Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 11:28:13
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 11:19:02
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:49
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door spoorijzer
Vandaag om 10:52:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:41:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
  

Auteur Topic: Spuitcabine  (gelezen 37705 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Spuitcabine
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:02:46 »
is goed, kom hier maar de afzuigkap in de hens steken (ding gebruiken we toch niet) met 3 flessedopjes thinner en een potje verf. Nee, je mag geen lucifers, gasbranders of dat soort apparatuur gebruiken. k zie je zo wel verschijnen, succes!  (y)

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:Spuitcabine
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:03:47 »
He das toevallig.
Ik heb net zelf ook een spuitcabine gemaakt.
Gewoon en vierkante doos met vier pc ventilatoren (die waren gratis), en een setje halogeenlampjes voor 5 euri.
De ventilatoren worden gevoed door een oude pcvoeding ook voor niks.
Verder heb ik 15 euri uitgegeven voor een beetje mdf van 8 en 6 mm dit is dik zat anders wordt het zo zwaar.
Nu nog een filtertje bij de action scoren dan is mijn spuitcabine klaar voor nog geen 25 euri inclusief wat kleine dingetjes.

Ik vraag me wel af hoe dat oplosmiddel in de fik moet vliegen.
Daar is altijd nog een bepaalde temperatuur voor nodig of een grote vonk.
En voordat je de kritische hoeveelheid hebt bereikt moet inderdaad heel veel verspuiten,vandaar dat het in professionele spuitcabines wel verplicht is om spatwaterdichte en explosieveilige lampen te gebruiken.

Mvg Rieks.
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:Spuitcabine
« Reactie #17 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:04:57 »
is goed, kom hier maar de afzuigkap in de hens steken (ding gebruiken we toch niet) met 3 flessedopjes thinner en een potje verf. Nee, je mag geen lucifers, gasbranders of dat soort apparatuur gebruiken. k zie je zo wel verschijnen, succes!  (y)

Gelukkig heb je meer verstand van het andere modelbouwen.. :)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Spuitcabine
« Reactie #18 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:05:10 »
Met een airbrusch zal je zeker niet de verhouding lucht en tinnerdampen halen die lijd tot een boem.
Er moet minstens 40% aan tinner dampen aanwezig zijn om tot een explosie te leiden + nog iets dat vonkt.
Bij mijn weten zijn motoren in een afzuigkap voldoende afgeschermd.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:Spuitcabine
« Reactie #19 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:05:46 »
is goed, kom hier maar de afzuigkap in de hens steken (ding gebruiken we toch niet) met 3 flessedopjes thinner en een potje verf. Nee, je mag geen lucifers, gasbranders of dat soort apparatuur gebruiken. k zie je zo wel verschijnen, succes!  (y)

Leuk fikkie stoken , mag ik ook meedoen. ;D ;D ;D
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Spuitcabine
« Reactie #20 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:07:57 »
Nee bert, nou niet zo lafjes eronderuit draken, komop, probeer het nou maar.  (y)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Spuitcabine
« Reactie #21 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:08:11 »
Bert, d'r zijn zoveel variabelen, dat je hier moeilijk een stellige uitspraak over kunt doen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Spuitcabine
« Reactie #22 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:22:46 »
Nou, begin te twijfelen als ik dat allemaal zo lees.............was van plan de cabine volgens m'n tekening te gaan maken? :-\
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7846
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Spuitcabine
« Reactie #23 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:58:28 »
Jos, ik vind het een hartstikke goeie spuitcabine, hoor! Mooi zo'n ontwerp, geeft in ieder geval een goed idee hoe je het zelf kan aanpakken. Ik zou het roteren van het model ook het liefst handmatig doen, maar anders zou je de snelheid variabel kunnen maken. En de knop daarvoor bij de hand, niet bovenop waar je niet zonder te kijken of door van positie te veranderen bij kunt.

Ik gebruik ook gewoon een kartonnen doos op het fornuis met de afzuigkap als afzuiger. Je ziet wel dat de afzuigkap de nevel niet snel genoeg wegzuigt, maar beter dan niets.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re:Spuitcabine
« Reactie #24 Gepost op: 14 oktober 2010, 18:11:12 »
De nevel met verdunner en verf is zo verdund met lucht voordat het verdwijnt in de afzuigkap, dat het daarbinnen nauwelijks iets doet.
Dan had er al lang iets moeten gebeuren, nou en dan had ik een mooi verhaal voor 'dat overkomt mij niet'...  ;D
En wat zou een heel dun verf-laagje binnenin?
Verder gebruik ik deze alleen des winters, als het buiten te koud is, en spuiten dan niet lukt.
Een raam openzetten doe ik sowieso.
In de keuken ruik je tijdens en na het spuiten totaal niets.
Dus voor mij werkt het prima, een ander doet het maar weer anders.  (y)

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Spuitcabine
« Reactie #25 Gepost op: 14 oktober 2010, 18:58:22 »
Met een airbrusch zal je zeker niet de verhouding lucht en tinnerdampen halen die lijd tot een boem.
Er moet minstens 40% aan tinner dampen aanwezig zijn om tot een explosie te leiden + nog iets dat vonkt.
Bij mijn weten zijn motoren in een afzuigkap voldoende afgeschermd.

Mvg.
Matheus.

Als goed chemicus ga ik natuurlijk even niet uit van wat een enkel iemand schrijft. Dus even het veiligheidsblad geraadpleegd (moet iedere chemische stof hebben, als je het verkoopt). Daarop staan de explosiegrenzen genoemd: het mengsel lucht/thinner is explosief bij 0,7-7 % thinner.
Dat is dus de reden, dat men adviseert goed te ventileren. Bovendien moet je vonken vermijden, dan kan er ook niets knallen/in brand vliegen.

Dus bouwen, die spuitcabine, maar zorgen dat deze voor-de-hand-liggende toestanden vermeden worden!
Succes,

Dick

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Spuitcabine
« Reactie #26 Gepost op: 14 oktober 2010, 19:12:24 »
Als goed chemicus ...

...het mengsel lucht/thinner is explosief bij 0,7-7 % thinner.

vol.-% neem ik aan?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Spuitcabine
« Reactie #27 Gepost op: 14 oktober 2010, 19:46:27 »
Dat is de LEL waarde
Lowest
Explosion
Level

Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Spuitcabine
« Reactie #28 Gepost op: 14 oktober 2010, 19:58:31 »
@Stig:
Correcte aanname! ;D. Google maar even op "explosiegrens thinner", de eerste hit.

@NScargo:
Harm, dat zijn de onder- en bovengrens!

Dick
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2010, 20:00:20 door Dick van der Knaap »

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Spuitcabine
« Reactie #29 Gepost op: 14 oktober 2010, 20:01:55 »
Bedoel je hiermede dat 7% thinner in de lucht al een explosief mengsel is?
Het is dan wel raar dat ik nog leef.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.