Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 16:46:40
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:05:35
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37

Auteur Topic: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein  (gelezen 14038 keer)

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Gepost op: 24 January 2007, 20:30:16 »
Hallo allemaal,

Zijn er hier mensen die al eens een trilmotor uit een mobieltje hebben gebruikt voor de modelspoorhobby, bijvoorbeeld inbouw in een lok(je)?

Ben momenteel zelf aan het klooien, maar heb het idee dat het vermogen te laag is.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

stig

• Offline Offline
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2007, 20:56:51 »
Het lastige is dat gewicht van de as te krijgen zonder de hele boel te slopen. Als je een gebruikte wil gebruiken dan. Daarna het drama om er een tandwiel op te krijgen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2007, 21:07:06 »
Het zijn best leuke motortjes, maar dat gewichtje zou er niet aan moeten zitten >:( Niet los te tremmen!!
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2007, 21:21:47 »
Ik kwam zomaar op een idee :D
De groeten van Rob

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2007, 22:04:36 »
tril motortjes, ja die heb ik ook nog liggen, en inderdaad bij met het zelfde probleem hoe krijg je het tril gewichtje eraf. Als iemand weet hoe je die zonder bijzonder gereedschap eraf krijgt dan hoor ik dat graag ::).

Op wat voor een spanning die dingen werken weet ik ook niet, maar iemand die veel van electronika af weet zou dat denk ik wel moeten kunnen uit zoeken ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #5 Gepost op: 25 January 2007, 00:32:48 »
Gewoon, in de bankschroef en dan een spijkertje (waar de punt ervan af is gehaald) op het as zetten en er dan met een hamer op slaan. Is mij al een keer gelukt, gaat prima. Of je er iets aan hebt... Tsja, ik heb nog niets weten te ontdekken. Ik wilde ze in een kraan verwerken, maar die dingen leveren nul komma niks aan vermogen. Een tandwieltje erop krijgen valt ook nog wel te doen, heb zelf ooit eens kleine rode tandwielen (joost mag weten waarvoor) bij Meijer en Blessing gekocht (ze hadden er daar een heel assortiment van, vandaar dat ik ook de kleur vermeld) en 1 daarvan had geen asgat. Die zit er nu wel in, alleen niet centrisch, maar goed. Hoe dan ook, volgens mij moet je echt een gigantische vertraging erop zetten, wil je eindelijk iets vooruit krijgen, want ik heb wel eens kleine testjes geprobeerd, maar het motortje stond zowat meteen stil.
En oh, ja, de motortjes werken in principe op 1,5 volt, maar 2,2V (laagste wat een Fleischmanntrafo kan uitpoepen) overleven ze ook wel.
Maar als iemand er eens iets werkends mee weet krijgen, hoor ik het graag. Heb ook nog wel interesse, want ik heb er hier ook drie liggen.

Groetjes,
Henk
K.Bay.Sts.B

arjen

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 January 2007, 07:24:56 »
Ik heb wel eens zo'n motortje gebruikt om een Spoorijzer-smalspoorlocje aan te drijven. Met een weerstand in serie om hem bij 12 V niet meteen op te blazen. Heel spectaculair dat zo'n klein locje op eigen kracht kan rijden, maar dat is dan ook alles want het motorvermogen is inderdaad minimaal.

Iets grotere maar veel beter bruikbare motortjes vind je overigens hier:
http://www.nigellawton009.com/VeeTipper.html

Arjen.

Bust3R ÖBB

• ÖBB in N
  • Offline Offline
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2007, 22:18:59 »
Ik heb er zelf 2 liggen die ik later in gabouwen (aandrijving van een hek) Deze heb ik zonder moeite ontdaan van de gewichtjes.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Overlast

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2007, 15:24:28 »
Het is mij ook glukt om het gewichtje te verwijderen. 'Gewoon' met een slijpsteentje in de boormachine wat materiaal van het gewichtje wegslijpen.

Arjen, wat voor weerstand heb jij gebruikt? Ik heb wel eens gelezen dat je beter diodes kan gebruiken, omdat dan het vermogen niet minder wordt. Zelf heb ik wel een weerstand, maar die is vele malen groter dan de motor zelf :-|. Diodes gaat in mijn geval ook niet lukken, want dan heb ik er best veel nodig (en daar is juist geen ruimte voor).

Maarten

arjen

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2007, 16:11:34 »
Diodes zijn in theorie beter dan een weerstand. Alleen heb je er inderdaad veel te veel nodig om van 12 naar 2V te gaan. Wat ik gebruikt heb zijn metaalfilmweerstandjes, die kunnen veel beter tegen hitte dan de gebruikelijke koolweerstanden zodat je een kleinere maat kunt nemen zonder ze op te blazen. De juiste waarde moet je proefondervindelijk bepalen. In de Spoorijzer zitten er  twee van 150 ohm parallel, resulterende weerstand dus 75 ohm. Elk weerstandje produceert dan maximaal ongeveer 1 W aan warmte en dat is precies wat zo'n metaalweerstand volgens de winkelier moet kunnen hebben. Dat het hele locje behoorlijk heet wordt (het dient in feite als koelelement) is niet erg omdat het helemaal van messing is. Wel vervelend is dat de motorprestaties heel erg afhankelijk zijn van het temperatuurniveau... opwarmen is essentieel  ;D

Arjen.

Overlast

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 February 2007, 11:43:52 »
Arjan, ik heb inmiddels 2 metaalfilmweerstanden van 150 Ohm gekocht (kunnen allebei 2 Watt hebben), maar hoe ziet jouw schakeling er dan uit? Ik heb namelijk niet zo veel verstand van electronica. Kan je ook aangeven hoe je de weerstandswaarde hebt berekend?

Maarten

arjen

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 04 February 2007, 13:08:46 »
Schakeling is een beetje een groot woord :)  De weerstandjes staan gewoon parallel aan elkaar en in serie met de motor, da's alles. De weerstandswaarde heb ik niet berekend, ik heb gewoon een aantal weerstandjes uitgeprobeerd. Zo duur zijn die dingen nou ook weer niet. Bij het motortje van de Spoorijzer bleek tweemaal 150 ohm parallel (dus 75 ohm in totaal) een bruikbare waarde, maar het kan best zijn dat je voor jouw motortje een andere waarde nodig hebt.

Arjen.

Overlast

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 February 2007, 20:26:09 »
Arjan,

Als ik het goed begrijp heb je 2 weerstandjes gebruikt om de hitte te verdelen? De trilmotor die ik heb komt uit een Nokia 3310, maar ik heb geen idee hoe ik erachterkomt wat het verbuik is. Op internet heb ik niets kunnen vinden.
Ik ben bang dat als ik weerstanden met een te lage waarde gebruik, mijn motor opblaast ???. Zoals ik al zei, ik heb weinig verstand van elektronica.

Maarten

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 05 February 2007, 20:44:27 »
Maarten,
staat er op dat motortje iets van een merknaam of een typeaanduiding? Misschien geeft dat een aanwijzing wat je er op los kunt laten.
Overigens is het in serie zetten van weerstanden een slechte manier om een motor te regelen, maar dat was al gezegd.
De nominale spanning van dat motortje zal ergens tussen 3 en 6 volt liggen, denk ik, dus je hebt weinig andere mogelijkheden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

arjen

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 06 February 2007, 07:40:55 »
Ik ben bang dat als ik weerstanden met een te lage waarde gebruik, mijn motor opblaast ???. Zoals ik al zei, ik heb weinig verstand van elektronica.

Zo gemakkelijk blaas je zo'n motortje niet op. Gewoon voorzichtig uitproberen, beginnen bij lage spanning en langzaam opvoeren. Als het bij 6 V voor je gevoel al veel te hard draait, is de weerstand waarschijnlijk te laag. Maar die 2x 150 ohm (inderdaad om de hitte te verdelen)  is denk ik eerder te veel dan te weinig voor de meeste motoren.

Arjen