Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264331 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #60 Gepost op: 13 January 2011, 17:32:38 »
Zowel in het oude HSM boek van Karskens als Vervlogen stoom word de enkele dom aangeduid als een koperen dom. Daar zit je dan met je messing ding...

Voorts lees ik in het boek van Karskens, dat bij de werkspoormachines de volgende wijzigingen te melden zijn tov. de eerste serie 501-505: Ook voor de wielen van de koppelas is een zandstrooier aangebracht. Tevens bevat de tender een kist met zand voor de vier locomotiefbakken. Maw. losse bakken en geen centrale bak op de ketel. De locomotieven 522 en 523 zijn voorzien van 1 injecteur en een voorwarminrichting. Dat is toch die buis die links onder het frame aangebracht dient te worden? Dat ding erboven, wat was dat ook alweer? Een voedingspomp? Zit die er wel altijd? Maw. af-fabriek hadden de overige Werkspoormachines dus geen voorwarmer? Mede door het door Philotrain meegeleverde HSM nummer van 523, heb ik bij Erwin een bestelling opgegeven voor een nummerplaat 522. (ik *wil* altijd iets anders dan standaard meegeleverd)  :P De dom schilder ik dan maar bronsgroen mee. (y) En 4 zandstrooiers maken dus.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #61 Gepost op: 13 January 2011, 17:59:19 »

Kan je de dom niet verkoperen? Die methode is onlangs hier op het forum langsgekomen en heeft ook in de rail magazine gestaan.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #62 Gepost op: 13 January 2011, 19:13:54 »
Jaja, dat schijnt te kunnen, maar wat moet het nou zijn. Messing of koper? Was de 2100 een buitenbeentje (ja!)?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #63 Gepost op: 13 January 2011, 19:20:02 »

Is er geen foto uit de hsm tijd met een machine met messing dom ernaast? Het lijkt me dat de koperen dom toch wat donkerder moet ogen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #64 Gepost op: 13 January 2011, 19:22:37 »
Mij (nog) niet bekend. :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #65 Gepost op: 13 January 2011, 20:36:50 »
Volgens mij hebben de 2100'en nooit met een messing dom rondgereden.
Het waren stalen geschilderde stoomdommen.

Gerard

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #66 Gepost op: 13 January 2011, 20:41:29 »
In het 2100-en boek van Paul Henken wordt bij de afwerking en beschildering weer wel gesproken van een gepolijste messing dom (voor de eerste levering althans).

Sander
« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 20:43:41 door sander1985 »
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #67 Gepost op: 13 January 2011, 20:53:30 »
Gerard, de eerste serie 505-505 heeft weldegelijk met iets glimmends rondgereden. Dit is op diverse foto's ook zichtbaar. Maar wat? Messing of koper? Kijk, een foutje in een tekening kan ik me iets bij voorstellen, maar dat Karskens het verschil niet weet tussen koper en messing...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

achterhoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #68 Gepost op: 13 January 2011, 21:24:49 »
In mijn jeugd, zeg maar jaren 60, had ik nog nooit van messing gehoord. In de volksmond bestond koper gewoon in twee kleuren: Rood- en geelkoper. (Dus ook geelkoper is ook koper)
De term messing was een meer technische benaming.
Wellicht kan dit de zaak verklaren


Rob

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #69 Gepost op: 13 January 2011, 21:32:44 »
Rob, ik heb dit vrijwel gelijk met jou gemaakt, dus toch maar geplaatst:

Is het niet zo dat messing vroeger in de spreektaal gewoon vaak koper genoemd werd.
Zou het misschien niet zo kunnen zijn dat men een messing dom in de wandelgangen een koperen dom noemde?
Bestonden er eigenlijk wel (rood) koperen doms?
De Engelsen noemen het een Brass Dome, messing dus.

In de jaren 50 hoorde je op straat veel vaker "koper" dan messing, en wij kinderen noemden messing ook gewoon koper, wisten wij veel.
Als mijn moeder "koper" ging poetsen, dan was dat vrijwel altijd messing, maar dat wisten wij toen nog niet.
De toeters van een fanfare heten volgens mij nog steeds koperinstrumenten en die zijn geel, niet rood.
De term "Brass Band" kwam pas veel later.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 21:34:45 door Stoomboy »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #70 Gepost op: 13 January 2011, 21:35:23 »
In het 2100 boek van Paul Henken staan de verschillende bouwseries beschreven. Daar leid ik uit af dat alleen de 501-505 een messing of koperen dom hadden. Ik zou gaan voor messing en niet voor koper. En in hetzelfde boek vind je ook foto's van 2100en met een messing dom en een grasgroene zanddom. Maar het nummer 522 of 523 is volgens mij allebei niet te gebruiken met een messing dom.

Over de voorwarmers en pompen moet je nog maar even naar de foto's kijken. Af fabriek was in de jaren 1910-1920 volgens mij een voorwarmer niet standaard.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #71 Gepost op: 13 January 2011, 21:52:27 »
Volgens Wikipedia werd "feedwater heating", voorverwarmen dus, vanaf ca. 1920 in Engeland gebruikt.
Het zal hier vast niet veel eerder gebruikt zijn.

Leen.

Correctie: de 2100 is volgens Waldorp afkomstig uit Duitsland. Op deze website:

http://www.verkehrswesen-antiquariat.de/suche.php?submit=1&search_mode=detail&autor=&titel=&verlag=&bestellnr=&schlagworte=%22Dampfloktechnik%22&katalog=-1&neuware=-1&page=4

staat in de 7e regel van onderaf in de tekst onder het bovenste boek uit 1914 de vermelding "Knorr Vorwärmer"
Die bestond dus al voor WW1 en zou dus vanaf de eerste lok meegeleverd kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 22:06:21 door Stoomboy »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #72 Gepost op: 13 January 2011, 22:25:20 »
Daar leid ik uit af dat alleen de 501-505 een messing of koperen dom hadden.

Ter bevestiging van wat Ivo afleidt:
"Over de dom is een gepolijste messing bekleding geplaatst, evenals over de voet van de veiligheid." (Bron: Paul Henken, Stoomlocomotieven HSM 501-535, blz. 34. Dit gedeelte gaat over de eerste levering 501-505.)
"De dombekleding is gemaakt van plaatijzer dat groen geschilderd is." (Henken, blz. 36 over de vervolgleveringen 516-525).

Over de voorwarmers en pompen moet je nog maar even naar de foto's kijken. Af fabriek was in de jaren 1910-1920 volgens mij een voorwarmer niet standaard.

"Als proef zijn de locs 522 en 523 door Werkspoor voorzien van een voorwarmerinstallatie systeem Knorr, bestaande uit een links voor onder de voetplaat aangebrachte ketel met een verwarmd oppervlak van 9,2m2 en een hierboven geplaatste voedingspomp.... "(Henkes, blz 36)
"Evenals de 522 en 523 zijn de locomotieven voorzien van een voorwarmerinstallatie, ...."(Henkes, blz 39 over de 526-535).
"Zo kwamen de 506-515 van de fabriek met voorwarmer..... (Henkes, blz 41)

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 22:36:01 door TonM »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #73 Gepost op: 13 January 2011, 22:39:31 »
Nog even over de voorverwarmer. In Waldorp staat:  

"De machines hadden oorspronkelijk twee Gresham & Craven injecteurs; de latere machines kregen één injecteur en een voorverwarminrichting. Omstreeks deze tijd kregen overigens alle moderne locomotieven bij alle Nederlandse maatschappijen een voorverwarmer".

Dat klopt met wat Ewout in het andere boek gevonden heeft.

Leen.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #74 Gepost op: 13 January 2011, 22:52:00 »
@Stig,

Op blz. 36 van het boek van Henkes staat een prachtige fabrieksfoto van de 523, waarop een hoop details goed te zien zijn. De 522 zal daar niet van afwijken.

Grtz,
Ton