Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 20:43:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 20:40:11
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door grossraumwagen
Vandaag om 20:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
  

Auteur Topic: digitaal of analoog gaan rijden  (gelezen 7668 keer)

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
digitaal of analoog gaan rijden
« Gepost op: 22 January 2007, 21:41:42 »
bij mijn ouders heb ik nog een oude doos staan met minitrix n spoor.
ik wil die doos hier heen halen waar ik nu woon en een mooie nieuwe baan gaan op bouwen. de locs die ik daar heb zijn analoog.

alleen ben ik nog aan het twijfelen of ik digitaal moet gaan rijden of analoog.
ik weet de verschillen niet echt goed.
ke digitaal is computer gestuurd en analoog moet je zelf de schakelaars om zetten en snelheden zelf regelen.

maar wat zijn de voor en nardelen van digitaal rijden en analoog rijden.

ik heb zelf verstand van electronica en ik kan goed overweg met een computer. dus ik kan een beetje programma's schrijven.

ik dacht zelf eigelijk analoog te blijven rijden zodat ik zelf in controle ben over de locs die rijden, maar ik wel dat er een gedeelte met een computer werkt.

dus ik heb wat op internet rond zitten te neuzen. en ik heb de velleman kit k8000 gevonden. dit is een computer inteface kaart met 16 digitale ingangen/uitgangen. en 4 analoge in/uitgangen.
hier mee kan ik dus wissels en tec schakelen.

kunnen jullie het voor mij proberen iets te verduidelijke
« Laatst bewerkt op: 22 January 2007, 21:46:18 door Sander Lageveen. Reden: titel aangepast...nu begrijpbaar ;) »
vincent bogers

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: digaatl of analoog gaan rijden
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2007, 21:45:21 »
Citaat
ke digitaal is computer gestuurd


Is onzin. Ook zonder pc kan je prima digitaal rijden.
Tevens kan je wanneer je digitaal rijdt alle wissels op de oudewetse manier bedienen. Geen enkel probleem.

Tis wat jou wensen zijn en daar kan je een systeem/software/hardware voor uitwerken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2007, 21:48:53 »
Vissie,
Digitaal rijden betekent niet automatisch via de computer rijden. M.a.w. ook binnen het digitale stuk kun je nog steeds zelf je loc besturen. Wissels en seinen omzetten om de oude manier (analoog) kan naast digitaal rijden blijven bestaan.

HenkN
Station Simpelaar, de bouw van een baan.

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2007, 21:49:43 »
OK Sander, je was me net voor.
HenkN
Station Simpelaar, de bouw van een baan.

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2007, 21:56:30 »
dus ik hoef mijn oude locs niet aan te passen op het digitale rijden.
maar wat zijn dan de voordelen van digitaal rijden.
het enigste voordeel wat ik tot nu toe tegen ben gekomen is dat je weet waar welke trein rijdt.
en wat zijn de kosten vergeleken met analoog rijden?
vincent bogers

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2007, 22:00:49 »
Wanneer je digitaal gaat rijden moet je wel je locs ombouwen met ene decoder.

Tenzij je kiest voor Dinamo. Een hardware aansturing voor je baan waarop je met analoge en digitale treinen kan rijden. Tevens kan je dit weer aan de pc koppelen als je dat zou willen.

Voordelen van digitaal rijden zijn het mooi langzaam optrekken en afremmen van treinen.
Tevens blijft bij digitaal gebruik de front verlichting van je trein branden ook wanneer je stil staat. een wat natuurgetrouwere weergave krijg je dus wanneer je digitaal rijdt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2007, 22:35:58 »
Voordelen van digitaal rijden zijn het mooi langzaam optrekken en afremmen van treinen.
Waarom zou dat bij analoog niet kunnen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #7 Gepost op: 22 January 2007, 22:47:35 »
Een voordeel van digitaal rijden is,dat je de loc's onafhankelijk van elkaar diverse richtingen(2) op kan laten rijden. ;D
Stil kan laten staan met de verlichting aan.
Bij analoog gaan ze allemaal tegelijk dezelfde kant op. :o :'(

Bertus
Vriendelijkheid kost geen geld

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #8 Gepost op: 22 January 2007, 22:51:55 »
zover het mij nog bij staat is mijn n baan van minitrix gelijk stroom met een simpele raile of schakelaar kan je de stroom om draaie. per sectie van de baan.
moet je bij digitaal je baan op dele in afzonderlijke stukken?
vincent bogers

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2007, 12:02:34 »
@Klaas,
Citaat
Waarom zou dat bij analoog niet kunnen?

Je hebt helemaal gelijk, kan bij analoog ook prima.



@vissie

Je baan opdelen in stukken ligt aan het feit wat je wilt.
Een baan met bloksysteem heeft dit wel nodig.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2007, 12:19:28 »
Sommige dingen kunnen alleen digitaal, andere dingen kunnen ook analoog maar zijn dan lastiger. Mij gaat het altijd om het volgende.

1. Echte onafhankelijke treinbesturing. Kan analoog momenteel niet. Vroeger had je systemen die werkten met toonfilters, maar die waren te beperkt en te ingewikkeld om populair te worden. Bestaat niet meer. Door de baan op te delen in aparte stroomkringen kun je analoog prima meer treinen op je baan laten rijden, maar het is een hoop gedoe met schakelaars en draad en echte onafhankelijke treinbesturing is het niet.
2. Bij de gebruikelijke digitale systemen heeft iedere loc zijn eigen ingebouwde snelheidsregelaar. Dat betekent dat je de regeling optimaal op de loc kunt afstemmen en dat merk je bij sommige locs goed. Bestaat analoog momenteel niet.
3. De verlichting blijft permanent branden. Kan analoog wel, maar is een stuk ingewikkelder.
4. Automatiseren is digitaal iets minder lastig. Eenvoudig automatiseren bestaat niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #11 Gepost op: 23 January 2007, 12:52:06 »
euhh, Henk, dat kan wel hoor.
Zie hier: Dinamo
Werkt prima, zo goed zelfs dat ze bij Railzminiworld dit systeem ook gebruiken.

Ik kan elke loc onafhankelijk besturen, met de door mij geselecteerde rijregelaar of via koploper of automatisch.
Alleen onafhankelijke treinen op hetzelfde blok gaat ( nog ) niet.
Ik heb versie 2.2 op dit moment. Ik stap over naar 3.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #12 Gepost op: 23 January 2007, 13:12:08 »
Dinamo is dan ook een digitaal systeem, alleen met blokdecoders in plaats van locdecoders.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #13 Gepost op: 23 January 2007, 13:13:32 »
besturing is digitaal, maar je rijdt met analoge locs, en je stuurt je baan ook analoog aan. daar gaat het toch om?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #14 Gepost op: 23 January 2007, 13:27:13 »
Dinamo is een digitaal systeem, alleen zitten de decoders met motorregelaar naast de baan in plaats van in de locs. De motorsturing verloopt verder hetzelfde, namelijk door middel van pulsbreedtemodulatie.
Voordeel is natuurlijk dat je iedere loc zo uit de doos op de baan kan zetten. Nadeel is dat de motorregeling niet precies op die ene loc kan worden afgestemd en dat onafhankelijk rijden in één  blok niet kan.
Het is een digitaal bloksysteem met geautomatiseerde cabcontrol. Praktisch voelt dat bijna hetzelfde aan als een digitaal systeem met locdecoders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.