Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 11:08:44
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 11:01:14
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:02:43
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 09:45:40
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 09:41:29
Minibaan Visserskaai H0 door Huup
Vandaag om 09:38:52
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:33:19
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
  

Auteur Topic: Peco of Tillig, 3 vragen  (gelezen 8194 keer)

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Peco of Tillig, 3 vragen
« Gepost op: 17 September 2010, 20:47:31 »
Ik heb een prangende vraag betreffende aanschaf van railmateriaal h0. Van allerlei kanten worden mij zowel Peco als Tillig Elite aangeraden. Wat is de beste optie voor jaren plezier? Als het eventueel Peco zou moeten worden, kies ik dan code 83 of code 73? Waar is Peco of Tillig goed(koop)π te koop?

Ik zie uit naar jullie reacties.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2010, 20:58:57 »
mijn roco sik raakt de bielzen op .75 rails

Ik rij zelf met peco, omdat ik dat al had liggen, de wissels van tillig vind ik mooier, maar goed, wie ziet dat?

dus begin je helemaal blanco, dan zou ik gaan voor lage rails en  tillig wissels, heb je al een treinen winkel aan materiaal thuis, kun je beter .83 rails nemen.

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2010, 21:02:57 »
Ik heb alleen nog wat Fleischman profirails in huis uit een startpakket. Dus eigenlijk kan ik beter blanco beginnen, vermoed ik

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2010, 21:41:12 »
Hangt er altijd vanaf wat je wilt. Wil je vooral stevig, dan is profi geen gekke keus. Wil je vooral realisme, dan is de hoogte van de rails opeens van belang. Hoe lager, hoe realistischer. En de wissels van Tillig kennen hun gelijke niet in het kant-en-klaar circuit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2010, 22:08:51 »
Ligt er aan wat je allemaal wil.... Wil je echt realistisch of gewoon lekker rijden? Er zijn al heelveel draadjes over het hoe en wat van rails is die beter dan die....

Zelf heb ik roco-line (code 83) let erop dat hoe lager het profiel hoe eerder je je wielen moet vervangen.... Niet al het (oude) materiaal rijdt zonder problemen op lagere rails dan code 83.... En kijk ook naar wat je wil gaan uitgeven, de kosten van de rails kunnen nogal uit een lopen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #5 Gepost op: 18 September 2010, 11:18:30 »
Gewoon lekker rijden op mijn kleine baan: eindstationnetje met fiddle yard aan de andere zijde, thema houttransport in bosrijk gebied, wat lokale opslag van goederen en enig personenvervoer (zie als voorbeeld 'Gedoens', Miba 11-2009).

Ik begrijp: code 83 een goede keuze is voor oud en nieuw materiaal, Tillig is een 'plaatje'.
Er ligt nog een vraag: waar te koop?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6743
  • Spaar ze allemaal.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #6 Gepost op: 18 September 2010, 11:42:17 »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #7 Gepost op: 18 September 2010, 11:54:55 »
Conrad is voor het Tillig materiaal echt aan te raden, gezien daar meestal alles op voorraad is.
Mochten ze het een keer niet hebben volgens de nederlandse website, dan wordt het uit
het duitse magazijn gehaald en kan het best wezen dat de bestelde rail nog in een week tijd
in huis is.

Ik heb er goede ervaringen mee en zo goed als al mijn Tillig materiaal komt bij Conrad weg.

Overigens, Tillig code 83 is mij erg goed bevallen de wissels zijn in diverse lengte's en
radius leverbaar waardoor er realistisch gewerkt kan worden.
Wat betreft materieel, alle materieel van Roco, Fleischmann, Piko etc kan er gewoon op rijden zonder
dat deze tikt over de bielzen.

Succes!

Gr.

Robbert Jan.

(nu zou het nog wel leuk zijn om meer info te hebben over Peco)
« Laatst bewerkt op: 18 September 2010, 12:20:03 door RobbertJan. Reden: Textwijziging »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2010, 12:15:51 »
Inderdaad Robert-Jan, meer informatie over Peco zou geweldig zijn.Ik heb het internet aardig afgestruind, maar vond weinig dat mij tevreden stelde. In ieder geval kwam ik wel erg leuke prijzen tegen. Zij hebben ook iets met wel of geen electrofrog, wat dat ook moge zijn.

Jos

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2010, 12:43:11 »
Complete informatie over Peco vind je eigenlijk alleen maar in hun papieren catalogus.
O.a. te koop bij GM&S, http://www.gmens.nl/
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

W.Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #10 Gepost op: 18 September 2010, 15:11:10 »
Hallo Jos.
Ik heb Peco code 100 in mijn schaduwstation,bevalt mij prma.
Het is wel allemaal Flexrails,ook peco wissels.
Kijk eens op www.ehattons.com/ Engeland.
Deze firma heeft zeer aantrekkelijke prijzen.

Wim.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6743
  • Spaar ze allemaal.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #11 Gepost op: 18 September 2010, 15:45:06 »
Ik gebruik alleen maar Peco code 75, rijdt prima en vervuild bijna niet.
Alleen in het schaduwstation liggen oude roco wissels.
Over het lage railprofiel en ratelende flensen; alleen met de oude Lima plan E's had ik daar last van en heb toen de flensen wat afgevijld/draaid, maar met de oude Lima NS 1200 locs heb ik daar weer helemaal geen last van.

Voor verkoop adressen b.v. dit draadje, en als je het (duurder) in Nederland wilt halen, vaak staat er iemand op de beurs in Houten of via b.v. http://www.locdepot.nl/ (soms ook in Houten) heej, die is uit de lucht.

Oh ja, frog is puntstuk in het nederlands, dus electrofrog is geleidend puntstuk.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2010, 15:47:08 door prutser »

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #12 Gepost op: 18 September 2010, 19:51:17 »
Ehattons verkoopt geen h0-materiaal (meer)blijkt. Wat is de beste keuze 'n geleidend of niet geleidend, dus kunststof, puntstuk voor een niet al te ingewikkelde bedrading?

Jos

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #13 Gepost op: 18 September 2010, 19:56:04 »
Als het om Peco gaat dan is er qua ingewikkeldheid weinig verschil tussen Insulfrog en Electrofrog.
bij Electrofrog moet je beide spoorstaven achter het puntstuk isoleren, dat is alles.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #14 Gepost op: 18 September 2010, 19:58:45 »
Hoi Jos.

Zolang je de gewone wissels denkt te gebruiken, 15° is er geen enkel probleem met een kunstof puntstuk.
Wanneer je overgaat op slankere wissels is het nodig dat het puntstuk ook van voeding word voorzien.
Een stilstaande trein tracht iedereen te mijden.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.