Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 19:31:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom  (gelezen 11298 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22453
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #15 Gepost op: 13 September 2010, 15:06:39 »
Toch zou ik verwachten dat de ASB wielen voor 90% van de trekkracht zorgen, die laatste paar procent geloof ik dan wel. Zo te horen ben jij wat meer purist dan ik (ASB=nep?), dan heb je inderdaad minder keuze; ieder zo zijn eigen voorkeuren.

We hebben de asb-voorkeuren weleens besproken. KLIK.
Inderdaad, ieder zijn lol.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #16 Gepost op: 13 September 2010, 15:46:13 »
Toch zou ik verwachten dat de ASB wielen voor 90% van de trekkracht zorgen, die laatste paar procent geloof ik dan wel. Zo te horen ben jij wat meer purist dan ik (ASB=nep?), dan heb je inderdaad minder keuze; ieder zo zijn eigen voorkeuren.

Nee, ik ben geen purist, maar wel heb ik een hoog standaard. Er zijn heel veel voordelen, zoals de link van Henk aangeeft. Sporen raaken niet meer zo snel vuil, betere stroomafname, beter rijgedrag (rustiger), enz...

Maar iedereen zou zijn eigen keuze doen! Meten kan je heel eenvoudig, met een Krachtmeter (F=...*µ). µ is gezocht, maar je kan het ook uit een boek halen, de rest is te vinden in de techniek mechaniek...   
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Northlander1983

  • Gast
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #17 Gepost op: 13 September 2010, 21:39:00 »
Beste Erik,

leuk en interessant verslag, maar waarom al dat werk en extra kosten en tijd als ook de DC (gelijkstroom) nog gewoon overal te koop is voor dezelde prijs... :-\

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4054
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #18 Gepost op: 13 September 2010, 21:48:34 »
maar waarom al dat werk en extra kosten en tijd als ook de DC (gelijkstroom) nog gewoon overal te koop is voor dezelde prijs... :-\

t kan nog goedkoper: http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/?gr=771864  ;D
Daarvan heb ik er nu 2, nieuwe wielen moeten nog worden besteld.

Dirkjan

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #19 Gepost op: 13 September 2010, 22:44:31 »
Beste Erik,

leuk en interessant verslag, maar waarom al dat werk en extra kosten en tijd als ook de DC (gelijkstroom) nog gewoon overal te koop is voor dezelfde prijs... :-\
Ik heb geen 62580 gezien voor deze prijs... alleen de omgesoldeerde 68580 versie bij MCH, dus ook met te hoge flenzen, en daar komen dan weer verzendkosten (en -risico) bij. De decoder+ski ga ik nog verkopen (catalogusprijs is toch EUR 50,-), stuur maar een PB als je een goed bod hebt :)

Het extra werk had ik me kunnen besparen door EUR 20,- uit te geven aan nieuwe wielen, maar daarin zit natuurlijk geen uitdaging  :P

Erik.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #20 Gepost op: 13 September 2010, 22:46:22 »
Welkom, en krijgen wij nog een foto van het eindresultaat te zien?
Bij deze!

Eerst even de doos met het kapje


... en tenslotte een sfeerplaatje van de zijkant


Erik.

Lokpaint

  • Gast
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #21 Gepost op: 13 September 2010, 23:12:34 »
hoi

Leuk verslagje, maar toch een opmerking. Het is "vijlen", niet "veilen" ;)

Bart

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #22 Gepost op: 13 September 2010, 23:26:06 »
Leuk verslagje, maar toch een opmerking. Het is "vijlen", niet "veilen" ;)
Au, ja dat is nogal suf...  ::)

Erik.

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #23 Gepost op: 14 September 2010, 11:38:26 »
Au, ja dat is nogal suf...  ::)

Erik.

Hangt er vanaf wat hij moet kosten  ;D ;D

En een leuke loc hoor!

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #24 Gepost op: 14 September 2010, 11:50:54 »
Hangt er vanaf wat hij moet kosten  ;D ;D

En een leuke loc hoor!
Ht suffe zit 'em erin dat ik tijdens het typen tot 4 keer toe het verschil tussen een vijl en een veiling niet heb gezien :)

De prijs is tot nu toe EUR 120,- (Loc + DCC decoder), maar ik moet de overgebleven AC onderdelen nog verkopen.

Erik.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #25 Gepost op: 14 September 2010, 11:56:21 »
je kan toch de AC Dekoder gebruiken? Is een ESU muliprotokoll...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22453
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #26 Gepost op: 14 September 2010, 11:57:55 »
Zat er in die BR189 van jou een multiprotocol?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #27 Gepost op: 14 September 2010, 12:05:37 »
ja, en in de drie 1100 in AC die ik heb verbouwd zaten ook ESUs.

Dit jaar is er alles veranderd bij roco, ESU is niet meer leverancier van Decoder. Uhlenbrock heeft het overgenomen en nu is de leverancier Zimo, maar ik weet niet hoe het met de laatste beide merken is, en waar wat precies in zit... In het 1776 startset zit denk ik geen ESU meer, maar een Uhlenbrock (heb de CVs nog niet uitgelezen...)

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22453
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #28 Gepost op: 14 September 2010, 12:08:31 »
Ai, dan heeft Erik vermoedelijk voor Joop met de korte achternaam een andere decoder gekocht. Nou zal die wel een plekje vinden, denk ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Ombouwverslag Roco 68580, een Botsneus 1145, van wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #29 Gepost op: 14 September 2010, 12:22:05 »
vermoedelijk ...

btw. de ESU locsound decoder zijn ook Muliprotokol
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008