Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door Robkop
Vandaag om 17:54:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus  (gelezen 89269 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #135 Gepost op: 06 april 2015, 22:09:33 »
Afgelopen paasdagen gebruikt om tenminste de ABDk bak af te maken en een beetje verder op te leuken na de acties op de vorige pagina.
Interieur volledig gemaakt, dit was mogelijk omdat er nu geen motor meer in het interieur ligt door het toepassen van het BB aandrijvingssetje. Dorverbindingen gemaakt voor de stroomafname door het Bk draaistel.
Interieur geverfd, binnenverlichting (led geel, gloeilampenkleur) aangebracht, frontseinen verbeterd door de lichtgeleiders af te knippen, frontseingaten op te boren zodat de kikkerogen nu binnen de bak vallen, glaasjes voorgezet en FRIE lensringen gemonteerd. (de Karstmethode). Ook gele glaslak op het frontseinledje gesmeerd.
Scharfenberg van slangen en voeler voorzien, rood pukkeltje eronder gelijmd, contactdeksel rood geschilderd en van transfer voorzien.
Stel is net klaar en nog niet schoongemaakt, vandaar de stofjes en plasticvijlsels erop. Nu nog de Bk en dan weatheren.






« Laatst bewerkt op: 06 april 2015, 22:37:58 door GerardvV. Reden: aanvulling »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Vinkendrecht
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #136 Gepost op: 06 april 2015, 22:17:15 »
Gaaf!!  (y) (y)
groeten, Martin Vink Dordrecht

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #137 Gepost op: 30 augustus 2015, 00:08:37 »
Even opduikelen :)

Ik heb de ringen inmiddels binnen. Naast de vier met uitstulpels zitten er ook vier zonder bij. Heb ik die ook nodig?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #138 Gepost op: 30 augustus 2015, 04:00:13 »
Ik had het ook al eens gevraagd. Volgens de experts niet en kun je alleen de ringen met de vier fliepjes gebruiken. Ik ben wel benieuwd waar de andere ringen voor zijn :) Ik las net ook dat de ringen ook 9op de 1300 en 2200 en de 1000 kunnen. Ik denk dat ik er meer moet hebben :(

Ik heb inmiddels ook één bak gepimpt met de ringen. Moet de andere bak nog doen maar *voeg hier smoes toe*...

Dan ga ik de verlichting ook anders doen. Er zit toch een functiedecoder en een volwaardige decoder in dus ik kan lekker 2 LEDs onderop gebruiken en één als rangeersein schakelen :) Extra functies zat. De nieuwe LEDs zullen naar voren gericht zijn en dus niet meer 'scheel'. Volgens mij schenen de echte lampen ook naar voren en niet opzij :P Dan zijn er vast nog een paar extra functies over. Aparte LED in het toilet? :) Of wachten tot een fabrikant met een digitaal aanstuurbare scharffenberg komt? :P.

Mvg,

Robert.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #139 Gepost op: 30 augustus 2015, 10:11:50 »
Of wachten tot een fabrikant met een digitaal aanstuurbare scharffenberg komt? :P.

Mvg,

Robert.

Zoiets is er al wel, De T4T koppeling! een demonstratiefilmpje is hier te zien opgenomen bij de MSG Den Bosch en zal live te zien zijn bij de komende open dagen op 10 en 11 oktober!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #140 Gepost op: 30 augustus 2015, 11:28:35 »
Even opduikelen :)

Ik heb de ringen inmiddels binnen. Naast de vier met uitstulpels zitten er ook vier zonder bij. Heb ik die ook nodig?

Misschien was het oorspronkelijk de bedoeling om ze op elkaar te stapelen maar dat dat toch wat te grof oogde, in het echt zitten de vier montagelippen namelijk wat achter de ring.

Stephan.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #141 Gepost op: 30 augustus 2015, 15:11:50 »
Dus voor de super pimper: de lipjes wat afvijlen zodat er reliëf ontstaat :P

@Floris:  Dat T4T ken ik wel, is erg mooi. Maar ik ga niet al mijn decoders vervangen door hun decoders. Het werkt alleen op hun systeem, niet op DCC wat ik ervan begreep. En hoewel het principe op een scharffenberg lijkt is het toch niet echt hetzelfde kwa looks. De mooiste werkende scharffenbergs die ik heb gezien zijn die van Artitec. Die zijn ook nog redelijk te pimpen met slangetjes. Maar ja, niet digitaal te maken, en niet los te koop :(

Ik zag ook ooit mooie messing exemplaren (niet die van Philotrain, die vind ik te simpel ogen) maar ik ben de link kwijt :( Deze konden met een ontkoppel rail bediend worden. Door de constructie van de Philotrain kan er geen schakelkast boven op en is de koppeling te 'kaal' En de Rivarossi werkende scharffenberg is imo wat te groot en het verkeerde type voor een Mat 46. Wel goed voor een Koploper denk ik.

Heeft iemand al eens geprobeerd om de zilveren raamlijsten grijs te maken bij de groene versies met vignet van Rivarossi? Ik zat te denken aan een grijze edding stift of zo. Dan is de glans er iig wel af denk ik.

Mvg,

Robert.


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #142 Gepost op: 13 augustus 2017, 22:24:13 »
Gompie, bijna 2 jaar alweer... *blaast stof van het draadje* :-X

Ik heb inmiddels de plannen verwezenlijkt en heb bij mijn groen met reclamebanen tweetje de ringen er eindelijk op bij twee bakken. Ook heb ik de standaard LED onderop vervangen door twee LEDs die apart schakelbaar zijn (waarvan één samen met het witte toplicht) om een rangeersein te maken.

Duurt even, maar dan heb je ook wat :P Nu het mudeumstel nog (olijfgroene 273). Klaar tegen augustus 2019 denk ik... Ik heb de verlichting al in orde, moet alleen de visooglensjes nog vervangen door de mooie lampringen. Dus wellicht misschien zelfs in januari 2018...

Nu wil ik graag de stroomdoorvoer van de ene bak naar de andere bak mooier maken. Nu heb ik twee draadhes met stekkertjes op het jacobsdraaistel zitten maar dit is best wel erg lelijk. Ik denk erover om de 'vork' van de ophanging te voorzien van een stroomgeleidende laag (dun koper) die als een soort stekkertje de stroom kan doorgeven met contactjes in de vouwbalg. Dit had ik al eens eerder gedaan bij de Lima versie, maar dan slechts één pool, en de andere pool met een stekkertje. Hoe hebben jullie dit gedaan?

Het liefst zou ik ook alle wielen vervangen door wielen van de juiste diameter en met gedeelde assen met puntlagers, zodat de stroomafname veel soepeler gaat en de bakken op de juiste hoogte komen voor koppelen aan Hondekop en Pec en zo. Nog even wachten tot Artitec hopelijk met de los leverbare koppelingen komt.

Mvg,

Robert

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #143 Gepost op: 14 augustus 2017, 10:15:03 »
Herkenbaar! Ik moet ook nog steeds met mijn muizenneus aan de gang. Heb de ringen ook al een mooie tijd liggen. In september heb ik vakantie. Wellicht dat ik dan dit klusje oppak. Zou er ook wel gelijk binnenverlichting in willen maken. Chris van Diessen heeft een permanente verbinding gemaakt tussen de twee bakken. Misschien dat ik daar ook wel voor kies.

Heb je foto's van je operatie?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #144 Gepost op: 14 augustus 2017, 10:41:25 »

Nu wil ik graag de stroomdoorvoer van de ene bak naar de andere bak mooier maken. Nu heb ik twee draadhes met stekkertjes op het jacobsdraaistel zitten maar dit is best wel erg lelijk. Ik denk erover om de 'vork' van de ophanging te voorzien van een stroomgeleidende laag (dun koper) die als een soort stekkertje de stroom kan doorgeven met contactjes in de vouwbalg. Dit had ik al eens eerder gedaan bij de Lima versie, maar dan slechts één pool, en de andere pool met een stekkertje. Hoe hebben jullie dit gedaan?

Het liefst zou ik ook alle wielen vervangen door wielen van de juiste diameter en met gedeelde assen met puntlagers, zodat de stroomafname veel soepeler gaat en de bakken op de juiste hoogte komen voor koppelen aan Hondekop en Pec en zo. Nog even wachten tot Artitec hopelijk met de los leverbare koppelingen komt.

Mvg,

Robert
Op de vork dun koper met een sleepcontactje aan de balg, en onder de bak een plaatje dun koper met een sleepcontactje aan het draaistel wellicht? Maar dan blijft t een beetje moeizaam gerommel met sleepcontactjes die minder betrouwbaar zijn dan draadjes.
Wat de stroomafname met puntlagers betreft, zou gewoon wat ouwe piko- of fleischmann-goederenwagentjes aan gort hakken, die hebben van die blikken aslagerbeugeltjes. die doormidden knippen en in t draaistel lijmen moet best aardig gaan lijkt me. Makkelijker dan losse messinglagertjes sowieso, want je hebt een stuk meer oppervlak om te lijmen en draden aan te bakken.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #145 Gepost op: 15 augustus 2017, 00:53:38 »
Permanente verbinding vind ik niks leuk. Ik ben nooit klaar met prutsen en wou dat de Artitec DE2 ook makkelijk uit elkaar kon :(

Als de sleepcontactjes in de balg de enige doorvoer zijn dan is dat best wel karig inderdaad. Maar het is extra. Was van plan om onder en boven de vork dun koper aan te brengen, en dan aan elke prikker van de vork twee contactjes (onder en boven).

De puntlagers wilde ik in een dun messing plaatje solderen en de binnenkant van het draaistel wat uitfrezen (als dat lukt met deze taaie kunststof).

Verder moet ik het interieur nog aanpakken, dit is nog origineel groen en oranje. Er moeten wat extra wandjes in voor de cabine en zo en dan gaan we eens even grijs linoleum leggen en de wandjes lichtgrijs klodderen.

Van de operatie heb ik geen foto's, ik denk daar nooit aan tijdens het prutsen. Maar zodra ik tijd heb zal ik wel even een paar foto's maken en wellicht een filmpje. In het donker heb ik wat lichtlekkage van het rangeersein naar de andere kant. Balen, maar ach... Dit is waarom ik het ding steeds open en dicht moet maken en een vaste verbinding niet handig is :P

Mvg,

Robert.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2451
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #146 Gepost op: 15 augustus 2017, 10:15:14 »
Er moeten wat extra wandjes in voor de cabine en zo en dan gaan we eens even grijs linoleum leggen en de wandjes lichtgrijs klodderen.
Het museumstel heeft rood linoleum.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #147 Gepost op: 16 augustus 2017, 00:20:09 »
Ah, dat wist ik niet, dat kan ik nog doen bij mijn 273, maar ik ben nu bezig met de 253, die is groen met reclame banen (zoals ik de Mat '46 herinner toen ik nog een dreumes was). Ik dacht dat deze grijs linoleum hadden. Welke tint rood is het? Super Ferrari rood? Of meer donker rood?

Zoals beloofd een paar foto's en een filmpje van mijn stel met de LED verlichting aangepast:











https://youtu.be/Wgi_DY44HiA

Zoals te zien heb ik de draadjes nog niet netjes weggewerkt, maar dat wordt wel beter als ik de wandjes maak en de draadjes daar boven op liggen hoop ik.

Wat valt er nog meer te pimpen behalve de koppelingen? Ik heb ook nog een viertje staan die ik moet afbouwen, maar de bakken zijn te kort. Dit is normaal en men kort allemaal het onderstel in, maar  ik ben dus eigenlijk een zeurbies en het hindert me. Ik wil de bakken verlengen, maar ik weet niet goed waar de 'fout' nu zit om extra materiaal toe te voegen. Dus ligt het lekker onder te stoffen :( Daar ben ik nu eenmaal erg goed in (y) .

Mvg,

Robert

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #148 Gepost op: 16 augustus 2017, 07:41:30 »
Ziet er goed uit  (y) Krijg nu ook goesting om met de mijne te gaan stoeien. Gewoon de  stoute schoenen eens aantrekken. Alle spulletjes bestellen (led strips, decoder etc.) en gaan.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2451
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #149 Gepost op: 16 augustus 2017, 08:22:26 »
Ah, dat wist ik niet, dat kan ik nog doen bij mijn 273, maar ik ben nu bezig met de 253, die is groen met reclame banen (zoals ik de Mat '46 herinner toen ik nog een dreumes was). Ik dacht dat deze grijs linoleum hadden. Welke tint rood is het? Super Ferrari rood? Of meer donker rood?
Zelf ben ik te jong voor interieurherinneringen van het mat '46, ik ken dus enkel het museumstel 273. Hiervan vond ik onderstaande foto op Flickr:
Interieur bagageruimte 2e klasse NS 273 by RaAr2010, on Flickr
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein