Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:22:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: gepolariseerde wissel  (gelezen 6759 keer)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #15 Gepost op: 14 January 2007, 13:50:29 »
Heel verstandig. Ik zou zelfs aanraden om het hele station te voorzien van gep** wissels. Ik heb mijn HO station omgebouwd naar gep** en het is een genot om langzaam zonder haperingen over de wissels te rijden.
Of topic Rocoline Engelse wissels kunnen alleen gep** bereden worden. Jaap


Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #16 Gepost op: 14 January 2007, 13:57:32 »
Ik neem aan dat de fleischmann wissels met bedding allemaal gepolariseerd zijn ?

Geert
Groeten uit Hoogeveen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #17 Gepost op: 14 January 2007, 15:25:12 »
Geert,

Fleischmann wissels zijn niet gepolariseerd, en kunnen ook niet gepolariseerd worden omdat het puntstuk van plastic is.
Fl* wissels kunnen wel z.g. "denkend" gemaakt worden. Daarmee schakel je het niet gekozen spoor spanningsloos. Maar dat is heel wat anders dan het polariseren van het puntstuk.

Een ander verhaal zijn de Electrofrog wissels van Peco. Die zijn anders geconstrueerd en kunnen het allebei. Dus tegelijk "denken" en het puntstuk polariseren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #18 Gepost op: 14 January 2007, 15:43:53 »
Klaas , dank je wel, ik vraag dit even , omdat ik mijn schaduwstation zo storingsvrij mogelijk wil maken, moet dan toch maar eens aan Peco wissels denken
Groeten uit Hoogeveen

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #19 Gepost op: 14 January 2007, 16:29:00 »
Hallo Geert en Klaas,

Fleischmann heeft wel degelijk gepolariseerde wissels van het type Profi Rails.
Het zijn de zogenaamde hogesnelheidwissels.
Het betreft hier de 6178 en 6179.
Ook deze kunnen "denkend" gemaakt worden.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #20 Gepost op: 21 May 2007, 12:24:46 »
Even voor mijn goede begrip: bij een gepolariseerd puntstuk komt de trein die een wissel open wil rijden, als hij het puntstuk bereikt, aan weerszijden dezelfde polariteit tegen, waardoor hij volgens mij toch stopt?

Ik heb het eens zitten tekenen, maar als het puntstuk gepolariseerd is, dan heeft het puntstuk de tegenovergestelde polariteit van de tegenoverliggende rail van het doorgaande spoor, en daarmee dezelfde polariteit als de tegenoverliggende rail van het onderbroken spoor.

Zo goed en zo kwaad het ging heb ik het hieronder getekend:
+ -  -  -
|  | /  /
|  |/  /
| /|  /
|| | /
|| |/
|| |
|  |
|  |
+ -

Heb ik het nou mis?

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #21 Gepost op: 21 May 2007, 15:12:09 »
Ja, het linkerspoor is voor gelijkstroom en het rechterspoor voor wisselstroom, dit heet een combi-wissel  ;D ;D ;D

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #22 Gepost op: 21 May 2007, 15:35:45 »
@Gerrit:

Nee, je hebt het niet mis.

Zoals jij het getekend hebt weet je meteen waarom je bij Peco Electrofrog wissels het puntstuk met twee geïsoleerde raillassen moet leggen.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #23 Gepost op: 21 May 2007, 15:58:44 »
Dat is inderaad de Peco.
Maar bij de meeste wissels zit het zo. Zit de isolatie van het puntstuk in het wissel zelf verwerkt.



+ -  +  -
|  | /  /
|  |/  /
| /|- /
|| | /
|| |/
|| |
|  |
|  |
+ -
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #24 Gepost op: 21 May 2007, 16:28:17 »
Dan heb je het waarschijnlijk over de wissels waar het puntstuk niet helemaal van metaal is en daarmee niet onder spanning staat zoals wissels van de grote fabrikanten, toch?

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #25 Gepost op: 21 May 2007, 16:38:57 »
Maar ik kan me ook herinneren toen ik nog Europees spul ( dus ook rails ) kocht, dat ik wissels had met een metalen puntstuk en heel korte isolatiestukjes tussen het puntstuk en de spoorstaven....waarschijnlijk is dat het systeem waar Henk het over heeft..
« Laatst bewerkt op: 21 May 2007, 16:41:02 door ron »

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #26 Gepost op: 21 May 2007, 17:51:04 »
Dat is inderaad de Peco.
Maar bij de meeste wissels zit het zo. Zit de isolatie van het puntstuk in het wissel zelf verwerkt.

PECO heeft dit soort wissels ook. Er staat dan Insulfrog op ipv Electrofrog. En dan werken ze net als de andere bekende merken.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #27 Gepost op: 21 May 2007, 19:15:26 »
@Gerrit:

Nee, je hebt het niet mis.

Zoals jij het getekend hebt weet je meteen waarom je bij Peco Electrofrog wissels het puntstuk met twee geïsoleerde raillassen moet leggen.

Groet,
Tjalling



En je kunt ook zien dat openrijden van het wissel tot kortsluiting leidt.


Groet, Wim

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #28 Gepost op: 21 May 2007, 19:41:48 »
Dan heb je het waarschijnlijk over de wissels waar het puntstuk niet helemaal van metaal is en daarmee niet onder spanning staat zoals wissels van de grote fabrikanten, toch?

Nee, ik heb het over gepolariseerde wissels waarbij het metalen puntstuk (hartstuk als goed Germanisme) elektrisch is gescheiden van de wisseltongen en van de stukjes rails voorbij het puntstuk. Dat puntstuk wordt gepolariseerd met een omschakelaar.
Bij Peco electrofrog vormen wisseltongen, puntstuk en stukjes rails elektrisch één geheel en wordt dat geheel gepolariseerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.