Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Michiel2
Vandaag
om 18:47:44
Roco traxx 'Eurocity'
door
Martijn193
Vandaag
om 18:46:10
Roco wagon openen
door
AP3737
Vandaag
om 18:44:04
Piko 2025
door
odaoda
Vandaag
om 18:35:56
Acme nieuwe ICNG
door
Silvolde
Vandaag
om 17:49:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
g-j
Vandaag
om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Marc tramt
Vandaag
om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:47:06
Raadplaatje
door
BrightonBelle
Vandaag
om 16:33:55
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:37:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 14:52:36
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:50:15
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Teoalessandro
Vandaag
om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Peco of Tillig, 3 vragen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Peco of Tillig, 3 vragen (gelezen 8199 keer)
Jos Schnitzler
Offline
Berichten: 249
ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Peco of Tillig, 3 vragen
«
Gepost op:
17 September 2010, 20:47:31 »
Ik heb een prangende vraag betreffende aanschaf van railmateriaal h0. Van allerlei kanten worden mij zowel Peco als Tillig Elite aangeraden. Wat is de beste optie voor jaren plezier? Als het eventueel Peco zou moeten worden, kies ik dan code 83 of code 73? Waar is Peco of Tillig goed(koop)π te koop?
Ik zie uit naar jullie reacties.
Gelogd
Mark D.
Offline
Berichten: 1208
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #1 Gepost op:
17 September 2010, 20:58:57 »
mijn roco sik raakt de bielzen op .75 rails
Ik rij zelf met peco, omdat ik dat al had liggen, de wissels van tillig vind ik mooier, maar goed, wie ziet dat?
dus begin je helemaal blanco, dan zou ik gaan voor lage rails en tillig wissels, heb je al een treinen winkel aan materiaal thuis, kun je beter .83 rails nemen.
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Jos Schnitzler
Offline
Berichten: 249
ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #2 Gepost op:
17 September 2010, 21:02:57 »
Ik heb alleen nog wat Fleischman profirails in huis uit een startpakket. Dus eigenlijk kan ik beter blanco beginnen, vermoed ik
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22563
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #3 Gepost op:
17 September 2010, 21:41:12 »
Hangt er altijd vanaf wat je wilt. Wil je vooral stevig, dan is profi geen gekke keus. Wil je vooral realisme, dan is de hoogte van de rails opeens van belang. Hoe lager, hoe realistischer. En de wissels van Tillig kennen hun gelijke niet in het kant-en-klaar circuit.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #4 Gepost op:
17 September 2010, 22:08:51 »
Ligt er aan wat je allemaal wil.... Wil je echt realistisch of gewoon lekker rijden? Er zijn al heelveel draadjes over het hoe en wat van rails is die beter dan die....
Zelf heb ik roco-line (code 83) let erop dat hoe lager het profiel hoe eerder je je wielen moet vervangen.... Niet al het (oude) materiaal rijdt zonder problemen op lagere rails dan code 83.... En kijk ook naar wat je wil gaan uitgeven, de kosten van de rails kunnen nogal uit een lopen.
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Jos Schnitzler
Offline
Berichten: 249
ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #5 Gepost op:
18 September 2010, 11:18:30 »
Gewoon lekker rijden op mijn kleine baan: eindstationnetje met fiddle yard aan de andere zijde, thema houttransport in bosrijk gebied, wat lokale opslag van goederen en enig personenvervoer (zie als voorbeeld 'Gedoens', Miba 11-2009).
Ik begrijp: code 83 een goede keuze is voor oud en nieuw materiaal, Tillig is een 'plaatje'.
Er ligt nog een vraag: waar te koop?
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6743
Spaar ze allemaal.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #6 Gepost op:
18 September 2010, 11:42:17 »
Conrad?
Gelogd
Adieu
RobbertJan
Offline
Berichten: 3532
Mcn NSR Groningen.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #7 Gepost op:
18 September 2010, 11:54:55 »
Conrad is voor het Tillig materiaal echt aan te raden, gezien daar meestal alles op voorraad is.
Mochten ze het een keer niet hebben volgens de nederlandse website, dan wordt het uit
het duitse magazijn gehaald en kan het best wezen dat de bestelde rail nog in een week tijd
in huis is.
Ik heb er goede ervaringen mee en zo goed als al mijn Tillig materiaal komt bij Conrad weg.
Overigens, Tillig code 83 is mij erg goed bevallen de wissels zijn in diverse lengte's en
radius leverbaar waardoor er realistisch gewerkt kan worden.
Wat betreft materieel, alle materieel van Roco, Fleischmann, Piko etc kan er gewoon op rijden zonder
dat deze tikt over de bielzen.
Succes!
Gr.
Robbert Jan.
(nu zou het nog wel leuk zijn om meer info te hebben over Peco)
«
Laatst bewerkt op: 18 September 2010, 12:20:03 door RobbertJan. Reden: Textwijziging
»
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Jos Schnitzler
Offline
Berichten: 249
ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #8 Gepost op:
18 September 2010, 12:15:51 »
Inderdaad Robert-Jan, meer informatie over Peco zou geweldig zijn.Ik heb het internet aardig afgestruind, maar vond weinig dat mij tevreden stelde. In ieder geval kwam ik wel erg leuke prijzen tegen. Zij hebben ook iets met wel of geen electrofrog, wat dat ook moge zijn.
Jos
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26808
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #9 Gepost op:
18 September 2010, 12:43:11 »
Complete informatie over Peco vind je eigenlijk alleen maar in hun papieren catalogus.
O.a. te koop bij GM&S,
http://www.gmens.nl/
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
W.Broere
Offline
Berichten: 152
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #10 Gepost op:
18 September 2010, 15:11:10 »
Hallo Jos.
Ik heb Peco code 100 in mijn schaduwstation,bevalt mij prma.
Het is wel allemaal Flexrails,ook peco wissels.
Kijk eens op
www.ehattons.com/
Engeland.
Deze firma heeft zeer aantrekkelijke prijzen.
Wim.
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6743
Spaar ze allemaal.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #11 Gepost op:
18 September 2010, 15:45:06 »
Ik gebruik alleen maar Peco code 75, rijdt prima en vervuild bijna niet.
Alleen in het schaduwstation liggen oude roco wissels.
Over het lage railprofiel en ratelende flensen; alleen met de oude Lima plan E's had ik daar last van en heb toen de flensen wat afgevijld/draaid, maar met de oude Lima NS 1200 locs heb ik daar weer helemaal geen last van.
Voor verkoop adressen b.v.
dit
draadje, en als je het (duurder) in Nederland wilt halen, vaak staat er iemand op de beurs in Houten of via b.v.
http://www.locdepot.nl/
(soms ook in Houten) heej, die is uit de lucht.
Oh ja, frog is puntstuk in het nederlands, dus electrofrog is geleidend puntstuk.
Groet Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 18 September 2010, 15:47:08 door prutser
»
Gelogd
Adieu
Jos Schnitzler
Offline
Berichten: 249
ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #12 Gepost op:
18 September 2010, 19:51:17 »
Ehattons verkoopt geen h0-materiaal (meer)blijkt. Wat is de beste keuze 'n geleidend of niet geleidend, dus kunststof, puntstuk voor een niet al te ingewikkelde bedrading?
Jos
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26808
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #13 Gepost op:
18 September 2010, 19:56:04 »
Als het om Peco gaat dan is er qua ingewikkeldheid weinig verschil tussen Insulfrog en Electrofrog.
bij Electrofrog moet je beide spoorstaven achter het puntstuk isoleren, dat is alles.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #14 Gepost op:
18 September 2010, 19:58:45 »
Hoi Jos.
Zolang je de gewone wissels denkt te gebruiken, 15° is er geen enkel probleem met een kunstof puntstuk.
Wanneer je overgaat op slankere wissels is het nodig dat het puntstuk ook van voeding word voorzien.
Een stilstaande trein tracht iedereen te mijden.
Mvg.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Peco of Tillig, 3 vragen