Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 13:54:48
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 13:21:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
  

Auteur Topic: gepolariseerde wissel  (gelezen 6590 keer)

d.kamps

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
gepolariseerde wissel
« Gepost op: 13 January 2007, 20:22:14 »
hallo

mischien een domme vraag maar wat is het verschil tussen een gepolariseerde en en gewone wiseel?(minitrix) :-[

mvg dennis

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #1 Gepost op: 13 January 2007, 20:32:59 »
Het gaat hierbij om het puntstuk. Daar kruisen de linker en rechter spoorstaaf elkaar.
Dat zou kortsluiting veroorzaken, en om dat te voorkomen wordt het puntstuk vaak van plastic gemaakt.
Maar dan heb je dus een stukje waar de wielen geen stroom kunnen afnemen. Om die situatie te verbeteren wordt het puntstuk toch van metaal gemaakt. Maar dan moet het puntstuk geïsoleerd worden en afhankelijk van de gekozen rijweg omgeschakeld worden. En dat heet polariseren, het puntstuk moet dezelfde polariteit krijgen als de aanliggende tong.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

d.kamps

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #2 Gepost op: 13 January 2007, 20:41:34 »
is dit dan een groot nadeel om niet gepolariseerde wissels te leggen?

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #3 Gepost op: 13 January 2007, 22:17:05 »
is dit dan een groot nadeel om niet gepolariseerde wissels te leggen?

Een groot nadeel is misschien veel gezegd, maar vooral bij spoor N (Minitrix) is een plastic puntstuk een stukje stroomloos spoor, zoals Klaas al schreef en dus een mogelijkheid dat je loc erop blijft steken.
In de vrije baan met een flike sleep wagens erachter zal dit niet zo'n probleem zijn, de wagens drukken de loc er wel doorheen maar bij het rangeren, kan de loc wel eens blijven staan (vooral als de rails minder goed gelegd of vuil zijn).
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #4 Gepost op: 13 January 2007, 22:19:04 »
Hallo Dennis,

Kan soms een nadeel zijn, vooral als je deze wissels gebruik bij een schaduw station. Bij het open rijden van de wissels ontstaat even kortsluitng.
Het voordeel is dat treinen met weinig stroom afnemens (b.v. Sik) niet stil komen te staan bij lage snelheid, echter bij de meeste wissels gaat ook dit vaak goed.

Groet,
Rob
 
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2007, 23:44:56 »
Bij het open rijden van de wissels ontstaat even kortsluitng.

Wissels openrijden, dat moet je niet willen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

d.kamps

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2007, 23:53:15 »
wat word er bedoeld met wissels operijden?

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #7 Gepost op: 13 January 2007, 23:55:36 »
Hallo Klaas,

Ik krijg een schaduw station met ongeveer 8 opstelsporen. Als ik de wissels niet open wil rijden moet ik ze allemaal van een aandrijving voorzien.
Op mijn testbaan laten de Piko wissels zich goed openrijden.

Graag wil ik vernemen wat daar op tegen is. Nu kan ik het nog aanpassen.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #8 Gepost op: 14 January 2007, 00:18:26 »
@d.kamps: een wissel openrijden is het wissel uitrijden (dat is in de richting van het puntstuk naar de tongen) terwijl de tongen in de verkeerde stand liggen.

@Rob: openrijden van wissels is in het grootbedrijf in het algemeen verboden.
In model kan het alleen maar als het puntstuk geisoleerd is. Bij een gepolariseerd puntstuk gaat het gegarandeerd fout.

Iedereen moet daarin zijn eigen keuze maken, maar ik rijd wissels nooit open.
Kan ook niet, want ik polariseer altijd de puntstukken vanwege de bedrijfszekerheid. Bovendien heb ik motoraandrijvingen die de tongen zo stevig aandrukken dat openrijden gewoon niet mogelijk is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

d.kamps

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #9 Gepost op: 14 January 2007, 11:03:48 »
maar zijn ze die elf euro extra waard?
of zijn die niet gepolariseerde aan te passen?

gr dennis

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #10 Gepost op: 14 January 2007, 11:04:42 »
Hallo Klaas,

Ik ben het helemaal met je eens dat je zeker gepolariseerde wissels niet moet openrijden.
In de Piko wissel zit een klein toggle veertje die bij de geringste druk omspringt.

Bedankt voor je toelichting.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #11 Gepost op: 14 January 2007, 11:13:28 »
maar zijn ze die elf euro extra waard?
of zijn die niet gepolariseerde aan te passen?

gr dennis

Hallo Dennis,

Ik rij nu al ruim een jaar met de nieuwe Piko A rails en wissels en deze bevallen mij uitstekend. Ook de prijs die je hiervoor betaald is zeer aantrekkelijk.
Deze Piko wissels zijn niet te polariseren en is ook nergens voor nodig.
Over het algemeen zijn de gepolariseerde wissels duurder.

Ik heb ook ervaring met de Fleischmann Profi wissels die in bepaalde uitvoeringen gepolariseerd zijn. (hogesnelheidswissels) Ik heb daar veel problemen mee ondervonden dus hebben niet mijn voorkeur.
Maar dat is mijn persoonlijke mening zonder afbreuk te doen aan dit merk.

Groet,
Rob

« Laatst bewerkt op: 14 January 2007, 11:20:37 door Entjes »
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #12 Gepost op: 14 January 2007, 11:49:20 »
Bij mijn schaduwstation rijden de treinen altijd aan één kant in, deze kant heeft wisselmotoren, en aan de andere kant altijd  uit. Ik gebruik hier Roco standaard wissels zonder aandrijving. De wisseltongen ondervinden geen enkele weerstand zodat de w** makkelijk open gereden worden. Zoals Corvk al schreef zorgt het gewicht van de hele trein en de snelheid ervoor dat er geen haperingen optreden zonder hartstuk-polarisatie.  Jaap
« Laatst bewerkt op: 14 January 2007, 12:16:21 door Wurlitzer »

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #13 Gepost op: 14 January 2007, 12:18:14 »
Hallo Dennis,

Ik rij nu al ruim een jaar met de nieuwe Piko A rails en wissels en deze bevallen mij uitstekend. Ook de prijs die je hiervoor betaald is zeer aantrekkelijk.
Groet,
Rob

Ik denk niet als iemand Minitrix rails heeft iets aan een tip heeft om Piko A rails te gaan kopen. Piko A rails is ongeveer 7.5 mm te breed :)
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

d.kamps

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #14 Gepost op: 14 January 2007, 12:54:17 »
slim ;)
maar ik was aant denken om om m'n baan gewone wissels te leggen.
en om het rangeerterrein gepolariseerde wissels.
is dit verstandig?