Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: staat in verhouding tot...  (gelezen 7940 keer)

Gert1

  • Gast
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #30 Gepost op: 21 September 2010, 08:49:17 »
Nee een waterdruppel in 1/87 weergeven gaat niet.

Inderdaad. Maar sowieso lijkt het weergeven van vocht in model een probleem. Je ziet wel modelbanen met sneeuw erop, maar een geslaagde weergave van een landschap na een fikse regenbui ben ik nog niet tegengekomen.

mvg,
Gert

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3489
    • modulebaan.nl
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #31 Gepost op: 21 September 2010, 09:09:54 »
Hoi Gert,

Wat dacht je hier van: http://carendt.com/scrapbook/page87/index.html ?
"Brooklyn: 3 AM", gebouwd door Prof Klyzlr, een Australier.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Gert1

  • Gast
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #32 Gepost op: 21 September 2010, 09:16:04 »
Dank voor de link Tjalling. Dat glimmende wegdek ziet er goed uit. Het kan dus toch!

mvg,
Gert

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #33 Gepost op: 21 September 2010, 09:26:03 »
Ooit in railhobby een goed artikel gestaan over "selectieve compressie" bij modelbanen.

Vanuit kijk standpunt wordt dat wat op de voorgrond staat 1:87 en wat op de achtergrond staat 1:100.
Het beeld vertoont dan een prima overeenkomst met wat je in werkelijkheid ziet.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #34 Gepost op: 21 September 2010, 09:47:03 »
Han, wat jij beschrijft is geforceerd perspectief.
Met selectieve compressie wordt iets anders bedoeld, b.v. het dichter bij elkaar zetten van gebouwen, of bij fabrieksgebouwen met een herhalend stramien het verminderen van het aantal traveeën of het verminderen van het aantal verdiepingen. Maar de schaalverhoudingen worden daarbij niet aangetast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #35 Gepost op: 21 September 2010, 09:48:12 »
Het nadeel is dat het hooguit vanuit dat ene kijkstandpunt werkt. Zet een stap opzij en de illusie is weg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #36 Gepost op: 21 September 2010, 09:55:41 »
Klaas , het is ook al wat lager gelden dat item in RH , was een serietje van 3 artikelen meen ik.
Zou de moeite waard zijn om in de ency op te nemen.
Overigens is Selective Compressie een container begrip waarin verschillende technieken gebruikt worden.

To all: Google eens op Selective Compression er er gaat weer een (model) werled voor je open!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

jakop

  • Gast
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #37 Gepost op: 21 September 2010, 10:29:36 »
Ik denk dat het veel belangrijker is of de baan "net echt" lijkt dan dat alles exact 1:87 is.

Zoals hiervoor ergens als genoemd is de lengte bij een Nederlandse baan het grootste probleem/uitdaging*. Hoogte moet met ons platte landje toch geen probleem zijn.
Mijn (under construction) station krijgt perrons van 2,5 m'. Dat is in 1:87 zo'n 217 m', omdat ik 1:100 rijtuigen gebruik heb kan je stellen dat de lengteschaal van de baan 1:100 is en dus de perrons 250 m' zijn. Waar vind je een station in Nederland waar intercity's stoppen en de perrons slechts 250 m' lang zijn?

Als de sfeer, het plaatje gevoelsmatig klopt is het goed, maar ga de afstanden tussen de verschillende dingen op je baan niet met 87 vermenigvuldigen.....

Groet,

Jakop

* doorhalen wat niet van toepassing is

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #38 Gepost op: 21 September 2010, 12:43:46 »
Hallo allemaal,

Ik heb dit topic nog eens en nog eens door gelezen en dacht toen aan Eurospoor 19..?
daar stonden toen verschillende diorama bakken met in iedere bak een andere voorstelling, waarbij ook diepte en grootte een rol speelden.
Het is maar net de keuze die je maakt.
Al met al kan ik dit topic, met jullie kapitale kennis en inzichten, zeer succesvol noemen.
Beneluxspoor.net??   een super forum

Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #39 Gepost op: 21 September 2010, 13:12:47 »
@ Lahntal.
Je maakt een klein foutje.
De hoogte die je aangeeft van de Vaalserberg klopt wel maar is gerekend vanaf zeeniveau.
De hoogte vanaf de voet van de berg tot de top is tussen de 80 en 100 meter, zo uit mijn hoofd geschat, de werkelijke hoogte heb ik thuis in een boekje staan.
(En toch is de Vaalserberg net niet het hoogste punt van Nederland)

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #40 Gepost op: 21 September 2010, 14:01:34 »
Maar als je per se de hele hoogte wil namaken, dan moet je ook de hele voet hebben. Hoeveel vierkante kilometer neemt de basis van de Vaalserberg eigenlijk in beslag?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2063
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #41 Gepost op: 21 September 2010, 14:12:31 »
Las net dat de klim per fiets naar de top een hoogte verschil gaf van 122 meter, is in 1:87 1.40 meter. Maar dat is wel over een afstand van 2600m wat in schaal neer komt op 29.89 meter.
Das een mooie hobby ruimte als je dat na kunt maken:)

Gert1

  • Gast
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #42 Gepost op: 21 September 2010, 14:27:08 »
Hoeveel vierkante kilometer neemt de basis van de Vaalserberg eigenlijk in beslag?

Het is maar hoe je het bekijkt. Eigenlijk kun je heel Zuid-Limburg dan wel meerekenen.

mvg,
Gert

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #43 Gepost op: 21 September 2010, 14:56:31 »
Ik denk dat het veel belangrijker is of de baan "net echt" lijkt dan dat alles exact 1:87 is.

Groet,

Jakop


Deze opmerking is mij uit het hart gegrepen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re:staat in verhouding tot...
« Reactie #44 Gepost op: 21 September 2010, 16:06:02 »
Volgens mij is iedereen het daar over eens... de discussie gaat over hoe je dat bereikt.

Ik ben van de 1:87-school.   
No dress rehearsel, this is our life.