Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 22:21:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:20:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis94
Vandaag om 22:18:50
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 22:17:37
ESU locprogrammer door FreekH
Vandaag om 22:05:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 21:55:14
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:49
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 21:07:27
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:01:56
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
Vandaag om 20:49:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:45:14
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 20:40:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
Vandaag om 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
Vandaag om 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:44:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:17:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
Vandaag om 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 18:19:23
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:10
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:10
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
  

Auteur Topic: roco trekkracht  (gelezen 4334 keer)

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
roco trekkracht
« Gepost op: 09 September 2010, 17:13:28 »
hallo,

Ik zie dat roco hele mooie locs heeft, maar hebben die locs ook trekkracht.
want de prijs van een een roco is veel lager dan fleischmann.

met vriendelijke groet,

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22673
Re:roco trekkracht
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2010, 17:17:58 »
Ja hoor, ze hebben trekkracht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:roco trekkracht
« Reactie #2 Gepost op: 09 September 2010, 17:18:40 »
Prijs zegt niets over trekkracht. Ik heb diverse locs van Roco die een betere trekkracht hebben dan die van Fleischmann.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:roco trekkracht
« Reactie #3 Gepost op: 09 September 2010, 17:20:00 »
Waar is het hier veronderstelt verband tussen prijs en trekkracht op gebaseerd?
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Steef, ACTS 6700

  • ACTS 6700/Locon 9800 Expert
  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • The 6700's Are Indestructible!!
    • ACTS/HUSA 6700 Kanaal
Re:roco trekkracht
« Reactie #4 Gepost op: 09 September 2010, 17:20:43 »
Als je echt power wilt, dan moet je kijken op hoeveel assen hij wordt aangedreven.
Maar Roco locs hebben ook goede trekkracht.  ;D

Gr. Steef
Wiskunde: ACTS 1251 + 1252 + 1253 + 1254 + 1255 + (4x) Class 66 + (2x) v60 + Class 58 - (ACTS 6705 - ACTS 6701)= ACTS 6703©

Rondleiding in de 6700's van Locon!

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re:roco trekkracht
« Reactie #5 Gepost op: 09 September 2010, 17:24:53 »
Ga er maar van uit dat een loc van Roco meer trekkracht heeft dan een
Fleischmann met rondmotor, de nieuwere Fleischmann loccen met kardan
aandrijving zijn pakweg gelijk in trekkracht.

En de prijs, reken maar dat je voor een Fleischmann 141 met rondmotor meer
kwijt bent dan voor een Roco 141 met kardanaandrijving. (resp. € 245 tegen € 160 bron: MTE)

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4788
    • Filmpjes op YouTube
Re:roco trekkracht
« Reactie #6 Gepost op: 09 September 2010, 17:32:12 »
En dan hebben we het niet eens over het verschil in afwerking tussen locs die zowel Fleischmann als Roco in het programma hebben (gehad).
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:roco trekkracht
« Reactie #7 Gepost op: 09 September 2010, 18:10:10 »
kan er een fleischmann koppeling op de roco loc
met vriendelijke groet,

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:roco trekkracht
« Reactie #8 Gepost op: 09 September 2010, 18:22:12 »
Als de loc een koppeling volgens NEM heeft, in de bijbehorende standaard koppelingsschacht, is die zonder meer uitwisselbaar. Zie ook het stuk over koppelingen in de encyclopedie.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4788
    • Filmpjes op YouTube
Re:roco trekkracht
« Reactie #9 Gepost op: 09 September 2010, 18:31:58 »
Bert,

90% van mijn treinen zijn van Roco. Als koppeling heb ik gekozen voor de Profi-kortkoppeling van Fleischmann (nummer 6515). Op 1 wagentje na is alles voorzien van een NEM-schacht (voor info daarover zie verwijzing in de post hierboven) zodat ik alles vrij simpel om kon wisselen. Daardoor zijn dus ook alle locs van Roco voorzien van een Fleischmann-koppeling.

Gebruik je ook de profi-koppeling of de oudere haakkoppeling?

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:roco trekkracht
« Reactie #10 Gepost op: 09 September 2010, 18:34:56 »
de oude haak koppeling,
wat is het gewicht ongeveer van zo lok
met vriendelijke groet,

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4788
    • Filmpjes op YouTube
Re:roco trekkracht
« Reactie #11 Gepost op: 09 September 2010, 18:39:47 »
Tja, dat ligt er maar net aan wat voor lok je hebt. De kleinste lok die ik heb is een 2-assige rangeerlok (type Köf) die geen antislipbanden heeft. Ding is niet zwaar maar kan toch minstens een wagen of 12 trekken.
De grootste die ik heb is een 6-assige diesellok (type 232) die wel antislipbanden heeft en qua gewicht een stuk zwaarder is. De trekkracht is groot, meer dan wat ik er gemiddeld achterhang.

Ga je uit van de werkelijkheid, dan zul je zien dat ook daar verschil intrekkracht is.

Hoeveel wagens wilde je er achter hangen?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:roco trekkracht
« Reactie #12 Gepost op: 09 September 2010, 18:43:42 »
3 tot 4 grote wagons fleischmann
met vriendelijke groet,

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4788
    • Filmpjes op YouTube
Re:roco trekkracht
« Reactie #13 Gepost op: 09 September 2010, 18:48:04 »
Over de koppeling: Overweeg eens het gebruik van de profikoppeling. Dit koppelt korter (buffer aan buffer) en oogt een stuk mooier. Als je materieel hebt wat niet de bedoelde NEM-schacht heeft zul je dan wel een keuze moeten maken wat je hiermee wilt.

Dan nog iets over de trekkracht van Roco-loks, ik ben nog steeds van mening dat dit geen probleem moet zijn, al helemaal niet als je gewoon vlak blijft en geen enorm (en onrealistische) hellingen gaat maken.

En geloof me, 3 tot 4 rijtuigen is geen enkel probleem.

Heb zelf een e-lok type 103 (ken je vast wel) van roco waar ik voor de grap eens 17 rijuigen (meer had ik er niet) achter heb gehangen (de lange versie van 30 centimeter) en toen kon de trein nog angstaanjagend hard.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:roco trekkracht
« Reactie #14 Gepost op: 09 September 2010, 18:50:23 »
ik zou wel ander kopelingen willen,
maar bij sommigen kan je ze niet veranderen
met vriendelijke groet,