Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
Vandaag om 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
Vandaag om 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
Vandaag om 21:50:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door 741230
Vandaag om 21:24:01
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
Vandaag om 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
  

Auteur Topic: 2200 biesjes en andere details van museummaterieel  (gelezen 31148 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #150 Gepost op: 14 September 2010, 10:35:13 »
in de bouw is het een regel om sleufjes rechtop te zetten ivm vocht.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #151 Gepost op: 14 September 2010, 10:39:17 »
Je kunt er ook teveel achter zoeken. Toevallig was er een paar maanden geleden hier in huis een oudere timmerman aan het werk. Het gesprek kwam op de een of andere manier op moderne hulpmiddelen en schroeven en hij vertelde dat de baas vroeger altijd wilde dat de schroefjes netjes werden uitgelijnd. Dat had volgens hem geen bijzondere reden anders dan dat het netjes stond en de gezagsverhoudingen zo nu en dan moesten worden benadrukt.

Waarna we verder gingen met onze accuschroevendraaiers en kruiskoppen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #152 Gepost op: 14 September 2010, 11:27:41 »
Maar we gaan er wel vanuit dat de emaille borden op alle treinen met gewone schroeven (parkers?) worden vastgezet en niet met kruiskopschroeven  ;)

Overigens de discussie over de bies op de 2200 van de VSM. Is het zo verschrikkelijk moeilijk om de bies er alsnog even goed op te zetten?? Modellen gaan ook wel eens in de thinner, of krijgen een nieuwe laag, omdat de eerdere niet helemaal goed was.

Bij het NSM zat eerst de zandgele bies op de 1200 ook te hoog en die is ook nu op de juiste hoogte aangekomen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #153 Gepost op: 14 September 2010, 11:33:05 »
Als ik het verhaal van Okke goed heb gelezen, moet daar behalve de wil ook nog de tijd voor zijn. Bij de 1200 heeft het ook even geduurd.

Ik ga er ook vanuit dat die schroefjes keurig in lijn stonden en dan zoals Eelco over de ovalen ramer beschrijft. Reden genoeg om het bij restauratie ook zo te doen. Staat netjes en meer moeten we daar niet achter zoeken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #154 Gepost op: 14 September 2010, 11:37:04 »
Bij de 1200 is het goedgekomen toen de lok tochal opnieuw geschilderd moest worden.
Waarbij de bies niet de aanleiding was van het schilderen.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #155 Gepost op: 14 September 2010, 11:44:38 »
Maar we gaan er wel vanuit dat de emaille borden op alle treinen met gewone schroeven (parkers?) worden vastgezet en niet met kruiskopschroeven  ;)

Parkers?  >:(

Zonder gekheid, de emaille borden zitten met messing bolkopschroeven, met onder en boven met een leren of loden (later) ring. Ze zijn ites lastiger te verkrijgen dan normale schroeven, maar nog steeds leverbaar met (van oudsher) engelse draad.

En de zaagsnede van de schroeven inderdaad allemaal in een lijn met de nerf (hout) van het houd danwel de richting van het object (metaal) zodat het er netjes uit ziet. En zoals Etienne al opmerkte, ik let er op dat het goed gaat, maar het wordt vanzelf een gewoonte :D

Bij de 1202 was de eerste bies fout omdat de nummerplaat foutief was aangebracht. Later werden de neuzen boven op slecht qua verfwerk en is besloten de gehele lok over te schilderen incl de bies zodat deze op de goede hoogte gezet kon worden, maar het ging in grote lijnen om de neuzen.

mvg,
Robin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #156 Gepost op: 14 September 2010, 11:48:59 »
Parkers?  >:(
Je reactie is perfect  (y)  Ik weet ook wel dat het geen parkers zijn, maar ik kon zo snel niet op het juiste komen. Dat ze van messing zijn vind ik wel bijzonder. Wordt er dan eerst schroefdraad getapt in de stalen buitenwand? Want anders blijft er misschien van de messing schroeven niet zoveel over.

Het aardige van deze discussie is dat ik al jarenlang bewonderend heb gekeken naar perfect ingedraaide schroeven in treinen, vooral bij de raamkozijnen aan de binnenkant, waar bij mij al gauw de kop beschadigd. Zo leer ik er weer wat bij.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #157 Gepost op: 14 September 2010, 11:59:40 »
Citaat
Wordt er dan eerst schroefdraad getapt in de stalen buitenwand?

Een paar pagina's terug was dit te lezen.
Citaat
De 114 heeft bv 20 klasseborden , oftewel 20x uitmeten, ze hebben natuurlijk 4 boutjes, dus 80x boren, 80x tappen en dan ook nogeens 80x vastschroeven.
Kan je vertellen, dan is je dag zo om en heb je een lamme hand  

Er wordt dus inderdaad getapt.

Etienne

p.s/ "even" een bies aanpassen op een loc. doe je niet zomaar. Dan moet er flink worden geschuurd. Daarmee schuur je ook de bruine verf er weer deels af en dus moet je ook de bruine verf weer opbrengen. Dan krijg je vervolgens weer kleurverschil. Is ook geen gezicht, dus voor dat je het weet moet de hele voorkant opnieuw. En dan heb je weer kleurverschil tussen voor- en zijkanten.......
« Laatst bewerkt op: 14 September 2010, 12:07:58 door etienne »

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #158 Gepost op: 14 September 2010, 13:07:11 »
er wordt inderdaad getapt. De stalen buitenwand is hooguit 2mm dik, dus niet echt veel vlees om te tappen. Hiervoor is er aan de binnenzijde van de beplating een extra stukje staal gelast (voor elk gaatje een plaatje van ongeveer 30x30mm) zodat de wand plaatselijk een stuk dikker is.

wat betreft de beschadigde koppen, neem een passende schroevedraaier, dat scheelt enorm veel beschadigingen. Daarbij, is de kop beschadigd, dan pak je een nieuwe  ;)

mvg,
Robin
die het een stuk makkelijker had dan Thom aangezien de NS-41 een stuk minder borden heeft  ;D
(ik weet het Thom, er moeten nog boutjes vervangen worden ;))

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #159 Gepost op: 14 September 2010, 13:30:05 »
Wat die schroeven betreft, heel vroeger, tijdens mijn opleiding, werd verteld dat dat er twee redenen zijn om schoefsleuven in raamlijsten met de lijst mee te laten lopen.
Eerste reden: esthetisch.
Tweede reden: bij het schoonmaken blijft de poetsdoek niet achter de schroeven haken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.