Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 22:26:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 22:16:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:58:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 272634 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #120 Gepost op: 16 January 2011, 21:52:47 »
Hoi,

@Ivo & Marty

Gietboom zat uit het midden. Dus er aan laten was geen optie  :'( ( tenzij ik natuurlijk een scheve dom wil ;) )

@Marty

Erewoord, dit is echt m'n allereerste Philo kit ! En zelfs m'n allereerste full messing kit.  :P

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #121 Gepost op: 16 January 2011, 22:18:26 »
Gietboom zat uit het midden. Dus er aan laten was geen optie  :'( ( tenzij ik natuurlijk een scheve dom wil ;) )
Gaatje in de ketel opruimen??  ;)

mvg,
Ivo

P.S., Heb je de ketel nu in het samenstel rookkastdeur rookkast gesoldeerd? Dan zou ik eerst de appendages op de rookkastdeur van binnenuit hebben gesoldeerd. Het blijft constant nadenken hoe je iets doet in zo'n kit. Schoorsteen richten gaat denk ik het makkelijkste met een boor in de juiste diameter erin. Dan kun je beter zien hoe deze staat (mits het gat in de schoorsteen tenminste in het midden zit en recht is  ;D)
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #122 Gepost op: 16 January 2011, 22:36:01 »
Met scheef bedoelde ik echt ! scheef :(  ;D ;D

En nee hoor, zit allemaal nog los. Zo slim was ik al wel ;) Dus ik kan en zal eerst de handrailhouders , rookkastdeurhandwiel etc. gaan aanbrengen.

Schoorsteen gaat wel lukken  :P

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #123 Gepost op: 16 January 2011, 23:41:52 »
Analoog aan de werkzaamheden van Karst aan zijn 2100 z'n ketel en rookkastdeur, heb ik hetzelfde vanavond in de late dienst (jaja, alweer ja  :)) aan de 9500 kit gedaan. Ik heb eerst de ketel opnieuw gerold. Niet eerst uitgerold hoor, maar strakker opgerold. Daarna bleek de rookkastdeur voor geen meter te passen, dus een heel stuk ertussen uit gevijld. Nu zit het goed en misschien ga ik zo thuis nog even verder ermee. Ik had dit misschien bij de 2100 ook moeten doen, maar ik blijf er bij, ik moest nu al de vuurhaardzijde van de ketel uitbuigen om in de ronding van de cabine te passen. Of heeft het model een taps lopende ketel? Anyway, we zien wel.

In afwachting van het ophalen van het 2100 boek, ben ik dus maar aan de 9500 begonnen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #124 Gepost op: 17 January 2011, 01:01:03 »
Hoi,

Omdat er in de ketel een moer gesoldeerd moet worden, zou dat nu moeten gebeuren...



... vind ik eigenlijk maar een oplossing van niks  :P Dus een ring gedraaid van een stuk 15mm waterleidingfitting, waarin naderhand een gaatje met 2mm schroefdraad komt. Dit heeft als bijkomend voordeel, dat de ketel heel mooi en snaarstrak rond is !  ;D Daardoor sluiten rookkamermantel, die door de rookkamerkastdeur mooi rond is geworden en de ketel heel netjes op elkaar aan !





... het plaatje tot dusver. Op de 4 lange na, zijn alle handrailhouders gemonteerd. Zeer dankbaar voor de tip van Ivo, want op de rookkamerkastdeur was het naderhand een vieze bakkerij geworden  :'( Nu is het redelijk, niet meer dan dat, want de gaten in de deur zijn wat ruim voor de handrailhouders, waardoor er wat soldeer naat buiten is getrokken...


Citaat van: stig
...Of heeft het model een taps lopende ketel? Anyway...

Ik kan mij ook niet helemaal aan de indruk onttrekken, dat de achterzijde ruimer is dan de voorzijde...  ::)

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #125 Gepost op: 17 January 2011, 01:07:18 »
geweldig dit draadje , gaat door tot diep in de nacht ;D
Stig, kijk uit met de rook kast
je denkt dat je er vanonderen wat af moet vijlen omdat de ketel iets schuin om hoog loopt
maar als je dat doet lopen  in je waterkasten de tandwielen aan  :(
hou het chassis dus bij de hand om te passen en te meten

gr jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #126 Gepost op: 17 January 2011, 01:10:00 »
Jan, bedoel je nu de 9500? Ik sta net op het punt het overschot aan rookkast eronder weg te vijlen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #127 Gepost op: 17 January 2011, 01:11:05 »
@Karst, heel, heel netjes gewerkt hoor! Dat beetje soldeer door de kastdeur, kom op, da's niks... Heb je nog geen straalapparatuur?  ;D

Past jouw schoorsteen nou wel heel mooi op de ketel?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #128 Gepost op: 17 January 2011, 01:13:12 »
Stig , Yep de 9500
pfff net op tijd dus  ;D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #129 Gepost op: 17 January 2011, 01:15:26 »
Thnx Stig  :)

Bouwt inderdaad lekker weg zo. En... heb inmiddels de eerste blaar. Dus ben ik maar gestopt voor vanavond ;)

Nee, straalspul heb ik nog niet. Is gewoon afgewassen met CIF en tandenborstel.

Schoorsteen komt al heel aardig in de richting. Maar staat nu iets 'open'  Door het verkleinen van de diameter met 0.3mm. En juist dat ga ik gebruiken, door met een slijptolletje de ronding aan voor en achterkant mooi gelijk te maken.

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #130 Gepost op: 17 January 2011, 01:15:45 »
Dankje. Ik zat de foto's van Ivo na te kijken, toen ik eens de achterkant van de 9500 vroeg (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21760.msg408214.html#msg408214) En hij had inderdaad een naad onder de rookkastdeurfront. De vorige eigenaar van mijn kit had dat wel weggehaald, en het past allemaal, en ik las in het bewuste draadje dat Philo tegen iemand had gezegd, knip maar af... Tsja...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #131 Gepost op: 17 January 2011, 01:16:55 »
0,3mm inderdaad. Maar dan helt ie wel lekker achterover... Ik heb er dus een 0,3mm draadje onder gesoldeerd.  ;)

Ik ga nog een uurtje door hoor.  8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #132 Gepost op: 17 January 2011, 01:20:48 »
Stig,
bij jou link een paar posts naar onderen staat een vage foto van de mijne
dit is nog steeds de huidige toestand
was er toen zo ziek van dat ik hem aan de kant heb gegooit  ;D
mischien nu toch het moment om eens naar een oplossing te zoeken
al zie ik dat dit ook jou tweede word ?
Gr Jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #133 Gepost op: 17 January 2011, 01:23:53 »
Ja ja, klopt, maar nu een maagdelijke kit aangeroerd. Dat werkt uiteindelijk toch fijner. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #134 Gepost op: 17 January 2011, 01:27:04 »
nou prutse verder, ik ga maffen
hoor wel hoe je het opgelost hebt
gr jan