Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: digitaal of analoog gaan rijden  (gelezen 7331 keer)

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
digitaal of analoog gaan rijden
« Gepost op: 22 January 2007, 21:41:42 »
bij mijn ouders heb ik nog een oude doos staan met minitrix n spoor.
ik wil die doos hier heen halen waar ik nu woon en een mooie nieuwe baan gaan op bouwen. de locs die ik daar heb zijn analoog.

alleen ben ik nog aan het twijfelen of ik digitaal moet gaan rijden of analoog.
ik weet de verschillen niet echt goed.
ke digitaal is computer gestuurd en analoog moet je zelf de schakelaars om zetten en snelheden zelf regelen.

maar wat zijn de voor en nardelen van digitaal rijden en analoog rijden.

ik heb zelf verstand van electronica en ik kan goed overweg met een computer. dus ik kan een beetje programma's schrijven.

ik dacht zelf eigelijk analoog te blijven rijden zodat ik zelf in controle ben over de locs die rijden, maar ik wel dat er een gedeelte met een computer werkt.

dus ik heb wat op internet rond zitten te neuzen. en ik heb de velleman kit k8000 gevonden. dit is een computer inteface kaart met 16 digitale ingangen/uitgangen. en 4 analoge in/uitgangen.
hier mee kan ik dus wissels en tec schakelen.

kunnen jullie het voor mij proberen iets te verduidelijke
« Laatst bewerkt op: 22 January 2007, 21:46:18 door Sander Lageveen. Reden: titel aangepast...nu begrijpbaar ;) »
vincent bogers

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: digaatl of analoog gaan rijden
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2007, 21:45:21 »
Citaat
ke digitaal is computer gestuurd


Is onzin. Ook zonder pc kan je prima digitaal rijden.
Tevens kan je wanneer je digitaal rijdt alle wissels op de oudewetse manier bedienen. Geen enkel probleem.

Tis wat jou wensen zijn en daar kan je een systeem/software/hardware voor uitwerken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2007, 21:48:53 »
Vissie,
Digitaal rijden betekent niet automatisch via de computer rijden. M.a.w. ook binnen het digitale stuk kun je nog steeds zelf je loc besturen. Wissels en seinen omzetten om de oude manier (analoog) kan naast digitaal rijden blijven bestaan.

HenkN
Station Simpelaar, de bouw van een baan.

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2007, 21:49:43 »
OK Sander, je was me net voor.
HenkN
Station Simpelaar, de bouw van een baan.

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2007, 21:56:30 »
dus ik hoef mijn oude locs niet aan te passen op het digitale rijden.
maar wat zijn dan de voordelen van digitaal rijden.
het enigste voordeel wat ik tot nu toe tegen ben gekomen is dat je weet waar welke trein rijdt.
en wat zijn de kosten vergeleken met analoog rijden?
vincent bogers

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2007, 22:00:49 »
Wanneer je digitaal gaat rijden moet je wel je locs ombouwen met ene decoder.

Tenzij je kiest voor Dinamo. Een hardware aansturing voor je baan waarop je met analoge en digitale treinen kan rijden. Tevens kan je dit weer aan de pc koppelen als je dat zou willen.

Voordelen van digitaal rijden zijn het mooi langzaam optrekken en afremmen van treinen.
Tevens blijft bij digitaal gebruik de front verlichting van je trein branden ook wanneer je stil staat. een wat natuurgetrouwere weergave krijg je dus wanneer je digitaal rijdt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26658
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2007, 22:35:58 »
Voordelen van digitaal rijden zijn het mooi langzaam optrekken en afremmen van treinen.
Waarom zou dat bij analoog niet kunnen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #7 Gepost op: 22 January 2007, 22:47:35 »
Een voordeel van digitaal rijden is,dat je de loc's onafhankelijk van elkaar diverse richtingen(2) op kan laten rijden. ;D
Stil kan laten staan met de verlichting aan.
Bij analoog gaan ze allemaal tegelijk dezelfde kant op. :o :'(

Bertus
Vriendelijkheid kost geen geld

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #8 Gepost op: 22 January 2007, 22:51:55 »
zover het mij nog bij staat is mijn n baan van minitrix gelijk stroom met een simpele raile of schakelaar kan je de stroom om draaie. per sectie van de baan.
moet je bij digitaal je baan op dele in afzonderlijke stukken?
vincent bogers

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2007, 12:02:34 »
@Klaas,
Citaat
Waarom zou dat bij analoog niet kunnen?

Je hebt helemaal gelijk, kan bij analoog ook prima.



@vissie

Je baan opdelen in stukken ligt aan het feit wat je wilt.
Een baan met bloksysteem heeft dit wel nodig.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2007, 12:19:28 »
Sommige dingen kunnen alleen digitaal, andere dingen kunnen ook analoog maar zijn dan lastiger. Mij gaat het altijd om het volgende.

1. Echte onafhankelijke treinbesturing. Kan analoog momenteel niet. Vroeger had je systemen die werkten met toonfilters, maar die waren te beperkt en te ingewikkeld om populair te worden. Bestaat niet meer. Door de baan op te delen in aparte stroomkringen kun je analoog prima meer treinen op je baan laten rijden, maar het is een hoop gedoe met schakelaars en draad en echte onafhankelijke treinbesturing is het niet.
2. Bij de gebruikelijke digitale systemen heeft iedere loc zijn eigen ingebouwde snelheidsregelaar. Dat betekent dat je de regeling optimaal op de loc kunt afstemmen en dat merk je bij sommige locs goed. Bestaat analoog momenteel niet.
3. De verlichting blijft permanent branden. Kan analoog wel, maar is een stuk ingewikkelder.
4. Automatiseren is digitaal iets minder lastig. Eenvoudig automatiseren bestaat niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #11 Gepost op: 23 January 2007, 12:52:06 »
euhh, Henk, dat kan wel hoor.
Zie hier: Dinamo
Werkt prima, zo goed zelfs dat ze bij Railzminiworld dit systeem ook gebruiken.

Ik kan elke loc onafhankelijk besturen, met de door mij geselecteerde rijregelaar of via koploper of automatisch.
Alleen onafhankelijke treinen op hetzelfde blok gaat ( nog ) niet.
Ik heb versie 2.2 op dit moment. Ik stap over naar 3.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #12 Gepost op: 23 January 2007, 13:12:08 »
Dinamo is dan ook een digitaal systeem, alleen met blokdecoders in plaats van locdecoders.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #13 Gepost op: 23 January 2007, 13:13:32 »
besturing is digitaal, maar je rijdt met analoge locs, en je stuurt je baan ook analoog aan. daar gaat het toch om?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #14 Gepost op: 23 January 2007, 13:27:13 »
Dinamo is een digitaal systeem, alleen zitten de decoders met motorregelaar naast de baan in plaats van in de locs. De motorsturing verloopt verder hetzelfde, namelijk door middel van pulsbreedtemodulatie.
Voordeel is natuurlijk dat je iedere loc zo uit de doos op de baan kan zetten. Nadeel is dat de motorregeling niet precies op die ene loc kan worden afgestemd en dat onafhankelijk rijden in één  blok niet kan.
Het is een digitaal bloksysteem met geautomatiseerde cabcontrol. Praktisch voelt dat bijna hetzelfde aan als een digitaal systeem met locdecoders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.