Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 18:42:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
  

Auteur Topic: Peco of Tillig, 3 vragen  (gelezen 8084 keer)

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Peco of Tillig, 3 vragen
« Gepost op: 17 September 2010, 20:47:31 »
Ik heb een prangende vraag betreffende aanschaf van railmateriaal h0. Van allerlei kanten worden mij zowel Peco als Tillig Elite aangeraden. Wat is de beste optie voor jaren plezier? Als het eventueel Peco zou moeten worden, kies ik dan code 83 of code 73? Waar is Peco of Tillig goed(koop)π te koop?

Ik zie uit naar jullie reacties.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2010, 20:58:57 »
mijn roco sik raakt de bielzen op .75 rails

Ik rij zelf met peco, omdat ik dat al had liggen, de wissels van tillig vind ik mooier, maar goed, wie ziet dat?

dus begin je helemaal blanco, dan zou ik gaan voor lage rails en  tillig wissels, heb je al een treinen winkel aan materiaal thuis, kun je beter .83 rails nemen.

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2010, 21:02:57 »
Ik heb alleen nog wat Fleischman profirails in huis uit een startpakket. Dus eigenlijk kan ik beter blanco beginnen, vermoed ik

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2010, 21:41:12 »
Hangt er altijd vanaf wat je wilt. Wil je vooral stevig, dan is profi geen gekke keus. Wil je vooral realisme, dan is de hoogte van de rails opeens van belang. Hoe lager, hoe realistischer. En de wissels van Tillig kennen hun gelijke niet in het kant-en-klaar circuit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2010, 22:08:51 »
Ligt er aan wat je allemaal wil.... Wil je echt realistisch of gewoon lekker rijden? Er zijn al heelveel draadjes over het hoe en wat van rails is die beter dan die....

Zelf heb ik roco-line (code 83) let erop dat hoe lager het profiel hoe eerder je je wielen moet vervangen.... Niet al het (oude) materiaal rijdt zonder problemen op lagere rails dan code 83.... En kijk ook naar wat je wil gaan uitgeven, de kosten van de rails kunnen nogal uit een lopen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #5 Gepost op: 18 September 2010, 11:18:30 »
Gewoon lekker rijden op mijn kleine baan: eindstationnetje met fiddle yard aan de andere zijde, thema houttransport in bosrijk gebied, wat lokale opslag van goederen en enig personenvervoer (zie als voorbeeld 'Gedoens', Miba 11-2009).

Ik begrijp: code 83 een goede keuze is voor oud en nieuw materiaal, Tillig is een 'plaatje'.
Er ligt nog een vraag: waar te koop?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #6 Gepost op: 18 September 2010, 11:42:17 »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #7 Gepost op: 18 September 2010, 11:54:55 »
Conrad is voor het Tillig materiaal echt aan te raden, gezien daar meestal alles op voorraad is.
Mochten ze het een keer niet hebben volgens de nederlandse website, dan wordt het uit
het duitse magazijn gehaald en kan het best wezen dat de bestelde rail nog in een week tijd
in huis is.

Ik heb er goede ervaringen mee en zo goed als al mijn Tillig materiaal komt bij Conrad weg.

Overigens, Tillig code 83 is mij erg goed bevallen de wissels zijn in diverse lengte's en
radius leverbaar waardoor er realistisch gewerkt kan worden.
Wat betreft materieel, alle materieel van Roco, Fleischmann, Piko etc kan er gewoon op rijden zonder
dat deze tikt over de bielzen.

Succes!

Gr.

Robbert Jan.

(nu zou het nog wel leuk zijn om meer info te hebben over Peco)
« Laatst bewerkt op: 18 September 2010, 12:20:03 door RobbertJan. Reden: Textwijziging »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2010, 12:15:51 »
Inderdaad Robert-Jan, meer informatie over Peco zou geweldig zijn.Ik heb het internet aardig afgestruind, maar vond weinig dat mij tevreden stelde. In ieder geval kwam ik wel erg leuke prijzen tegen. Zij hebben ook iets met wel of geen electrofrog, wat dat ook moge zijn.

Jos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2010, 12:43:11 »
Complete informatie over Peco vind je eigenlijk alleen maar in hun papieren catalogus.
O.a. te koop bij GM&S, http://www.gmens.nl/
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

W.Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #10 Gepost op: 18 September 2010, 15:11:10 »
Hallo Jos.
Ik heb Peco code 100 in mijn schaduwstation,bevalt mij prma.
Het is wel allemaal Flexrails,ook peco wissels.
Kijk eens op www.ehattons.com/ Engeland.
Deze firma heeft zeer aantrekkelijke prijzen.

Wim.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #11 Gepost op: 18 September 2010, 15:45:06 »
Ik gebruik alleen maar Peco code 75, rijdt prima en vervuild bijna niet.
Alleen in het schaduwstation liggen oude roco wissels.
Over het lage railprofiel en ratelende flensen; alleen met de oude Lima plan E's had ik daar last van en heb toen de flensen wat afgevijld/draaid, maar met de oude Lima NS 1200 locs heb ik daar weer helemaal geen last van.

Voor verkoop adressen b.v. dit draadje, en als je het (duurder) in Nederland wilt halen, vaak staat er iemand op de beurs in Houten of via b.v. http://www.locdepot.nl/ (soms ook in Houten) heej, die is uit de lucht.

Oh ja, frog is puntstuk in het nederlands, dus electrofrog is geleidend puntstuk.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2010, 15:47:08 door prutser »

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #12 Gepost op: 18 September 2010, 19:51:17 »
Ehattons verkoopt geen h0-materiaal (meer)blijkt. Wat is de beste keuze 'n geleidend of niet geleidend, dus kunststof, puntstuk voor een niet al te ingewikkelde bedrading?

Jos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #13 Gepost op: 18 September 2010, 19:56:04 »
Als het om Peco gaat dan is er qua ingewikkeldheid weinig verschil tussen Insulfrog en Electrofrog.
bij Electrofrog moet je beide spoorstaven achter het puntstuk isoleren, dat is alles.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Peco of Tillig, 3 vragen
« Reactie #14 Gepost op: 18 September 2010, 19:58:45 »
Hoi Jos.

Zolang je de gewone wissels denkt te gebruiken, 15° is er geen enkel probleem met een kunstof puntstuk.
Wanneer je overgaat op slankere wissels is het nodig dat het puntstuk ook van voeding word voorzien.
Een stilstaande trein tracht iedereen te mijden.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.