Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 10:47:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:45:57
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 10:36:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:31:23
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:21:57
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 08:47:01
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:46:43
Layne, Somewhere South. door roadster36
Vandaag om 02:27:50
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
26 December 2025, 23:27:47
Raadplaatje door Hatsune Miku
26 December 2025, 23:00:13
Stub switches door Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
26 December 2025, 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
26 December 2025, 22:34:25
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
26 December 2025, 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
26 December 2025, 22:09:18
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
26 December 2025, 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
26 December 2025, 21:19:43
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
26 December 2025, 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
26 December 2025, 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
26 December 2025, 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
26 December 2025, 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
26 December 2025, 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
26 December 2025, 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
26 December 2025, 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
26 December 2025, 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
26 December 2025, 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
26 December 2025, 15:11:02
  

Auteur Topic: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.  (gelezen 12231 keer)

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #15 Gepost op: 03 February 2007, 11:49:42 »
Johnny, bedankt dat je het even uitgezocht heb!

Als ik er even over nadenk is het heel logisch dat ze een gelijkstroom generator gebruiken, scheel je weer een gelijkrichterbrug.
Dit type regeling kom je overigens wel eens meer tegen (ben op verschillende schepen geweest waar dit ook werd toegepast).
Johnny, ben je ook te weten gekomen of er remweerstanden in de 6400 zitten?

groeten,

Pieter

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #16 Gepost op: 03 February 2007, 14:23:19 »
.... ik meen me iets te herrinneren dat men dat tussen weesp en hilversum ook een keer gedaan heeft bij bovenleiding werkzaanheden. 2 maal 6400 aan 1 kant en 1 aan de andere kant.

Het is in ieder geval op 30 april 2004 gedaan met de koninklijke trein (6408 + ICR 1e klas + koninklijk rijtuig + ICR 1e klas + 6473 + 6430), zie o.a. hier.
« Laatst bewerkt op: 03 February 2007, 14:25:57 door Dirk Timmer »

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #17 Gepost op: 03 February 2007, 20:17:45 »
Ja het ding heeft ook weerstanden voor zijn ED rem.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #18 Gepost op: 04 February 2007, 19:27:49 »
Hallo

Wat is de reden dat de DB met veel sukses Voigt omzetters (dus niet DE) en de "rest van de wereld" DE?   Ze leveren welliswaar geen 1800V maar dat kan toch niet de enige rede zijn?  Jaap


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #19 Gepost op: 04 February 2007, 20:12:47 »
Een voigt omzetter. Bedoel je diesel-hydraulische loks? Deze hebben een kleine generator voor eigen boordnet en evt. rijtuigenvoeding. Maar de aandrijving is dmv. een hydraulische koppelomvormer. Of bedoel je dat niet?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #20 Gepost op: 04 February 2007, 20:14:36 »
Ik ken niet alle redenen, maar een dieselhydraulische loc is goedkoper te bouwen dan een dieselelektrische. Daar staat tegenover dat bij een dieselelektrische loc de regeling van de tractiemotoren eenvoudiger is aan te passen aan het gedrag van de dieselmotor, zeker met de tegenwoordige vermogenselektronica.

Verder is er waarschijnlijk een historische reden. In Duitsland waren ze begonnen met hydraulische aandrijvingen en daar kregen ze vanzelf ervaring mee, dus zijn ze daar op door blijven gaan. Maar Duitsland was op dit gebied wel vrijwel een eenling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #21 Gepost op: 04 February 2007, 20:24:29 »
Klopt. Maar ik vraag me af of dit is wat Jaap bedoeld...?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #22 Gepost op: 04 February 2007, 20:30:42 »
Ik neem aan dat Voith bedoeld wordt ipv Voigt. Zie http://www.voithturbo.com/hydrodynamic-drives.htm
Reinier

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #23 Gepost op: 04 February 2007, 20:56:12 »
Ik dacht al, wat ziet dat woord er raar uit ;D Je schrijft het dus toch anders... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #24 Gepost op: 04 February 2007, 21:00:43 »
Klopt. Maar ik vraag me af of dit is wat Jaap bedoeld...?
  Dit is precies wat ik bedoelde. Maar wat Stig vertelt is ook zeer interresant. Sorry voor de schrijffout.  Jaap

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #25 Gepost op: 04 February 2007, 23:28:39 »
Je zult in verwarring zijn geweest met Voigtländer...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #26 Gepost op: 04 February 2007, 23:38:59 »
Maken ze ook hydraulische koppelomvormers dan? ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #27 Gepost op: 05 February 2007, 19:40:54 »
 ;) Gewone diesels voor reizigers treinen zoals de 218 serie in duitsland leveren 1000 volt aan de rijtuigen. Hebben daarvoor een hulp generator.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #28 Gepost op: 06 February 2007, 00:31:07 »
Een diesel hydraulische (DH)  installatie is lastig voor echt grote vermogens te bouwen. Daarom zie je DH alleen bij de middelzware en lichte dieseltractie. Een DH installatie is aanmerkelijk lichter dan diesel elektrische installatie (DE). Daarom is DH populair bij dieseltractie waarbij gewicht een doorslaggevende rol speelt (Wadlopers). Vroeger bestond er ook nog de diesel mechanische (DM) tractie. Bij DM vindt de overbrenging net zoals in een auto plaats. De Blauwe Engel was DM. DM is ook relatief licht maar niet geschikt voor grote vermogens.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #29 Gepost op: 06 February 2007, 00:51:43 »
De Blauwe Engel was DM

Hmmm, waarom heten ze dan DE - 1 en DE - 2 ???

Grtzz,

Karst