Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 15:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 15:27:46
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 15:23:22
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 15:04:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
  

Auteur Topic: roco trekkracht  (gelezen 4097 keer)

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
roco trekkracht
« Gepost op: 09 September 2010, 17:13:28 »
hallo,

Ik zie dat roco hele mooie locs heeft, maar hebben die locs ook trekkracht.
want de prijs van een een roco is veel lager dan fleischmann.

met vriendelijke groet,

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re:roco trekkracht
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2010, 17:17:58 »
Ja hoor, ze hebben trekkracht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:roco trekkracht
« Reactie #2 Gepost op: 09 September 2010, 17:18:40 »
Prijs zegt niets over trekkracht. Ik heb diverse locs van Roco die een betere trekkracht hebben dan die van Fleischmann.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:roco trekkracht
« Reactie #3 Gepost op: 09 September 2010, 17:20:00 »
Waar is het hier veronderstelt verband tussen prijs en trekkracht op gebaseerd?
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Steef, ACTS 6700

  • ACTS 6700/Locon 9800 Expert
  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • The 6700's Are Indestructible!!
    • ACTS/HUSA 6700 Kanaal
Re:roco trekkracht
« Reactie #4 Gepost op: 09 September 2010, 17:20:43 »
Als je echt power wilt, dan moet je kijken op hoeveel assen hij wordt aangedreven.
Maar Roco locs hebben ook goede trekkracht.  ;D

Gr. Steef
Wiskunde: ACTS 1251 + 1252 + 1253 + 1254 + 1255 + (4x) Class 66 + (2x) v60 + Class 58 - (ACTS 6705 - ACTS 6701)= ACTS 6703©

Rondleiding in de 6700's van Locon!

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:roco trekkracht
« Reactie #5 Gepost op: 09 September 2010, 17:24:53 »
Ga er maar van uit dat een loc van Roco meer trekkracht heeft dan een
Fleischmann met rondmotor, de nieuwere Fleischmann loccen met kardan
aandrijving zijn pakweg gelijk in trekkracht.

En de prijs, reken maar dat je voor een Fleischmann 141 met rondmotor meer
kwijt bent dan voor een Roco 141 met kardanaandrijving. (resp. € 245 tegen € 160 bron: MTE)

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re:roco trekkracht
« Reactie #6 Gepost op: 09 September 2010, 17:32:12 »
En dan hebben we het niet eens over het verschil in afwerking tussen locs die zowel Fleischmann als Roco in het programma hebben (gehad).
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:roco trekkracht
« Reactie #7 Gepost op: 09 September 2010, 18:10:10 »
kan er een fleischmann koppeling op de roco loc
met vriendelijke groet,

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:roco trekkracht
« Reactie #8 Gepost op: 09 September 2010, 18:22:12 »
Als de loc een koppeling volgens NEM heeft, in de bijbehorende standaard koppelingsschacht, is die zonder meer uitwisselbaar. Zie ook het stuk over koppelingen in de encyclopedie.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re:roco trekkracht
« Reactie #9 Gepost op: 09 September 2010, 18:31:58 »
Bert,

90% van mijn treinen zijn van Roco. Als koppeling heb ik gekozen voor de Profi-kortkoppeling van Fleischmann (nummer 6515). Op 1 wagentje na is alles voorzien van een NEM-schacht (voor info daarover zie verwijzing in de post hierboven) zodat ik alles vrij simpel om kon wisselen. Daardoor zijn dus ook alle locs van Roco voorzien van een Fleischmann-koppeling.

Gebruik je ook de profi-koppeling of de oudere haakkoppeling?

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:roco trekkracht
« Reactie #10 Gepost op: 09 September 2010, 18:34:56 »
de oude haak koppeling,
wat is het gewicht ongeveer van zo lok
met vriendelijke groet,

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re:roco trekkracht
« Reactie #11 Gepost op: 09 September 2010, 18:39:47 »
Tja, dat ligt er maar net aan wat voor lok je hebt. De kleinste lok die ik heb is een 2-assige rangeerlok (type Köf) die geen antislipbanden heeft. Ding is niet zwaar maar kan toch minstens een wagen of 12 trekken.
De grootste die ik heb is een 6-assige diesellok (type 232) die wel antislipbanden heeft en qua gewicht een stuk zwaarder is. De trekkracht is groot, meer dan wat ik er gemiddeld achterhang.

Ga je uit van de werkelijkheid, dan zul je zien dat ook daar verschil intrekkracht is.

Hoeveel wagens wilde je er achter hangen?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:roco trekkracht
« Reactie #12 Gepost op: 09 September 2010, 18:43:42 »
3 tot 4 grote wagons fleischmann
met vriendelijke groet,

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re:roco trekkracht
« Reactie #13 Gepost op: 09 September 2010, 18:48:04 »
Over de koppeling: Overweeg eens het gebruik van de profikoppeling. Dit koppelt korter (buffer aan buffer) en oogt een stuk mooier. Als je materieel hebt wat niet de bedoelde NEM-schacht heeft zul je dan wel een keuze moeten maken wat je hiermee wilt.

Dan nog iets over de trekkracht van Roco-loks, ik ben nog steeds van mening dat dit geen probleem moet zijn, al helemaal niet als je gewoon vlak blijft en geen enorm (en onrealistische) hellingen gaat maken.

En geloof me, 3 tot 4 rijtuigen is geen enkel probleem.

Heb zelf een e-lok type 103 (ken je vast wel) van roco waar ik voor de grap eens 17 rijuigen (meer had ik er niet) achter heb gehangen (de lange versie van 30 centimeter) en toen kon de trein nog angstaanjagend hard.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:roco trekkracht
« Reactie #14 Gepost op: 09 September 2010, 18:50:23 »
ik zou wel ander kopelingen willen,
maar bij sommigen kan je ze niet veranderen
met vriendelijke groet,