BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Wilson CS op 18 juni 2006, 21:14:10

Titel: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wilson CS op 18 juni 2006, 21:14:10
Hallo,

Ik heb in Marklin NS eloc 1657 en een 1702 een uhlenbrock 76200 laten inbouwen.
De 1657 is een 5 sterren motor en de 1702 niet.
De 1702 loopt lekker en laat zich eenvoudig programmeren.
De 1657 wordt erg warm en stopt met knipperende lichten.
Het knipperen is 4x knipper, even uit. 4x knipper even uit.
De decoder blijft enigszins vast te pakken, het motortje niet.
Het frame, assen en zo worden erg warm en hij rijd geen cm verder.

Kan iemand mij adviseren na al deze informatie ?
(ik heb de decoder laten inbouwen bij een winkel)

mvgr
Robert
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: **Jelle** op 18 juni 2006, 21:22:15
Als echt alles warm wordt (assen ,frame) lijkt het wel of er ergens een kortsluitstroom loopt. Ook het knipperen van lampen wijst daarop. Maar aangezien de dekoder ingebouwd is bij een winkel zou ik er mee teruggaan naar die winkel.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Herman05 op 18 juni 2006, 21:28:16
Idd. Terug gaan naar de winkel. Heb je ook gewoon garantie op.

Groeten,
Herman
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wilson CS op 18 juni 2006, 21:44:35
ok thx.
ik wist niet dat de decoder zo veel warmte kon afgeven.

Maar het ligt dus niet aan het verschil in 5 sterren motor of niet ...

Robert
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Herman05 op 18 juni 2006, 21:50:53
Ga er niet vanuit. Zoveel kan daar niet mis mee zijn. Nogmaals net als degene voor me kan ik me in kortsluiting wel vinden, dus een montage fout(je)

Groeten,
Herman
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Jorn op 18 juni 2006, 22:34:19
DECODER 76200
für Märklin Allstrommotoren

Dit is gekopieerd van de uhlenbrocksite.

De 5* motoren van marklin zijn gelijkstroom motoren en kan je niet met deze decoder aansturen.

Groet Jorn
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Hub op 18 juni 2006, 22:54:41
Citaat
ik wist niet dat de decoder zo veel warmte kon afgeven.
De decoder wordt niet warm, deze is kortsluitbeveiligd.
Dat de motor warm wordt is een teken dat deze niet goed aangesloten is.
Wat Jorn schrijft klopt, hier zit een andere decoder in dan een 76200.

Met vriendelijke groet,
Hub
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wim Ros op 18 juni 2006, 23:39:48
Hallo,

Ik heb in Marklin NS eloc 1657 en een 1702 een uhlenbrock 76200 laten inbouwen.
De 1657 is een 5 sterren motor en de 1702 niet.
De 1702 loopt lekker en laat zich eenvoudig programmeren.
De 1657 wordt erg warm en stopt met knipperende lichten.
Het knipperen is 4x knipper, even uit. 4x knipper even uit.
De decoder blijft enigszins vast te pakken, het motortje niet.
Het frame, assen en zo worden erg warm en hij rijd geen cm verder.

Kan iemand mij adviseren na al deze informatie ?
(ik heb de decoder laten inbouwen bij een winkel)

mvgr
Robert

Robert, dit is een kwaliteits probleem van de 76200 decoder, inmiddels heb ik 10 van deze decoders ingebouwd, 8 daarvan hebben last van problemen. Er is er recent weer eentje gesneuveld. Volgens Hobby-Time de vertegenwoordiger van Uhlenbrock in Nederland heeft het te maken met de weerstand van de spoel, het advies was er een weerstand in serie bij te plaatsen, dit hebben wij gedaan, met verschillende waardes, maar dat gaf alleen nog slechtere resultaten. Dit gaat namelijk ten koste van de trekkracht van de lok, oftewel de EMK regeling wordt verstoord.

Deze decoder is nog wel te gebruiken als je de veldspoel vervangt door een permanent magneet, en de beide witte aansluitdraden laat vervallen, maar ook dan is de trekkracht van de motor niet optimaal af te stellen. Het is dus geen aansluit fout, maar gewoon een bekend probleem met dit type decoder.

Mvg
Wim.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wim Ros op 19 juni 2006, 00:11:49
DECODER 76200
für Märklin Allstrommotoren

Dit is gekopieerd van de uhlenbrocksite.

De 5* motoren van marklin zijn gelijkstroom motoren en kan je niet met deze decoder aansturen.

Groet Jorn


Een 5* motor van Märklin is een allstrommotor, ook wel een universal motor genoemd. Dit is de voorganger van de digitale uitvoering, gemaakt begin jaren 80. De aanduiding 5* moet je niet verwarren met de hoogvermogensmotor.
De 5* is analoog
De hoogvermogensmotor is digital.

Dus het type decoder is juist, voor deze motor.

Mvg
Wim
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: henk op 19 juni 2006, 07:52:47
Even voor mijn begrip Wim.
5 sterren betekent in dit geval een gewone veldspoelmotor, maar dan met een vijfpolig anker?
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Hub op 19 juni 2006, 08:13:56
Wim Ros schreef:
Citaat
Robert, dit is een kwaliteits probleem van de 76200 decoder,
De decoder is niet goed aangesloten.

Henk, de 5 sterren is inderdaad een veldspoelmotor met vijfpolig anker.

Met vriendelijk groet,
Hub
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Dave op 19 juni 2006, 08:47:17
Citaat
inmiddels heb ik 10 van deze decoders ingebouwd, 8 daarvan hebben last van problemen.
De door mij ingebouwde decoders 76200 werken zonder problemen, en dat zijn er meer den 10.

Mvg,
Dave
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wim Ros op 19 juni 2006, 09:48:05
De door mij ingebouwde decoders 76200 werken zonder problemen, en dat zijn er meer den 10.

Mvg,
Dave

Dave, ik mag aannemen dat de winkel waar de decoder van Robert ingebouwd is, niet de eerste decoder is die daar ingebouwd wordt, maar het is wel raar dat hij ook dezelfde problemen heeft met dit type en merk decoders dan ik/wij die hebben, want die 10 decoders zijn niet allemaal door mij persoonlijk ingebouwd, dit is door 3 verschillende personen gedaan. De 10 decoders hebben wij alleen gezamelijk in 1 koop gedaan, gaf een klein voordeel.
Ook de reactie van Hobby-time spreekt voor zich denk ik, en bevestigd dat er dus gewoon problemen zijn met dit type decoder.
Wat er zeker invloed op heeft is het type motor welke er gebruikt wordt, de trommelcollector motoren geven altijd de genoemde problemen, is onze ervaring. De LFCM heeft de minste problemen, en zullen daardoor ook gewoon functioneren.

Mvg
Wim.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Hub op 19 juni 2006, 10:05:07
Hallo,

Van Robert
Citaat
Het frame, assen en zo worden erg warm en hij rijd geen cm verder.

Met vriendelijke groet,
Hub
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: René op 19 juni 2006, 10:11:56

Een 5* motor van Märklin is een allstrommotor, ook wel een universal motor genoemd. Dit is de voorganger van de digitale uitvoering, gemaakt begin jaren 80. De aanduiding 5* moet je niet verwarren met de hoogvermogensmotor.
De 5* is analoog
De hoogvermogensmotor is digital.

Dus het type decoder is juist, voor deze motor.

Mvg
Wim

Wat moet ik mij voorstellen bij een digitale motor?
Bij mijn weten is bij de motor die jij bedoeld de veldspoel vervangen door een permanente magneet waardoor het eigenlijk een gewone gelijkstroommotor geworden is.
Niet zo gek lang geleden is de C-sinus motor ingevoerd maar ook deze kan ik niet betitelen als een "digitale motor".
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Hub op 19 juni 2006, 10:26:57
Een hoogvermogensmotor is een gewone gelijkstroom motor.

Met vriendelijke groet,
Hub
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: henk op 19 juni 2006, 10:45:05
Ah ja, een kleine cursus Märklin-jargon

Vijfsterren slaat op een vijfpolig anker.
Hamo slaat op de vervanging van de veldspoel door een permanent magneet, zodat er een motor ontstaat die alleen op gelijkstroom kan rijden.
Hoogvermogen slaat op een krachtiger permanent magneet, waarbij dan ook een aangepast vijfpolig anker behoort, anders krijg je rare effecten. Het resultaat is dan een heel aardig rijdende draaistelmotor.

En vanzelfsprekend zijn ze allemaal te digitaliseren.

Dat krijg je als een fabrikant dure woorden gebruikt voor heel gangbare zaken.  ::)
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wim Ros op 19 juni 2006, 12:17:03
Rene,

Wat ik probeerde aan te geven is dat de term 5* gebruikt is door Marklin voor de analoge uitvoering van de hoogvermogens aandrijving,
en dat de term hoogvermogensmotor gebruikt wordt bij de digitale uitvoering daarvan.

Het is zo wie zo een verkeerde benaming, want niet de motor alleen bepaald of er meer vermogen is, dat is een samenspel met de gebruikte decoder. Alleen lastgeregelde decoders zorgen ervoor dat de gebruikte motor een beter trekkracht heeft en op lagere snelheid beter werkt, onder alle omstandigheden zijn snelheid gelijk houd.

De 5* motor met de elektronica, die ervoor zorgde dat de snelheid ook gelijk bleef bij het gebruik van een universeel motor is dus gelijk aan de digitale oplossing die Uhlenbrock met de 76200 je biedt.

Dus door de een extra aansluiting een constane stroom aanbieden op de veldspoel, zodat deze zich als een permanente magneet gaat gedragen.
Dat is wat de 76200 en de elektronica van de 5* aandrijving deden of doen.


En waarom het nu warm wordt, is omdat de stroom door de spoel te hoog is, waardoor alles te warm wordt en de decoder uitschakeld op zijn temperatuurs beveiliging. Wat dus weer de knipperende verlichting als indicator tot gevolg heeft.

Dus als je een 5 polig anker en een permanent magneet in je lok zet uit de ombouw set van Marklin, en je plaatst daar een decoder bij in die geen lstregeling heeft, heb je dus geen hoogvermogensmotor. Maar gewoon een gelijkstroommotor met een decoder.

Ik kan er niets aan doen dat Marklin termen gebruikt welke afwijkend zijn van de termen die normaal gebruikt worden in de hedendaagse techniek.
Maar om het simpel te houden, heb ik het zo proberen te omschrijven en het uit te leggen. Maar mogelijk is het nu helemaal duidelijk.

Mvg
Wim.



Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wilson CS op 19 juni 2006, 13:01:50
Ik ben het nu wel kwijt met al die termen.
Ik ben geen techneut.

Als ik het goed begrijp is de decoder wel geschikt maar heeft deze wel vaker kuren.
Een nieuwe erin/ander merk zal de truuk doen slagen..

Ik houd u op de hoogte

mvgr
Robert
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Dave op 19 juni 2006, 13:44:36
Citaat
Ik ben het nu wel kwijt met al die termen.
Ik ben geen techneut.
Gewoon teruggaan, je hebt garantie en zij hebben ervoor te zorgen dat het juiste erin komt zodat je geen problemen met je lok hebt.

Mvg,
Dave
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wim Ros op 19 juni 2006, 13:59:42
Ik ben het nu wel kwijt met al die termen.
Ik ben geen techneut.

Als ik het goed begrijp is de decoder wel geschikt maar heeft deze wel vaker kuren.
Een nieuwe erin/ander merk zal de truuk doen slagen..

Ik houd u op de hoogte

mvgr
Robert

Robert, daar kan ik me iets bij voorstellen.

Een advies, laat de veldspoel eruit halen en laat deze vervangen door een Hamo (permanent) magneet. ESU heeft deze in zijn leverings programma.
Verder kun je de huidige decoder dan blijven gebruiken, maar is niet 100% goed af te regelen na deze aanpassing.

Een goede decoders is een Kuehn T125 of T145 multiprotocol decoder, welke je samen met een permanent magneet kunt toe passen samen met het 5 polige anker.

De Kuehn decoder kost 26,-- Euro en een ESU magneet ongeveer 9,-- euro.
Na deze ingreep of aanpassing zal je een perfect lopende lok hebben.

Mvg
Wim.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wilson CS op 19 juni 2006, 14:58:00
Een advies, laat de veldspoel eruit halen en laat deze vervangen door een Hamo (permanent) magneet. ESU heeft deze in zijn leverings programma.
Verder kun je de huidige decoder dan blijven gebruiken, maar is niet 100% goed af te regelen na deze aanpassing.

Dan is toch de combinatie 5* en de uhlenbrock niet goed gekozen.

Heb ik in ieder genoeg kruit om te schieten naar de winkelier ;-)
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wim Ros op 19 juni 2006, 17:20:59
Dan is toch de combinatie 5* en de uhlenbrock niet goed gekozen.

Heb ik in ieder genoeg kruit om te schieten naar de winkelier ;-)

Als de Uhlenbrock decoder gewoon had gedaan waarvoor deze gemaakt is, dan is het een juiste keuze.  Als je niet op de hoogte bent van eventuele problemen is het nog steeds een goede keuze.  Dus de combinatie 5* en een 76200, moet gewoon kunnen werken als de decoder ook op de goede manier werkt. Dus de keus is te rechtvaardigen. De vraag is dus alleen is of was de winkelier op de hoogte van eventuele problemen. En dat is een vraag waar waarschijnlijk nooit een antwoord op zal komen. Dus of je genoeg kruit hebt om op de winkelier te schieten, dat weet ik niet, in ieder geval heb je wel genoeg kruit om op Uhlenbrock te schieten.

Mvg
Wim
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: NS2200 op 19 juni 2006, 19:27:26
Ik denk dat je met het vervangen van de veldspoel op de 1657 (3526) alleen er niet bent. Het is namelijk het 5 sterren anker dat een lagere weerstand heeft en als gevolg daarvan krijg je dus zoals Wim aangaf een hogere stroom op de motor.

Als je er dus een permanentmagneet in zou steken is het een gelijkstroom motor geworden en daar is de  76200 idd voor geschikt maar bestaat het probleem met de te hoge stroom door het anker nog steeds, is mij verteld.

Een ander alternatief is wellicht een 3 polig anker zoals uit de 1702 (3326) erin te zetten,  ipv een permanentmagneet.

Groet,

Iwan
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wim Ros op 19 juni 2006, 19:36:07
Iwan, het probleem van de teveel stroom is niet de schuld van het anker, maar van de veldspoel, stroom door het anker daar is de decoder wel op berekend. Dus de 76200 gebruiken voor en bij een gelijkstroommotor  geeft geen probleem. Maar beter is gewoon een goede en dus andere decoder tenemen met het 5 polige anker en een permanent magneet.

Mvg
Wim.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: NS2200 op 19 juni 2006, 19:44:18
Wim,

Volgens de Märklin website is het anker voor de 3526 (610030) anders dan die voor de 3326 (245480) maar is de veldspoel hetzelfde: 231390.
Misschien begrijp ik je dan toch verkeerd.

Iwan
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wim Ros op 19 juni 2006, 20:20:20
Dat denk ik ook Iwan dat je me verkeerd begrijpt. Is niet erg, zal het nog een keer proberen uit te leggen.


Met een Uhlenbrock 76200 decoder maak je van de veldspoel een permanente magneet, door er een constante stroom door heen te sturen.

De warmte die daarbij ontwikkeld wordt is teveel voor de decoder. Dit heeft dus nog niets met het anker te maken.

Er zit dus een ontwerp foutje in de decoder, waardoor hij niet met elk type veldspoel overweg kan. Er zijn dus combinaties van veldspoel en decoder waarbij het wel werkt, maar de kans is gewoon groot dat het niet werkt.

Het probleem zit dus in de veldspoel en niet in het anker. Hopelijk is het nu wel duidelijk.

Mvg
Wim.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: René op 19 juni 2006, 22:02:17
Dat denk ik ook Iwan dat je me verkeerd begrijpt. Is niet erg, zal het nog een keer proberen uit te leggen.


Met een Uhlenbrock 76200 decoder maak je van de veldspoel een permanente magneet, door er een constante stroom door heen te sturen.

De warmte die daarbij ontwikkeld wordt is teveel voor de decoder. Dit heeft dus nog niets met het anker te maken.

Er zit dus een ontwerp foutje in de decoder, waardoor hij niet met elk type veldspoel overweg kan. Er zijn dus combinaties van veldspoel en decoder waarbij het wel werkt, maar de kans is gewoon groot dat het niet werkt.

Het probleem zit dus in de veldspoel en niet in het anker. Hopelijk is het nu wel duidelijk.

Mvg
Wim.


Dat de constante stroom door de veldspoel de motor opwarmt klopt, zeker temeer het een gelijkstroom is en de weerstand van de veldspoel daarvoor lager is. Dat deze stroom de decoder opwarmt geloof ik niet. Als de decoder geen behoorlijk themisch coontact heeft met de veldspoel is de invloed van thermische overdracht erg klein.
De stroom voor de veldspoel is doodsimpel de gelijkgerichtte rijstroom afkomstig uit een brugcel op het printje. Het lijkt mij sterk dat die de processor op de decoder zodanig opwarmt dat deze in een themische beveiliging springt.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: NS2200 op 20 juni 2006, 07:19:53
Wim,

Dat denk ik ook Iwan dat je me verkeerd begrijpt. Is niet erg, zal het nog een keer proberen uit te leggen.
Je verhaal is wel duidelijk maar gaat aan een belangrijk item voorbij.

Met een Uhlenbrock 76200 decoder maak je van de veldspoel idd feitelijk een permanente magneet, door er een constante stroom door heen te sturen.
Citaat
De warmte die daarbij ontwikkeld wordt is teveel voor de decoder. Dit heeft dus nog niets met het anker te maken.

Er zit dus een ontwerp foutje in de decoder, waardoor hij niet met elk type veldspoel overweg kan. Er zijn dus combinaties van veldspoel en decoder waarbij het wel werkt, maar de kans is gewoon groot dat het niet werkt.
Waarom gebeurt het dan niet bij de 3326, die toch dezelfde veldspoel heeft?
Dus dat hetzelfde type decoder wel werkt bij de 3326 is dan zeker toeval?

Zowel bij de 3326 als de 3526 wordt dezelfde veldspoel gebruikt en dezelfde decoders, de 76200.

De hitte kan door een aantal factoren ontstaan:

1. Door wrijving (bijv. door het anker met andere onderdelen of slechte smering etc). Er moet dus meer stroom door de motor heen, met als gevolg dat deze warmer wordt.

2. De stroom die door de veldspoel wordt geleid is te hoog.

3. Het anker heeft de verkeerde impedantie.

Optie 1 heb ik Robert niet over gehoord, dus we gaan ervan uit dat de lok in prima staat was.

Optie 2: mogelijk, zoals je aangaf, maar waarom heeft dezelfde combinatie van veldspoel en decoder in de andere lok dan geen problemen? Het zou betekenen dat de betreffende decoder door bijv een fabricage fout wellicht een hogere stroom door de veldspoel stuurt. Die fungeert als weerstand maar ik betwijfel of die zo warm zou kunnen worden.

Optie 3: het anker heeft een te lage impedantie. Dit is het geval met het anker in de 3526. Ik heb van diverse mensen gehoord en ook wel eens gelezen dat het verstandig is de 5* ankers uit de 35xx loks niet te gebruiken bij de ombouw van de lok naar digitaal.

Een voorbeeld is te vinden op http://www.der-moba.de/index.php/Märklin_H0_:_Betriebliches (http://www.der-moba.de/index.php/Märklin_H0_:_Betriebliches). Kijk onder Fremderregte Motoren (Permanentmagnetständer), Digital mit Regelung.

Je ziet hier dat het anker 610030 uit de 3526 onder de diverse combinaties van gebruik een veel hoger wattage heeft (34.7-38.2W) dan het anker 245480 (15.7-13.8W).

Dit hogere wattage houdt in dat bij gelijke spanning er meer stroom door het anker gaat. Er wordt ook meer warmte ontwikkeld en je hebt een sterkere decoder nodig. Het kan dus zijn dat de Uhlenbrock decoder teveel wordt belast en dus uitschakelt.

Ik zou dus nog steeds eerst naar optie 3 kijken en gewoon dezelfde situatie namaken als in de 3326, namelijk hetzelfde anker als bij de 3326 gebruiken. Robert schreef dat de 3326 lekker liep.

Het vervangen van de veldspoel door een permanentmagneet zet naar waarschijnlijkheid geen zoden aan de dijk, omdat daarmee het impedantieprobleem van het anker niet wordt opgelost en er nog steeds een grotere stroom wordt gevraagd en het hogere wattage meer warmteontwikkeling betekent.

Groet,

Iwan

P.S. Robert, een PB als je vragen hebt is prima.

Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 juni 2006, 09:00:41
Je ziet hier dat het anker 610030 uit de 3526 onder de diverse combinaties van gebruik een veel hoger wattage heeft (34.7-38.2W) dan het anker 245480 (15.7-13.8W).
Je gaat toch niet vertellen dat er Märklin motoren zijn die tot 38W trekken?

Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 juni 2006, 09:01:45
<edit>dit bericht aangepast wegens dubbeling
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Hub op 20 juni 2006, 09:32:19
 
Citaat
Dit hogere wattage houdt in dat bij gelijke spanning er meer stroom door het anker gaat. Er wordt ook meer warmte ontwikkeld en je hebt een sterkere decoder nodig. Het kan dus zijn dat de Uhlenbrock decoder teveel wordt belast en dus uitschakelt.
Inderdaad de decoder kan alleen uitgeschakeld worden doordat hij te veel belast wordt en niet door de warmte immers er is geen thermisch contact.
Wat ook nog zou kunnen is, en ik zeg het met alle voorzichtigheid en onwaarschijnlijk, dat er een sluiting is tussen de wikkelingen van de veldspoel.


Met vriendelijke groet,
Hub
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wim Ros op 20 juni 2006, 16:10:27
Iwan, nog even voor alle duidelijkheid, het anker heeft er niets mee te maken.
De 8 probleem loks/decoders waren allemaal voorzien van een standaard 3 polig anker. Dus allemaal mooie theorieen, en of berekeningen, maar zijn niet relevant. Het probleem is echt de veldspoel zelf.


Mvg
Wim
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: NS2200 op 20 juni 2006, 17:05:35
Wim,

Ik had het niet over jouw loks, maar over die van Robert. En aangezien het anker het enige direct aanwijsbare verschil is, hoeft het niet noodzakelijk direct aan de veldspoel te liggen. Of het aan de veldspoel ligt weet men pas als er metingen worden verricht. Ik probeer hier de discussie voor Robert duidelijk te houden. Dat is alles.

Groet,

Iwan
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Jean_Hoogstad op 20 juni 2006, 17:30:36
Ah ja, een kleine cursus Märklin-jargon

Vijfsterren slaat op een vijfpolig anker.
Hamo slaat op de vervanging van de veldspoel door een permanent magneet, zodat er een motor ontstaat die alleen op gelijkstroom kan rijden.
Hoogvermogen slaat op een krachtiger permanent magneet, waarbij dan ook een aangepast vijfpolig anker behoort, anders krijg je rare effecten. Het resultaat is dan een heel aardig rijdende draaistelmotor.

En vanzelfsprekend zijn ze allemaal te digitaliseren.

Dat krijg je als een fabrikant dure woorden gebruikt voor heel gangbare zaken.  ::)


Henk

Om het rijtje even af te maken:
Waar slaat Sinus C motor op?

groet
Jean

Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: JWO op 20 juni 2006, 17:44:24
C-sinus is gewoon een draaistroom motor.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wim Ros op 20 juni 2006, 20:19:33
Wim,

Ik had het niet over jouw loks, maar over die van Robert. En aangezien het anker het enige direct aanwijsbare verschil is, hoeft het niet noodzakelijk direct aan de veldspoel te liggen. Of het aan de veldspoel ligt weet men pas als er metingen worden verricht. Ik probeer hier de discussie voor Robert duidelijk te houden. Dat is alles.

Groet,

Iwan


Goed laat ik dan maar stoppen met deze discussie. Want dan mis ik zeker de clue.

Mvg
Wim.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 juni 2006, 00:13:25
C-sinus is gewoon een draaistroom motor.
Dat is iets te simpel gesteld.
De C-sinus is feitelijk een borstelloze gelijkstroommotor. In het centrum staat een 9-polige stator waarvan de polen in 3 groepen zijn verdeeld.
Daaromheen draait de rotor, dat is een soort trommel die aan de binnenzijde bezet is met 12 permanent magneetjes. De 3 groepen statorpolen worden beurtelings als noordpool of als zuidpool bekrachtigd waardoor de trommel wordt "meegesleept".
 Het geheel wordt aangestuurd door een stukje elektronica. Het is dus beslist geen motor met 2 draadjes. Verder zitten er 3 Hall-sensors in die de positie van de rotor bepalen, zodat de elektronica weet wanneer de statorpolen moeten worden omgepoold.
Opmerkelijk aan de C-sinus is dat het een "binnenste-buiten" motor is. De stator, het stilstaande deel, zit binnenin, de rotor, het draaiende deel, zit aan de buitenkant.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Jean_Hoogstad op 21 juni 2006, 22:38:39
Dat is iets te simpel gesteld.
De C-sinus is feitelijk een borstelloze gelijkstroommotor. In het centrum staat een 9-polige stator waarvan de polen in 3 groepen zijn verdeeld.
Daaromheen draait de rotor, dat is een soort trommel die aan de binnenzijde bezet is met 12 permanent magneetjes. De 3 groepen statorpolen worden beurtelings als noordpool of als zuidpool bekrachtigd waardoor de trommel wordt "meegesleept".
 Het geheel wordt aangestuurd door een stukje elektronica. Het is dus beslist geen motor met 2 draadjes. Verder zitten er 3 Hall-sensors in die de positie van de rotor bepalen, zodat de elektronica weet wanneer de statorpolen moeten worden omgepoold.
Opmerkelijk aan de C-sinus is dat het een "binnenste-buiten" motor is. De stator, het stilstaande deel, zit binnenin, de rotor, het draaiende deel, zit aan de buitenkant.



Er zullen vast voordelen zitten aan deze ingewikkeld geconstrueerde motor... , maar ja,  welke eigenlijk?


Gr Jean 
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: GerritM op 21 juni 2006, 23:11:35
Doordat het draaiende deel de buitenkant van de motor is geeft dit meteen al vliegwiel werking en er zijn geen koolborstels nodig.
Ik weet niet of Märklin nog wat elektronisch regelt, maar deze opzet geeft daar wel de mogelijkheid voor. Oner ander door het toerental te regelen met de frequentie van het stuursignaal.

Groet Gerrit
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 juni 2006, 23:49:02
Het voordeel van de C-sinus is inderdaad dat je het toerental absoluut kunt regelen, je legt het als het ware op.
Maar de hele constructie is in mijn ogen te ingewikkeld, de extra kosten die dit meebrengt staan niet in verhouding tot de geringe meerwaarde die het oplevert. Want met een gewone motor en een lastgeregelde decoder kun je vrijwel hetzelfde bereiken.
Daar komt bij dat de C-sinus alleen digitaal te gebruiken is, in een analoog spoorwegmodel kun je er niks mee.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Olav op 22 juni 2006, 06:53:13
Een ander nadeel is dat de uitloop van de motor wel erg soepel is. Met name op een helling met een zware last bestaat zelfs de mogelijkheid dat de loc bij stilstand terugrolt, of juist verder als je naar beneden rijdt.

Maar de rij eigenschappen zijn erg mooi vind ik persoonlijk.

Groeten

Olav
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wim Ros op 22 juni 2006, 08:30:41
Maar wat heeft dit nog te maken met de vraag???

Mvg
Wim.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 juni 2006, 09:02:03
Maar wat heeft dit nog te maken met de vraag???
Geen tram, geen bus, geen ene mallemoer.
Maar ik werd op een zijspoor verleid door een opmerking over de C-sinus.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Olav op 22 juni 2006, 10:08:06
En ik dus ook. Dat komt nu eenmaal wel eens voor op een forum.  :) ;D

Groeten

Olav
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Jean_Hoogstad op 22 juni 2006, 20:29:32

Goed dat we bij de les worden gehouden.
Waren we zomaar afgedwaald.  ;D

Gr Jean
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wilson CS op 30 juni 2006, 20:20:08
Ok dan nu de uitslag:

Er is een andere decoder, van het zelfde type, ingegaan.
vervangen onder garantie.
En een andere veldspoel als service  ;)
De winkelier bevestigd dat deze decoder 1 op 10 problemen heeft.

Dan nu het technische verhaal, ik ondertitel de winkelier dus het kan niet helemaal 100% kloppen omdat ik niet begrijp waar dat elektronica heen gaat.

Marklin heeft eerst een analoge motor uitgebracht.
Die loopt leuk en kan eenvoudig worden voorzien van een decoder.
Daarna hebben ze dezelfde motor geupgrade door de veldspoelen anders te wikkelen.
Kort daarna werd de 5* motor geintrodiseerd en kennen we de rest van het verhaal.
Het gaat dus om de begin periode van de 5*.
Die is net ff anders dan de rest.
En inderdaad kunnen de meeste decoders daar niet mee omgaan.
Die periode is zo kort dat het nooit als optie is meegenomen in geen van de nu bekende decoders.
Door de spoel van de voorloper er in te stoppen dan krijg je een 5 polige analoge loc.
En die rijd heel mooi met de uhlenbrock 76200.

Er waren dus een paar opties die ik kon doen en dit is het onder garantie/service geworden.
Ik heb geen cent bijbetaald en de loc rijd nu al een uur zijn rondjes op de warme zolder.

Ik ben weer een gelukkig man.

Ik begrijp dat anderen hier nog graag technisch over willen napraten maar ik kan daar helaas niet aan meedoen omdat ik dat niet snap.
Ik rij liever ;D

Allen bedankt voor het meedenken en mij in de juiste richting te sturen.

mvgr
Robert
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 juni 2006, 21:08:10
.......Marklin heeft eerst een analoge motor uitgebracht......
Robert,
ik begrijp het verhaal. maar ik denk dat die winkelier ook net niet helemaal snapt waar hij het over heeft. Het begrip "analoge motor" is nl. onzin. Elke motor is in principe analoog.
Maar verder is het mooi dat je probleem is opgelost.
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wim Ros op 01 juli 2006, 00:14:11
Hi Robert,

Het is jammer, dat we nu nog niet de oorzaak kennen, want wat was er nu niet goed, de decoder, of de veldspoel.

Wat ik wel uit het verhaal opmaak, maar dat was onze ervaring ook al dat het een combinatie is van veldspoel en decoder. De vertegenwoordiger in Nederland van Uhlenbrock wist ons te vertellen dat de spoel minimaal 12 Ohm moet zijn, het liefst meer.

Wat er voor mij in ieder geval wordt bevestigd is dat deze decoders afvallen voor gebruik in mijn ombouw projecten.

Mvg
Wim
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: Wilson CS op 01 juli 2006, 00:24:57
maar ik denk dat die winkelier ook net niet helemaal snapt waar hij het over heeft.

Analoog is mijn uitleg.
De winkelier weet dat ik het niet snap en fixed het gewoon voor me als service.
Maar om terugkoppeling te geven heb ik geprobeerd uit te leggen wat er is gebeurt.
Dus en de decoder was niet goed. en de spoel is vervangen.
Of het wel had gewerkt met alleen een andere decoder kan ik navragen maar weet ik niet zeker..
De 76200 decoder mag dan wel slordig door de fabriek worden gemaakt, maar voor het geld is het een perfecte decoder waar ik er nu 14 van heb ondertussen naar volle tevredenheid.

mvgr
Robert
Titel: Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
Bericht door: NS2200 op 01 juli 2006, 21:18:19
Robert,

Bedankt dat je nog even hebt verteld hoe het is afgelopen. Ik heb zelf 4 3526 loks die allemaal moeten worden omgebouwd en ga in ieder geval als proef deze decoders in één of twee loks in bouwen. Het resultaat zal ik evt voor de anderen dan hier plaatsen.

In ieder geval leuk te horen dat het voor jou is opgelost.

Groetjes,

Iwan