Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:04:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:57:45
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
hervé
Vandaag
om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2
door
NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje
door
GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool
door
frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00.
door
Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Peco of Tillig, 3 vragen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Peco of Tillig, 3 vragen (gelezen 8091 keer)
Jos Schnitzler
Offline
Berichten: 249
ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Peco of Tillig, 3 vragen
«
Gepost op:
17 September 2010, 20:47:31 »
Ik heb een prangende vraag betreffende aanschaf van railmateriaal h0. Van allerlei kanten worden mij zowel Peco als Tillig Elite aangeraden. Wat is de beste optie voor jaren plezier? Als het eventueel Peco zou moeten worden, kies ik dan code 83 of code 73? Waar is Peco of Tillig goed(koop)π te koop?
Ik zie uit naar jullie reacties.
Gelogd
Mark D.
Offline
Berichten: 1195
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #1 Gepost op:
17 September 2010, 20:58:57 »
mijn roco sik raakt de bielzen op .75 rails
Ik rij zelf met peco, omdat ik dat al had liggen, de wissels van tillig vind ik mooier, maar goed, wie ziet dat?
dus begin je helemaal blanco, dan zou ik gaan voor lage rails en tillig wissels, heb je al een treinen winkel aan materiaal thuis, kun je beter .83 rails nemen.
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Jos Schnitzler
Offline
Berichten: 249
ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #2 Gepost op:
17 September 2010, 21:02:57 »
Ik heb alleen nog wat Fleischman profirails in huis uit een startpakket. Dus eigenlijk kan ik beter blanco beginnen, vermoed ik
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22530
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #3 Gepost op:
17 September 2010, 21:41:12 »
Hangt er altijd vanaf wat je wilt. Wil je vooral stevig, dan is profi geen gekke keus. Wil je vooral realisme, dan is de hoogte van de rails opeens van belang. Hoe lager, hoe realistischer. En de wissels van Tillig kennen hun gelijke niet in het kant-en-klaar circuit.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ronaldk
Offline
Berichten: 8838
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #4 Gepost op:
17 September 2010, 22:08:51 »
Ligt er aan wat je allemaal wil.... Wil je echt realistisch of gewoon lekker rijden? Er zijn al heelveel draadjes over het hoe en wat van rails is die beter dan die....
Zelf heb ik roco-line (code 83) let erop dat hoe lager het profiel hoe eerder je je wielen moet vervangen.... Niet al het (oude) materiaal rijdt zonder problemen op lagere rails dan code 83.... En kijk ook naar wat je wil gaan uitgeven, de kosten van de rails kunnen nogal uit een lopen.
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Jos Schnitzler
Offline
Berichten: 249
ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #5 Gepost op:
18 September 2010, 11:18:30 »
Gewoon lekker rijden op mijn kleine baan: eindstationnetje met fiddle yard aan de andere zijde, thema houttransport in bosrijk gebied, wat lokale opslag van goederen en enig personenvervoer (zie als voorbeeld 'Gedoens', Miba 11-2009).
Ik begrijp: code 83 een goede keuze is voor oud en nieuw materiaal, Tillig is een 'plaatje'.
Er ligt nog een vraag: waar te koop?
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6718
Spaar ze allemaal.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #6 Gepost op:
18 September 2010, 11:42:17 »
Conrad?
Gelogd
Adieu
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #7 Gepost op:
18 September 2010, 11:54:55 »
Conrad is voor het Tillig materiaal echt aan te raden, gezien daar meestal alles op voorraad is.
Mochten ze het een keer niet hebben volgens de nederlandse website, dan wordt het uit
het duitse magazijn gehaald en kan het best wezen dat de bestelde rail nog in een week tijd
in huis is.
Ik heb er goede ervaringen mee en zo goed als al mijn Tillig materiaal komt bij Conrad weg.
Overigens, Tillig code 83 is mij erg goed bevallen de wissels zijn in diverse lengte's en
radius leverbaar waardoor er realistisch gewerkt kan worden.
Wat betreft materieel, alle materieel van Roco, Fleischmann, Piko etc kan er gewoon op rijden zonder
dat deze tikt over de bielzen.
Succes!
Gr.
Robbert Jan.
(nu zou het nog wel leuk zijn om meer info te hebben over Peco)
«
Laatst bewerkt op: 18 September 2010, 12:20:03 door RobbertJan. Reden: Textwijziging
»
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Jos Schnitzler
Offline
Berichten: 249
ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #8 Gepost op:
18 September 2010, 12:15:51 »
Inderdaad Robert-Jan, meer informatie over Peco zou geweldig zijn.Ik heb het internet aardig afgestruind, maar vond weinig dat mij tevreden stelde. In ieder geval kwam ik wel erg leuke prijzen tegen. Zij hebben ook iets met wel of geen electrofrog, wat dat ook moge zijn.
Jos
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26709
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #9 Gepost op:
18 September 2010, 12:43:11 »
Complete informatie over Peco vind je eigenlijk alleen maar in hun papieren catalogus.
O.a. te koop bij GM&S,
http://www.gmens.nl/
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
W.Broere
Offline
Berichten: 150
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #10 Gepost op:
18 September 2010, 15:11:10 »
Hallo Jos.
Ik heb Peco code 100 in mijn schaduwstation,bevalt mij prma.
Het is wel allemaal Flexrails,ook peco wissels.
Kijk eens op
www.ehattons.com/
Engeland.
Deze firma heeft zeer aantrekkelijke prijzen.
Wim.
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6718
Spaar ze allemaal.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #11 Gepost op:
18 September 2010, 15:45:06 »
Ik gebruik alleen maar Peco code 75, rijdt prima en vervuild bijna niet.
Alleen in het schaduwstation liggen oude roco wissels.
Over het lage railprofiel en ratelende flensen; alleen met de oude Lima plan E's had ik daar last van en heb toen de flensen wat afgevijld/draaid, maar met de oude Lima NS 1200 locs heb ik daar weer helemaal geen last van.
Voor verkoop adressen b.v.
dit
draadje, en als je het (duurder) in Nederland wilt halen, vaak staat er iemand op de beurs in Houten of via b.v.
http://www.locdepot.nl/
(soms ook in Houten) heej, die is uit de lucht.
Oh ja, frog is puntstuk in het nederlands, dus electrofrog is geleidend puntstuk.
Groet Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 18 September 2010, 15:47:08 door prutser
»
Gelogd
Adieu
Jos Schnitzler
Offline
Berichten: 249
ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #12 Gepost op:
18 September 2010, 19:51:17 »
Ehattons verkoopt geen h0-materiaal (meer)blijkt. Wat is de beste keuze 'n geleidend of niet geleidend, dus kunststof, puntstuk voor een niet al te ingewikkelde bedrading?
Jos
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26709
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #13 Gepost op:
18 September 2010, 19:56:04 »
Als het om Peco gaat dan is er qua ingewikkeldheid weinig verschil tussen Insulfrog en Electrofrog.
bij Electrofrog moet je beide spoorstaven achter het puntstuk isoleren, dat is alles.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
«
Reactie #14 Gepost op:
18 September 2010, 19:58:45 »
Hoi Jos.
Zolang je de gewone wissels denkt te gebruiken, 15° is er geen enkel probleem met een kunstof puntstuk.
Wanneer je overgaat op slankere wissels is het nodig dat het puntstuk ook van voeding word voorzien.
Een stilstaande trein tracht iedereen te mijden.
Mvg.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Peco of Tillig, 3 vragen