Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 18:20:47
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 18:15:31
Fleischmann 98812 open maken door RobertH
Vandaag om 18:09:47
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:02:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 17:37:03
Panne in Begijnendijk op de Montzenroute Antwerpen-Aken. door ceuleer
Vandaag om 17:36:50
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door Noordster
Vandaag om 17:34:22
Brawa Rheingold door GORILLUS
Vandaag om 17:31:57
3D/RM: AHOB in H0 door Mitchell
Vandaag om 17:16:15
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
Vandaag om 17:09:54
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
Vandaag om 17:09:14
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:39:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 16:13:16
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
Vandaag om 16:03:41
Aux1-6 versterken door spock
Vandaag om 15:59:15
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 15:47:00
Z21-app via DR5000 op Chromebook door bmwpiet
Vandaag om 15:37:21
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door Remunj
Vandaag om 15:10:59
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Benelux795
Vandaag om 15:06:23
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:41:31
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door tijgernootje
Vandaag om 14:37:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tijgernootje
Vandaag om 14:12:12
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
Vandaag om 14:11:12
Falkenheim door Wim Vink
Vandaag om 14:08:21
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:23:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 13:21:09
BNLS-module: "Grasland" door nighttrain1
Vandaag om 13:14:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 12:53:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door GORILLUS
Vandaag om 12:43:27
Line-up foto's van modellen door Karben
Vandaag om 12:32:50
  

Auteur Topic: Spuitcabine  (gelezen 30946 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9788
    • belse roestkraam
Re:Spuitcabine
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:02:46 »
is goed, kom hier maar de afzuigkap in de hens steken (ding gebruiken we toch niet) met 3 flessedopjes thinner en een potje verf. Nee, je mag geen lucifers, gasbranders of dat soort apparatuur gebruiken. k zie je zo wel verschijnen, succes!  (y)

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:Spuitcabine
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:03:47 »
He das toevallig.
Ik heb net zelf ook een spuitcabine gemaakt.
Gewoon en vierkante doos met vier pc ventilatoren (die waren gratis), en een setje halogeenlampjes voor 5 euri.
De ventilatoren worden gevoed door een oude pcvoeding ook voor niks.
Verder heb ik 15 euri uitgegeven voor een beetje mdf van 8 en 6 mm dit is dik zat anders wordt het zo zwaar.
Nu nog een filtertje bij de action scoren dan is mijn spuitcabine klaar voor nog geen 25 euri inclusief wat kleine dingetjes.

Ik vraag me wel af hoe dat oplosmiddel in de fik moet vliegen.
Daar is altijd nog een bepaalde temperatuur voor nodig of een grote vonk.
En voordat je de kritische hoeveelheid hebt bereikt moet inderdaad heel veel verspuiten,vandaar dat het in professionele spuitcabines wel verplicht is om spatwaterdichte en explosieveilige lampen te gebruiken.

Mvg Rieks.
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4212
Re:Spuitcabine
« Reactie #17 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:04:57 »
is goed, kom hier maar de afzuigkap in de hens steken (ding gebruiken we toch niet) met 3 flessedopjes thinner en een potje verf. Nee, je mag geen lucifers, gasbranders of dat soort apparatuur gebruiken. k zie je zo wel verschijnen, succes!  (y)

Gelukkig heb je meer verstand van het andere modelbouwen.. :)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Spuitcabine
« Reactie #18 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:05:10 »
Met een airbrusch zal je zeker niet de verhouding lucht en tinnerdampen halen die lijd tot een boem.
Er moet minstens 40% aan tinner dampen aanwezig zijn om tot een explosie te leiden + nog iets dat vonkt.
Bij mijn weten zijn motoren in een afzuigkap voldoende afgeschermd.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:Spuitcabine
« Reactie #19 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:05:46 »
is goed, kom hier maar de afzuigkap in de hens steken (ding gebruiken we toch niet) met 3 flessedopjes thinner en een potje verf. Nee, je mag geen lucifers, gasbranders of dat soort apparatuur gebruiken. k zie je zo wel verschijnen, succes!  (y)

Leuk fikkie stoken , mag ik ook meedoen. ;D ;D ;D
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9788
    • belse roestkraam
Re:Spuitcabine
« Reactie #20 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:07:57 »
Nee bert, nou niet zo lafjes eronderuit draken, komop, probeer het nou maar.  (y)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re:Spuitcabine
« Reactie #21 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:08:11 »
Bert, d'r zijn zoveel variabelen, dat je hier moeilijk een stellige uitspraak over kunt doen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Spuitcabine
« Reactie #22 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:22:46 »
Nou, begin te twijfelen als ik dat allemaal zo lees.............was van plan de cabine volgens m'n tekening te gaan maken? :-\
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6956
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Spuitcabine
« Reactie #23 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:58:28 »
Jos, ik vind het een hartstikke goeie spuitcabine, hoor! Mooi zo'n ontwerp, geeft in ieder geval een goed idee hoe je het zelf kan aanpakken. Ik zou het roteren van het model ook het liefst handmatig doen, maar anders zou je de snelheid variabel kunnen maken. En de knop daarvoor bij de hand, niet bovenop waar je niet zonder te kijken of door van positie te veranderen bij kunt.

Ik gebruik ook gewoon een kartonnen doos op het fornuis met de afzuigkap als afzuiger. Je ziet wel dat de afzuigkap de nevel niet snel genoeg wegzuigt, maar beter dan niets.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2475
Re:Spuitcabine
« Reactie #24 Gepost op: 14 oktober 2010, 18:11:12 »
De nevel met verdunner en verf is zo verdund met lucht voordat het verdwijnt in de afzuigkap, dat het daarbinnen nauwelijks iets doet.
Dan had er al lang iets moeten gebeuren, nou en dan had ik een mooi verhaal voor 'dat overkomt mij niet'...  ;D
En wat zou een heel dun verf-laagje binnenin?
Verder gebruik ik deze alleen des winters, als het buiten te koud is, en spuiten dan niet lukt.
Een raam openzetten doe ik sowieso.
In de keuken ruik je tijdens en na het spuiten totaal niets.
Dus voor mij werkt het prima, een ander doet het maar weer anders.  (y)
Een groetje uit Midden-Groningen, Huub van Ginhoven

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Spuitcabine
« Reactie #25 Gepost op: 14 oktober 2010, 18:58:22 »
Met een airbrusch zal je zeker niet de verhouding lucht en tinnerdampen halen die lijd tot een boem.
Er moet minstens 40% aan tinner dampen aanwezig zijn om tot een explosie te leiden + nog iets dat vonkt.
Bij mijn weten zijn motoren in een afzuigkap voldoende afgeschermd.

Mvg.
Matheus.

Als goed chemicus ga ik natuurlijk even niet uit van wat een enkel iemand schrijft. Dus even het veiligheidsblad geraadpleegd (moet iedere chemische stof hebben, als je het verkoopt). Daarop staan de explosiegrenzen genoemd: het mengsel lucht/thinner is explosief bij 0,7-7 % thinner.
Dat is dus de reden, dat men adviseert goed te ventileren. Bovendien moet je vonken vermijden, dan kan er ook niets knallen/in brand vliegen.

Dus bouwen, die spuitcabine, maar zorgen dat deze voor-de-hand-liggende toestanden vermeden worden!
Succes,

Dick

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re:Spuitcabine
« Reactie #26 Gepost op: 14 oktober 2010, 19:12:24 »
Als goed chemicus ...

...het mengsel lucht/thinner is explosief bij 0,7-7 % thinner.

vol.-% neem ik aan?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2767
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Spuitcabine
« Reactie #27 Gepost op: 14 oktober 2010, 19:46:27 »
Dat is de LEL waarde
Lowest
Explosion
Level

Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Spuitcabine
« Reactie #28 Gepost op: 14 oktober 2010, 19:58:31 »
@Stig:
Correcte aanname! ;D. Google maar even op "explosiegrens thinner", de eerste hit.

@NScargo:
Harm, dat zijn de onder- en bovengrens!

Dick
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2010, 20:00:20 door Dick van der Knaap »

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Spuitcabine
« Reactie #29 Gepost op: 14 oktober 2010, 20:01:55 »
Bedoel je hiermede dat 7% thinner in de lucht al een explosief mengsel is?
Het is dan wel raar dat ik nog leef.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.