Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Würzburg H0-EpII  (gelezen 25470 keer)

Ivo vS

• H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #45 Gepost op: 27 January 2011, 17:21:08 »
@ Ronald, dank voor de tip. Heb twee loks staan waarmee ik alle testritten doe, de rest komt voorlopig niet de doos uit en de schoonmaak beurt zal hoop ik iets eerder plaats vinden. Dat ligt er aan hoeveel tijd ik over heb.....
De ontsporing die je zag ontstond pas na de helling (geen bobbel). Oorzaak: een losgelaten magneetje die daar aan een schroefje bleef hangen.

De baan gaat op de plaats van de "bobbel" van een laag kurk naar 2 lagen kurk. Door de bedrading die al aangesloten is op de rails wordt ophogen van de stukken rails naast het perron lastig. Moet ik nog eens naar kijken, misschien toch maar helemaal ophogen.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #46 Gepost op: 06 February 2011, 00:37:53 »
Tijd gevonden door tijd te maken. Het bureau is voor een deel leeg, in ieder geval werkruimte voldoende:

De eerste Br75 geolied, was nog nooit open geweest in al die +/-24jaar die de lok oud is.....

Rijdt nu als een zonnetje, niet helemaal stil maar heeft wel 15 min in beide richtingen rond gereden. De andere 75 heeft bij het rondrijden wat vuil gevangen tussen de geleiders, dit moet ik morgen maar even verwijderen. De eerste van de drie drijffassen maakt slecht contact waardoor, bij lage snelheid, de lok blijft hangen op de slanke wissels (flei*****nn modell gleis).

Komende week even nieuwe antislipbandjes halen zo dat de rest van de loks ook weer kunnen rijden. Dan ook meteen even kijken naar een railreiniger, nu zo hier en daar wat last van vuil (oliesporen?) op de rails bij het inrijden.

groet,

Ivo vS

groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #47 Gepost op: 07 February 2011, 21:53:06 »
Niks olie probleempje en ook niet de voorste drijfas maar, een geleider bij de achterste drijfas verkeerd om gemonteerd.
Ik had per as de wielen onder spanning gezet. Bleek het probleem in de geleiding via de achterste as te zitten.
Dus geleidertje er uit gepeuterd en voor de zekerheid even schoon gemaakt en weer in elkaar gezet.
Lok loopt weer als een zonnige koffiemolen....Geheel geruisloos zal het niet worden maar klinkt al wel beter dan voor de schoonmaak. :)
Helaas vrijdag pas tijd om even nieuwe anti-slipbandjes te halen.  :(

Groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Sander

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 07 February 2011, 22:35:21 »
Citaat
een railreiniger

Wat dacht je van wasbenzine?
Hebben de meesten ook wel standaard in thuis  ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #49 Gepost op: 07 February 2011, 23:04:31 »
@ Sander: Dat gebruik ik ook alleen zijn er nog die stukjes op de brug (onder de boog), onder een viaduct en onder de stationsoverkapping.

Volgens de wet van modelbaanmurphy blijft een lok juist daar stilstaan/hapert daar. Ik heb daar net te weinig plek voor m'n handen om bij de rails te komen om met de hand die stukjes te reinigen
Ben dus eigenlijk naar een hulpmiddel opzoek om die stukjes te kunnen reinigen. Heeft iemand een ideetje? Heb zelf nog niks creatiefs kunnen verzinnen.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #50 Gepost op: 07 February 2011, 23:11:44 »
Hallo Ivo,

Ik heb in Houten wel eens wat gezien daarvoor.

Een schoonmaakblokje op een stok, Zoiets valt zelf ook wel in elkaar te frutten.

Gr.

Ferry

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #51 Gepost op: 08 February 2011, 15:21:47 »
Of een poetswagon van roco. Als het schoon is haal je hem er gewoon weer vanaf.
Neem niet die van FL. die heeft schijfjes. En die kunnen nog wel eens blijven haken als iets niet helemaal strak ligt... ::) ::)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #52 Gepost op: 11 February 2011, 18:03:32 »
Vandaag even naar de plaatselijke modelbaanwinkelier geweest, antislipbandjes gekocht en een schoonmaakblokje.

Zit net m'n br03 open te maken, vind ik het voor stuk gewaande antislipbandje in de tender terug, nog heel.... ???
Natuurlijk weer pech bij het openen, door de val enkele jaren geleden nogal wat schade opgelopen, dat maakt het vervangen van een antislipbandje niet makkelijk. Veel verlijmde delen die voorheen geklikt zaten.
Bandje vervangen, zo even een draadje vast solderen, ook los gegaan....en daarna weer in elkaar plakken.

Dan op naar de Br56, kijken wat daar aan mankeert.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #53 Gepost op: 12 February 2011, 22:24:36 »
Ondanks alle schoonmaakwerk en onderhoud aan de Br03 blijven de rijeigenschappen waardeloos, om de haverklap loopt de Br03 uit de rails. Deze lok staat dus voorlopig weer op de plank.  Vooral nu de 18.1, 2x75, 56 en 98 weer rijvaardig zijn. De 96 en 2x91 staan als volgende op de planning.

Morgen maar weer eens verder kijken, vandaag de 75's en de 18.1 weer een half uur zonder problemen laten rijden waar gisteren de 03 al 10x ontspoorden in enkele minuten.
Op dit moment loopt de lok op 2 wissels uit de rails net als bij een van de module overgangen. Fleischmann heeft onder de lok een contactpen zitten, deze behoort te kunnen bewegen maar zit muur vast, mogelijk een oorzaak voor het ontsporen??

groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 13 February 2011, 11:39:50 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #54 Gepost op: 13 February 2011, 18:33:27 »
Hallo Ivo,

natuurlijk kan het zijn dat de lok op de contactpen ontspoort, alleen vind ik dit wel vreemd hij zou niet onder bovenkant spoor horen te komen en kan dus onmogelijk voor ontsporingen zorgen. Uiteraard ga ik er dan wel vanuit dat je spoorstaaf het hoogste punt is dat hij tegen kan komen.

Verder zou je eens de wielafstand moeten controleren met een schuifmaat. De juiste maat is te vinden in de NEM normen, http://www.miba.de/morop/nem310-d.pdf. Vermoedelijk zit hier een probleem daar je andere modellen wel over de wissels gaan.

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 13 February 2011, 18:36:51 door Christoph. Reden: Norm toegevoegd »

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #55 Gepost op: 13 February 2011, 19:20:53 »
@Christoph, Ik heb ondertussen een nieuw draadje geopend voor het probleem met de Br03. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35240.msg533101.html#msg533101
Ik heb inderdaad de hoogte gecontroleerd en geconstateerd dat daar het probleem niet in zit. Wordt vervolgd.

Verder de Br58 onder handen genomen, zat nog goed in de olie maar een draadje was losgeraakt. Dus opnieuw vast gesoldeerd en weer in elkaar gezet. Alleen even niet goed opgelet en de koppelboom tussen lok en tender omgekeerd gemonteerd. Daarmee had ik  links en rechts verwisseld. Met tot gevolg dat de lok achteruit reed in plaats van vooruit. :P
Gelukkig snel opgelost en nu rijdt de lok weer met een korte trein ketelwagons rond zonder problemen.

groet,

Ivo vS

groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #56 Gepost op: 13 February 2011, 23:31:42 »
Hallo allemaal,

Vandaag erg productief geweest, Br 58 gefixt maar daarnaast ook mijn Br03 eindelijk weer fatsoenlijk aan het rijden gekregen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35240.0.html
Nog een sein in het station aangesloten en een verbetering aangebracht bij een bakovergang door een extra scharnier te monteren.
De 03 heeft eindelijk 20 minuten met 3 wagons rond gereden zonder te ontsporen. Op 2 plaatsen uiteindelijk de beschermende behuizing van de reedcontacten verwijderd. Daarmee voorkom ik dat de lok door de vast zittende contactpen uit de rails wordt getild.

windleiplaat helaas verloren bij een aanrijding met de brug na een ontsporing op het wissel direct voor de brug.

Keteltrein haalt passagierstrein in.

laatste foto niet echt mooi geworden, stationsgebouw scherp, trein wat minder maar voor het overzicht:

groet,

Ivo vS

groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #57 Gepost op: 14 February 2011, 18:28:32 »
Update,

Zolang de scenery nog geen vorm aan neemt blijf ik hier ook foto's plaatsen van wat rijdend materiaal. Zeker wanneer het de eerste keer betreft dat een lok op de baan verschijnt.
Zal tzt wel een draadje openen in wat zijn we aan het rijden.

De lok had jaren in de kast gestaan, netjes in de verpakking. Ik had de lok gekocht om als testlok dienst te doen vanwege de 5 gekoppelde assen bij het leggen van bochten met  flexrails. De aankoop heb ik een jaar of 7 geleden gedaan op eurospoor, m'n eerste 2de hands aankoop op een beurs.
Vandaag maar eens open gemaakt, de olie leek meer op verdunde zwarte verf. Lekker alle delen in de wasbenzine gehad en opnieuw voorzien van olie.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #58 Gepost op: 23 February 2011, 23:20:45 »
Hallo lezers,

De laatste dagen regelmatig proef gereden. Helaas daarbij tot de conclusie moeten komen dat de overgang van en naar de uitneembare brug niet goed verloopt in een van beide rijrichtingen. Het betreft dan met name korte twee-assige wagons die ontsporen.
Nu een stuk flexrails verzaagd maar nog niet de oplossing. Het betreft een overgang in een ruime bocht.
Ik zit toch te denken toch een extra in te leggen railsdeel op een houten plankje dat met kleine boutjes vast gezet wordt op beide modules.

Verder wat werk verzet aan de elektronica, een voltmeter ingebouwd op de hoofd(rail)trafo. Daarnaast begonnen aan het aansluiten van de laatste wissels en ontkoppelrails van de stationsmodule.

De spiraal tussen de twee verdiepingen is vervangen door een lift. De aandrijving is nog handmatig en een blokkeer systeem moet ik ook nog inbouwen.
Foto's volgen later deze week.

groet,

Ivo vS

groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #59 Gepost op: 25 February 2011, 15:09:01 »
Zo, druk aan het afbreken en bouwen geweest aan mijn brugmodule. Deze moet uitneembaar zijn om makkelijk de kamer in uit te kunnen lopen. Omdat de brug diagonaal door de kamer heen loopt heb ik getwijfeld aan een "vaste brug" die omhoog te klappen is.
Uiteindelijk gekozen voor een compleet uitneembare module. Dat maakte de constructie van de vaste baandelen eenvoudiger.

Vandaag zelfs zo druk aan het rommelen geweest dat ik de hele module ingebouwd had. Ik had eindelijk alle rails goed vast liggen maar de module was niet meer te verwijderen.
Toen maar weer wat gesloopt, nieuwe scharnierkoppeling aangebracht aan 1 kant van de module en aan de andere kant het schuifje iets verplaatst.
Uiteindelijk de rails opnieuw vast gezet.

In overzicht 105cm lengte in totaal:

De module en de lege ruimte.

Het hoofdtraject op de brug is beveiligd doordat het stukje voor de brug via de module van stroom wordt voorzien.
Ik vermoed dat de rangeertrafo op een vergelijkbare manier geschakeld gaat worden. Met de rangeertrafo is het straks mogelijk om een trein van de onderste verdieping over de brug naar het station te rijden of juist in tegenovergestelde richting.
Ik gebruik daar een tweede trafo voor zodat treinen op het hoofdtraject niet beïnvloed worden. (Het hoofdtraject en het rangeerspoor maken beide gebruik van de enkelsporige brug. Ik wissel op de brug van trafo, net welke treinbeweging noodzakelijk is.)

Uiteindelijk de brug ook weer terug geplaatst en test gereden. Gaat nu allemaal prima.:D

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS