Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door bask185
Vandaag om 12:31:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:05:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: Mooi omhoog  (gelezen 2504 keer)

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Mooi omhoog
« Gepost op: 29 October 2010, 13:54:07 »
beste,



De zichtbare oprit wil ik meer gelijk matiger maken,
Ik heb dun muliplex geregeld.
De breedte van de tafel is 1,20 m.
Heeft iemand een goede foto hoe je het beste een mooie op en af rit kan maken.

Bert
« Laatst bewerkt op: 29 October 2010, 15:27:53 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
met vriendelijke groet,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:mooi omhoog
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2010, 15:00:52 »
Wat bedoel je precies met gelijkmatiger?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:mooi omhoog
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2010, 15:04:20 »
iets meer dan 4% stijlte dus niet teveel
met vriendelijke groet,

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:mooi omhoog
« Reactie #3 Gepost op: 29 October 2010, 15:24:51 »
Hoi Bert.

Een mooi helling aanleggen hangt af van de ruimte die je beschikbaar hebt.
Zo zie ik op jouw foto dat er aan de linker zijde niet zo veel mogelijk is.
Een optie zou zijn dat je het spoor dat onder de brug doorgaat een 2 tal cm laat dalen, zo kan je brug ook wat lager en ga je een mooiere minder stijle helling bekomen.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:mooi omhoog
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2010, 16:13:41 »
iets meer dan 4% stijlte dus niet teveel
Dit antwoord snap ik niet.
Bedoel je dat de helling nu te steil is? Dan moet je meer lengte nemen voor de helling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:Mooi omhoog
« Reactie #5 Gepost op: 29 October 2010, 16:15:05 »
de helling is te stijl,
onderaan is hij stijl en boven aan bijna recht.
Mijn brug kan niet lager
met vriendelijke groet,

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re:Mooi omhoog
« Reactie #6 Gepost op: 29 October 2010, 16:18:26 »
Dan is er maar 1 conclusie mogelijk en dat is dat je te weinig ruimte hebt voor de brug.

Kun je eventueel het andere spoor iets laten zakken?
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Mooi omhoog
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2010, 16:25:57 »
onderaan is hij stijl en boven aan bijna recht.
Dan moet je de hoogtetoename beter over de lengte verdelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Mooi omhoog
« Reactie #8 Gepost op: 29 October 2010, 16:36:11 »
Als je het al vast hebt liggen, weer loshalen en het hardschuim opnieuw bewerken,
Bovenaan iets erafhalen, beneden er een stukje bij aan.
Volgens mij kun je nog een eindje naar voren om daar het begin te maken.
Met grof schuurpapier is dat spul mooi strak te schuren, gewoon nog even verder klussen.  (y)
Ik heb al een trein

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Mooi omhoog
« Reactie #9 Gepost op: 29 October 2010, 16:42:55 »
Je kunt niet zien waar de twee sporen vooraan samen komen.Wellicht met een wissel.Die kan je vroeger aansluiten en vandaar beginnen stijgen en zo kun je 1meter meer stijgen
Dito

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Mooi omhoog
« Reactie #10 Gepost op: 29 October 2010, 16:48:57 »
... waar de twee sporen vooraan samen komen. ...
Volgens mij zie ik een stukje van een wissel (meegebogen?) bij het onderste spoor, het spoor direct naast de helling.
Dat zou betekenen dat het buitenste spoor vrij ligt en er dus ruimte is.
Ik heb al een trein

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Mooi omhoog
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2010, 21:10:56 »
Hoi,

Halverwege links in de bocht zou je nog iets gelijkmatiger kunnen laten zakken.
Verder ben ik het met de anderen eens het spoor dat eronder door gaat wat te laten zakken.

Succes er mee. (y)

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Mooi omhoog
« Reactie #12 Gepost op: 29 October 2010, 22:00:35 »
De oprit is veel te steil, grof geschat min 8 cm omhoog op een rijlengte van ongeveer 1.20 meter, dat is wel zo'n 7 procent.
Een normale helling, en dan ook nog op een recht traject en dus niet in een redelijk scherpe boog, is 2 a 3 procent maximaal.
Dit lijkt dus wat meer op een achtbaan, dan op een natuurgetrouwe modelspoorbaan.
Met de bij jou aanwezige ruimte zal het dus helaas moeilijk zijn voldoende rijlengte te maken, om netjes omhoog/omlaag te gaan.

Gr Treinhobbijist
Ook Engelse treinen zijn leuk

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:Mooi omhoog
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2010, 22:29:31 »
beste,

treinhobbijist, dit is ook de rede dat ik het wil veranderen,
de wisel wordt meegebogen schuim gaat hoogst waarschijnlijk weg onder de baan.
ook de bocht word beter als het goed gaat.
Maar wat kan ik het best als pilaar gebruiken en met hoeveel moet ik stijgen.
met vriendelijke groet,

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:Mooi omhoog
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2010, 22:44:51 »
en met hoeveel moet ik stijgen.
Vaak wordt een percentage van 3% aangehouden.