Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
Vandaag om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:09:30
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:07:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:59:35
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
Wat was jullie allereerste loc? door sncf231e
Vandaag om 21:55:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
  

Auteur Topic: Mooi omhoog  (gelezen 2486 keer)

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Mooi omhoog
« Gepost op: 29 October 2010, 13:54:07 »
beste,



De zichtbare oprit wil ik meer gelijk matiger maken,
Ik heb dun muliplex geregeld.
De breedte van de tafel is 1,20 m.
Heeft iemand een goede foto hoe je het beste een mooie op en af rit kan maken.

Bert
« Laatst bewerkt op: 29 October 2010, 15:27:53 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
met vriendelijke groet,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:mooi omhoog
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2010, 15:00:52 »
Wat bedoel je precies met gelijkmatiger?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:mooi omhoog
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2010, 15:04:20 »
iets meer dan 4% stijlte dus niet teveel
met vriendelijke groet,

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:mooi omhoog
« Reactie #3 Gepost op: 29 October 2010, 15:24:51 »
Hoi Bert.

Een mooi helling aanleggen hangt af van de ruimte die je beschikbaar hebt.
Zo zie ik op jouw foto dat er aan de linker zijde niet zo veel mogelijk is.
Een optie zou zijn dat je het spoor dat onder de brug doorgaat een 2 tal cm laat dalen, zo kan je brug ook wat lager en ga je een mooiere minder stijle helling bekomen.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:mooi omhoog
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2010, 16:13:41 »
iets meer dan 4% stijlte dus niet teveel
Dit antwoord snap ik niet.
Bedoel je dat de helling nu te steil is? Dan moet je meer lengte nemen voor de helling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:Mooi omhoog
« Reactie #5 Gepost op: 29 October 2010, 16:15:05 »
de helling is te stijl,
onderaan is hij stijl en boven aan bijna recht.
Mijn brug kan niet lager
met vriendelijke groet,

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re:Mooi omhoog
« Reactie #6 Gepost op: 29 October 2010, 16:18:26 »
Dan is er maar 1 conclusie mogelijk en dat is dat je te weinig ruimte hebt voor de brug.

Kun je eventueel het andere spoor iets laten zakken?
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Mooi omhoog
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2010, 16:25:57 »
onderaan is hij stijl en boven aan bijna recht.
Dan moet je de hoogtetoename beter over de lengte verdelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Mooi omhoog
« Reactie #8 Gepost op: 29 October 2010, 16:36:11 »
Als je het al vast hebt liggen, weer loshalen en het hardschuim opnieuw bewerken,
Bovenaan iets erafhalen, beneden er een stukje bij aan.
Volgens mij kun je nog een eindje naar voren om daar het begin te maken.
Met grof schuurpapier is dat spul mooi strak te schuren, gewoon nog even verder klussen.  (y)
Ik heb al een trein

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Mooi omhoog
« Reactie #9 Gepost op: 29 October 2010, 16:42:55 »
Je kunt niet zien waar de twee sporen vooraan samen komen.Wellicht met een wissel.Die kan je vroeger aansluiten en vandaar beginnen stijgen en zo kun je 1meter meer stijgen
Dito

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Mooi omhoog
« Reactie #10 Gepost op: 29 October 2010, 16:48:57 »
... waar de twee sporen vooraan samen komen. ...
Volgens mij zie ik een stukje van een wissel (meegebogen?) bij het onderste spoor, het spoor direct naast de helling.
Dat zou betekenen dat het buitenste spoor vrij ligt en er dus ruimte is.
Ik heb al een trein

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Mooi omhoog
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2010, 21:10:56 »
Hoi,

Halverwege links in de bocht zou je nog iets gelijkmatiger kunnen laten zakken.
Verder ben ik het met de anderen eens het spoor dat eronder door gaat wat te laten zakken.

Succes er mee. (y)

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Mooi omhoog
« Reactie #12 Gepost op: 29 October 2010, 22:00:35 »
De oprit is veel te steil, grof geschat min 8 cm omhoog op een rijlengte van ongeveer 1.20 meter, dat is wel zo'n 7 procent.
Een normale helling, en dan ook nog op een recht traject en dus niet in een redelijk scherpe boog, is 2 a 3 procent maximaal.
Dit lijkt dus wat meer op een achtbaan, dan op een natuurgetrouwe modelspoorbaan.
Met de bij jou aanwezige ruimte zal het dus helaas moeilijk zijn voldoende rijlengte te maken, om netjes omhoog/omlaag te gaan.

Gr Treinhobbijist
Ook Engelse treinen zijn leuk

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:Mooi omhoog
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2010, 22:29:31 »
beste,

treinhobbijist, dit is ook de rede dat ik het wil veranderen,
de wisel wordt meegebogen schuim gaat hoogst waarschijnlijk weg onder de baan.
ook de bocht word beter als het goed gaat.
Maar wat kan ik het best als pilaar gebruiken en met hoeveel moet ik stijgen.
met vriendelijke groet,

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:Mooi omhoog
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2010, 22:44:51 »
en met hoeveel moet ik stijgen.
Vaak wordt een percentage van 3% aangehouden.