Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
28 maart 2024, 15:06:14
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus  (gelezen 89003 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #180 Gepost op: 06 oktober 2017, 14:17:52 »
zelfde geintje haalden ze uit met met '40-tweewagenstellen die net waren afgeleverd maar iets met internationaal meningsverschil dus er waren geen motoren beschikbaar...

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #181 Gepost op: 07 oktober 2017, 00:16:31 »
Dit opent nog meer mogelijkheden ;D . Ik heb voor de zekerheid nog wat koppelingen besteld. Kan ik even voort :P .

Jammer dat ik me aan mijn eigen regels moet houden en alleen materieel wat ik zelf heb meegemaakt en museum materieel in de verzameling mag hebben. Anders word het gewoon te veel en zo. Anders had ik misschien ook nog wel wat Mat.'40 kunnen bakken. Er is nog genoeg aanbod in oude Lima Mat.'46 om te verhakselen :-X . Prijzen variëren alleen.

Kijken of ik dit weekend verder kan met mijn 'museumstel' Mat.'46. En mijn groene Hondekop twee van Piko kan voorzien van GM&S BB aandrijving.

Wat ook nog steeds moet gebeuren is mijn Mat.'46 viertje afbouwen, maar ik vind het super irritant dat ik de bodems moet inkorten. Ik wil de bakken verlengen potverdikkie :P Ik weet dat het vooral tussen mijn oren zit en je er geen klap van gaat zien uiteindelijk, maar de hart op hart afstanden van de draaistellen hoort gelijk te zijn voor zover ik weet. Bij het standaard ombouwen van 3 tweetjes naar één viertje worden de bakken iets te kort en worden voor het gemak de bodems ingekort. Er moet ergens in de bak een paar mm tussen... Maar waar?

Het viertje is uitgerust met twee BB units en zal twee LoPi 4 decoders krijgen op hetzelfde adres, zodat het (net als in het echt) technisch twee gekoppelde twee delige stellen zijn. Als ik het stel met één motor uitrust dan heeft het iets te weinig vermogen voor vier bakken, en twee motoren met één decoder is ook niet altijd een succes dacht ik, en zorgt voor gedonder om de draden en aansturing door het hele stel te maken. In een normaal tweewagen stel heb je een normale decoder en een functiedecoder nodig. Dus zoveel duurder is dit niet eens.

Het draadje gaat eigenlijk over het pimpen van een LimaRossi Mat.'46, maar aangezien ik een mat.'46 als basis gebruik om er een mat.'36 van te 'pimpen' had ik het ook hier neergezet. Ik weet niet of ik er binnenkort verder mee ga. Ik kon het niet laten om die ouwe Lima te verhakselen om te proberen er een andere kop van te breien, het is me aardig gelukt dacht ik. Nu nog een oplossing verzinnen om de rest van het stel te bouwen. Met name de deuren zijn natuurlijk anders. Voor de ramen gebruik ik gewoon de mat.'46 units.

Mvg,

Robert.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #182 Gepost op: 07 oktober 2017, 12:44:18 »
Wellicht ten overloede, maar bij dat viertje wel de aangedreven draaistellen in de tussenbakken zetten Robert. Dus ter weerszijden van de koppeling tussen bak 2 en 3. Anders gaan de Jacobsovergangen geheid wringen en staat het stel in iedere boog overdwars klem.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #183 Gepost op: 07 oktober 2017, 23:49:39 »
Tja, uiteindelijk wil ik ook het 4 wagen stel kunnen koppelen met de andere stellen, dus dan gaat er toch wat wringen. Ik moet maar wat experimenteren. Sowieso is de oplegging bij Lima wat kneuteriger dan bijvoorbeeld bij de Artitec DE2. Misschien valt de Lima oplegging wat te verbeteren zodat het minder wringt? Ik heb toch geen echte baan met krappe bogen, maar uiteindelijk moet het spul wel kunnen rijden natuurlijk. Minimaal door R3 (als ik eens wat rocoline op de vloer leg) en wat wisselstraten.

Ik ben niet veel verder gekomen dan een poging mijn treinkamer op te ruimen vandaag... Bleh  :P

Mvg,

Robert

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #184 Gepost op: 18 oktober 2017, 11:56:45 »
Weet iemand of de Hondekop en mat'46 in werkelijkheid gekoppeld konden worden?

Groeten,

Christoph
Wat late reactie:

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #185 Gepost op: 18 oktober 2017, 13:16:22 »
... "Na de oorlog hebben DE-3'en meegereden tussen elektrische stroomlijnstellen. Dit omdat de dieselmotoren nog niet beschikbaar waren en de rest al wel gereed was zodat er zitplaatsen extra konden worden aangeboden.
Ook koppelbaar dus.
Mvrgr
Koopmans"...


Die dingen kregen in dat soort situaties de bijnaam 'zweefvliegtuig'...

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #186 Gepost op: 18 oktober 2017, 20:07:49 »
Wat late reactie:

mvg, Erich

Hallo Erich,

mooie bewijs foto, hier wordt ik blij van.  (y) heerlijk die tijd.
Was dit een trein die een actieve dienst reed, of een werkplaats rit?

Groeten,

Christoph

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #187 Gepost op: 18 oktober 2017, 20:22:33 »
Dit was vroeger de normaalste zaak....
Prachtige foto idd

Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #188 Gepost op: 18 oktober 2017, 20:24:06 »
Hallo Erich,

mooie bewijs foto, hier wordt ik blij van.  (y) heerlijk die tijd.
Was dit een trein die een actieve dienst reed, of een werkplaats rit?

Groeten,

Christoph

Deze foto staat gewoon op de vorige pagina, in een reactie waar je zelf nog antwoord op gaf...

Op google gezocht:

https://farm1.staticflickr.com/534/32475073281_0ae59e7670_b.jpg
http://www.sleutelspoor.nl/img/Mat%2046/46en54.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1655/25476569555_c552bc17be_b.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/img071_4.jpg
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #189 Gepost op: 18 oktober 2017, 21:34:26 »
Deze foto staat gewoon op de vorige pagina, in een reactie waar je zelf nog antwoord op gaf...

Ach ja, dat heb je met nachtdienst. Dan ben je niet meer zo alert overdag.  ;)

Groeten,

Christoph

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #190 Gepost op: 19 oktober 2017, 02:33:40 »
Ik had alleen de linkjes gepost, ik was bang om iemand pijn te doen om zomaar een plaatje te dieplinken :-[

Ik hoop ook ooit nog eens een Benelux hondekop in mijn bezit te krijgen nu er eentje bewaard gaat worden. Zou toch gaaf zijn om zo'n trein weer eens in het echt te zien.

Mvg,

Robert

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #191 Gepost op: 10 januari 2020, 16:35:08 »
Sinds gisteren ben ik begonnen met het pimpen en digitaliseren van m’n Rivarossi Mat ‘46. De bakken uit elkaar halen was nogal een ding. Uiteindelijk, helaas niet zonder schade, gelukt. Bij de koploze bak brak een stukje uit de bodem nabij het jakobsdraaistel. Maar dit heb ik zo goed mogelijk opgelost door er een nieuw stukje styreen in te lijmen en dit met German Gray grijs te maken.

Volgende stap zijn de lampringen en de bedrading van de draaistellen. Flexibel decoderdraad is onderweg en lichtgeleider spul is onderweg.

- Ik lees dat sommige de stroomafnemers vervangen door fosforbrons .35mm. Waar koop ik dat (online)? Moet ik dan alle drie de draaistellen doen?
- Welke led strips heb ik nodig? Warm wit of geel?
- Hoe was het interieur aan het einde van hun inzet? M’n baan situeert zich aan het einde van de inzet van dit materieel.
- Kan ik er beter 2 decoders in plaatsen, of zal (als je de bakken gaat verbinden) 1 ook werken?

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #192 Gepost op: 10 januari 2020, 18:37:54 »
Hoi Joran,

Van de LED kleur weet ik niet zeker, maar ik heb warm-wit gebruikt.

Fosfor bronsdraad moet ik ook eens kopen, ik zit meestal te frutten met restjes. Ik zou alle draaistellen voorzien van dit spul. Het is wel een @#$% werkje. De bevestiging zit met kleine moertjes die zich bijzonder aangetrokken voelen tot de micro zwarte gaten die bij ieder onder het bureau loeren :(

Ik heb bij mijn stellen alleen de stroomafname doorverbonden. Je kan het ingewikkelder maken door meer draden te trekken voor de verlichting, maar dan komen er minstens 3 draden bij (2 stroomafname, 1 frontsein, 1 sluitsein en 1 voor binnenverlichting en dan blauwe draad 'maken' van stroomafname + gelijkrichter, en nog een extra draad als je een rangeersein wilt maken). En dan zit je nog met de decoder, die moet dan elvendertig fuctie aansluitingen hebben. Ik heb lekker een functiedecoder (ESU loPi FX 3) gebruikt. Was makkelijker, ik heb dus ook rangeersein en binnenverlichting en genoeg functie aansluitingen voor alles. Ik moet alleen de Fx 3 nog eens vervangen door een fx 4, want de Fx 3 mist een functie map ding wat wel op de LoPi 4 zit, nl dat de andere lampen uit gaan zodra ik rangeersein inschakel. Ik vergeet deze steeds mee te bestellen :(

Interieur kleuren weet ik niet uit mijn hoofd, ik dacht grijze linoleum, oranje stoffen banken in eerste klas, blauw skai in 2e klas en wit  met grijze strepen formica wanden of zoiets. maar dat weten anderen veel beter.

Mvg,

Robert (die verder gaat met treintjes testen voor het opperhoofd)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #193 Gepost op: 13 april 2021, 06:29:15 »
Die 4-delige Mat.'46 blijft me roepen de laatste weken. Dat komt omdat ik weer eens bezig was met een ouderwetse Lima Mat.'46 digitaal te maken voor iemand. Dus begon het weer te kriebelen.

Mijn Mat.'46 stellen rijden digitaal en al met de GM&S BB unit motordraaistellen. Maar dat leek mij onhandig voor een 4-tje. Analoog gaat dit misschien nog wel met 2 van die motortjes maar digitaal verwacht ik ellende in verband met de kortkoppelingen in bogen (ene deel zal iets sneller/langzamer gaan als de koppeling uitzwaait) en omdat het in de weg zit bij de koppelingen als ik de 2 motoren naast elkaar zet..

Piko Hondekop aandrijving is een optie, maar deze is flink zichtbaar door de raampjes, ook al zit het draaistel in de bagage afdeling, de motor zit toch bij de Preisers op schoot.

Inmiddels wat ervaring rijker, dus toch maar weer eens naar die 'oude' Rivarossi aandrijving gekeken die ik bewaard had. De Conrad tandwieltjes op de assen geperst, Lima bak aangepast aan de Rivarossi aandrijving, andere motor vervangen door een loopdraaistel en hop: het reed weer net so @#$% als eerst... :-X Je kan pielen met CVs tot je een ons weegt maar het blijft jengelen omdat de tandwielen gewoon niet lekker in elkaar grijpen (zie pagina 9 voor wat Gerard ontdekte).

Maar wat als ik die tandwielen nou ook vervang door die Conrad tandwieltjes? Er zitten er 2 in de aandrijflijn met dezelfde diameter als de tandwielen van de assen. Moet ze alleen iets smaller vijlen. Het gaatje is ook precies goed en past om het asje (1,9 mm gaatje) En jawel, het jengelen was weg! Het rijd veel gelijkmatiger nu (y) . Dus even afstellen met CV 54 op 0 en... de motorwagen werd gelanceerd, dwars door het stootjuk heen en diagonaal tegen de muur... :o

De schade viel mee, maar deze techniek met de Conrad tandwieltjes is schijnbaar zo geavanceerd dat het een scheur opende in het ruimte-tijd continuüm en de cardan as en de cardan beker van de worm as onvindbaar zijn :-\ (ik reed met de kap er af, stom ::) ) Mooi dat ik nog een setje heb, maar afregelen moet even wachten tot ik zeker ben dat de scheur dicht is. Het stel schokt bij kruipsnelheid. Maar ik moet alles ook nog inrijden denk ik.

De Rivarossi aandrijving is sterk genoeg voor een 4-tje denk ik. Heb wat heen en weer gereden maar moet het nog testen in bogen. Die heb ik niet. Maar ik wil eerst de tussenbakken in orde maken en de niet opgelegde (jacobs) bak overgang vervangen door een Piko Hondekop bak koppeling systeem of andere kortkoppeling waar prik door kan.

Weer plannen genoeg. Stukje bij beetje kom ik toch verder 8)

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 13 april 2021, 06:31:57 door Biesje »

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #194 Gepost op: 13 april 2021, 14:55:42 »
Helaas moet ik de gedachte, dat een Rivarossi mat46 motor ook wel een 4-tje kan voortbewegen, als wat te optimistisch  beschouwen...
Ik heb ooit voor iemand gewerkt aan een keurig gebouwde mat46-4 met één zwaar messing motordraaistel.
Dat werkte voor geen meter ( ja, rechtuit, een beetje). Maar in bogen wringen de twee Jacobsdraaistellen (plus de drie gewone draaistellen) zodanig dat de vaart er wel uit gaat. Alleen in heel ruime bogen zou het misschien gaan lukken.
 In mijn geval is er een tweede motor in het andere kopbak aan te pas gekomen om de boel voldoende in beweging te houden.
Het was een prachtige en unieke modeltrein, dat wel....en met twee motoren reed ie nog aardig soepel!
François
« Laatst bewerkt op: 13 april 2021, 14:57:57 door 008200 »