Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:03:01
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 20:41:14
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Houten 23 Augustus 2025 door cor_b
Vandaag om 20:03:09
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:28:52
wat is het merk van deze bochtwissel door bellejt
Vandaag om 19:27:36
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
  

Auteur Topic: Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem  (gelezen 6081 keer)

John18

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Gepost op: 13 October 2010, 18:49:54 »
Hallo Benluxspoorders

Binnenkort ga ik opnieuw beginnen met met me vader met de modelbaan
Na veel kijken en informatie inwinnen hebben wij besloten om het toekomstige frame te gaan maken via het zogeheten open-frame systeem, Wie kan mij vertellen waat ik rekening mee kan (moet) houden tijdens het bouwen van de tafel

M.vr.gr
J. & J.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6698
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2010, 18:58:36 »
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.floodland.nl/aim/lzij_bouwverslag_1.htm

Gr, Ben.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2010, 19:19:51 »
Een frame bouw je naar eigen wensen.
Je kan in de boekjes kijken en een frame bouwen volgens het tand systeem, 1helft weggehaald uit een lat en uit de andere ook 1 helft weggehaald en vervolgens verlijmd en ook nog eens gevezen met een schroef.
Kan aardbevingen en oorlogen weerstaan.
Echter is dit niet nodig, de meeste modelbanen worden niet voor het leven gebouwd, maar worden door de jaren heen veranderd, Tenzij je tachtig bent kan je nadenken over een pertinente baan voor de rest van je leven.  ;D
Gewoon een frame met vakken verdeeld in 50 x 50 cm is meer als voldoende en gewoon met vijzen in elkaar gezet.
Heb het in de loop der jaren nooit anders gedaan en ben nog steeds tevreden met deze bouwwijze.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2010, 19:26:17 »
Op deze pagina of deze pagina vind je wellicht wat info van je gading.

Gerard

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2010, 19:30:06 »
bij de genoemde voorbeelden zie ik steeds weer vuren latten.
Persoonlijk vind ik dat minder, en zou ik stroken multplex nemen, en ook geen tand verbinding o.i.d.
Niet dat het slecht is, maar het kot je 3 keer zoveel tijd om het passend te maken, mits je geen timmerman van beroep bent uiteraard.
Als je helemaal opnieuw moet beginnen, kijk dan ook eens naar een module systeem, oftewel losse bakken die je later weer los kan koppelen.
Mvg Marty,

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2010, 19:54:16 »
Of men kijkt even in de encyclopedie;)
Gerrit F

Van de draad af....

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2010, 20:32:45 »
Een tip van mij is inderdaad wat marty zegt: Multiplex. Zelf heb ik populieren-multiplex gebruikt. Zie ook mijn bouwdraadje hoe mijn frame is opgebouwd. En alles goed uittekenen. Dan kom je niet voor verrassingen te staan bij het bouwen van je frame. Ik heb ondanks dat ik alles had uitgetekend een paar kleine aanpassingen moeten doen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

regor

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
    • modeltreinbaan van Roger
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #7 Gepost op: 15 October 2010, 13:56:45 »
multiplex is idd een betere optie voor het maken van het frame. Ik heb in de houtzaak chinese mutiplex gevonden, die veel goedkoper is dan de gebruikelijke multiplex. Je laat de platen in de zagerij in stroken van 10 cm zagen. Is gemakkelijk te transporteren, en een fluitje van een cent om je kader te monteren. Als je de verbindingen lijmt en dan nog eens schroeft, is je frame veel streker.Ik heb alle pootjes voorzien van draaibare wieltjes, dat is zeer handig als je de tafel moet verplaatsen. Met een onwrikbaar frame is dit helemaal geen probleem, ook al is je tafel vrij groot. Ik heb de openingen 50 x50 gemaakt, maar iets groter kan ook, omdat je dan beter overal bij kan langs onder. Als je een beetje corpulenter bent is 50 cm nogal aan de kleine kant.
Mvg Roger

Henk H

  • Gast
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2010, 15:23:26 »
Ik heb nog een tip voor je.
Als je de verschillende onderdelen op maat hebt gezaagd, voorzie ze dan gelijk van een likje (grond)verf voordat je tot montage overgaat.
Hiermee bescherm je het materiaal en geeft een mooi afgewerkt uiterlijk.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #9 Gepost op: 15 October 2010, 15:56:49 »
Hallo J & J, is de L-girder bench techniek je bekend? Stevige constructie vanje onderbouw met zo weinig mogelijk houtgebruik (is duur) en veel flexibiliteit. Het is een techniek overgewaaid uit Amerika. Zie ook http://www.trackplanning.com/wood.htm ; ik heb het zo gebouwd!

Er bestaat een klein interessant boekje over.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #10 Gepost op: 15 October 2010, 16:28:38 »
J & J,

Ik sluit me graag bij Ferry aan: ik heb mijn baan ook met deze techniek gemaakt (zie hier voor foto's).
Met weinig materiaal een stevige constructie die voor de baanbouw erg flexibel is. Je hoeft hierbij ook niet van te voren alles tot op de milimeter uit te rekenen (bijv. hellingen).
De lange L-dragers heb ik niet op poten gezet, maar via een dwarsdrager aan de spanten van het dak, danwel bevestigd. Sterk zat, en ik kan vrij onder de baan bewegen zonder me tussen allemaal poten door te hoeven wringen.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

g van boven

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #11 Gepost op: 15 October 2010, 16:58:41 »
hallo allemaal.

ik vraag mij af als ik dit lees wat er mis is met een grote plaat multiplex ???,die steunt op een goed dragende konstruktie,je kunt er overal gaten in maken waar je maar wilt,je hebt overal vlakke vroer en wil je omhoog,je kunt er zo een opbouw op vast maken,ook het probleem van het plaatsen van een BV.wisselmotor/draaischijf is dan geen probleem meer,er zit je nooit zo,n latje/balkje van zo,n raamkonstruktie in de weg.

kortom is een raamkonstruktie een heel werk om te maken,en het kan veel makkelijker zoals ik het doe. (dat vind ik althans)

groetjes gerbrand.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #12 Gepost op: 15 October 2010, 17:06:08 »
Hoi Gerbrand.

Ik denk dat je hier praat over een gesloten construktie, is niet hetzelfde als een open construktie.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #13 Gepost op: 15 October 2010, 19:41:02 »
ik vraag mij af als ik dit lees wat er mis is met een grote plaat multiplex ???,
Bij de open frame methode ben je veel vrijer in het maken van niveauverschillen in het landschap.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #14 Gepost op: 15 October 2010, 20:09:02 »
grote plaat multiplex ???,die steunt op een goed dragende konstruktie,je kunt er overal gaten in maken waar je maar wilt,

Daar zit volgens mij een tegenspraak in. Als je een grote plaat goed wil ondersteunen moet je er dus ook balken onder maken. En dan zul je zien dat die net op de plek zit waar je een wisselmoter wil plaatsen.
No dress rehearsel, this is our life.