Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.  (gelezen 11623 keer)

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #15 Gepost op: 03 February 2007, 11:49:42 »
Johnny, bedankt dat je het even uitgezocht heb!

Als ik er even over nadenk is het heel logisch dat ze een gelijkstroom generator gebruiken, scheel je weer een gelijkrichterbrug.
Dit type regeling kom je overigens wel eens meer tegen (ben op verschillende schepen geweest waar dit ook werd toegepast).
Johnny, ben je ook te weten gekomen of er remweerstanden in de 6400 zitten?

groeten,

Pieter

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #16 Gepost op: 03 February 2007, 14:23:19 »
.... ik meen me iets te herrinneren dat men dat tussen weesp en hilversum ook een keer gedaan heeft bij bovenleiding werkzaanheden. 2 maal 6400 aan 1 kant en 1 aan de andere kant.

Het is in ieder geval op 30 april 2004 gedaan met de koninklijke trein (6408 + ICR 1e klas + koninklijk rijtuig + ICR 1e klas + 6473 + 6430), zie o.a. hier.
« Laatst bewerkt op: 03 February 2007, 14:25:57 door Dirk Timmer »

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #17 Gepost op: 03 February 2007, 20:17:45 »
Ja het ding heeft ook weerstanden voor zijn ED rem.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #18 Gepost op: 04 February 2007, 19:27:49 »
Hallo

Wat is de reden dat de DB met veel sukses Voigt omzetters (dus niet DE) en de "rest van de wereld" DE?   Ze leveren welliswaar geen 1800V maar dat kan toch niet de enige rede zijn?  Jaap


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #19 Gepost op: 04 February 2007, 20:12:47 »
Een voigt omzetter. Bedoel je diesel-hydraulische loks? Deze hebben een kleine generator voor eigen boordnet en evt. rijtuigenvoeding. Maar de aandrijving is dmv. een hydraulische koppelomvormer. Of bedoel je dat niet?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #20 Gepost op: 04 February 2007, 20:14:36 »
Ik ken niet alle redenen, maar een dieselhydraulische loc is goedkoper te bouwen dan een dieselelektrische. Daar staat tegenover dat bij een dieselelektrische loc de regeling van de tractiemotoren eenvoudiger is aan te passen aan het gedrag van de dieselmotor, zeker met de tegenwoordige vermogenselektronica.

Verder is er waarschijnlijk een historische reden. In Duitsland waren ze begonnen met hydraulische aandrijvingen en daar kregen ze vanzelf ervaring mee, dus zijn ze daar op door blijven gaan. Maar Duitsland was op dit gebied wel vrijwel een eenling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #21 Gepost op: 04 February 2007, 20:24:29 »
Klopt. Maar ik vraag me af of dit is wat Jaap bedoeld...?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #22 Gepost op: 04 February 2007, 20:30:42 »
Ik neem aan dat Voith bedoeld wordt ipv Voigt. Zie http://www.voithturbo.com/hydrodynamic-drives.htm
Reinier

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #23 Gepost op: 04 February 2007, 20:56:12 »
Ik dacht al, wat ziet dat woord er raar uit ;D Je schrijft het dus toch anders... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #24 Gepost op: 04 February 2007, 21:00:43 »
Klopt. Maar ik vraag me af of dit is wat Jaap bedoeld...?
  Dit is precies wat ik bedoelde. Maar wat Stig vertelt is ook zeer interresant. Sorry voor de schrijffout.  Jaap

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #25 Gepost op: 04 February 2007, 23:28:39 »
Je zult in verwarring zijn geweest met Voigtländer...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #26 Gepost op: 04 February 2007, 23:38:59 »
Maken ze ook hydraulische koppelomvormers dan? ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #27 Gepost op: 05 February 2007, 19:40:54 »
 ;) Gewone diesels voor reizigers treinen zoals de 218 serie in duitsland leveren 1000 volt aan de rijtuigen. Hebben daarvoor een hulp generator.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #28 Gepost op: 06 February 2007, 00:31:07 »
Een diesel hydraulische (DH)  installatie is lastig voor echt grote vermogens te bouwen. Daarom zie je DH alleen bij de middelzware en lichte dieseltractie. Een DH installatie is aanmerkelijk lichter dan diesel elektrische installatie (DE). Daarom is DH populair bij dieseltractie waarbij gewicht een doorslaggevende rol speelt (Wadlopers). Vroeger bestond er ook nog de diesel mechanische (DM) tractie. Bij DM vindt de overbrenging net zoals in een auto plaats. De Blauwe Engel was DM. DM is ook relatief licht maar niet geschikt voor grote vermogens.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #29 Gepost op: 06 February 2007, 00:51:43 »
De Blauwe Engel was DM

Hmmm, waarom heten ze dan DE - 1 en DE - 2 ???

Grtzz,

Karst