Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:51:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:47:12
Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
  

Auteur Topic: 2200 biesjes en andere details van museummaterieel  (gelezen 30871 keer)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #90 Gepost op: 08 September 2010, 14:12:27 »
Ik zou het liever zo zien (sloop kan altijd nog), niet alles verantwoord, dat weet ik:
2203 plukloc, uiterlijk als 2384 uitvoeren
2205 bruin met oorspronkelijk nr. 2226 SHD
2225 bruin SMMR
2207 plukloc, uiterlijk bruin met lage 3e pit: 2247
2215 plukloc voor 2264
2233 bruin met juiste versie bies
2264 bruin radioloc
2275 voor de grap eerst maar eens geel-grijs ;)
2278 bruin SMMR
2299 geel/grijs, laag A-sein en/of grijs onderstel
2368 geel/grijs radioloc SMMR
« Laatst bewerkt op: 08 September 2010, 14:28:39 door Tedo »
Grtz!
Tedo

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22453
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #91 Gepost op: 08 September 2010, 14:15:06 »
Ik dacht eigenlijk aan een bruine en een geel-grijze.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #92 Gepost op: 08 September 2010, 15:25:39 »
Nou anders zijn we ook goed in het bewaren van de 1200'en (8 stuks). Daar zijn er verhoudingsgewijs meer van over dan van de 2200 (11 stuks).
Nou ja, 2 stuks als plukloc voor het NSM en Werkgroep 1501, twee stuks rijvaardig (danwel in wording) en vier voor EETdinges waarvan ik nog moet zien hoeveel er bewaard worden. Als ze allemaal bewaard blijven zal het wel veel zijn inderdaad. Dan kan je wel alle kleurvarianten houden.

Van de 1500 zijn er dan weer 3 van de 7 bewaard, is dat nou nodig? ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #93 Gepost op: 08 September 2010, 15:28:45 »
Gezien de achtergrond en de inzetgebieden van de loc: Ja! ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #94 Gepost op: 08 September 2010, 22:34:33 »
waarvan  eentje in nederland, wat m.i. meer dan voldoende is.

mvg,
Robin

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #95 Gepost op: 08 September 2010, 23:18:36 »
Robin snapt hem :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #96 Gepost op: 09 September 2010, 14:01:25 »
Tegenwoordig is het qua spoorwegen een bewaarcultuur geworden. Iedereen richt z'n eigen clubje op en denkt te kunnen rijden op het nederlandse spoorwegnet met materieel wat anderen ook al bewaren. Helaas worden de aspecten uiterlijk, onderhoud en veiligheid zeer snel aan de kant gezet en komt er een materieel op de baan waarvan je schrikt. Het laatste doel ik alleen maar op het uiterlijk, het innerlijk kan je meestel niet beoordelen. Tevens worden de verschillende clubs eerder concurenten dan dat er een samenwerking ontstaat, waardoor het probleem nog groter wordt en er nog meer details verdwijnen danwel gewoon weggelaten.

Dus als je het doet, dan moet je het goed doen. Helaas (ook bij mij) sluipen er wel eens foutjes in waar je of later op gewezen wordt, of welke je zelf ziet als je de details hebt geplaatst vanwege het veel grotere overzicht (trein versus beeldscherm) Uiteraard praat dit de bies van de 2200 niet goed, en hoop ik dat ze er wat aan gaan doen.

mvg,
Robin


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11621
    • Mijn fotoarchief
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #97 Gepost op: 09 September 2010, 14:13:53 »
Ik denk dat het teveel aan bewaard materieel min of meer te herleiden is naar het 'trauma'  dat spoorwegminnend Nederland aan de jaren 50 en 60 heeft overgehouden: een handjevol Nederlandse stoomlocs, een handjevol wagons is het enige wat over is van de enorme diversiteit aan materieel dat de Spoorwegen in Nederland kenmerkte. Nog in de jaren tachtig zijn wagons gesloopt die een ereplaats in het spoorwegmuseum hadden verdiend.
Nu richt iedereen zijn eigen clubje op om te bewaren wat men graag zag rijden. En ik moet ook zeggen dat ik liever zie dat er teveel wordt bewaard dan te weinig. Alleen moet je op een bepaald punt wel durven te schiften. Hoeveel stellen Plan U zijn er nou echt museaal nodig? Hoeveel 1200'den, hoeveel 2200'den? De grote aantallen die er van bewaard zijn gebleven maakt helaas ook dat ze nu minder uniek zijn, minder herkenbaar. En dat is wat je als museumorganisatie niet zou moeten willen.

Eelco

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #98 Gepost op: 09 September 2010, 22:25:48 »
Groot effect van al die kleine stichtinkjes is dat er zoveel dubbel werk gedaan moet worden.
En dan bedoel ik niet aan onderhoud van dubbel bewaard materieel, maar simpelweg zaken als de papierhandel die elke stichting weer opnieuw uit moet vinden en moet regelen... Tijd die je beter had kunnen besteden denk ik.

Daarnaast, en dat klinkt hard, maar bij een hoop van die kleine stichtingen staat het materieel eigenlijk alleen stil en gaat het meer achteruit dan vooruit eigenlijk.
En omdat ze vaak eigenlijk materieel dubbel bewaren, is fondsen werven ook moeilijker. Immers is materieel minder uniek als er meerder bestaan...

Dus of ze daarmee nou echt bijdragen aan een beter totaal beeld van bewaard Nederlands materieel vraag ik me persoonlijk af...

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #99 Gepost op: 10 September 2010, 13:38:00 »
in het geval van de 2203 en 2207 is het niet zozeer de doelstelling rijvaardig maken. Ik heb ze eenmalig toen opgelapt voor 1 terug naar toen om als 4 span te rijden, maar op dit moment zijn al verschillende onderdelen afgenomen die weer gereviseerd werden om vervolgens door te wisselen met de 2233 en 2299.
Even heel simpel, een complete locomotief behouden vergt minder opslag ruimte dan een lok in onderdelen. Plus dat je niet hoeft te zoeken naar een specifiek onderdeel maar gewoon kijkt op de plek waar het gemonteerd zit.

In principe zou het mogelijk zijn ze rijvaardig te maken maar niet lonend. De 2299 en 2233 zijn rijvaardig en worden gebruikt bij baanonderhoud, overbrengingen enz. Dus niet zozeer museaal verkeer maar noem het maar werkverkeer. Als echte museum lok zou ik de 2225 betitelen.

Over het te veel behouden van hetzelfde materieel ben ik het eens.
In het geval van de overmatige plan U bewaardrift, dat lijkt mij ook niet goed. Het enige stel wat zich nog in originele staat bevind is dat van het NSM en het lijkt mij ook verstandiger die verder te onderhouden en niet nog meer van het weinige subsidie geld te spenderen aan de 3 andere stellen... Zelfde geld een beetje voor die de2 180...

Ik ben van mening dat er vanzelf een natuurlijke schifting zal ontstaan in het te behouden materieel naarmate de ruimte van opstellen geringer word.

Okke

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #100 Gepost op: 10 September 2010, 14:14:01 »
Slim bezig met die 2200-en daar bij de VSM. Wel handig om een mobiele opslagplaats te hebben waarin alles op zijn plek zit ;D Desalniettemin toch jammer van het biesje op de 2299 (om weer on-topic te komen....), ondanks het feit dat je de loc's onder werkverkeer plaatst.

Etienne

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2080
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #101 Gepost op: 10 September 2010, 19:27:15 »
Die natuurlijke schifting zie je inderdaad wel ontstaan, maar dat zou af en toe wel iets actiever mogen zijn. Als iets niet uniek is maar echt dubbel, en weinig toegevoegde waarde heeft, kun je je tijd en energie beter in iets zeldzamers of bruikbaarders stoppen.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #102 Gepost op: 10 September 2010, 20:34:41 »
Ik wil toch even regeren.
Als deze vrijwilligers wat ze doen leuk vinden ,waarom zou dit dan niet mogen ?
Als men pretendeerdt met authentiecke treinen te rijden die gerestaureerd zijn en terug gebracht zijn in orginele staat zoals in een bepaald jaar bij de NS heeft gereden dan hebben jullie een punt.
Maar als men oud Spoorweg Materieel wil behouden en men doet dit op deze manier die niemand schaadt en men heeft het matrieel betaaldt ,men werkt eraan in de eigen vrije tijd ,valt andere mensen niet lastig omdat men  met eensgezinden ``van de straat ´´ is .
Met andere woorden men werkt aan eigen matriaal met eigen matriaal.
De een heeft als hobby kleine treintjes en bouwt hieraan en de ander bouwt aan grote treinen.   

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #103 Gepost op: 10 September 2010, 20:52:06 »
@ richard
Citaat website VSM:

De VSM bezit momenteel vier locomotieven van de 2200-serie. Dit zijn de 2203, 2207, 2233 en de 2299. De 2233 en de 2299 zijn weer teruggebracht in hun oorspronkelijke bruine kleur

Einde citaat

Ja dan hebben we hier dus een gevalletje misleidende info. Ze zijn wel mooi bruin maar niet in de oorspronkelijke kleur. Dat is de 2225 wel op basis van gevonden, oorspronklijke verfdelen.

Natuurlijk is het prima dat museumbedrijven de boel rijvaardig houden maar dat is iets anders dan een gerestaureerd exemplaar.

Nog een citaat over de de "Bisschop" :
 "Niet alleen de kleur lila, waarin zij geleverd werd in 1957 was opvallend"
en even verder..... " De 2530, met als bijnaam De Bisschop, is in 1992 in haar lila kleurstelling bij de VSM gekomen. In 2005 werd zij voorzien van een nieuwe frisse bruine kleur."

Dat betekent dus dat de historisch verantwoorde kleur(nl de originele) dus moedwillig is " vernield"
Naturlijk de eigenaar bepaald wat er met zijn lokomotief gebeurd, maar er bestaat ook nog zoiets als bezint eer gij begint en laat een historisch correcte lok met rust.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11621
    • Mijn fotoarchief
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #104 Gepost op: 10 September 2010, 20:54:28 »
De 2530 in het bruin is net zo correct als in lila of geel-grijs. De 2530 was toen zij naar de VSM kwam weer van geel-grijs omgetoverd in lila ivm het afscheid van de serie 2400. De VSM heeft dus absoluut niets vernield.

Eelco