Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 16:15:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:03:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 15:19:54
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:00:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eric v C
Vandaag om 14:27:33
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:06:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 08:55:21
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 08:39:56
  

Auteur Topic: Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem  (gelezen 6230 keer)

John18

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Gepost op: 13 October 2010, 18:49:54 »
Hallo Benluxspoorders

Binnenkort ga ik opnieuw beginnen met met me vader met de modelbaan
Na veel kijken en informatie inwinnen hebben wij besloten om het toekomstige frame te gaan maken via het zogeheten open-frame systeem, Wie kan mij vertellen waat ik rekening mee kan (moet) houden tijdens het bouwen van de tafel

M.vr.gr
J. & J.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6866
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2010, 18:58:36 »
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.floodland.nl/aim/lzij_bouwverslag_1.htm

Gr, Ben.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2010, 19:19:51 »
Een frame bouw je naar eigen wensen.
Je kan in de boekjes kijken en een frame bouwen volgens het tand systeem, 1helft weggehaald uit een lat en uit de andere ook 1 helft weggehaald en vervolgens verlijmd en ook nog eens gevezen met een schroef.
Kan aardbevingen en oorlogen weerstaan.
Echter is dit niet nodig, de meeste modelbanen worden niet voor het leven gebouwd, maar worden door de jaren heen veranderd, Tenzij je tachtig bent kan je nadenken over een pertinente baan voor de rest van je leven.  ;D
Gewoon een frame met vakken verdeeld in 50 x 50 cm is meer als voldoende en gewoon met vijzen in elkaar gezet.
Heb het in de loop der jaren nooit anders gedaan en ben nog steeds tevreden met deze bouwwijze.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2010, 19:26:17 »
Op deze pagina of deze pagina vind je wellicht wat info van je gading.

Gerard

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2010, 19:30:06 »
bij de genoemde voorbeelden zie ik steeds weer vuren latten.
Persoonlijk vind ik dat minder, en zou ik stroken multplex nemen, en ook geen tand verbinding o.i.d.
Niet dat het slecht is, maar het kot je 3 keer zoveel tijd om het passend te maken, mits je geen timmerman van beroep bent uiteraard.
Als je helemaal opnieuw moet beginnen, kijk dan ook eens naar een module systeem, oftewel losse bakken die je later weer los kan koppelen.
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2010, 19:54:16 »
Of men kijkt even in de encyclopedie;)
Gerrit F

Van de draad af....

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2010, 20:32:45 »
Een tip van mij is inderdaad wat marty zegt: Multiplex. Zelf heb ik populieren-multiplex gebruikt. Zie ook mijn bouwdraadje hoe mijn frame is opgebouwd. En alles goed uittekenen. Dan kom je niet voor verrassingen te staan bij het bouwen van je frame. Ik heb ondanks dat ik alles had uitgetekend een paar kleine aanpassingen moeten doen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

regor

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
    • modeltreinbaan van Roger
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #7 Gepost op: 15 October 2010, 13:56:45 »
multiplex is idd een betere optie voor het maken van het frame. Ik heb in de houtzaak chinese mutiplex gevonden, die veel goedkoper is dan de gebruikelijke multiplex. Je laat de platen in de zagerij in stroken van 10 cm zagen. Is gemakkelijk te transporteren, en een fluitje van een cent om je kader te monteren. Als je de verbindingen lijmt en dan nog eens schroeft, is je frame veel streker.Ik heb alle pootjes voorzien van draaibare wieltjes, dat is zeer handig als je de tafel moet verplaatsen. Met een onwrikbaar frame is dit helemaal geen probleem, ook al is je tafel vrij groot. Ik heb de openingen 50 x50 gemaakt, maar iets groter kan ook, omdat je dan beter overal bij kan langs onder. Als je een beetje corpulenter bent is 50 cm nogal aan de kleine kant.
Mvg Roger

Henk H

  • Gast
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2010, 15:23:26 »
Ik heb nog een tip voor je.
Als je de verschillende onderdelen op maat hebt gezaagd, voorzie ze dan gelijk van een likje (grond)verf voordat je tot montage overgaat.
Hiermee bescherm je het materiaal en geeft een mooi afgewerkt uiterlijk.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #9 Gepost op: 15 October 2010, 15:56:49 »
Hallo J & J, is de L-girder bench techniek je bekend? Stevige constructie vanje onderbouw met zo weinig mogelijk houtgebruik (is duur) en veel flexibiliteit. Het is een techniek overgewaaid uit Amerika. Zie ook http://www.trackplanning.com/wood.htm ; ik heb het zo gebouwd!

Er bestaat een klein interessant boekje over.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #10 Gepost op: 15 October 2010, 16:28:38 »
J & J,

Ik sluit me graag bij Ferry aan: ik heb mijn baan ook met deze techniek gemaakt (zie hier voor foto's).
Met weinig materiaal een stevige constructie die voor de baanbouw erg flexibel is. Je hoeft hierbij ook niet van te voren alles tot op de milimeter uit te rekenen (bijv. hellingen).
De lange L-dragers heb ik niet op poten gezet, maar via een dwarsdrager aan de spanten van het dak, danwel bevestigd. Sterk zat, en ik kan vrij onder de baan bewegen zonder me tussen allemaal poten door te hoeven wringen.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

g van boven

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #11 Gepost op: 15 October 2010, 16:58:41 »
hallo allemaal.

ik vraag mij af als ik dit lees wat er mis is met een grote plaat multiplex ???,die steunt op een goed dragende konstruktie,je kunt er overal gaten in maken waar je maar wilt,je hebt overal vlakke vroer en wil je omhoog,je kunt er zo een opbouw op vast maken,ook het probleem van het plaatsen van een BV.wisselmotor/draaischijf is dan geen probleem meer,er zit je nooit zo,n latje/balkje van zo,n raamkonstruktie in de weg.

kortom is een raamkonstruktie een heel werk om te maken,en het kan veel makkelijker zoals ik het doe. (dat vind ik althans)

groetjes gerbrand.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #12 Gepost op: 15 October 2010, 17:06:08 »
Hoi Gerbrand.

Ik denk dat je hier praat over een gesloten construktie, is niet hetzelfde als een open construktie.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26883
    • Pagina van klaas
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #13 Gepost op: 15 October 2010, 19:41:02 »
ik vraag mij af als ik dit lees wat er mis is met een grote plaat multiplex ???,
Bij de open frame methode ben je veel vrijer in het maken van niveauverschillen in het landschap.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #14 Gepost op: 15 October 2010, 20:09:02 »
grote plaat multiplex ???,die steunt op een goed dragende konstruktie,je kunt er overal gaten in maken waar je maar wilt,

Daar zit volgens mij een tegenspraak in. Als je een grote plaat goed wil ondersteunen moet je er dus ook balken onder maken. En dan zul je zien dat die net op de plek zit waar je een wisselmoter wil plaatsen.
No dress rehearsel, this is our life.