Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dat overkomt mij niet.
door
Harryku
Vandaag
om 18:25:36
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Duikeend
Vandaag
om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bellejt
Vandaag
om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 17:56:15
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan
door
Stieven76
Vandaag
om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Jan Bennink
Vandaag
om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 17:10:54
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
wob
Vandaag
om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
GD
Vandaag
om 11:21:39
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
19 July 2025, 23:46:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
11
Omlaag
Auteur
Topic: Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation). (gelezen 51169 keer)
MathynK
Offline
Berichten: 3858
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #15 Gepost op:
16 September 2010, 10:16:55 »
ja. maar kijk.
die sporen vanaf de bocht in je schaduwstation lopen de hele tijd paralel,
ook in de klimspiraal. en zodra je boven bent is de wissel.
het is een hele lange uitgerekte keerlus.
en een keerlus houdt dus in dat de stroomkring verkeerd gaat.
ga maar eens goed kijken.
als je het nog niet ziet zal ik vanavond wel een tekening maken.
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
MathynK
Offline
Berichten: 3858
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #16 Gepost op:
16 September 2010, 10:24:30 »
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.09_-_Keerlus
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
WVDD
WMU Projects.
Offline
Berichten: 453
Wout, WMU Projects.
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #17 Gepost op:
16 September 2010, 10:41:51 »
Je bedoelt dit stukje (Het rode stukje):
?
Maakt dat uit ja? Ik rij wel met Märklin C weet niet of dat wat uitmaakt. Want bij deze rails hoef je niet steeds blokken te maken om geen kortsluiting te krijgen enz.
Maar ik zal wel eens goed naar je plaatje kijken misschien snap ik het dan wel.
Wout.
Gelogd
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl
MathynK
Offline
Berichten: 3858
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #18 Gepost op:
16 September 2010, 10:46:14 »
inderdaad dat stukje ja!
je rijdt met marklin.
dan weet ik niet zeker of je er dan last van hebt, omdat het drierail is.
help fftjes. de twee spoorstaven, sluit je op allebei dezelfde stroomdraad?
en dan in het midden de andere. zoja is het geen probleem.
ik wist alleen niet dat je marklin rails had
gr,
mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8850
low-budget modelbouwer
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #19 Gepost op:
16 September 2010, 10:58:23 »
Märklin of geen Märklin, hier is geen sprake van een keerlus. Een keerlus is als de trein direct op het zojuist verlaten spoor weer terugkeert, zoals in de encyclopedie ook is aangegeven. Hier komt de trein terug op het tegenspoor. Waar je (met gelijkstroom) op moet letten is dat de sporen ten opzicht van elkaar geïsoleerd zijn. En dat de sporen om te schakelen zijn.
Maar goed, daar Wout aangeeft met Märklin te rijden, lijkt mij dat er geen problemen zijn. ik schrijf lijkt mij, daar ik zelf een gelijkstroomrijder ben.
Ik vind het een mooi plan Wout. Zelfs als je schaduwstation kortere sporen heeft dan het zichtbare. Ook lange treinen 'verdwijnen' dan in het perron en staan er niet precies in.
Bouw ze!
groetjes,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
WVDD
WMU Projects.
Offline
Berichten: 453
Wout, WMU Projects.
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #20 Gepost op:
16 September 2010, 12:07:21 »
Haha maakt niet uit MathynK Je kon ook niet weten dan ik met märklin reed omdat ik dat nooit gezegd heb. Maar nu is dat duidelijk.
Hier een plaatje van een kopschaduwstation:
Ik heb bij besloten om de perronen om mijn zichtbare deel 250cm lang maak dan is er nog zoon 30 cm ruimte over tussen de wissel en het perron. Dus heb ik de sporen in het schaduwstation rond de 290 cm gemaakt. zo staan de treinen ook niet te dicht bij de wissels. En zoon kopschaduwstation scheelt wel veel wissels en er is natuurlijk veel meer ruimte voor langere sporen. Alleen ga ik niet met de computer rijden is het wel goed opletten dat de trein niet doorschiet. Is er ook een manier om zoon trein automatisch te laten stoppen? Ik heb wel eens gehoord dat ze dat deden voor een sein als die op rood stond maar kan dat ook bij zoon schaduwstation?
Wout.
Gelogd
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8850
low-budget modelbouwer
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #21 Gepost op:
16 September 2010, 12:45:00 »
Hoi Wout,
gewoon van het laatste stukje 1 rail (middenrail) isoleren, dat er geen stroom op staat. deze verbind je met een drukknop, zodat je er alleen bewust stroom op kunt zetten. de trein schiet dan niet door. En met een andere lok voor de trein aan de andere kant rijdt ie ook niet gelijk mee. een heel simpel systeem, dat ook bij een digitaal systeem nog werkt.
Bij gebruik van treinstellen zou ik het stuk wat langer maken.
waarom maak je aan het einde geen fidlle yard? Dan kunnen de loks gelijk door op de yard, en evt maak je aan de andere kant van de yard een aantal opstelsporen.
Of maak een klein opstel terrein aan de kant van de railspiraal. Dan bezetten de losse loks geen treinspoor.
groetjes,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
SjoerdB
Offline
Berichten: 93
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #22 Gepost op:
16 September 2010, 13:29:31 »
Hoi Wout,
Wat een leuk plan! Ik heb nog een paar opmerkingen/ideetjes als je wilt. Ik hoop dat ik ze goed kan uitleggen...
Allereerst: in je oorspronkelijke plan zit een keerlus. Echter maakt dit niets uit omdat je met het drierail-systeem van Marklin rijdt. Bij tweerail heb je een keerlusschakeling nodig om kortsluiting te voorkomen. In onderstaande schets (een versimpeling van jouw baanplan, maar in essentie hetzelfde) is deze keerlus te zien (volg de rode lijn maar vanaf (1)):
Maar zoals ik zei heb je met drierail geen last van kortsluiting bij een keerlus. Bij een baanplan met een kopstation kan een keerlus juist erg interessant/handig zijn. Op kopstations wordt van getrokken treinen (bijv. een NS1600 met ICR-wagons) namelijk de locomotief naar de achterkant van de trein gezet (die dan de voorkant wordt) zodat de trein weer getrokken kan vertrekken. Dit geeft extra 'activiteiten' op een kopstation in plaats van enkel het aankomen en vertrekken van treinen. Het voordeel van een keerlus is dat de getrokken treinen in het schaduwstation ook gemakkelijk kunnen 'keren' zodat ze ook getrokken weer het station in kunnen komen. Als je daarnaast een verbinding maakt net na het schaduwstation tussen de twee sporen kun je erg makkelijk kiezen of een trein voor- of achteruit in het station moet aankomen. Voor maximale opstelruimten in het schaduwstation zou ik zoiets als het volgende maken (wederom een erg lelijke paint-schets
):
Voor de beveiliging van het schaduwstation zijn diverse mogelijkheden. Zoals je aangeeft wil je niet van computerbesturing gebruik maken. Weet je al waar je wel mee rijden? Een gewone transformator (dus analoog) of ga je digitaal met het MobileStation of Central Station van Marklin rijden? Ik ben zelf niet echt thuis in de verschillende mogelijkheden voor beveiliging, maar als je al weet of je analoog of digitaal wilt rijden zijn er vast wel mensen op dit forum te vinden die je daar meer over kunnen vertellen. Daarbij kan ook de zoekfunctie helpen en eventueel de collega's van het 3railforum (
http://forum.3rail.nl/
).
Veel succes ermee. Groetjes,
Sjoerd
Gelogd
maartenvanderburgt
Gast
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #23 Gepost op:
16 September 2010, 13:55:45 »
Citaat van: WVDD op 15 September 2010, 18:02:08
@ Maarten
Bedoel je dan zo iets:
Ja, en het voorbeeld voor het schaduwstation staat hier ergens eerder.
En zolang je met C-railM* rijdt zonder definiëring van rechts- en linksspoor (Computer, baanvakken, bezetmeldingen etc) heb je dus ook geen last van de keerlus.
Maarten.
Gelogd
WVDD
WMU Projects.
Offline
Berichten: 453
Wout, WMU Projects.
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #24 Gepost op:
30 September 2010, 00:00:19 »
Hallo,
Hier een ander onderwerp van Centraal Station Ende:
Hier heb ik toch nog iets meer aan rangeer mogelijk heden en dus meer speel plezier.
Gr,
Wout.
Gelogd
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl
WVDD
WMU Projects.
Offline
Berichten: 453
Wout, WMU Projects.
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #25 Gepost op:
09 October 2010, 13:53:33 »
Vandaag eindelijk weer wat kunnen doen. Ik heb het laatste kleurtje op de tafels geschildert. Ik heb gekozen voor Hoogglans antraciet een mooie donker grijze kleur waardoor de bakken niet te veel door opvallen. Kan helaas geen fotootjes maken omdat moeders de camera mee heeft Maar ik maak vanavond even wat fotootjes dan staan ze denk ook al op mijn kamer!
Ik ga toch kijken of ik een baanplan kan maken met K rails omdat ik dat toch erg mooi vindt.
Wout
Gelogd
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl
WVDD
WMU Projects.
Offline
Berichten: 453
Wout, WMU Projects.
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #26 Gepost op:
09 October 2010, 17:03:34 »
Nou hier zijn de foto´s dan! De tafels staan nog wel buiten nog even wat te drogen. Dus vanavond gaan ze naar binnen toe
De kleur op de foto´s is nog iets lichter als dat het normaal is.
Module bakken rechts.
Module bakken links.
Module bakken midden.
Hoek module bakken samen.
Zo is de kleur ook gewoon als hoe het normaal is.
De stel pootjes.
Dus we kunnen nu bijna gaan beginnen met het landschap en rails leggen!
Wout.
Gelogd
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl
rene w.
Offline
Berichten: 1298
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #27 Gepost op:
09 October 2010, 17:08:37 »
Misschien een rare vraag maar zijn die bakken niet wat laag bij de grond,
lijken wel meubels uit een japans huis. ??
Gelogd
WVDD
WMU Projects.
Offline
Berichten: 453
Wout, WMU Projects.
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #28 Gepost op:
09 October 2010, 18:57:37 »
Nee je ziet dat de bakken hogen en lagen poten hebben de op bakken met de hoge poten komt een bak met lage pootjes zie bij de foto´s van de grote module bakken zo komen ze ook in mijn kamer. De bovenste plaat zal ik maar zeggen zit dan om ongeveer 80cm hoogte
Wout.
Gelogd
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl
WVDD
WMU Projects.
Offline
Berichten: 453
Wout, WMU Projects.
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #29 Gepost op:
26 October 2010, 23:25:11 »
Hallo mede hobbyisten,
Een tijdje niet meer op het forum geweest. Maar er is nog wel wat gebeurd! Ik zit nog steeds te piekeren over Märklin K rails. Dus eindelijk snap ik de K rails en heb ik een baanplan kunnen maken met een mix tussen Märklin K en C rails. Ik wil het schaduwstation ban Märklin C rails maken en het zichtbare deel van Märklin K Rails. Alleen een klein stukje rails naar de klimspiraal toe word zichtbare Märklin C rails. Ik ga 5 Perrons maken. Met een klein opstel terrein voor een paar korte treinen.
Hier is ie dan:
Graag jullie reacties van het plan, misschien ook tips?
Wout.
Gelogd
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
11
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).