Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 14:05:49
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 13:48:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 13:29:35
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
  

Auteur Topic: digitaal of analoog gaan rijden  (gelezen 6841 keer)

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
digitaal of analoog gaan rijden
« Gepost op: 22 januari 2007, 21:41:42 »
bij mijn ouders heb ik nog een oude doos staan met minitrix n spoor.
ik wil die doos hier heen halen waar ik nu woon en een mooie nieuwe baan gaan op bouwen. de locs die ik daar heb zijn analoog.

alleen ben ik nog aan het twijfelen of ik digitaal moet gaan rijden of analoog.
ik weet de verschillen niet echt goed.
ke digitaal is computer gestuurd en analoog moet je zelf de schakelaars om zetten en snelheden zelf regelen.

maar wat zijn de voor en nardelen van digitaal rijden en analoog rijden.

ik heb zelf verstand van electronica en ik kan goed overweg met een computer. dus ik kan een beetje programma's schrijven.

ik dacht zelf eigelijk analoog te blijven rijden zodat ik zelf in controle ben over de locs die rijden, maar ik wel dat er een gedeelte met een computer werkt.

dus ik heb wat op internet rond zitten te neuzen. en ik heb de velleman kit k8000 gevonden. dit is een computer inteface kaart met 16 digitale ingangen/uitgangen. en 4 analoge in/uitgangen.
hier mee kan ik dus wissels en tec schakelen.

kunnen jullie het voor mij proberen iets te verduidelijke
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2007, 21:46:18 door Sander Lageveen. Reden: titel aangepast...nu begrijpbaar ;) »
vincent bogers

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: digaatl of analoog gaan rijden
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2007, 21:45:21 »
Citaat
ke digitaal is computer gestuurd


Is onzin. Ook zonder pc kan je prima digitaal rijden.
Tevens kan je wanneer je digitaal rijdt alle wissels op de oudewetse manier bedienen. Geen enkel probleem.

Tis wat jou wensen zijn en daar kan je een systeem/software/hardware voor uitwerken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2007, 21:48:53 »
Vissie,
Digitaal rijden betekent niet automatisch via de computer rijden. M.a.w. ook binnen het digitale stuk kun je nog steeds zelf je loc besturen. Wissels en seinen omzetten om de oude manier (analoog) kan naast digitaal rijden blijven bestaan.

HenkN
Station Simpelaar, de bouw van een baan.

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2007, 21:49:43 »
OK Sander, je was me net voor.
HenkN
Station Simpelaar, de bouw van een baan.

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2007, 21:56:30 »
dus ik hoef mijn oude locs niet aan te passen op het digitale rijden.
maar wat zijn dan de voordelen van digitaal rijden.
het enigste voordeel wat ik tot nu toe tegen ben gekomen is dat je weet waar welke trein rijdt.
en wat zijn de kosten vergeleken met analoog rijden?
vincent bogers

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2007, 22:00:49 »
Wanneer je digitaal gaat rijden moet je wel je locs ombouwen met ene decoder.

Tenzij je kiest voor Dinamo. Een hardware aansturing voor je baan waarop je met analoge en digitale treinen kan rijden. Tevens kan je dit weer aan de pc koppelen als je dat zou willen.

Voordelen van digitaal rijden zijn het mooi langzaam optrekken en afremmen van treinen.
Tevens blijft bij digitaal gebruik de front verlichting van je trein branden ook wanneer je stil staat. een wat natuurgetrouwere weergave krijg je dus wanneer je digitaal rijdt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2007, 22:35:58 »
Voordelen van digitaal rijden zijn het mooi langzaam optrekken en afremmen van treinen.
Waarom zou dat bij analoog niet kunnen?

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2007, 22:47:35 »
Een voordeel van digitaal rijden is,dat je de loc's onafhankelijk van elkaar diverse richtingen(2) op kan laten rijden. ;D
Stil kan laten staan met de verlichting aan.
Bij analoog gaan ze allemaal tegelijk dezelfde kant op. :o :'(

Bertus
Vriendelijkheid kost geen geld

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2007, 22:51:55 »
zover het mij nog bij staat is mijn n baan van minitrix gelijk stroom met een simpele raile of schakelaar kan je de stroom om draaie. per sectie van de baan.
moet je bij digitaal je baan op dele in afzonderlijke stukken?
vincent bogers

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2007, 12:02:34 »
@Klaas,
Citaat
Waarom zou dat bij analoog niet kunnen?

Je hebt helemaal gelijk, kan bij analoog ook prima.



@vissie

Je baan opdelen in stukken ligt aan het feit wat je wilt.
Een baan met bloksysteem heeft dit wel nodig.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2007, 12:19:28 »
Sommige dingen kunnen alleen digitaal, andere dingen kunnen ook analoog maar zijn dan lastiger. Mij gaat het altijd om het volgende.

1. Echte onafhankelijke treinbesturing. Kan analoog momenteel niet. Vroeger had je systemen die werkten met toonfilters, maar die waren te beperkt en te ingewikkeld om populair te worden. Bestaat niet meer. Door de baan op te delen in aparte stroomkringen kun je analoog prima meer treinen op je baan laten rijden, maar het is een hoop gedoe met schakelaars en draad en echte onafhankelijke treinbesturing is het niet.
2. Bij de gebruikelijke digitale systemen heeft iedere loc zijn eigen ingebouwde snelheidsregelaar. Dat betekent dat je de regeling optimaal op de loc kunt afstemmen en dat merk je bij sommige locs goed. Bestaat analoog momenteel niet.
3. De verlichting blijft permanent branden. Kan analoog wel, maar is een stuk ingewikkelder.
4. Automatiseren is digitaal iets minder lastig. Eenvoudig automatiseren bestaat niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2007, 12:52:06 »
euhh, Henk, dat kan wel hoor.
Zie hier: Dinamo
Werkt prima, zo goed zelfs dat ze bij Railzminiworld dit systeem ook gebruiken.

Ik kan elke loc onafhankelijk besturen, met de door mij geselecteerde rijregelaar of via koploper of automatisch.
Alleen onafhankelijke treinen op hetzelfde blok gaat ( nog ) niet.
Ik heb versie 2.2 op dit moment. Ik stap over naar 3.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2007, 13:12:08 »
Dinamo is dan ook een digitaal systeem, alleen met blokdecoders in plaats van locdecoders.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2007, 13:13:32 »
besturing is digitaal, maar je rijdt met analoge locs, en je stuurt je baan ook analoog aan. daar gaat het toch om?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re: digitaal of analoog gaan rijden
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2007, 13:27:13 »
Dinamo is een digitaal systeem, alleen zitten de decoders met motorregelaar naast de baan in plaats van in de locs. De motorsturing verloopt verder hetzelfde, namelijk door middel van pulsbreedtemodulatie.
Voordeel is natuurlijk dat je iedere loc zo uit de doos op de baan kan zetten. Nadeel is dat de motorregeling niet precies op die ene loc kan worden afgestemd en dat onafhankelijk rijden in één  blok niet kan.
Het is een digitaal bloksysteem met geautomatiseerde cabcontrol. Praktisch voelt dat bijna hetzelfde aan als een digitaal systeem met locdecoders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.