Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Spuitcabine  (gelezen 37585 keer)

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Spuitcabine
« Reactie #30 Gepost op: 14 oktober 2010, 20:05:52 »
Sommigen overleven ook alles...

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Spuitcabine
« Reactie #31 Gepost op: 14 oktober 2010, 20:24:38 »
Mijn zwart baantje was autos in een nieuw kleurtje spuiten, tussen elke aan te leggen laad trok ik graag aan een sigaretje, en dit gebeurde niet in een spuitkabine maar gewoon in een garage zonder afzuiging.
Zo heb ik ook een vergunning om aardgas aansluitingen te plaatsen, vroeger gebeurde dit door lassen van een aansluiting op een metalen buis.
Mooi is het te weten als de buis gevuld is met aardgas dat deze geen boem gaat zeggen tijdens het lassen.
Aardgas gaat pas exploderen vanaf 35% gevuld met lucht tot 85%, dan explodeerd het gewoon niet meer.
Zo heeft tinner ook zijn onder en bovengrenzen, Maar of dit nu 7 % is? heb wel mijn twijfels gezien mijn gebruik van tinner in mijn verleden.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Spuitcabine
« Reactie #32 Gepost op: 14 oktober 2010, 20:32:33 »
Ik hou het gewoon bij een oude perspex bak met een ventilator achterin en een draaiplateau uit de knakenshop of van de Blokkert die echt niet meer heeft gekost dan 3 euro die je dan welmet de hand moet draaien. Werkt nog steeds prima en heeft nauwelijks iets gekost. Of die motor nou vonkt of niet, met die geringe hoeveelheden oplosmiddel die je per seconde/minuut door de fan jaagt zal er neit veel kunnen ontbranden.
Een heater lijkt mij ook een beetje overdone, tegen de tijd dat het model eruit genomen wordt is het al droog. Even kijken of ik nog een plaatje van het gedrocht heb.
Daar istie al




  
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re:Spuitcabine
« Reactie #33 Gepost op: 14 oktober 2010, 20:33:30 »
Ik weet niet of één van jullie wel eens in een wasemkap heeft gekeken? Maar het is niet een explosie vrije aandrijving. De motor is van het type "waanzinnig goedkoop" en uitgerust met in de buitenlucht werkende koolborstels, dus vonkenaanwezig. Heb menig van dergelijke apparaten geplaatst, en evenzovele oude exemplaren gesloopt. Dus ontstekingsbron is meegeleverd. Waarschijnlijk de enige reden dat er nog nooit een zelbouwspuitcabine de hens is ingegaan ligt hoogstwaarschijnlijk aan het debiet van de afuiginrichting. Oftewel de hoeveelheid getransporteerde lucht met thinner- of andere oplosmiddel-damp zal blijkbaar niet de ontstekingsgrens hebben bereikt

BTW, dit "waanzinnig goedkoop" geld ook voor de grotere "professionele" types. Wel is daar de motor vaak in een redelijk gesloten behuizing gebouwd.
Voor meer gegevens over ATEX normen, hier maar een gaan lezen.
Gerrit F

Van de draad af....

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Spuitcabine
« Reactie #34 Gepost op: 14 oktober 2010, 20:43:59 »
@Matheus
Ik ben blij dat je ons nog kan vermaken op dit forum ;D.
Zoals ik boven al schreef, gewoon de veiligheidsbladen van een product raadplegen!
Boven 0,7 volumeprocent in lucht is thinner al explosief. Maar zoals Gerrit ook al zegt: als het debiet van de "luchtverversing" maar groot genoeg is, is de kans op een explosie niet erg groot, want de thinnerdamp wordt dan voldoende verdund.
Een explosie houdt een plotselinge drukopbouw in een afgesloten ruimte in, dus in de garage zal wel geen kans daarop geweest zijn.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Spuitcabine
« Reactie #35 Gepost op: 14 oktober 2010, 20:48:40 »
Het wordt wel een ander verhaal als je met een spuitbus in een degelijke cabina gaat spuiten. In dat geval is het drijfgas geen samengeperste lucht zoals bij een airbrush maar propaan of butaan. Bovendien is de flow dan ook een stuk groter dan bij een kleine modeelbouw airbrush (en dat is niet hetzelfde als een profi verfspuit)
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Spuitcabine
« Reactie #36 Gepost op: 14 oktober 2010, 20:53:30 »
Voorwaarde is natuurlijk ook een voldoende krachtige ontstekingsbron. Aangezien het mij al vaak genoeg niet eens lukt om een propaanbrander in een keer met een piezo-element aan te steken... enz...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Spuitcabine
« Reactie #37 Gepost op: 14 oktober 2010, 20:56:33 »
Nu butaan en propaan is een ander verhaal.
Deze zijn zware gassen en zakken direkt naar de bodem, je kan er enkel je enkels mee in de fik steken.  ;D

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Spuitcabine
« Reactie #38 Gepost op: 14 oktober 2010, 21:01:49 »
nou mogen jullie me toch nog es uitleggen hoe je met een airbrush zo'n thinnerwolk produceert dat die explosief wordt. Zo'n ventilator trekt voor t overgrote deel omgevingslucht naar binnen en een beetje spuitnevel. Iedere rechtgeaarde galbak heeft natuurlijk al es geprobeerd of je een airbrush als vlammenwerper kunt gebruiken (voor wie dat niet gedaan heeft: jullie zijn de duffe mannetjes die de hobby aan zn stoffige imago geholpen hebben  :-*) en dat wil voor geen meter. Gasvlam als ontsteking gehad, dikke fik op een waxinelichtje (je weet wel, lucifers erbij en stoken maar, mooi tijdverdrijf tijdens een saai kertdiner), niks. Het meeste resultaat kreeg ik nog door de luchtdruk zo laag mogelijk te nemen en de spuit zo ver mogelijk open te trekken (en omdat oplosmiddel zo dun is komt er dan heel wat meer uit dan wanneer je normaal met verf spuit!), dan wilde ie soms wel even een vlam geven, maar niet dat ie nou wilde blijven branden ofzo. Dan heb je t dus over met zo min mogelijk lucht en zoveel mogelijk brandstof recht in een vlam spuiten, niet een paar laffe vonkjes, maar een flinke vlam. Die verhouding haal je in een spuitcabine rond de motor sowieso al niet, want dat ding trekt nog es zoveel omgevingslucht mee, plus dat het grootste deel van je spuitnevel sowieso ergens neerslaat en niet meteen wordt opgezogen, terwijl er al minder spuitnevel is die bovendien (verf met verdunner ipv puur verdunner) minder vluchtig is.
Het is heus wel een reëel risico, dat ontken ik niet, alleen moet je wel rare dingen uithalen wil je het met wat modelbouwairbrushwerk zo ruig maken.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Spuitcabine
« Reactie #39 Gepost op: 14 oktober 2010, 21:05:52 »
Nu butaan en propaan is een ander verhaal.
Deze zijn zware gassen en zakken direkt naar de bodem, je kan er enkel je enkels mee in de fik steken.  ;D

Gaat het niet om, wil aangeven dat je zelfs dat niet gemakkelijk ontsteekt.

Floris, het gevaar waarop gewezen word is niet direct de ontvlambaarheid, maar explosie gevaar. Stel je hebt een dichte ruimte en je bent lekker aan het nevelen, dan kun je in het bereik van ondergrens en bovengrens van explosiegevaar komen van thinner en lucht. Oplossing: zet een raam open en je moet echt moeite doen om bij dat bereik te geraken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re:Spuitcabine
« Reactie #40 Gepost op: 14 oktober 2010, 21:06:43 »
Vroeger vingen wij in de audioreparatie, vliegen met een spuitbus contactspray en een aansteker..... zeer effectief.  ;D Buskruitraketen gebouwd en daar tuis de steeg mee bestookt. Kan zo nog wel een poosje doorgaan. Dus zat geëxperimenteerd op dat niveau.  ;D
Gerrit F

Van de draad af....

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re:Spuitcabine
« Reactie #41 Gepost op: 14 oktober 2010, 21:10:02 »
Weet er nog één. Tegenover ons werk hoorden we ineens een enorme doffe dreun. Kijken dus, stond de polyesterverwerker in de hens. Men bouwde daar kleine polyester roeibootjes. Onderzoek wees uit dat het om een stofexplosie handelde..... Dus flink schuren mannen...  ;D
Gerrit F

Van de draad af....

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Spuitcabine
« Reactie #42 Gepost op: 14 oktober 2010, 21:12:22 »
wat een hoop dikdoenerij om niks zeg, poe hee.
zie hieronder, mijn spuitcabine, een heeeeeeeeeeeeeele grote :)
als ik heel erg aktief ben , dan wil ik er nog wel eens een doos achter zetten, zodat die liters verf uit mijn spuit niet op de betonnen vloer valt
Hier spuit ik het object op een zeer moderne plaat, alwaar het kleinere plaatje met object opstaat.
dit plaatje kan ik zelfs met mijn wijsvinger en duim draaien naar de gewenste richting, met de gewenste snelheid, hoe meer high tec wil je het hebben ?  8)



« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2010, 21:14:34 door marty »
Mvg Marty,

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Spuitcabine
« Reactie #43 Gepost op: 14 oktober 2010, 21:14:48 »

Floris, het gevaar waarop gewezen word is niet direct de ontvlambaarheid, maar explosie gevaar. Stel je hebt een dichte ruimte en je bent lekker aan het nevelen, dan kun je in het bereik van ondergrens en bovengrens van explosiegevaar komen van thinner en lucht. Oplossing: zet een raam open en je moet echt moeite doen om bij dat bereik te geraken.
juist, raam open, maar een afzuigkap lijkt me zegmaar de overtreffende trap van een raam open, daar buldert nogal een bak lucht doorheen... als je iets zit te spuiten ben je ook niet voortdurend dikke thinnerwolken aan het maken, anders doe je sowieso wat fout. Al die tijd dat je ff zit te klieren met de verf in het bakkie doen, je model omdraaien, even kijken of t allemaal naar wens gaat etc staat die afzuigkap nog aan en zuigt ie gewoon schone lucht aan. Dr staat me natuurlijk wel zo'n verhaal bij van een kerel die t er lelijk afgebracht heeft toen er in het catshuis een vloer blank gezet was met thinner en de zaak ontplofte, maar zulke concentraties haal je bij normaal airbrushwerk gewoon nooit.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Spuitcabine
« Reactie #44 Gepost op: 14 oktober 2010, 21:21:10 »
Dit is wat ik al aangehaald heb.
Met een airbrusch berijk je helemaal niet de grens waarvoor je voor een explosie moet vrezen.
En zeker al niet als je deze gebruikt in de buitenlucht.

Mvg.Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.