Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:16:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 21:08:06
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
Vandaag om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: 1657 wordt heet na inbouw decoder  (gelezen 23090 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #30 Gepost op: 20 June 2006, 09:01:45 »
<edit>dit bericht aangepast wegens dubbeling
« Laatst bewerkt op: 20 June 2006, 09:03:24 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #31 Gepost op: 20 June 2006, 09:32:19 »
 
Citaat
Dit hogere wattage houdt in dat bij gelijke spanning er meer stroom door het anker gaat. Er wordt ook meer warmte ontwikkeld en je hebt een sterkere decoder nodig. Het kan dus zijn dat de Uhlenbrock decoder teveel wordt belast en dus uitschakelt.
Inderdaad de decoder kan alleen uitgeschakeld worden doordat hij te veel belast wordt en niet door de warmte immers er is geen thermisch contact.
Wat ook nog zou kunnen is, en ik zeg het met alle voorzichtigheid en onwaarschijnlijk, dat er een sluiting is tussen de wikkelingen van de veldspoel.


Met vriendelijke groet,
Hub

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #32 Gepost op: 20 June 2006, 16:10:27 »
Iwan, nog even voor alle duidelijkheid, het anker heeft er niets mee te maken.
De 8 probleem loks/decoders waren allemaal voorzien van een standaard 3 polig anker. Dus allemaal mooie theorieen, en of berekeningen, maar zijn niet relevant. Het probleem is echt de veldspoel zelf.


Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #33 Gepost op: 20 June 2006, 17:05:35 »
Wim,

Ik had het niet over jouw loks, maar over die van Robert. En aangezien het anker het enige direct aanwijsbare verschil is, hoeft het niet noodzakelijk direct aan de veldspoel te liggen. Of het aan de veldspoel ligt weet men pas als er metingen worden verricht. Ik probeer hier de discussie voor Robert duidelijk te houden. Dat is alles.

Groet,

Iwan
« Laatst bewerkt op: 20 June 2006, 17:53:01 door Iwan. Reden: verduidelijking »

Jean_Hoogstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #34 Gepost op: 20 June 2006, 17:30:36 »
Ah ja, een kleine cursus Märklin-jargon

Vijfsterren slaat op een vijfpolig anker.
Hamo slaat op de vervanging van de veldspoel door een permanent magneet, zodat er een motor ontstaat die alleen op gelijkstroom kan rijden.
Hoogvermogen slaat op een krachtiger permanent magneet, waarbij dan ook een aangepast vijfpolig anker behoort, anders krijg je rare effecten. Het resultaat is dan een heel aardig rijdende draaistelmotor.

En vanzelfsprekend zijn ze allemaal te digitaliseren.

Dat krijg je als een fabrikant dure woorden gebruikt voor heel gangbare zaken.  ::)


Henk

Om het rijtje even af te maken:
Waar slaat Sinus C motor op?

groet
Jean


JWO

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #35 Gepost op: 20 June 2006, 17:44:24 »
C-sinus is gewoon een draaistroom motor.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #36 Gepost op: 20 June 2006, 20:19:33 »
Wim,

Ik had het niet over jouw loks, maar over die van Robert. En aangezien het anker het enige direct aanwijsbare verschil is, hoeft het niet noodzakelijk direct aan de veldspoel te liggen. Of het aan de veldspoel ligt weet men pas als er metingen worden verricht. Ik probeer hier de discussie voor Robert duidelijk te houden. Dat is alles.

Groet,

Iwan


Goed laat ik dan maar stoppen met deze discussie. Want dan mis ik zeker de clue.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #37 Gepost op: 21 June 2006, 00:13:25 »
C-sinus is gewoon een draaistroom motor.
Dat is iets te simpel gesteld.
De C-sinus is feitelijk een borstelloze gelijkstroommotor. In het centrum staat een 9-polige stator waarvan de polen in 3 groepen zijn verdeeld.
Daaromheen draait de rotor, dat is een soort trommel die aan de binnenzijde bezet is met 12 permanent magneetjes. De 3 groepen statorpolen worden beurtelings als noordpool of als zuidpool bekrachtigd waardoor de trommel wordt "meegesleept".
 Het geheel wordt aangestuurd door een stukje elektronica. Het is dus beslist geen motor met 2 draadjes. Verder zitten er 3 Hall-sensors in die de positie van de rotor bepalen, zodat de elektronica weet wanneer de statorpolen moeten worden omgepoold.
Opmerkelijk aan de C-sinus is dat het een "binnenste-buiten" motor is. De stator, het stilstaande deel, zit binnenin, de rotor, het draaiende deel, zit aan de buitenkant.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jean_Hoogstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #38 Gepost op: 21 June 2006, 22:38:39 »
Dat is iets te simpel gesteld.
De C-sinus is feitelijk een borstelloze gelijkstroommotor. In het centrum staat een 9-polige stator waarvan de polen in 3 groepen zijn verdeeld.
Daaromheen draait de rotor, dat is een soort trommel die aan de binnenzijde bezet is met 12 permanent magneetjes. De 3 groepen statorpolen worden beurtelings als noordpool of als zuidpool bekrachtigd waardoor de trommel wordt "meegesleept".
 Het geheel wordt aangestuurd door een stukje elektronica. Het is dus beslist geen motor met 2 draadjes. Verder zitten er 3 Hall-sensors in die de positie van de rotor bepalen, zodat de elektronica weet wanneer de statorpolen moeten worden omgepoold.
Opmerkelijk aan de C-sinus is dat het een "binnenste-buiten" motor is. De stator, het stilstaande deel, zit binnenin, de rotor, het draaiende deel, zit aan de buitenkant.



Er zullen vast voordelen zitten aan deze ingewikkeld geconstrueerde motor... , maar ja,  welke eigenlijk?


Gr Jean 

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #39 Gepost op: 21 June 2006, 23:11:35 »
Doordat het draaiende deel de buitenkant van de motor is geeft dit meteen al vliegwiel werking en er zijn geen koolborstels nodig.
Ik weet niet of Märklin nog wat elektronisch regelt, maar deze opzet geeft daar wel de mogelijkheid voor. Oner ander door het toerental te regelen met de frequentie van het stuursignaal.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #40 Gepost op: 21 June 2006, 23:49:02 »
Het voordeel van de C-sinus is inderdaad dat je het toerental absoluut kunt regelen, je legt het als het ware op.
Maar de hele constructie is in mijn ogen te ingewikkeld, de extra kosten die dit meebrengt staan niet in verhouding tot de geringe meerwaarde die het oplevert. Want met een gewone motor en een lastgeregelde decoder kun je vrijwel hetzelfde bereiken.
Daar komt bij dat de C-sinus alleen digitaal te gebruiken is, in een analoog spoorwegmodel kun je er niks mee.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #41 Gepost op: 22 June 2006, 06:53:13 »
Een ander nadeel is dat de uitloop van de motor wel erg soepel is. Met name op een helling met een zware last bestaat zelfs de mogelijkheid dat de loc bij stilstand terugrolt, of juist verder als je naar beneden rijdt.

Maar de rij eigenschappen zijn erg mooi vind ik persoonlijk.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #42 Gepost op: 22 June 2006, 08:30:41 »
Maar wat heeft dit nog te maken met de vraag???

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #43 Gepost op: 22 June 2006, 09:02:03 »
Maar wat heeft dit nog te maken met de vraag???
Geen tram, geen bus, geen ene mallemoer.
Maar ik werd op een zijspoor verleid door een opmerking over de C-sinus.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #44 Gepost op: 22 June 2006, 10:08:06 »
En ik dus ook. Dat komt nu eenmaal wel eens voor op een forum.  :) ;D

Groeten

Olav
Groeten

Olav