelezen 30028 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #15 Gepost op: 10 December 2010, 16:36:27 »
Ivo dat is helemaal niet zo raar. Bij de 2000-en waren de olielantaarns al omgebouwd naar het electrische model (zie de draadjes van de lok naar de lantaarns). Deze lantaarns waren dus vast aan de kap verbonden. De sluitseinijzers had men nog wel nodig om de dagseinen te kunnen plaatsen!  8)
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #16 Gepost op: 10 December 2010, 22:34:18 »
Sobat,

Dat is niet zo. De sluitlantaarns bovenop de huif zaten er al op toen de loks nog van het USATC waren. Deze zijn inderdaad elektrisch en daar gaan de draadjes naar toe. De kubusvormige sluitseinen zitten op sluitseinijzers en zijn gewoon de originele olielantaarns. Kijk maar op alle foto's van NS 2000. Ik heb overigens nog nooit gehoord van olielantaarns die ''elektrisch' gemaakt zouden zijn, maar dat zou natuurlijk kunnen.

Hoe ik dat weet van die draadjes? De lok op de foto heb ik zelf gemaakt  ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #17 Gepost op: 10 December 2010, 23:26:49 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #18 Gepost op: 11 December 2010, 00:03:57 »
Dat bedoelde ik dus ook. Het is maar net hoe of dat je het lees :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #19 Gepost op: 11 December 2010, 00:45:16 »
Spraakverwarring blijkbaar.  ;)

Waar het om gaat is dat er twee sets sluitlantaarns opzitten. 2 bovenop de huif, die elektrisch zijn en er in de USATC tijd al op zaten en 2 NS olielantaarns op sluitseinijzers. Deze laatste zijn van het type dat Rick zoekt voor op stoomloks. Het enige wat de foto laat zien is dat de beide erop zitten, net zoals op veel foto's van het prototype. Dat het dubbel is vind ik eigenlijk raar, vooral dat de olielantaarns pas later werden gebruikt, tenzij..........  er geen reservelampen waren en de lampen bijvoorbeeld een afwijkende fitting hadden die in Nederland niet gangbaar was. Maar dat is puur speculeren.

bijv pag 131, 134, 139, 151, 156 en 157 van het boek Diesellokomotieven in Nederland

mvg,
Ivo

P.S., Inmiddels weet Rick wel welke lantaarns wij bedoelen, dus kunnen we weer on-topic  ;D

mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #20 Gepost op: 11 December 2010, 11:22:52 »
Welke lantaarns bedoel je nu Ivo? En wie zegt dat ik sluitseinlantaarns zoek?;D

Over de Amerikaanse "sluitseinlichten", dit zijn volgens mij geen sluitseinen, maar 'marker lights', waarmee extra en dubbele treinen worden aangekondigd. ze stralen wss alleen wit('extra') en groen('train in multiple sections') uit en dus onbruikbaar voor sluitseinen. Stig, jij had dit moeten weten als ex-Amerikaanse modelbouwer.

Misschien maak ik nog wel een paar sluitseinen, maar ik denk niet dat de machines vaak als losse loc op de baan verschenen. Wel ga ik een of twee werkende lantaarns op de tender zetten voor het rangeerlicht en mogelijk een frontsein.
Heeft iemand een duidelijke foto van een 3900 tender? Misschien ontdek ik wel meer leuke details. Ik heb de foto achterop het boek "Vervlogen stoom" al en een deel van de tender van het model in het spoorwegmuseum.
mvg
Rick

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18033
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #21 Gepost op: 11 December 2010, 11:26:14 »
Citaat
Stig, jij had dit moeten weten als ex-Amerikaanse modelbouwer.

Wat? Ex-Amerikaans modelbouwer? Nee toch? :o ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #22 Gepost op: 16 December 2010, 10:35:33 »
Nadat ik de loc grondig had schoongemaakt ben ik aan de exhaustinjecteur begonnen.
De vorm van de injecteur is verkeerd. het is denk ik een Sellars exhaust injector. Toevallig hangt zo'n zelfde injecteur aan Ja 1250, een van de locs waar ik soms onderhoud aan pleeg. Zij is van hetzelfde type als mijn avatar.

Wat nazoekwerk en veel messing buigen later is dit het resultaat.

Links zijn de SS lantarns voor op de tender. De lantaarns op de cabine zijn voor voorop. Onder is de verbeterde bogie.
De enige leiding die ik heb weggelaten is de waterleiding van de tender, omdat het dan waarschijnlijk misgaat met de tender op scherpe bochten.

Op de tender heb ik nog een paar sluitseinijzers geplaatst. Ik heb ook een lantaarn houder gebouwd en geplaatst. De loclantaarn ligt er nog los op, er moet nog een houder voor gebouwd worden. Ja, de bovenkant van de trappen zijn krom, en dat laat ik zo tot het spuiten, omdat ze anders te veel te verduren krijgen met het bouwen.

Helaas een beetje onscherp, maar het idee is er.
mvg
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #23 Gepost op: 21 December 2010, 11:01:28 »
Q: Waarom duurt het zo lang om een messing kit te bouwen?

A: Alle details zijn aangebracht, de loc heeft geweekt in soda, en is schoongeschrobt. Daarbij kwamen twee dingen los: Een sluitseinijzer en een lantaarnhouder, beide met een soldeeroppervlak rond de 1mm.

vol goede hoop ben ik begonnen met het sluitseinijzer, die op de rookkast hoort. Na een half uur heen en weer schuiven ben ik zat van het heen en weer draaien van het ding in mijn tang. Ik grijp mijn pincet, nog geen 10  seconden later vliegt het met grote snelheid uit m'n pincet >:( na een half uur zoeken geef ik het op, jammer maar helaas. Ik verbouw nog een ijzer, boor een gat en maak aanstalten om het vast te solderen. Ik kijk over de ketel heen, zeg "your'e joking". Ja hoor, daar ligt het kreng. nu heb ik een sluitseinijzer voor niks verbouwd >:( >:( de vervanging vliegt naar de onderdelendoos. Nog geen 10 minuten later zitten beide onderdelen vast. alles in een sopje gewassen en naar buiten gelopen, loc onder de tuinslang schoon gespoeld ;D en laten drogen
Daarom duurt het zo lang...

Het plamuren is bijna klaar, met schuren op het menu voor morgen. fotos komen wel als alles in de primer staat. Misschien komt de loc dit jaar nog af (y)

mvg
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #24 Gepost op: 04 January 2011, 08:52:33 »
Vorig jaar is niet gelukt, dan maar 2011.

Van forumlid J.W. Wensink heb ik een aantal goeie foto's van de achterkant van de tender gekregen. Nogmaals bedankt, Willem (y).
De nodige details zijn daarna verschoven en de loc is geplamuurd en geprimerd. Vandaag heb ik de loc gespoten. Ik had een potje standgroen van MK liggen, ik had de loc er al eens mee gespoten, toen had ik geen problemen. Dit maal wel >:( voor een of andere reden willen de pigmenten niet meer mengen, dus dat werd niks. Gelukkig had ik het uitgeprobeerd op een stuk plastic, dus niks ging  verloren. Dus naar plan B, Tamiya olive green. Geen probleem.

Daarna heb ik het dak gespoten. In tegenstelling tot wat je vaak ziet op modellen, heb ik ipv. donkergrijs een bruin-grijs kleurtje gemengd, wat veel meer op het dak van de 3737 en een kleurenprent van een 3900 lijkt. Ook heb ik het frame een staalkleur gegeven en als laatste de bufferbalken een rood jasje aangemeten.
Een foto:


Straks komt een laag zwart, waarna al het koperwerk gedaan wordt

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #25 Gepost op: 20 January 2011, 10:50:05 »
Na het groen heb ik het zwart afgeplakt. Ik ben begonnen met de tender. Ik heb nog net de tendder kunnen afplakken voordat de afplak tape op was >:( Een halve week later heb ik ook de loc kunnen afplakken en alles is zonder probleem gespoten. Ik heb daarna het ketelfront geverfd. Het is duidelijk geen 3900 ketelfront, eerder een engelse. Ik heb het maar zo gelaten, maar ik heb wel na het verven een nieuwzilveren NS regulateur gemaakt om het toch nog een beetje nederlands er uit te laten zien.

Na de zwarte laag pakte ik een blikje verf voor iets anders. Nu hangen er een paar vijlen naast het verfplankje. Ik stootte per ongeluk een van de vijlen van zijn spijker. Drie maal raden waar de vijl op terecht kwam...
De rookkast >:( >:( >:( De schade viel mee, een deukje op de achterkant van de rookkast die na een kwartier weer fatsoenlijk was gemaakt. de ontbrekende klinknagels neem ik op de koop toe.
Het volgende dat moest gebeuren is het spuiten van de messing onderdelen. Dit heb ik gedaan met Humbrol verf, dat zich een half uur na het spuiten laat oppoetsen voor een echt metaal effect.
Daarna was een enkele leiding aan de beurt om een koperkleur te krijgen, en vandaag heb ik diverse onderdelen van een staalkleur voorzien. Dit is Humbrol silver met een paar drupjes zwart en goud.

Ik heb vanavond een paar fotos genomen in het buitenlicht. Ik vind hem al aardig op een 3900 lijken.
De stokerszijde


Staatsiefoto



En de actiefoto!  8)

Zoals je ziet is er wat lakschade dat moet weggewerkt worden, en andere kleine dingen die aandacht nodig zijn voordat de loc in de lak kan.

Nog een paar vraagjes, ik zie op enkele fotos dat een deel van de cabine lichtgrijs is. Hoort dit? Ik wil ook een stoker enn machinist op de loc plaatsen. Weet iemand wat voor kleur kleding het locpersoneel aanhad anno 1935?
mvg,
Rick

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #26 Gepost op: 20 January 2011, 11:00:42 »
Zwart fluweel.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #27 Gepost op: 20 January 2011, 11:03:02 »
Dat is een mooie machine, onmiskenbaar 3900, klasse.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #28 Gepost op: 20 January 2011, 11:42:55 »
Dat is een prachtige machine geworden Rick!
Het enige wat ik kan aanmerken is dat de drijf- en koppelstang in koperkleur zijn uitgevoerd, volens mij moet dat 'gewoon' staalkleur zijn, met in beide het verdiepte gedeelte zwart. Dat maakt een hoop uit voor de uitstraling van de loc! Je had het over oppoetsbaar messingkleur, welke kleur verf van Humbrol is dat? En krijg je het dan een beetje echt glanzend en beter dan de gewone geverfd-messing-kleur?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #29 Gepost op: 20 January 2011, 12:00:17 »
Rick,

Mooie plaatjes van een mooie lok  (y)

@Gert, is er (nog?) niet in messing of koper. Wel in aluminium, staal en burnt iron.

Zie hier voor mijn omschrijving en een paar posts daarboven voor het effect.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*