Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: 1657 wordt heet na inbouw decoder  (gelezen 20058 keer)

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2006, 10:26:57 »
Een hoogvermogensmotor is een gewone gelijkstroom motor.

Met vriendelijke groet,
Hub

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #16 Gepost op: 19 juni 2006, 10:45:05 »
Ah ja, een kleine cursus Märklin-jargon

Vijfsterren slaat op een vijfpolig anker.
Hamo slaat op de vervanging van de veldspoel door een permanent magneet, zodat er een motor ontstaat die alleen op gelijkstroom kan rijden.
Hoogvermogen slaat op een krachtiger permanent magneet, waarbij dan ook een aangepast vijfpolig anker behoort, anders krijg je rare effecten. Het resultaat is dan een heel aardig rijdende draaistelmotor.

En vanzelfsprekend zijn ze allemaal te digitaliseren.

Dat krijg je als een fabrikant dure woorden gebruikt voor heel gangbare zaken.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #17 Gepost op: 19 juni 2006, 12:17:03 »
Rene,

Wat ik probeerde aan te geven is dat de term 5* gebruikt is door Marklin voor de analoge uitvoering van de hoogvermogens aandrijving,
en dat de term hoogvermogensmotor gebruikt wordt bij de digitale uitvoering daarvan.

Het is zo wie zo een verkeerde benaming, want niet de motor alleen bepaald of er meer vermogen is, dat is een samenspel met de gebruikte decoder. Alleen lastgeregelde decoders zorgen ervoor dat de gebruikte motor een beter trekkracht heeft en op lagere snelheid beter werkt, onder alle omstandigheden zijn snelheid gelijk houd.

De 5* motor met de elektronica, die ervoor zorgde dat de snelheid ook gelijk bleef bij het gebruik van een universeel motor is dus gelijk aan de digitale oplossing die Uhlenbrock met de 76200 je biedt.

Dus door de een extra aansluiting een constane stroom aanbieden op de veldspoel, zodat deze zich als een permanente magneet gaat gedragen.
Dat is wat de 76200 en de elektronica van de 5* aandrijving deden of doen.


En waarom het nu warm wordt, is omdat de stroom door de spoel te hoog is, waardoor alles te warm wordt en de decoder uitschakeld op zijn temperatuurs beveiliging. Wat dus weer de knipperende verlichting als indicator tot gevolg heeft.

Dus als je een 5 polig anker en een permanent magneet in je lok zet uit de ombouw set van Marklin, en je plaatst daar een decoder bij in die geen lstregeling heeft, heb je dus geen hoogvermogensmotor. Maar gewoon een gelijkstroommotor met een decoder.

Ik kan er niets aan doen dat Marklin termen gebruikt welke afwijkend zijn van de termen die normaal gebruikt worden in de hedendaagse techniek.
Maar om het simpel te houden, heb ik het zo proberen te omschrijven en het uit te leggen. Maar mogelijk is het nu helemaal duidelijk.

Mvg
Wim.



Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wilson CS

  • Gast
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #18 Gepost op: 19 juni 2006, 13:01:50 »
Ik ben het nu wel kwijt met al die termen.
Ik ben geen techneut.

Als ik het goed begrijp is de decoder wel geschikt maar heeft deze wel vaker kuren.
Een nieuwe erin/ander merk zal de truuk doen slagen..

Ik houd u op de hoogte

mvgr
Robert

Dave

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #19 Gepost op: 19 juni 2006, 13:44:36 »
Citaat
Ik ben het nu wel kwijt met al die termen.
Ik ben geen techneut.
Gewoon teruggaan, je hebt garantie en zij hebben ervoor te zorgen dat het juiste erin komt zodat je geen problemen met je lok hebt.

Mvg,
Dave

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #20 Gepost op: 19 juni 2006, 13:59:42 »
Ik ben het nu wel kwijt met al die termen.
Ik ben geen techneut.

Als ik het goed begrijp is de decoder wel geschikt maar heeft deze wel vaker kuren.
Een nieuwe erin/ander merk zal de truuk doen slagen..

Ik houd u op de hoogte

mvgr
Robert

Robert, daar kan ik me iets bij voorstellen.

Een advies, laat de veldspoel eruit halen en laat deze vervangen door een Hamo (permanent) magneet. ESU heeft deze in zijn leverings programma.
Verder kun je de huidige decoder dan blijven gebruiken, maar is niet 100% goed af te regelen na deze aanpassing.

Een goede decoders is een Kuehn T125 of T145 multiprotocol decoder, welke je samen met een permanent magneet kunt toe passen samen met het 5 polige anker.

De Kuehn decoder kost 26,-- Euro en een ESU magneet ongeveer 9,-- euro.
Na deze ingreep of aanpassing zal je een perfect lopende lok hebben.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wilson CS

  • Gast
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #21 Gepost op: 19 juni 2006, 14:58:00 »
Een advies, laat de veldspoel eruit halen en laat deze vervangen door een Hamo (permanent) magneet. ESU heeft deze in zijn leverings programma.
Verder kun je de huidige decoder dan blijven gebruiken, maar is niet 100% goed af te regelen na deze aanpassing.

Dan is toch de combinatie 5* en de uhlenbrock niet goed gekozen.

Heb ik in ieder genoeg kruit om te schieten naar de winkelier ;-)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #22 Gepost op: 19 juni 2006, 17:20:59 »
Dan is toch de combinatie 5* en de uhlenbrock niet goed gekozen.

Heb ik in ieder genoeg kruit om te schieten naar de winkelier ;-)

Als de Uhlenbrock decoder gewoon had gedaan waarvoor deze gemaakt is, dan is het een juiste keuze.  Als je niet op de hoogte bent van eventuele problemen is het nog steeds een goede keuze.  Dus de combinatie 5* en een 76200, moet gewoon kunnen werken als de decoder ook op de goede manier werkt. Dus de keus is te rechtvaardigen. De vraag is dus alleen is of was de winkelier op de hoogte van eventuele problemen. En dat is een vraag waar waarschijnlijk nooit een antwoord op zal komen. Dus of je genoeg kruit hebt om op de winkelier te schieten, dat weet ik niet, in ieder geval heb je wel genoeg kruit om op Uhlenbrock te schieten.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2006, 19:27:26 »
Ik denk dat je met het vervangen van de veldspoel op de 1657 (3526) alleen er niet bent. Het is namelijk het 5 sterren anker dat een lagere weerstand heeft en als gevolg daarvan krijg je dus zoals Wim aangaf een hogere stroom op de motor.

Als je er dus een permanentmagneet in zou steken is het een gelijkstroom motor geworden en daar is de  76200 idd voor geschikt maar bestaat het probleem met de te hoge stroom door het anker nog steeds, is mij verteld.

Een ander alternatief is wellicht een 3 polig anker zoals uit de 1702 (3326) erin te zetten,  ipv een permanentmagneet.

Groet,

Iwan
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2006, 19:30:18 door Iwan »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #24 Gepost op: 19 juni 2006, 19:36:07 »
Iwan, het probleem van de teveel stroom is niet de schuld van het anker, maar van de veldspoel, stroom door het anker daar is de decoder wel op berekend. Dus de 76200 gebruiken voor en bij een gelijkstroommotor  geeft geen probleem. Maar beter is gewoon een goede en dus andere decoder tenemen met het 5 polige anker en een permanent magneet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #25 Gepost op: 19 juni 2006, 19:44:18 »
Wim,

Volgens de Märklin website is het anker voor de 3526 (610030) anders dan die voor de 3326 (245480) maar is de veldspoel hetzelfde: 231390.
Misschien begrijp ik je dan toch verkeerd.

Iwan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #26 Gepost op: 19 juni 2006, 20:20:20 »
Dat denk ik ook Iwan dat je me verkeerd begrijpt. Is niet erg, zal het nog een keer proberen uit te leggen.


Met een Uhlenbrock 76200 decoder maak je van de veldspoel een permanente magneet, door er een constante stroom door heen te sturen.

De warmte die daarbij ontwikkeld wordt is teveel voor de decoder. Dit heeft dus nog niets met het anker te maken.

Er zit dus een ontwerp foutje in de decoder, waardoor hij niet met elk type veldspoel overweg kan. Er zijn dus combinaties van veldspoel en decoder waarbij het wel werkt, maar de kans is gewoon groot dat het niet werkt.

Het probleem zit dus in de veldspoel en niet in het anker. Hopelijk is het nu wel duidelijk.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #27 Gepost op: 19 juni 2006, 22:02:17 »
Dat denk ik ook Iwan dat je me verkeerd begrijpt. Is niet erg, zal het nog een keer proberen uit te leggen.


Met een Uhlenbrock 76200 decoder maak je van de veldspoel een permanente magneet, door er een constante stroom door heen te sturen.

De warmte die daarbij ontwikkeld wordt is teveel voor de decoder. Dit heeft dus nog niets met het anker te maken.

Er zit dus een ontwerp foutje in de decoder, waardoor hij niet met elk type veldspoel overweg kan. Er zijn dus combinaties van veldspoel en decoder waarbij het wel werkt, maar de kans is gewoon groot dat het niet werkt.

Het probleem zit dus in de veldspoel en niet in het anker. Hopelijk is het nu wel duidelijk.

Mvg
Wim.


Dat de constante stroom door de veldspoel de motor opwarmt klopt, zeker temeer het een gelijkstroom is en de weerstand van de veldspoel daarvoor lager is. Dat deze stroom de decoder opwarmt geloof ik niet. Als de decoder geen behoorlijk themisch coontact heeft met de veldspoel is de invloed van thermische overdracht erg klein.
De stroom voor de veldspoel is doodsimpel de gelijkgerichtte rijstroom afkomstig uit een brugcel op het printje. Het lijkt mij sterk dat die de processor op de decoder zodanig opwarmt dat deze in een themische beveiliging springt.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #28 Gepost op: 20 juni 2006, 07:19:53 »
Wim,

Dat denk ik ook Iwan dat je me verkeerd begrijpt. Is niet erg, zal het nog een keer proberen uit te leggen.
Je verhaal is wel duidelijk maar gaat aan een belangrijk item voorbij.

Met een Uhlenbrock 76200 decoder maak je van de veldspoel idd feitelijk een permanente magneet, door er een constante stroom door heen te sturen.
Citaat
De warmte die daarbij ontwikkeld wordt is teveel voor de decoder. Dit heeft dus nog niets met het anker te maken.

Er zit dus een ontwerp foutje in de decoder, waardoor hij niet met elk type veldspoel overweg kan. Er zijn dus combinaties van veldspoel en decoder waarbij het wel werkt, maar de kans is gewoon groot dat het niet werkt.
Waarom gebeurt het dan niet bij de 3326, die toch dezelfde veldspoel heeft?
Dus dat hetzelfde type decoder wel werkt bij de 3326 is dan zeker toeval?

Zowel bij de 3326 als de 3526 wordt dezelfde veldspoel gebruikt en dezelfde decoders, de 76200.

De hitte kan door een aantal factoren ontstaan:

1. Door wrijving (bijv. door het anker met andere onderdelen of slechte smering etc). Er moet dus meer stroom door de motor heen, met als gevolg dat deze warmer wordt.

2. De stroom die door de veldspoel wordt geleid is te hoog.

3. Het anker heeft de verkeerde impedantie.

Optie 1 heb ik Robert niet over gehoord, dus we gaan ervan uit dat de lok in prima staat was.

Optie 2: mogelijk, zoals je aangaf, maar waarom heeft dezelfde combinatie van veldspoel en decoder in de andere lok dan geen problemen? Het zou betekenen dat de betreffende decoder door bijv een fabricage fout wellicht een hogere stroom door de veldspoel stuurt. Die fungeert als weerstand maar ik betwijfel of die zo warm zou kunnen worden.

Optie 3: het anker heeft een te lage impedantie. Dit is het geval met het anker in de 3526. Ik heb van diverse mensen gehoord en ook wel eens gelezen dat het verstandig is de 5* ankers uit de 35xx loks niet te gebruiken bij de ombouw van de lok naar digitaal.

Een voorbeeld is te vinden op http://www.der-moba.de/index.php/Märklin_H0_:_Betriebliches. Kijk onder Fremderregte Motoren (Permanentmagnetständer), Digital mit Regelung.

Je ziet hier dat het anker 610030 uit de 3526 onder de diverse combinaties van gebruik een veel hoger wattage heeft (34.7-38.2W) dan het anker 245480 (15.7-13.8W).

Dit hogere wattage houdt in dat bij gelijke spanning er meer stroom door het anker gaat. Er wordt ook meer warmte ontwikkeld en je hebt een sterkere decoder nodig. Het kan dus zijn dat de Uhlenbrock decoder teveel wordt belast en dus uitschakelt.

Ik zou dus nog steeds eerst naar optie 3 kijken en gewoon dezelfde situatie namaken als in de 3326, namelijk hetzelfde anker als bij de 3326 gebruiken. Robert schreef dat de 3326 lekker liep.

Het vervangen van de veldspoel door een permanentmagneet zet naar waarschijnlijkheid geen zoden aan de dijk, omdat daarmee het impedantieprobleem van het anker niet wordt opgelost en er nog steeds een grotere stroom wordt gevraagd en het hogere wattage meer warmteontwikkeling betekent.

Groet,

Iwan

P.S. Robert, een PB als je vragen hebt is prima.

« Laatst bewerkt op: 20 juni 2006, 07:24:12 door Iwan »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: 1657 wordt heet na inbouw decoder
« Reactie #29 Gepost op: 20 juni 2006, 09:00:41 »
Je ziet hier dat het anker 610030 uit de 3526 onder de diverse combinaties van gebruik een veel hoger wattage heeft (34.7-38.2W) dan het anker 245480 (15.7-13.8W).
Je gaat toch niet vertellen dat er Märklin motoren zijn die tot 38W trekken?