Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 07:45:40
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: roco trekkracht  (gelezen 4205 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3453
    • Mijn van-alles website
Re:roco trekkracht
« Reactie #15 Gepost op: 09 September 2010, 18:58:15 »
Dat is inderdaad de overweging die je moet maken: het grootste gedeelte van mijn wagenpark is ook niet voorzien van NEM-schachten, en heeft nog haak en beugel koppelingen: alles ombouwen is dan ook een dure grap.

Je zult dus na moeten gaan denken welke je wel en welke je niet om wil bouwen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4737
    • Filmpjes op YouTube
Re:roco trekkracht
« Reactie #16 Gepost op: 09 September 2010, 18:59:30 »
Nou, er zijn wel ombouwsetjes te koop, maar die zijn vaak duurder dan een wagen zelf. Daarom gaf ik aan dat je dan bij jezelf af moet vragen wat je hiermee wilt.
Over het algemeen is het zo dat wagens die niet voorzien zijn van een NEM-schacht vrij oud zijn, en dan bedoel ik meer dan 20 jaar. Er zijn daarna zoveel nieuwere modellen op de markt verschenen die wel een schacht hebben, en vaak beter gedetailleerd (dus mooier) zijn. Op beurzen kun je soms leuk spul tegenkomen wat helemaal niet zo oud is maar ook niet duur.

Ik heb het destijds ook gedaan met de wagens die ik had toen ik wat meer een serieuze modelspoorder werd. Later heb ik alles vervangen door de profi-koppelingen, dat was even een investering maar is het nog steeds waard.

Dus tenzij je iets van emotionele waarde hebt met een model zou ik het in een later stadium van de hand doen. (Of als het enorm antieke waarde heeft )Bij modellen die je wel wilt houden kun je misschien ook bij de betere knutselaar of winkel terecht. Ben er zelf niet handig in, vandaar dat ik alleen treinen koop met de bedoelde schacht.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:roco trekkracht
« Reactie #17 Gepost op: 09 September 2010, 20:21:23 »
zoals je in me profiel kunt zien heb ik een ns 1200,
daar kan je de kopelingen niet van vervangen, maar verkopen doe ik die niet,
dus liever iets minder prof. dan dat ik een oude loc verkoop. (dit is niet de oudste, heb ook nog uit de usa collectie)
met vriendelijke groet,

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3453
    • Mijn van-alles website
Re:roco trekkracht
« Reactie #18 Gepost op: 09 September 2010, 20:26:03 »
Ombouwen heb ik tot nu toe gepland door bij de modelbouwzaak occasions van goederenwagons te kopen, omdat ik naast koppelingen ook nieuwe assen nodig had voor de meeste modellen.

Een occasion is dan soms net ietsje goedkoper of zo goed als dezelfde prijs in vergelijking met het los kopen van assen en koppelingen: een ander voordeel is dat ik er niet op hoef te wachten, en slechts het koppelingsmechaniek in zijn geheel onder het wagentje vandaan hoef te trekken, om meteen te kunnen monteren onder een van m'n eigen wagens.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:roco trekkracht
« Reactie #19 Gepost op: 09 September 2010, 21:21:28 »
Hoi Bert.

Wat de koppelingen betreft maak je het best voor je uit.
Wil je alles kortgekoppelt, dus buffer tegen buffer ga je wat dieper in je portomonee moeten tasten.
Zelf gebruik ik de haak, beugel profi en kortkoppeling door elkaar.Bij een wagen met Nem schacht kan je dan bepalen wat je er voor de rest achterhaakt.
Hetzelfde geld bij loc's.
Wat trekkracht betreft bij loc's merk ik wel iets verschil tussen Roco en Flm, maar bij korte treinen is dit verschil verwaarloosbaar.
Mijn toegepaste hellingen zijn buiten proportie, 4,5% op recht stuk en 3,5% in bocht, maar dit kan ik mij permiteren doordat mijn langste trein maar 5 wagens hoeft te slepen van 27 cm.
Mijn perrons zijn tamelijk kort.
Mvg.
Matheus
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:roco trekkracht
« Reactie #20 Gepost op: 09 September 2010, 21:51:26 »
Hallo Bert,
Even over die NS1200; die heb ik (helaas niet meer goed rijdend) van Marklin. Ik heb de oude beugelkoppeling afgezaagd en een een Fl. profi op gelijmd. Werkt prima.
Overigens al mijn Roco locs rijden zonder asb'tjes met een sleep van 7 1:87 rijtuigen zonder problemen een helling van 2.5 % op.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:roco trekkracht
« Reactie #21 Gepost op: 09 September 2010, 22:11:53 »
Als we het toch over trekkracht hebben.
Ga ik effe 1,5 jaar terug in het verleden.
Om precies te zijn 19-02-2009 bij Railz Miniworld  http://www.railzminiworld.com/NLnieuws.htm#lrt
Daar hebben 3 roco 1600 loc's een trein getrokken van 60 rijtuigen lang.
Dat komt neer op 20 rijtuigen per lok.
De lok,s hadden hier totaal geen probleem mee.

Tja, en over de koppelingen, daar ben ik het met mn voorgangers over eens.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:roco trekkracht
« Reactie #22 Gepost op: 09 September 2010, 22:42:04 »
Hoi Bert.

Wat de koppelingen betreft maak je het best voor je uit.
Wil je alles kortgekoppelt, dus buffer tegen buffer ga je wat dieper in je portomonee moeten tasten.
Zelf gebruik ik de haak, beugel profi en kortkoppeling door elkaar.Bij een wagen met Nem schacht kan je dan bepalen wat je er voor de rest achterhaakt.
Hetzelfde geld bij loc's.
Wat trekkracht betreft bij loc's merk ik wel iets verschil tussen Roco en Flm, maar bij korte treinen is dit verschil verwaarloosbaar.
Mijn toegepaste hellingen zijn buiten proportie, 4,5% op recht stuk en 3,5% in bocht, maar dit kan ik mij permiteren doordat mijn langste trein maar 5 wagens hoeft te slepen van 27 cm.
Mijn perrons zijn tamelijk kort.
Mvg.
Matheus



mijn helling moet ik nog wat aan passen.
Weet iemand een mooie roco loc voor een normale prijs, liefst rond tijdperk III en IV
met vriendelijke groet,

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:roco trekkracht
« Reactie #23 Gepost op: 09 September 2010, 22:52:55 »
Het ligt er aan wat je een normale prijs noemt.
De gemiddeldeloc nieuw in de winkel varieert tussen de 110 en de 200 euro.

Maar welke lok wil je graag hebben?
Dan kun je ook een beetje kijken wat je ervoor gaat neerleggen.
Tijdperk III & IV kun je veel loc's op inzetten, en daar zijn ook voldoende van verkrijgbaar.
Maar wat wil je rijden? (Land, Maatschappij) (Personen, Goederen)
Als je dit eenmaal weet, dan pas kun je eens een lok gaan uitzoeken.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:roco trekkracht
« Reactie #24 Gepost op: 09 September 2010, 22:54:21 »
Welk soort loc?
Stoom, diesel of E-loc, NS of andere.
Houd hier het draadje in de mot van wat er verkocht wordt, er zijn best spotkoopjes bij.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.