Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Gerard
Vandaag om 12:38:26
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
  

Auteur Topic: 2200 biesjes en andere details van museummaterieel  (gelezen 31198 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #75 Gepost op: 07 September 2010, 23:24:51 »
Die Pec is daar ook een partij verkleurd waar je U tegen zegt hoor...

@ Han trouwens,
mooi verwoord...  ;)

@JAB,
Er is gewoon een uitvoering gekozen waarbij hij niet van vishaken wordt voorzien.
Het idee van magneet platen is leuk, maar wat je zelf al zegt het is ene beetje spelen.
Met dat soort wel/niet keuzes, kom je uiteindelijk weer een conflict tegen van iets wat straks weer totaal niet bij die witte vishaak hoort en weer een vreemd beeld geeft.

Daarnaast, er zijn nog genoeg andere dingen aan dat stel waar ik me druk om kan maken dan een vishaak eigenlijk  ;)
Het binnenkantje kan ook nog een hoop aandacht gebruiken, het tussenhalletje naar de Hc ruimte is bv aleens vlug gedaan, maar de bagage, Hc ruimte en de cabines verlangen tochook wel naar een kwast verf.

Dat is dan nog maar een voorbeeld, want ik zou zo dit hele topic wel vol kunnen schrijven, en dan hebben we het nogmaar over 1 trein, terwijl er meerdere onze aandacht opvreten kan ik wel zeggen  ;)
« Laatst bewerkt op: 08 September 2010, 00:00:23 door Thom »

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #76 Gepost op: 08 September 2010, 00:00:28 »
Een beetje off-topic, maar toch een korte reactie op
Hmmm laten we de lage A dan maar aan de SMMR overlaten, die hebben nog de 2296. Al is het daar angstvallig stil over alles behalve de 2225.
Je hebt helemaal gelijk, het is stil rond de 2278 en 2296. Daar zijn een aantal redenen voor.
Alleen het aantal vrijwilligers al, dat aantal is niet echt groot. Verder hebben we natuurlijk geen eigen werkplaats.
Sterker nog, zelfs geen eigen plaats om te werken ;D .
Vorig jaar is een van onze reserve draaistellen volledig gereviseerd, dat was de laatste klus die bij Nedtrain Tilburg uitgevoerd is.
En dan zijn er nog de (kleine en grotere) onderhouds klussen om de 2225 op de baan te houden.

Wanneer we derhalve aan de andere loks kunnen beginnen is een hele grote vraag.
/off topic

We hebben getracht zoveel als mogelijk de 2225 terug te brengen in de staat van 1955, maar wel met een HEEL belangrijk 'detail' in het achterhoofd: Volledige inzet op het spoor.
Daardoor zijn details soms niet historisch verantwoord, maar dat is naar onze mening van ondergeschikt belang als je een 2200 weer op volle snelheid langs kan horen komen. De details (zoals de biezen en vele minder zichtbare details) die de inzetbaarheid niet beïnvloeden, daar hebben we ons best op gedaan.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #77 Gepost op: 08 September 2010, 09:03:10 »
@Rik: Alle respect hoor voor jullie werk (in Feijenoord nog van genoten) maar het zou mooi zijn op termijn alle varianten weer eens naast elkaar te kunnen zetten (om maar te zwijgen van multiple-rijden :D )

@Thom: ik snap het maar al te goed, het was slechts een suggestie.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2180
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #78 Gepost op: 08 September 2010, 10:15:37 »
Op zich zijn alle varianten er wel; 2 bruine en 2 geel-grijze bij de VSM, 1 bruine en 2 geel grijze bij SMMR en 1 bruine en 1 geel grijze bij zowel de SHD als het SM.
Qua details (3e pitten en/of grijze zijkanten van de voetplaten is nog wel wat te regelen).

Omdat kennelijk niemand een 2300 wilde bewaren is de rode 2384 helaas gesloopt, dat had de derde variant kunnen zijn (maar goed, een andere 2200 zou natuurlijk vermomd kunnen worden als 2384).
Grtz!
Tedo

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #79 Gepost op: 08 September 2010, 10:34:36 »
Ik heb wel eens gehoord dat die aan het einde van zijn periode van ellende uit elkaar viel. Als dat echt zo is, dan mag je blij zijn dat je die niet hebt bewaard, als je de hele loc echt moet herbouwen ben je nog meer tijd en geld kwijt dan men al kwijt is bij de 2225.
Ik weet alleen even niet of de 2384 een originele 2300 was (2300 - 2350) of dat het een omgenummerd exemplaar was dat van origine een 2200 was (zoals de 2296 alias 2364).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #80 Gepost op: 08 September 2010, 10:43:43 »
2384 is de ex 2342. maar is een kleurstelling bewaren omdat er eentje in die kleur geweest is noodzakelijk? Het geeft niet echt het beeld over de levensloop opzich.

Persoonlijk vraag ik mij ook af of het zinvol is om 11 loc's van een serie te bewaren, het bijzondere van een museumloc is er dan eigenlijk van af.

mvg,
Robin

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #81 Gepost op: 08 September 2010, 10:54:48 »
Ik moet zeggen dat ik het helemaal niet erg gevonden zou hebben als er 11 3700'den bewaard zouden zijn gebleven...  ;D

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2180
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #82 Gepost op: 08 September 2010, 11:14:49 »
Het ging om varianten, en aangezien de 22/2300'en bij NS * slechts drie kleurstellingen hebben gekend (waarvan een uniek) zou die unieke wel leuk zijn geweest.
Dat de 2205 en 2225 het tot museumloc hebben geschopt vind ik een prestatie; beide hebben lang in weer en wind terzijde gestaan. In het geval van de 2225 is er dan ook veel afkomstig van andere loc's.
De 2384 was niet de beste loc op het laatst, maar ik denk dat de 2203 en 2207 eerder uitgekozen zijn op het hebben van ATB. Zo leek mij de 2376 (ook een echte 2300, nl. ex 2335) in betere conditie.

* en bij de NMBS nog de geel groene 7617.
Grtz!
Tedo

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #83 Gepost op: 08 September 2010, 11:15:11 »
Die Pec is daar ook een partij verkleurd waar je U tegen zegt hoor...
Ja, maar is volgens mij wel meer de kleur die iedereen zich herinnerd (ook gezien de reacties op de groene 386).
Overigens ziet de Pec er tegenwoordig wel weer strak uit. Jammer dat ie niet zoveel op de baan komt (waar is ie op dit moment eigenlijk?).

Groet,
Edwin

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #84 Gepost op: 08 September 2010, 11:27:33 »
Als 2200 liefhebber zou ik het liefste zien dat de 2299 weer in het geel/grijs op de baan komt en dan met derde frontsein en/of grijs chassis!
Verder mag wat mij betreft de lijst er als volgt uitzien  ;):
2203 sloop
2205 geel/grijs SHD
2225 bruin SMMR
2207 sloop
2215 sloop
2233 bruin, juiste versie bies!
2264 bruin radioloc
2275 bruin (laatste bruine 2200)
2278 geel/grijs SMMR
2299 geel/grijs, derde frontsein en/of grijs onderstel
2368 radioloc

Groet,
Edwin

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #85 Gepost op: 08 September 2010, 11:50:47 »
Persoonlijk vraag ik mij ook af of het zinvol is om 11 loc's van een serie te bewaren, het bijzondere van een museumloc is er dan eigenlijk van af.
mvg,
Robin
Nou anders zijn we ook goed in het bewaren van de 1200'en (8 stuks). Daar zijn er verhoudingsgewijs meer van over dan van de 2200 (11 stuks).

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #86 Gepost op: 08 September 2010, 12:18:38 »
geld m.i. het zelfde voor.

mvg,
Robin

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #87 Gepost op: 08 September 2010, 12:19:46 »
Ja, maar is volgens mij wel meer de kleur die iedereen zich herinnerd (ook gezien de reacties op de groene 386).
Overigens ziet de Pec er tegenwoordig wel weer strak uit. Jammer dat ie niet zoveel op de baan komt (waar is ie op dit moment eigenlijk?).

Groet,
Edwin
Maar als ie in een kleur geschilderd zou worden zoals ie daar verkleurd is, wat voor vreemde kleur ga je dan krijgen als ie straks ookwat verkleurd...  ;)?

Je moet ergens een logica vinden in het kiezen van een kleur, de huidige manier lijkt me dan toch de meest veilige en correcte.

De Pec staat overigens nu op de Zaanstraat en zal binnenkort weer terug komen in het NSM als het goed is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #88 Gepost op: 08 September 2010, 13:09:28 »
Nou anders zijn we ook goed in het bewaren van de 1200'en (8 stuks). Daar zijn er verhoudingsgewijs meer van over dan van de 2200 (11 stuks).
Plan U niet vergeten, zijn er ook redelijk veel van.
Hoeveel 2400's hebben we eigenlijk?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #89 Gepost op: 08 September 2010, 13:28:48 »
Van de 2400en zijn 4 stuks bewaard dacht ik ; 3 bij VSM (2412, 2459 en 2530) en de 2498 in het NSM

En er zijn nu 4 museum-U's (waarvan 3 dienstvaardig) 113, 114, 115 en 121 (plus nog wat stellen in opslag op Amersfoort, volgens mij eigendom van NSFS)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden