Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
Baan in Los Angeles door AndrevdG
05 November 2025, 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 November 2025, 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
05 November 2025, 11:22:21
  

Auteur Topic: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.  (gelezen 12044 keer)

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #15 Gepost op: 03 February 2007, 11:49:42 »
Johnny, bedankt dat je het even uitgezocht heb!

Als ik er even over nadenk is het heel logisch dat ze een gelijkstroom generator gebruiken, scheel je weer een gelijkrichterbrug.
Dit type regeling kom je overigens wel eens meer tegen (ben op verschillende schepen geweest waar dit ook werd toegepast).
Johnny, ben je ook te weten gekomen of er remweerstanden in de 6400 zitten?

groeten,

Pieter

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #16 Gepost op: 03 February 2007, 14:23:19 »
.... ik meen me iets te herrinneren dat men dat tussen weesp en hilversum ook een keer gedaan heeft bij bovenleiding werkzaanheden. 2 maal 6400 aan 1 kant en 1 aan de andere kant.

Het is in ieder geval op 30 april 2004 gedaan met de koninklijke trein (6408 + ICR 1e klas + koninklijk rijtuig + ICR 1e klas + 6473 + 6430), zie o.a. hier.
« Laatst bewerkt op: 03 February 2007, 14:25:57 door Dirk Timmer »

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #17 Gepost op: 03 February 2007, 20:17:45 »
Ja het ding heeft ook weerstanden voor zijn ED rem.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #18 Gepost op: 04 February 2007, 19:27:49 »
Hallo

Wat is de reden dat de DB met veel sukses Voigt omzetters (dus niet DE) en de "rest van de wereld" DE?   Ze leveren welliswaar geen 1800V maar dat kan toch niet de enige rede zijn?  Jaap


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #19 Gepost op: 04 February 2007, 20:12:47 »
Een voigt omzetter. Bedoel je diesel-hydraulische loks? Deze hebben een kleine generator voor eigen boordnet en evt. rijtuigenvoeding. Maar de aandrijving is dmv. een hydraulische koppelomvormer. Of bedoel je dat niet?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #20 Gepost op: 04 February 2007, 20:14:36 »
Ik ken niet alle redenen, maar een dieselhydraulische loc is goedkoper te bouwen dan een dieselelektrische. Daar staat tegenover dat bij een dieselelektrische loc de regeling van de tractiemotoren eenvoudiger is aan te passen aan het gedrag van de dieselmotor, zeker met de tegenwoordige vermogenselektronica.

Verder is er waarschijnlijk een historische reden. In Duitsland waren ze begonnen met hydraulische aandrijvingen en daar kregen ze vanzelf ervaring mee, dus zijn ze daar op door blijven gaan. Maar Duitsland was op dit gebied wel vrijwel een eenling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #21 Gepost op: 04 February 2007, 20:24:29 »
Klopt. Maar ik vraag me af of dit is wat Jaap bedoeld...?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #22 Gepost op: 04 February 2007, 20:30:42 »
Ik neem aan dat Voith bedoeld wordt ipv Voigt. Zie http://www.voithturbo.com/hydrodynamic-drives.htm
Reinier

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #23 Gepost op: 04 February 2007, 20:56:12 »
Ik dacht al, wat ziet dat woord er raar uit ;D Je schrijft het dus toch anders... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #24 Gepost op: 04 February 2007, 21:00:43 »
Klopt. Maar ik vraag me af of dit is wat Jaap bedoeld...?
  Dit is precies wat ik bedoelde. Maar wat Stig vertelt is ook zeer interresant. Sorry voor de schrijffout.  Jaap

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #25 Gepost op: 04 February 2007, 23:28:39 »
Je zult in verwarring zijn geweest met Voigtländer...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #26 Gepost op: 04 February 2007, 23:38:59 »
Maken ze ook hydraulische koppelomvormers dan? ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #27 Gepost op: 05 February 2007, 19:40:54 »
 ;) Gewone diesels voor reizigers treinen zoals de 218 serie in duitsland leveren 1000 volt aan de rijtuigen. Hebben daarvoor een hulp generator.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #28 Gepost op: 06 February 2007, 00:31:07 »
Een diesel hydraulische (DH)  installatie is lastig voor echt grote vermogens te bouwen. Daarom zie je DH alleen bij de middelzware en lichte dieseltractie. Een DH installatie is aanmerkelijk lichter dan diesel elektrische installatie (DE). Daarom is DH populair bij dieseltractie waarbij gewicht een doorslaggevende rol speelt (Wadlopers). Vroeger bestond er ook nog de diesel mechanische (DM) tractie. Bij DM vindt de overbrenging net zoals in een auto plaats. De Blauwe Engel was DM. DM is ook relatief licht maar niet geschikt voor grote vermogens.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #29 Gepost op: 06 February 2007, 00:51:43 »
De Blauwe Engel was DM

Hmmm, waarom heten ze dan DE - 1 en DE - 2 ???

Grtzz,

Karst