Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko TT 2025 door dws
Vandaag om 13:06:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 13:06:14
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
  

Auteur Topic: Mooi omhoog  (gelezen 2640 keer)

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Mooi omhoog
« Gepost op: 29 October 2010, 13:54:07 »
beste,



De zichtbare oprit wil ik meer gelijk matiger maken,
Ik heb dun muliplex geregeld.
De breedte van de tafel is 1,20 m.
Heeft iemand een goede foto hoe je het beste een mooie op en af rit kan maken.

Bert
« Laatst bewerkt op: 29 October 2010, 15:27:53 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
met vriendelijke groet,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:mooi omhoog
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2010, 15:00:52 »
Wat bedoel je precies met gelijkmatiger?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:mooi omhoog
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2010, 15:04:20 »
iets meer dan 4% stijlte dus niet teveel
met vriendelijke groet,

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:mooi omhoog
« Reactie #3 Gepost op: 29 October 2010, 15:24:51 »
Hoi Bert.

Een mooi helling aanleggen hangt af van de ruimte die je beschikbaar hebt.
Zo zie ik op jouw foto dat er aan de linker zijde niet zo veel mogelijk is.
Een optie zou zijn dat je het spoor dat onder de brug doorgaat een 2 tal cm laat dalen, zo kan je brug ook wat lager en ga je een mooiere minder stijle helling bekomen.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:mooi omhoog
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2010, 16:13:41 »
iets meer dan 4% stijlte dus niet teveel
Dit antwoord snap ik niet.
Bedoel je dat de helling nu te steil is? Dan moet je meer lengte nemen voor de helling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:Mooi omhoog
« Reactie #5 Gepost op: 29 October 2010, 16:15:05 »
de helling is te stijl,
onderaan is hij stijl en boven aan bijna recht.
Mijn brug kan niet lager
met vriendelijke groet,

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:Mooi omhoog
« Reactie #6 Gepost op: 29 October 2010, 16:18:26 »
Dan is er maar 1 conclusie mogelijk en dat is dat je te weinig ruimte hebt voor de brug.

Kun je eventueel het andere spoor iets laten zakken?
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:Mooi omhoog
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2010, 16:25:57 »
onderaan is hij stijl en boven aan bijna recht.
Dan moet je de hoogtetoename beter over de lengte verdelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Mooi omhoog
« Reactie #8 Gepost op: 29 October 2010, 16:36:11 »
Als je het al vast hebt liggen, weer loshalen en het hardschuim opnieuw bewerken,
Bovenaan iets erafhalen, beneden er een stukje bij aan.
Volgens mij kun je nog een eindje naar voren om daar het begin te maken.
Met grof schuurpapier is dat spul mooi strak te schuren, gewoon nog even verder klussen.  (y)

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Mooi omhoog
« Reactie #9 Gepost op: 29 October 2010, 16:42:55 »
Je kunt niet zien waar de twee sporen vooraan samen komen.Wellicht met een wissel.Die kan je vroeger aansluiten en vandaar beginnen stijgen en zo kun je 1meter meer stijgen
Dito

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Mooi omhoog
« Reactie #10 Gepost op: 29 October 2010, 16:48:57 »
... waar de twee sporen vooraan samen komen. ...
Volgens mij zie ik een stukje van een wissel (meegebogen?) bij het onderste spoor, het spoor direct naast de helling.
Dat zou betekenen dat het buitenste spoor vrij ligt en er dus ruimte is.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Mooi omhoog
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2010, 21:10:56 »
Hoi,

Halverwege links in de bocht zou je nog iets gelijkmatiger kunnen laten zakken.
Verder ben ik het met de anderen eens het spoor dat eronder door gaat wat te laten zakken.

Succes er mee. (y)

Gr Koen
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Mooi omhoog
« Reactie #12 Gepost op: 29 October 2010, 22:00:35 »
De oprit is veel te steil, grof geschat min 8 cm omhoog op een rijlengte van ongeveer 1.20 meter, dat is wel zo'n 7 procent.
Een normale helling, en dan ook nog op een recht traject en dus niet in een redelijk scherpe boog, is 2 a 3 procent maximaal.
Dit lijkt dus wat meer op een achtbaan, dan op een natuurgetrouwe modelspoorbaan.
Met de bij jou aanwezige ruimte zal het dus helaas moeilijk zijn voldoende rijlengte te maken, om netjes omhoog/omlaag te gaan.

Gr Treinhobbijist
Ook Engelse treinen zijn leuk

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:Mooi omhoog
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2010, 22:29:31 »
beste,

treinhobbijist, dit is ook de rede dat ik het wil veranderen,
de wisel wordt meegebogen schuim gaat hoogst waarschijnlijk weg onder de baan.
ook de bocht word beter als het goed gaat.
Maar wat kan ik het best als pilaar gebruiken en met hoeveel moet ik stijgen.
met vriendelijke groet,

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1119
Re:Mooi omhoog
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2010, 22:44:51 »
en met hoeveel moet ik stijgen.
Vaak wordt een percentage van 3% aangehouden.